SG.hu
Környezetbarátnak nevezi óráját az Apple, de a valóság eléggé más
Az Apple-t európai környezetvédelmi és fogyasztói csoportok vizsgálják azon állításai miatt, miszerint legújabb készülékei "szén-dioxid-semlegesek". Ez egy olyan kifejezés, amelyet az EU a vállalati marketingben betiltani javasol, mert félrevezető állítás.
Az iPhone-gyártója a múlt hónapban a "környezetbarát" bizonyítványát állította legnagyobb éves termékbemutatójának középpontjába. A cég az Apple Watch egyes modelljeit a "legelső karbonsemleges terméknek" nevezte, és az évtized végéig az összes készülékére ki akarja terjeszteni ezt a besorolást. Az amerikai techóriás döntése azonban, miszerint az egyes új órák mögött álló 7-12 kg üvegházhatású gázkibocsátást kreditpontok segítségével semlegesíti, éles reakciót váltott ki fogyasztói csoportok részéről, miután az EU már régóta foglalkozik az un "greenwashing" jelenséggel. Magyarul erre nincs jó szó - tükörfordításban zöldmosás -, olyan marketing- és PR-stratégia, amely elhiteti a fogyasztókkal és a közvéleménnyel, hogy a vállat többet tesz a környezet védelméért, mint a valóságban. "A szén-dioxid-semleges állítások tudományosan pontatlanok és félrevezetik a fogyasztókat" - mondta Monique Goyens, a BEUC, az európai fogyasztói szervezet főigazgatója. "Az EU közelmúltbeli döntése a karbonsemleges állítások betiltásáról joggal tisztítja meg a piacot az ilyen hamis üzenetek alól, és ez alól az Apple Watch-ok sem lehetnek kivételek."
Az Apple állításai körüli vita rávilágít azokra a problémákra, amelyekkel azok a vállalatok szembesülnek, amelyek megpróbálnak környezetbarát politikát követni, miközben marketingnyilatkozatokkal igyekeznek reklámozni zöld bizonyítványaikat. Az Apple szerint lépésük "az egyik legmerészebb éghajlatvédelmi kötelezettségvállalás bizonyítéka napjaink iparában. A globális éghajlati célok eléréséhez azonnali intézkedésekre van szükség a kibocsátás drasztikus csökkentésére, amelyhez a természetvédelembe és a szén-dioxid-eltávolításba való jelentős beruházás párosul" - áll a közleményben. Az amerikai konszern erőfeszítései, valamint az újrahasznosítási célok és a kibocsátáscsökkentés terén elért előrehaladása éles ellentétben áll például fő riválisával, a Samsunggal, amely a 2050-re kitűzött nettó nullás céljában kihagyja a kibocsátás kulcsfontosságú részleteit.
A Watch bemutatását követő napokban Brüsszel közölte, hogy 2026-tól betiltja a "semlegességre" vonatkozó állításokat, ha azok csak szén-dioxid-kibocsátási kreditek vásárlásán alapulnak. Ekkor a légkörből szén-dioxid elnyelésével kompenzálják a kibocsátást. Az Európai Parlament és a Tanács - a két döntéshozó testület - szeptemberben politikai megállapodásra jutott a "félrevezető reklámok" betiltásáról, beleértve "a kibocsátás-kiegyenlítési rendszereken alapuló olyan állításokat, amelyek szerint egy termék semleges, csökkentett vagy pozitív hatással van a környezetre". Ezt a megállapodást hivatalosan még nem fogadták el.
A cég valóban foglalkozik a témával, de a marketingesek jelentősen felduzzasztják a tényeket
A klímavédők azt is megkérdőjelezik, hogy a szén-dioxid-kibocsátás nyomon követése alapos felmérést nyújt-e az olyan kis elektronikai eszközök, mint az okosórák és a vezeték nélküli fülhallgatók környezeti hatásáról, amelyeket nehéz megjavítani, és gyakran elektronikus hulladékként végzik. "Félrevezető a fogyasztók számára azt a benyomást kelteni, hogy az óra megvásárlása egyáltalán nincs hatással az éghajlatra" - mondta Gilles Dufrasne, a Carbon Market Watch nevű, részben az EU által finanszírozott nonprofit szervezet politikai munkatársa. "Ez könyvelési trükk."
