SG.hu
Hosszabb videók készítésére ösztönzi a felhasználókat a TikTok
2020-ban, a Covid-19-járvány alatt a TikTokon lévő rövid táncos vagy komikus klipek sok felhasználónak nyújtottak nagyon is szükséges szórakozást. Sikere nyomán a Facebook, az Instagram, a YouTube és más közösségi platformok is hasonló termékek bevezetését határozták el, arra ösztönözve a felhasználókat, hogy legfeljebb egyperces videókat készítsenek. Ezek függőlegesen tájolva, végtelenített görgethető feedben jelennek meg, ajánlásokkal, hogy mit nézzenek meg az emberek legközelebb. A többi platform ugyanezzel próbált meg felzárkózni a következő években a TikTok népszerűségéhez, különösen a döntő fontosságú tinédzser korosztály körében. Most azonban a rövid videók úttörője irányt vált, és arra ösztönzi a felhasználókat, hogy hosszabb videókat készítsenek és fogyasszanak. A TikTok hivatalosan is megszüntette az eredeti "Creator Fund"-ot, és a tartalmaikat pénzzé tenni kívánó alkotóknak csatlakozniuk kell az új "Creativity Program Beta"-hoz. Ennél egy percnél hosszabb videókat kell készíteniük, ha pénzt szeretnének kapni a platformcégtől.
A TikTok hosszabb formátumú tartalmakra való áttérése bizonyos értelemben a szerencse forgandóságát jelenti - a cég most követi korábbi társait egy olyan tartalomformátum felé, amely sokkal jövedelmezőbb. A stratégia arra is ösztönözheti a felhasználókat, hogy még több időt töltsenek egy olyan alkalmazással, amelyet egyes tizenévesek már most is szinte teljesen ráfüggve használnak. Néhány TikTok-alkotó azonban csalódott a lépés miatt, és attól tartanak, hogy ez megszünteti azt, ami eredetileg olyan népszerűvé tette a TikTokot: a sokféle tartalom gyors végiggörgetésének lehetőségét, és azt, hogy szinte bárki könnyen, hosszas tervezés vagy erőforrások nélkül készíthet videókat.
"Nem mindig van bennem egy percnyi tartalom" - reagált a lépésre Nicki Apostolou, egy közel 150 000 követővel rendelkező TikTok-alkotó, aki az amerikai őslakosok történelméről és kultúrájáról készít tartalmakat az alkalmazásban. "Úgy érzem, hogy nagyon sok olyan alkotó van, aki azért jött a TikTok-ra, mert az egy rövid formátumú videóalkalmazás" - mondta - "és most olyanok akarnak lenni, mint a "mini YouTube". Úgy érzem, hogy ez arcul csapás azon alkotóknak, akik a rövid formátumú tartalmak miatt jöttek oda."
A TikTok szóvivője, Zachary Kizer egy nyilatkozatban elmondta, hogy a vállalat az új Kreativitás Programot az előző Creator Fundból szerzett tanulságok és visszajelzések alapján fejlesztette ki. "Miközben folytatjuk az alkotók jutalmazásának és a TikTok-élmény gazdagításának új módjainak fejlesztését, nagyra értékeljük a közösségünk visszajelzéseit és közvetlen meglátásait, amelyek segítik döntéseinket."
A TikTok azt szeretné, ha a hosszabb videóknak nem csak a rövid ajánlói lennének hozzájuk feltöltve
"A rövid formátumú videók modellje nagyon hasznos volt, amikor a TikTok először indult, nagyon gyorsan rá tudták venni az embereket a platformra, folyamatos a görgetés és gyors a fogyasztás" - mondta Krysten Stein médiatudományi kutató, a University of Illinois Chicago doktorjelöltje. "Azt hiszem, a TikTok most azt gondolja, hogy meg kell mutatniuk a hirdetőknek, hogy az emberek hosszabb ideig maradnak egy videón" - mondta Stein. "De kíváncsian várom, hogyan reagálnak majd a nézők, mert eddig az tartotta az embereket az alkalmazásban, hogy a videók rövidek voltak."
