SG.hu
Mikrofizetéssel kísérleteznek a Chrome böngészőmotor fejlesztői
A Chromium - a Google Chrome és más böngészők nyílt forráskódú motorja - mögött álló csapat elkezdett dolgozni azon, hogy a világhálón szörfölők mindenféle interakció nélkül fizethessenek az olvasott vagy nézett dolgokért.
Alexander Surkov, az Igalia nyílt forráskódú tanácsadó cég szoftvermérnöke bejelentette, hogy a Chromium-csapat egy olyan közösségi szabványt, a Web Monetization prototípusát tervezi, amely lehetővé tenné, hogy a weboldalak a hirdetők helyett az online látogatóktól kaphassanak automatikusan pénzt a webböngészőn és egy kijelölt fizetési szolgáltatáson keresztül. "A webes monetizáció egy olyan webes technológia, amely lehetővé teszi a honlapok tulajdonosai számára, hogy mikrofizetéseket kapjanak a felhasználóktól, amint azok interakcióba lépnek a tartalmukkal" - írta Surkov egy tavaly nyáron közzétett magyarázó dokumentumban. "Módot biztosít a tartalomkészítők és a webhelytulajdonosok számára, hogy munkájukért kompenzációt kapjanak anélkül, hogy kizárólag hirdetésekre vagy előfizetésekre támaszkodnának. A Web Monetization (WM) két egyedülálló funkciót kínál, kis összegű kifizetéseket és a felhasználói interakció nélküliséget. Mindkettő számos fontos, a weben jelenleg kielégítetlen forgatókönyvre ad választ."
Mikro kifizetéseken a web 1990-es évekbeli megjelenése óta gondolkodnak a fejlesztők, és azok különböző formában és különböző sikerrel léteznek. 1999-ben Nick Szabo, a kriptopénzek úttörője azzal érvelt, hogy az apró tranzakciók kezelésének mentális költségei általában meghaladják vagy eltörpülnek a számítási költségek mellett. Néhány évvel később Andrew Odlyzko - aki jelenleg a Minnesotai Egyetem School of Mathematics tanszékének professzora - egy 2003-as tanulmányában (The Case Against Micropayments - A mikrokifizetések ellen) azt írta: "A mikrofizetés a jövő technológiája, és mindig is az lesz". A kriptovaluták, a decentralizált pénzügyek, a blokkláncok, a digitális pénztárcák, az alkalmazáson belüli vásárlások és az olyan mainstream fizetési lehetőségek, mint a PayPal, a Stripe, a Venmo és a Zelle közelmúltbeli történelmét tekintve nincs hiány az ellenkezőjét bizonyító kísérletekből. Ezek közül azonban egyik sem kezeli igazán hatékonyan az apró, néhány centes tranzakciókat.
A Brave Software 2017-ben indította el a Basic Attention Tokent (BAT), amely 2019-ben a Brave Rewards program részévé vált, mint egy módja annak, hogy a webes felhasználókat a hirdetések megtekintéséért jutalmazza. A BuiltWith szerint jelenleg 28 000 weboldal vesz részt benne. Egy kereső startup, a Mojeek 2021-ben kezdte meg a webes monetizáció támogatását a Coilon keresztül, amely egy 2018-ban a korábbi Ripple vezető, Stefan Thomas által létrehozott blogplatform. A Coil körülbelül egy évvel ezelőtt leállt, búcsúlevelében azonban a startup átadta a fáklyát az Interledger Foundationnek, amelynek célja, hogy az Interledger Protocol és az Open Payments API segítségével lehetővé tegye a webes monetizációt.
"Az Open Payments API egy nyílt, HTTP-alapú szabvány, amelyet a webes mikrotranzakciók megkönnyítésére hoztak létre" - írta Surkov. "A pénzeszközök átutalása két pénztárca között történik. A GNAP-on (Grant Negotiation and Authorization Protocol) alapuló hozzáférési engedélyeket használ, ami pontos ellenőrzést biztosít a tárcák tulajdonosai számára a tárcájukhoz csatlakozó alkalmazásoknak adott engedélyek felett." Az alapötlet az, hogy a webes felhasználók kapnak egy digitális pénztárcát, amelyet jelenleg a Gatehub és a Fynbos biztosít, a webes kiadók pedig egy linkcímkét adnak hozzá az oldaluk fejrészéhez. Ezt követően azok a látogatók, akik a digitális pénztárcájukat összekapcsolták a böngészőjükkel, a böngésző engedélyezési szabályzatának függvényében kifizetik a pénzt a kérelmező kiadónak.
Surkov szerint az Apple és a Google is támogatásáról biztosította a webes monetizációt, míg a Mozilla korlátozott érdeklődést mutatott. A specifikáció Chromiumba való implementálása - ami elérhetővé tenné a Chrome, a Microsoft Edge, a Brave és más Chromium-alapú böngészők számára - biztosítaná a technológia kellő elterjedését a kísérletezéshez. Mielőtt ez megtörténne, még be kell fejezni a prototípusok kialakítását, és nincs meghatározott dátum arra vonatkozóan, hogy ez mikorra fejeződhet be. A mikrofizetésnek számos akadálya van, például a biztonság, a skálázhatóság, a megbízhatóság és a tranzakciós költségek - nem is beszélve arról a mentális teherről, amelyet a fillérekben fizetett ár méltányosságának megítélése jelent.