Független nonprofit klímavédelmi szervezetek kétséges, hogy az Apple által az egyes pénzügyi évek végén megvásárolt szén-dioxid-kreditek elég jó minőségűek-e ahhoz, hogy tartósan eltávolítsák a szén-dioxidot a légkörből. Az Apple szerint a kreditek a Watch gyártásával, szállításával és töltésével kapcsolatos kibocsátásokat pótolják az óra élettartama alatt, köszönhetően a paraguayi és brazíliai faültetvények és a korábban szarvasmarha-tenyésztés céljából kiirtott földeken végzett újraerdősítési vagy hasonló projektek által elnyelt szén-dioxidnak. Ezek a programok segítenek az őshonos erdők helyreállításában és gazdasági lehetőségeket teremtenek a helyi közösségek számára - teszi hozzá az Apple.
A kritikusok azonban kétségbe vonják ezeket a terveket. Niklas Kaskeala, a Compensate Foundation, a szén-dioxid-kibocsátási egységek potenciális vásárlóinak tanácsadója szerint az ilyen faültetvényeken alapuló ellentételezések "rendszerszintű hibákat" mutatnak. "A fákból cellulóz és karton vagy WC-papír készül" - mondta Kaskeala, kiemelve, hogy "az ezekben a termékekben tárolt szén nagyon gyorsan visszajut a légkörbe". Az Apple által egy természetvédelmi alapon keresztül támogatott egyik programot részletező dokumentumokból kiderül, hogy az újonnan ültetett fák többségét kivágják, hogy alig több mint egy évtized múlva faanyagként adják el.
Telefonjuknál sem szűkölködnek a dícséretekben
A Forestal Apepu nevű projekt a korábban szója-, kukorica- és marhahústermelésre használt paraguayi földterületeket fák - főként eukaliptuszok - ültetésével hasznosította újra, amelyeknek legfeljebb 25 százalékát "természetes erdőnek" hagyták meg. A dokumentumok az eukaliptuszt - amelyet gyakran kritizálnak, amikor "monokultúrákban" termesztik - minőségi faanyag előállítására alkalmasnak minősítették. A terület mintegy 1 százalékát félreteszik őshonos fajok újratelepítésére. "A termékek szén-dioxid-mentesítésére vonatkozó megközelítésünk szigorú követelményt szab arra, hogy a vállalkozások hogyan vehetik ki a folyamatból a maguk részét, az értékláncunkban a mélyreható kibocsátáscsökkentést helyezve előtérbe, mielőtt kiváló minőségű szén-dioxid-krediteket alkalmaznánk" - mondta az Apple. "Elkötelezettek vagyunk a kibocsátáscsökkentést célzó új innovációk ösztönzése és a természetalapú szén-dioxid-eltávolítás növelése mellett, miközben felgyorsítjuk a 2030-ig tartó előrehaladást."
Az ENSZ Éghajlatváltozási Kormányközi Testületének tudósai szerint más szén-dioxid-eltávolítási technikák - például a szén-dioxid kőzetekbe történő befecskendezése - általában hatékonyabbak az üvegházhatású gáz hosszú távú elzárásában, mint a növényzet alapú megközelítések. Az Apple Watch mindazonáltal előrelépést mutat az anyag-újrahasznosítási célok terén, a legújabb kiadás például kizárólag újrahasznosított kobaltot használ az akkumulátorban és újrahasznosított alumíniumot a készülékházban. A Szilícium-völgyi vállalat a 2015-ös alapértékhez képest a Watch-hoz kapcsolódó kibocsátásokat akár 81 százalékát is csökkentette, és ígéretet tett arra, hogy 2050-re a csoport szintű kibocsátások 90 százalékát csökkenti ehhez az alapértékhez képest.
Ezzel szemben fő riválisa, a Samsung a gyártásból és a fogyasztói termékek használatából származó kibocsátásokat - a szén-dioxid-kibocsátás sokkal nagyobb részét - nem tartalmazza a 2050-es nettó nullás célkitűzésében. A Samsung jelenleg értékeli szén-dioxid-kibocsátási szintjét, és "továbbfejleszti a megközelítését, hogy az tükrözze a nettó nulla eléréséhez szükséges intézkedéseket".
