SG.hu
Az olasz adóhivatal 576 millió euró adót fizettet be az Airbnb-vel
Az Airbnb beleegyezett, hogy 576 millió eurót fizet az Olaszországban be nem fizetett adók miatt régóta húzódó vita rendezésére. Az olasz ügyészek szerint a vállalat összesen 779 millió euró rövid távú bérbeadással kapcsolatos adóval tartozik, amelyet 2017 és 2021 között nem fizettek be a platformot használó vendéglátók. Az olasz adóhatóság a pénz lefoglalásával fenyegetőzött.
Az Airbnb közölte, hogy nem próbálja meg behajtani a pénzt a vendéglátóitól, ehelyett a jövőben a cég automatikusan visszatartja az adójukat, és azt közvetlenül az olasz hatóságoknak fizeti majd ki. "Az Airbnb olaszországi vendéglátóinak túlnyomó többsége átlagos család, akik kiegészítő jövedelemszerzésre használják a platformot" - közölte a vállalat. "Reméljük, hogy az olasz adóhatósággal kötött megállapodás és a közelmúltbeli olaszországi jogszabályi változások ezeknek a családoknak a következő évekre biztonságot nyújtanak a vendéglátással kapcsolatos szabályok tekintetében."
Olaszország fontos piac az Airbnb számára, több ezer házigazda használja a platformot ingatlanjaik bérbeadására. Egy tipikus vendéglátó tavaly valamivel több, mint 3500 eurót keresett. Az olasz ügyészek szerint a vállalat 2017 és 2021 között mintegy 3,7 milliárd euró bérleti díjat termelt Olaszországban, amelynek 21%-a adótartozás. Az ország 2017-ben adót vetett ki a rövid távú bérbeadásra, amivel az Airbnb nem értett egyet, és bíróságon támadta meg azt. A cég az Európai Unió Bíróságáig vitte az ügyet, de tavaly decemberben elvesztették az ügyet. Olaszország korábban is sikerrel járt az amerikai technológiai platformoktól beszedett adók behajtásában. A Google 2017-ben beleegyezett, hogy 306 millió eurót fizet Olaszországnak a 2009 és 2015 közötti évekre vonatkozó adók fedezésére. 2015-ben pedig az ország hasonló, be nem fizetett adómegállapodást dolgozott ki az Apple-lel 318 millió euró értékben.
Az Airbnb-vel kötött megállapodásra akkor került sor, amikor Giorgia Meloni miniszterelnök kormánya le akarja szorítani a burjánzó adóelkerülést, és 26%-ra emeli a rövid távú bérbeadásra - például az Airbnb által nyújtottakra - kivetett adókulcsot. Az Airbnb közleményében azt írta, hogy üdvözli az olasz kormány 2024-es költségvetési törvénye által biztosított egyértelműséget azzal kapcsolatban, hogy a platformoknak a jövőben hogyan kell visszatartaniuk a jövedelemadót a nem hivatásos vendéglátók számára Olaszországban, valamint üdvözli a rövid távú bérbeadásra vonatkozó olaszországi nemzeti szabályok, köztük egy nemzeti regisztrációs rendszer kidolgozásának előrehaladását. "Ezek a fejlesztések megkönnyítik az olyan történelmi központok, mint Velence és Firenze számára, hogy lássák ki és milyen gyakran ad szállást, és hogy erre reagálva arányos szakpolitikai megoldásokat dolgozzanak ki. Az Airbnb elkötelezett az olasz hatóságokkal való együttműködés mellett, hogy a szabályokat sikerre vigyék."
Az Airbnb közölte, hogy nem próbálja meg behajtani a pénzt a vendéglátóitól, ehelyett a jövőben a cég automatikusan visszatartja az adójukat, és azt közvetlenül az olasz hatóságoknak fizeti majd ki. "Az Airbnb olaszországi vendéglátóinak túlnyomó többsége átlagos család, akik kiegészítő jövedelemszerzésre használják a platformot" - közölte a vállalat. "Reméljük, hogy az olasz adóhatósággal kötött megállapodás és a közelmúltbeli olaszországi jogszabályi változások ezeknek a családoknak a következő évekre biztonságot nyújtanak a vendéglátással kapcsolatos szabályok tekintetében."
Olaszország fontos piac az Airbnb számára, több ezer házigazda használja a platformot ingatlanjaik bérbeadására. Egy tipikus vendéglátó tavaly valamivel több, mint 3500 eurót keresett. Az olasz ügyészek szerint a vállalat 2017 és 2021 között mintegy 3,7 milliárd euró bérleti díjat termelt Olaszországban, amelynek 21%-a adótartozás. Az ország 2017-ben adót vetett ki a rövid távú bérbeadásra, amivel az Airbnb nem értett egyet, és bíróságon támadta meg azt. A cég az Európai Unió Bíróságáig vitte az ügyet, de tavaly decemberben elvesztették az ügyet. Olaszország korábban is sikerrel járt az amerikai technológiai platformoktól beszedett adók behajtásában. A Google 2017-ben beleegyezett, hogy 306 millió eurót fizet Olaszországnak a 2009 és 2015 közötti évekre vonatkozó adók fedezésére. 2015-ben pedig az ország hasonló, be nem fizetett adómegállapodást dolgozott ki az Apple-lel 318 millió euró értékben.
Az Airbnb-vel kötött megállapodásra akkor került sor, amikor Giorgia Meloni miniszterelnök kormánya le akarja szorítani a burjánzó adóelkerülést, és 26%-ra emeli a rövid távú bérbeadásra - például az Airbnb által nyújtottakra - kivetett adókulcsot. Az Airbnb közleményében azt írta, hogy üdvözli az olasz kormány 2024-es költségvetési törvénye által biztosított egyértelműséget azzal kapcsolatban, hogy a platformoknak a jövőben hogyan kell visszatartaniuk a jövedelemadót a nem hivatásos vendéglátók számára Olaszországban, valamint üdvözli a rövid távú bérbeadásra vonatkozó olaszországi nemzeti szabályok, köztük egy nemzeti regisztrációs rendszer kidolgozásának előrehaladását. "Ezek a fejlesztések megkönnyítik az olyan történelmi központok, mint Velence és Firenze számára, hogy lássák ki és milyen gyakran ad szállást, és hogy erre reagálva arányos szakpolitikai megoldásokat dolgozzanak ki. Az Airbnb elkötelezett az olasz hatóságokkal való együttműködés mellett, hogy a szabályokat sikerre vigyék."