A mikrofizetés még mindig a jövő technológiája, de a jövő talán közelebb van, mint amilyennek látszik. A Forrester piackutató cég előrejelzése szerint 2024-ben "a mikrokifizetések az előfizetések alternatívájává válhatnak".
Alexander Surkov, az Igalia nyílt forráskódú tanácsadó cég szoftvermérnöke bejelentette, hogy a Chromium-csapat egy olyan közösségi szabványt, a Web Monetization prototípusát tervezi, amely lehetővé tenné, hogy a weboldalak a hirdetők helyett az online látogatóktól kaphassanak automatikusan pénzt a webböngészőn és egy kijelölt fizetési szolgáltatáson keresztül. "A webes monetizáció egy olyan webes technológia, amely lehetővé teszi a honlapok tulajdonosai számára, hogy mikrofizetéseket kapjanak a felhasználóktól, amint azok interakcióba lépnek a tartalmukkal" - írta Surkov egy tavaly nyáron közzétett magyarázó dokumentumban. "Módot biztosít a tartalomkészítők és a webhelytulajdonosok számára, hogy munkájukért kompenzációt kapjanak anélkül, hogy kizárólag hirdetésekre vagy előfizetésekre támaszkodnának. A Web Monetization (WM) két egyedülálló funkciót kínál, kis összegű kifizetéseket és a felhasználói interakció nélküliséget. Mindkettő számos fontos, a weben jelenleg kielégítetlen forgatókönyvre ad választ."
Mikro kifizetéseken a web 1990-es évekbeli megjelenése óta gondolkodnak a fejlesztők, és azok különböző formában és különböző sikerrel léteznek. 1999-ben Nick Szabo, a kriptopénzek úttörője azzal érvelt, hogy az apró tranzakciók kezelésének mentális költségei általában meghaladják vagy eltörpülnek a számítási költségek mellett. Néhány évvel később Andrew Odlyzko - aki jelenleg a Minnesotai Egyetem School of Mathematics tanszékének professzora - egy 2003-as tanulmányában (The Case Against Micropayments - A mikrokifizetések ellen) azt írta: "A mikrofizetés a jövő technológiája, és mindig is az lesz". A kriptovaluták, a decentralizált pénzügyek, a blokkláncok, a digitális pénztárcák, az alkalmazáson belüli vásárlások és az olyan mainstream fizetési lehetőségek, mint a PayPal, a Stripe, a Venmo és a Zelle közelmúltbeli történelmét tekintve nincs hiány az ellenkezőjét bizonyító kísérletekből. Ezek közül azonban egyik sem kezeli igazán hatékonyan az apró, néhány centes tranzakciókat.
A Brave Software 2017-ben indította el a Basic Attention Tokent (BAT), amely 2019-ben a Brave Rewards program részévé vált, mint egy módja annak, hogy a webes felhasználókat a hirdetések megtekintéséért jutalmazza. A BuiltWith szerint jelenleg 28 000 weboldal vesz részt benne. Egy kereső startup, a Mojeek 2021-ben kezdte meg a webes monetizáció támogatását a Coilon keresztül, amely egy 2018-ban a korábbi Ripple vezető, Stefan Thomas által létrehozott blogplatform. A Coil körülbelül egy évvel ezelőtt leállt, búcsúlevelében azonban a startup átadta a fáklyát az Interledger Foundationnek, amelynek célja, hogy az Interledger Protocol és az Open Payments API segítségével lehetővé tegye a webes monetizációt.
"Az Open Payments API egy nyílt, HTTP-alapú szabvány, amelyet a webes mikrotranzakciók megkönnyítésére hoztak létre" - írta Surkov. "A pénzeszközök átutalása két pénztárca között történik. A GNAP-on (Grant Negotiation and Authorization Protocol) alapuló hozzáférési engedélyeket használ, ami pontos ellenőrzést biztosít a tárcák tulajdonosai számára a tárcájukhoz csatlakozó alkalmazásoknak adott engedélyek felett." Az alapötlet az, hogy a webes felhasználók kapnak egy digitális pénztárcát, amelyet jelenleg a Gatehub és a Fynbos biztosít, a webes kiadók pedig egy linkcímkét adnak hozzá az oldaluk fejrészéhez. Ezt követően azok a látogatók, akik a digitális pénztárcájukat összekapcsolták a böngészőjükkel, a böngésző engedélyezési szabályzatának függvényében kifizetik a pénzt a kérelmező kiadónak.
Surkov szerint az Apple és a Google is támogatásáról biztosította a webes monetizációt, míg a Mozilla korlátozott érdeklődést mutatott. A specifikáció Chromiumba való implementálása - ami elérhetővé tenné a Chrome, a Microsoft Edge, a Brave és más Chromium-alapú böngészők számára - biztosítaná a technológia kellő elterjedését a kísérletezéshez. Mielőtt ez megtörténne, még be kell fejezni a prototípusok kialakítását, és nincs meghatározott dátum arra vonatkozóan, hogy ez mikorra fejeződhet be. A mikrofizetésnek számos akadálya van, például a biztonság, a skálázhatóság, a megbízhatóság és a tranzakciós költségek - nem is beszélve arról a mentális teherről, amelyet a fillérekben fizetett ár méltányosságának megítélése jelent.
A mikrofizetés még mindig a jövő technológiája, de a jövő talán közelebb van, mint amilyennek látszik. A Forrester piackutató cég előrejelzése szerint 2024-ben "a mikrokifizetések az előfizetések alternatívájává válhatnak".