Az Apple azt állítja, hogy a Watch gyártási folyamatát már most is 100 százalékban tiszta villamos energia hajtja. Az Apple kiegyenlíti a beszállítói által az elektromos hálózatból származó, fosszilis tüzelőanyagokból előállított villamos energia felhasználását, azáltal, hogy befektet tiszta energiával kapcsolatos projektekbe. A NewClimate Institute nevű nonprofit szervezet szerint azonban az Apple "állítása", miszerint csak tiszta áramot használ a gyártáshoz, "erősen vitatható, mivel az Apple főbb beszállítói továbbra is nagyon alacsony megújuló áram részesedéssel rendelkeznek".*
Az iPhone-gyártója a múlt hónapban a "környezetbarát" bizonyítványát állította legnagyobb éves termékbemutatójának középpontjába. A cég az Apple Watch egyes modelljeit a "legelső karbonsemleges terméknek" nevezte, és az évtized végéig az összes készülékére ki akarja terjeszteni ezt a besorolást. Az amerikai techóriás döntése azonban, miszerint az egyes új órák mögött álló 7-12 kg üvegházhatású gázkibocsátást kreditpontok segítségével semlegesíti, éles reakciót váltott ki fogyasztói csoportok részéről, miután az EU már régóta foglalkozik az un "greenwashing" jelenséggel. Magyarul erre nincs jó szó - tükörfordításban zöldmosás -, olyan marketing- és PR-stratégia, amely elhiteti a fogyasztókkal és a közvéleménnyel, hogy a vállat többet tesz a környezet védelméért, mint a valóságban. "A szén-dioxid-semleges állítások tudományosan pontatlanok és félrevezetik a fogyasztókat" - mondta Monique Goyens, a BEUC, az európai fogyasztói szervezet főigazgatója. "Az EU közelmúltbeli döntése a karbonsemleges állítások betiltásáról joggal tisztítja meg a piacot az ilyen hamis üzenetek alól, és ez alól az Apple Watch-ok sem lehetnek kivételek."
Az Apple állításai körüli vita rávilágít azokra a problémákra, amelyekkel azok a vállalatok szembesülnek, amelyek megpróbálnak környezetbarát politikát követni, miközben marketingnyilatkozatokkal igyekeznek reklámozni zöld bizonyítványaikat. Az Apple szerint lépésük "az egyik legmerészebb éghajlatvédelmi kötelezettségvállalás bizonyítéka napjaink iparában. A globális éghajlati célok eléréséhez azonnali intézkedésekre van szükség a kibocsátás drasztikus csökkentésére, amelyhez a természetvédelembe és a szén-dioxid-eltávolításba való jelentős beruházás párosul" - áll a közleményben. Az amerikai konszern erőfeszítései, valamint az újrahasznosítási célok és a kibocsátáscsökkentés terén elért előrehaladása éles ellentétben áll például fő riválisával, a Samsunggal, amely a 2050-re kitűzött nettó nullás céljában kihagyja a kibocsátás kulcsfontosságú részleteit.
A Watch bemutatását követő napokban Brüsszel közölte, hogy 2026-tól betiltja a "semlegességre" vonatkozó állításokat, ha azok csak szén-dioxid-kibocsátási kreditek vásárlásán alapulnak. Ekkor a légkörből szén-dioxid elnyelésével kompenzálják a kibocsátást. Az Európai Parlament és a Tanács - a két döntéshozó testület - szeptemberben politikai megállapodásra jutott a "félrevezető reklámok" betiltásáról, beleértve "a kibocsátás-kiegyenlítési rendszereken alapuló olyan állításokat, amelyek szerint egy termék semleges, csökkentett vagy pozitív hatással van a környezetre". Ezt a megállapodást hivatalosan még nem fogadták el.
A cég valóban foglalkozik a témával, de a marketingesek jelentősen felduzzasztják a tényeket
A klímavédők azt is megkérdőjelezik, hogy a szén-dioxid-kibocsátás nyomon követése alapos felmérést nyújt-e az olyan kis elektronikai eszközök, mint az okosórák és a vezeték nélküli fülhallgatók környezeti hatásáról, amelyeket nehéz megjavítani, és gyakran elektronikus hulladékként végzik. "Félrevezető a fogyasztók számára azt a benyomást kelteni, hogy az óra megvásárlása egyáltalán nincs hatással az éghajlatra" - mondta Gilles Dufrasne, a Carbon Market Watch nevű, részben az EU által finanszírozott nonprofit szervezet politikai munkatársa. "Ez könyvelési trükk."