Az elmúlt három évben a TikTok folyamatosan fejlesztette a hosszabb videók közzétételének lehetőségét, az egypercesről három-, öt- és végül 10 perces időtartamra növelve a korlátot. A platform most a 15 perces feltöltéseket teszteli, bár ezek még nem széles körben elérhetőek. A múlt hónapban a platform tájékoztatta az alkotókat, hogy az Egyesült Államokban, az Egyesült Királyságban, Franciaországban és Németországban bezárja a Creator Fundot, így az ottani tartalomgyártóknak nem maradt más választásuk, mint csatlakozni az új Kreativitás Programhoz, ha továbbra is fizetést szeretnének kapni a TikToktól a tartalmaikért. Az új program keretében a 10 000 vagy annál több követővel rendelkező felnőtt alkotók egy percnél hosszabb, számos egyéb kritériumnak megfelelő videókért kaphatnak fizetést az alkalmazástól.
A TikTok azzal népszerűsíti a programot az alkotóknak, hogy az egy percnél hosszabb videók arra ösztönzik a nézőket, hogy több időt töltsenek a tartalmakkal, és "bizalmat építsenek a jobb kapcsolat, több információ és ismeretterjesztő tartalom révén" - olvasható a vállalat blogbejegyzésében. A TikTok azt is közölte, hogy az alkotóknak arra kell számítaniuk, hogy az új Kreativitás Program keretében több pénzt kapnak videónként. Néhány alkotó pedig már arról írt, hogy több ezer dollárt keresett a program első hónapjaiban.
A vállalat számára a hosszabb formátumú tartalmak erőltetése jó üzleti döntés lehet. "Sokkal könnyebb pénzzé tenni egy hosszabb tartalmat. Több lehetőség van a hirdetések és a szponzorációk terén, beleértve a videók előtt vagy alatt futó reklámokat" - mondta Scott Kessler, a Third Bridge nevű kutatócég technológiai vezetője. A fogyasztók nagyobb valószínűséggel nézik végig az egy percnél hosszabb videókhoz tartozó pre-roll hirdetést, mint egy olyan videót, amely közel azonos hosszúságú, mint maga a hirdetés. "A TikTok már régóta olyan hely, ahol az alkotók rövid klipekjei a platform hatékony felfedező algoritmusával párosítva a nézőket más oldalakon, például a YouTube-on található hosszabb formátumú tartalmaikra irányíthatják. Szerintem azt szeretnék, ha azt tudnák mondani, hogy 'Hé, alkotók, a teljes videót feltölthetitek ide, nem csak az első 30 másodpercet'" - mondta Kessler.
Néhány alkotó mégis azt mondja, hogy azért csatlakoztak a TikTok-hoz - a YouTube vagy más platformok helyett -, mert kifejezetten rövid formátumú tartalmakat akartak készíteni, és a változások megnehezíthetik számukra, hogy a választott formátumukkal meg tudjanak élni az alkalmazásból. Egy csillagjóslással foglalkozó alkotó, Aly Tabizon elmondta, hogy a TikTok-videóinak pénzzé tétele "megváltoztatta az életét". Négy évvel ezelőtt kezdett el posztolni, és a platform lehetővé tette számára, hogy csökkentse a munkaidejét, és több időt töltsön a fiával. Az asztrológiáról szóló videói gyakran 10 másodpercnél rövidebbek.
Az új kreativitási programmal kapcsolatban ő és néhány alkotó is tart a változásoktól. "Nagyon félek. Több száz videót néztem meg a YouTube-on azoktól az emberektől, akik a TikTok-on dolgoznak és posztolnak az új algoritmusokról. Próbálok mindenben naprakész maradni, és azt tanultam, hogy a mai generáció figyelmi ideje körülbelül nyolc-tíz másodperc" - mondta Tabizon. "Még én magam is, ha felugrik egy egy perc hosszú videó, ha nem olyanról van szó, akit már egy ideje követek, valószínűleg továbbgörgetem." Ez azt jelentheti, hogy keményebben kell dolgoznia, hogy hosszabb tartalmakkal álljon elő, amelyeket 1,2 millió követője és mások is meg akarnak nézni. Ennek ellenére Tabizon már elkezdte tesztelni a több perces videókat, és az új programról azt mondta: "ha nagyobb lesz a fizetés, akkor szerintem megéri" - mondta Tabizon.
A TikTok közlése szerint a hosszabb formátumú tartalmakat készítő alkotók átlagosan több mint kétszeresére növelték a bevételüket az elmúlt évben. A vállalat azt is elmondta, hogy a hosszabb videók ugyanúgy szerepelnek az ajánlókban, mint a rövidebbek, és a felhasználók preferenciái számítanak, nem pedig a videók hossza.
Laura Riegle, a TikTok egyik alkotója, akit az alkalmazáson "laurawiththecurls" néven ismernek, elmondta, hogy a hosszabb szórakoztató videók készítése több erőforrást igényel, amivel nem minden alkotó rendelkezik. Riegle 2020 óta közel 120 000 követőt gyűjtött össze rövid, frappáns videóival, amelyekben a hajápolási tippektől kezdve a trendi táncokon át a filterek kipróbálásáig mindent bemutat. Elmondta, hogy még a viszonylag egyszerű "storytime" videók készítésekor is, ahol csak ül és beszél a kamerába, az 1 percnél hosszabb videók készítése jelentős idő- és energiabefektetést jelent. "Ki kell vágni dolgokat, néha többször is felveszed ugyanazt a dolgot, és aztán össze kell rakni az egészet" - mondta Riegle. "A hosszú formátumú tartalmak egyértelműen időigényesebbek, és ez az, ami megnehezíti a dolgát egy olyan embernek, mint én, mert már így is teljes munkaidőben dolgozom, családom van... szóval nincs sok szabadidőm."
A TikTok lehetőséget kínál az alkotóknak arra is, hogy az alkalmazás saját monetizációs alapján túl további pénzt keressenek a videóikból, például előfizetésekkel vagy a követőktől kapott "tippekkel". A vállalat szerint a felhasználók bevételei a platform összes monetizációs funkcióját tekintve majdnem megduplázódtak az elmúlt évben. Egyes alkotók azonban szkeptikusak ezekkel az alternatív fizetési lehetőségekkel kapcsolatban. "Tudod, milyen érzés ez? Mintha az utcára löktek volna" - mondta Apostolou. "Nem tartom ezeket fenntarthatónak és furcsán érzem magam, ha a közönségemtől pénzt kérek."
A TikTok hosszabb formátumú tartalmakra való áttérése bizonyos értelemben a szerencse forgandóságát jelenti - a cég most követi korábbi társait egy olyan tartalomformátum felé, amely sokkal jövedelmezőbb. A stratégia arra is ösztönözheti a felhasználókat, hogy még több időt töltsenek egy olyan alkalmazással, amelyet egyes tizenévesek már most is szinte teljesen ráfüggve használnak. Néhány TikTok-alkotó azonban csalódott a lépés miatt, és attól tartanak, hogy ez megszünteti azt, ami eredetileg olyan népszerűvé tette a TikTokot: a sokféle tartalom gyors végiggörgetésének lehetőségét, és azt, hogy szinte bárki könnyen, hosszas tervezés vagy erőforrások nélkül készíthet videókat.
"Nem mindig van bennem egy percnyi tartalom" - reagált a lépésre Nicki Apostolou, egy közel 150 000 követővel rendelkező TikTok-alkotó, aki az amerikai őslakosok történelméről és kultúrájáról készít tartalmakat az alkalmazásban. "Úgy érzem, hogy nagyon sok olyan alkotó van, aki azért jött a TikTok-ra, mert az egy rövid formátumú videóalkalmazás" - mondta - "és most olyanok akarnak lenni, mint a "mini YouTube". Úgy érzem, hogy ez arcul csapás azon alkotóknak, akik a rövid formátumú tartalmak miatt jöttek oda."
A TikTok szóvivője, Zachary Kizer egy nyilatkozatban elmondta, hogy a vállalat az új Kreativitás Programot az előző Creator Fundból szerzett tanulságok és visszajelzések alapján fejlesztette ki. "Miközben folytatjuk az alkotók jutalmazásának és a TikTok-élmény gazdagításának új módjainak fejlesztését, nagyra értékeljük a közösségünk visszajelzéseit és közvetlen meglátásait, amelyek segítik döntéseinket."
A TikTok azt szeretné, ha a hosszabb videóknak nem csak a rövid ajánlói lennének hozzájuk feltöltve
"A rövid formátumú videók modellje nagyon hasznos volt, amikor a TikTok először indult, nagyon gyorsan rá tudták venni az embereket a platformra, folyamatos a görgetés és gyors a fogyasztás" - mondta Krysten Stein médiatudományi kutató, a University of Illinois Chicago doktorjelöltje. "Azt hiszem, a TikTok most azt gondolja, hogy meg kell mutatniuk a hirdetőknek, hogy az emberek hosszabb ideig maradnak egy videón" - mondta Stein. "De kíváncsian várom, hogyan reagálnak majd a nézők, mert eddig az tartotta az embereket az alkalmazásban, hogy a videók rövidek voltak."
Az elmúlt három évben a TikTok folyamatosan fejlesztette a hosszabb videók közzétételének lehetőségét, az egypercesről három-, öt- és végül 10 perces időtartamra növelve a korlátot. A platform most a 15 perces feltöltéseket teszteli, bár ezek még nem széles körben elérhetőek. A múlt hónapban a platform tájékoztatta az alkotókat, hogy az Egyesült Államokban, az Egyesült Királyságban, Franciaországban és Németországban bezárja a Creator Fundot, így az ottani tartalomgyártóknak nem maradt más választásuk, mint csatlakozni az új Kreativitás Programhoz, ha továbbra is fizetést szeretnének kapni a TikToktól a tartalmaikért. Az új program keretében a 10 000 vagy annál több követővel rendelkező felnőtt alkotók egy percnél hosszabb, számos egyéb kritériumnak megfelelő videókért kaphatnak fizetést az alkalmazástól.
A TikTok azzal népszerűsíti a programot az alkotóknak, hogy az egy percnél hosszabb videók arra ösztönzik a nézőket, hogy több időt töltsenek a tartalmakkal, és "bizalmat építsenek a jobb kapcsolat, több információ és ismeretterjesztő tartalom révén" - olvasható a vállalat blogbejegyzésében. A TikTok azt is közölte, hogy az alkotóknak arra kell számítaniuk, hogy az új Kreativitás Program keretében több pénzt kapnak videónként. Néhány alkotó pedig már arról írt, hogy több ezer dollárt keresett a program első hónapjaiban.
A vállalat számára a hosszabb formátumú tartalmak erőltetése jó üzleti döntés lehet. "Sokkal könnyebb pénzzé tenni egy hosszabb tartalmat. Több lehetőség van a hirdetések és a szponzorációk terén, beleértve a videók előtt vagy alatt futó reklámokat" - mondta Scott Kessler, a Third Bridge nevű kutatócég technológiai vezetője. A fogyasztók nagyobb valószínűséggel nézik végig az egy percnél hosszabb videókhoz tartozó pre-roll hirdetést, mint egy olyan videót, amely közel azonos hosszúságú, mint maga a hirdetés. "A TikTok már régóta olyan hely, ahol az alkotók rövid klipekjei a platform hatékony felfedező algoritmusával párosítva a nézőket más oldalakon, például a YouTube-on található hosszabb formátumú tartalmaikra irányíthatják. Szerintem azt szeretnék, ha azt tudnák mondani, hogy 'Hé, alkotók, a teljes videót feltölthetitek ide, nem csak az első 30 másodpercet'" - mondta Kessler.
Néhány alkotó mégis azt mondja, hogy azért csatlakoztak a TikTok-hoz - a YouTube vagy más platformok helyett -, mert kifejezetten rövid formátumú tartalmakat akartak készíteni, és a változások megnehezíthetik számukra, hogy a választott formátumukkal meg tudjanak élni az alkalmazásból. Egy csillagjóslással foglalkozó alkotó, Aly Tabizon elmondta, hogy a TikTok-videóinak pénzzé tétele "megváltoztatta az életét". Négy évvel ezelőtt kezdett el posztolni, és a platform lehetővé tette számára, hogy csökkentse a munkaidejét, és több időt töltsön a fiával. Az asztrológiáról szóló videói gyakran 10 másodpercnél rövidebbek.
Az új kreativitási programmal kapcsolatban ő és néhány alkotó is tart a változásoktól. "Nagyon félek. Több száz videót néztem meg a YouTube-on azoktól az emberektől, akik a TikTok-on dolgoznak és posztolnak az új algoritmusokról. Próbálok mindenben naprakész maradni, és azt tanultam, hogy a mai generáció figyelmi ideje körülbelül nyolc-tíz másodperc" - mondta Tabizon. "Még én magam is, ha felugrik egy egy perc hosszú videó, ha nem olyanról van szó, akit már egy ideje követek, valószínűleg továbbgörgetem." Ez azt jelentheti, hogy keményebben kell dolgoznia, hogy hosszabb tartalmakkal álljon elő, amelyeket 1,2 millió követője és mások is meg akarnak nézni. Ennek ellenére Tabizon már elkezdte tesztelni a több perces videókat, és az új programról azt mondta: "ha nagyobb lesz a fizetés, akkor szerintem megéri" - mondta Tabizon.
A TikTok közlése szerint a hosszabb formátumú tartalmakat készítő alkotók átlagosan több mint kétszeresére növelték a bevételüket az elmúlt évben. A vállalat azt is elmondta, hogy a hosszabb videók ugyanúgy szerepelnek az ajánlókban, mint a rövidebbek, és a felhasználók preferenciái számítanak, nem pedig a videók hossza.
Laura Riegle, a TikTok egyik alkotója, akit az alkalmazáson "laurawiththecurls" néven ismernek, elmondta, hogy a hosszabb szórakoztató videók készítése több erőforrást igényel, amivel nem minden alkotó rendelkezik. Riegle 2020 óta közel 120 000 követőt gyűjtött össze rövid, frappáns videóival, amelyekben a hajápolási tippektől kezdve a trendi táncokon át a filterek kipróbálásáig mindent bemutat. Elmondta, hogy még a viszonylag egyszerű "storytime" videók készítésekor is, ahol csak ül és beszél a kamerába, az 1 percnél hosszabb videók készítése jelentős idő- és energiabefektetést jelent. "Ki kell vágni dolgokat, néha többször is felveszed ugyanazt a dolgot, és aztán össze kell rakni az egészet" - mondta Riegle. "A hosszú formátumú tartalmak egyértelműen időigényesebbek, és ez az, ami megnehezíti a dolgát egy olyan embernek, mint én, mert már így is teljes munkaidőben dolgozom, családom van... szóval nincs sok szabadidőm."
A TikTok lehetőséget kínál az alkotóknak arra is, hogy az alkalmazás saját monetizációs alapján túl további pénzt keressenek a videóikból, például előfizetésekkel vagy a követőktől kapott "tippekkel". A vállalat szerint a felhasználók bevételei a platform összes monetizációs funkcióját tekintve majdnem megduplázódtak az elmúlt évben. Egyes alkotók azonban szkeptikusak ezekkel az alternatív fizetési lehetőségekkel kapcsolatban. "Tudod, milyen érzés ez? Mintha az utcára löktek volna" - mondta Apostolou. "Nem tartom ezeket fenntarthatónak és furcsán érzem magam, ha a közönségemtől pénzt kérek."