Független nonprofit klímavédelmi szervezetek kétséges, hogy az Apple által az egyes pénzügyi évek végén megvásárolt szén-dioxid-kreditek elég jó minőségűek-e ahhoz, hogy tartósan eltávolítsák a szén-dioxidot a légkörből. Az Apple szerint a kreditek a Watch gyártásával, szállításával és töltésével kapcsolatos kibocsátásokat pótolják az óra élettartama alatt, köszönhetően a paraguayi és brazíliai faültetvények és a korábban szarvasmarha-tenyésztés céljából kiirtott földeken végzett újraerdősítési vagy hasonló projektek által elnyelt szén-dioxidnak. Ezek a programok segítenek az őshonos erdők helyreállításában és gazdasági lehetőségeket teremtenek a helyi közösségek számára - teszi hozzá az Apple.
A kritikusok azonban kétségbe vonják ezeket a terveket. Niklas Kaskeala, a Compensate Foundation, a szén-dioxid-kibocsátási egységek potenciális vásárlóinak tanácsadója szerint az ilyen faültetvényeken alapuló ellentételezések "rendszerszintű hibákat" mutatnak. "A fákból cellulóz és karton vagy WC-papír készül" - mondta Kaskeala, kiemelve, hogy "az ezekben a termékekben tárolt szén nagyon gyorsan visszajut a légkörbe". Az Apple által egy természetvédelmi alapon keresztül támogatott egyik programot részletező dokumentumokból kiderül, hogy az újonnan ültetett fák többségét kivágják, hogy alig több mint egy évtized múlva faanyagként adják el.
Telefonjuknál sem szűkölködnek a dícséretekben
A Forestal Apepu nevű projekt a korábban szója-, kukorica- és marhahústermelésre használt paraguayi földterületeket fák - főként eukaliptuszok - ültetésével hasznosította újra, amelyeknek legfeljebb 25 százalékát "természetes erdőnek" hagyták meg. A dokumentumok az eukaliptuszt - amelyet gyakran kritizálnak, amikor "monokultúrákban" termesztik - minőségi faanyag előállítására alkalmasnak minősítették. A terület mintegy 1 százalékát félreteszik őshonos fajok újratelepítésére. "A termékek szén-dioxid-mentesítésére vonatkozó megközelítésünk szigorú követelményt szab arra, hogy a vállalkozások hogyan vehetik ki a folyamatból a maguk részét, az értékláncunkban a mélyreható kibocsátáscsökkentést helyezve előtérbe, mielőtt kiváló minőségű szén-dioxid-krediteket alkalmaznánk" - mondta az Apple. "Elkötelezettek vagyunk a kibocsátáscsökkentést célzó új innovációk ösztönzése és a természetalapú szén-dioxid-eltávolítás növelése mellett, miközben felgyorsítjuk a 2030-ig tartó előrehaladást."
Az ENSZ Éghajlatváltozási Kormányközi Testületének tudósai szerint más szén-dioxid-eltávolítási technikák - például a szén-dioxid kőzetekbe történő befecskendezése - általában hatékonyabbak az üvegházhatású gáz hosszú távú elzárásában, mint a növényzet alapú megközelítések. Az Apple Watch mindazonáltal előrelépést mutat az anyag-újrahasznosítási célok terén, a legújabb kiadás például kizárólag újrahasznosított kobaltot használ az akkumulátorban és újrahasznosított alumíniumot a készülékházban. A Szilícium-völgyi vállalat a 2015-ös alapértékhez képest a Watch-hoz kapcsolódó kibocsátásokat akár 81 százalékát is csökkentette, és ígéretet tett arra, hogy 2050-re a csoport szintű kibocsátások 90 százalékát csökkenti ehhez az alapértékhez képest.
Ezzel szemben fő riválisa, a Samsung a gyártásból és a fogyasztói termékek használatából származó kibocsátásokat - a szén-dioxid-kibocsátás sokkal nagyobb részét - nem tartalmazza a 2050-es nettó nullás célkitűzésében. A Samsung jelenleg értékeli szén-dioxid-kibocsátási szintjét, és "továbbfejleszti a megközelítését, hogy az tükrözze a nettó nulla eléréséhez szükséges intézkedéseket".
Az Apple azt állítja, hogy a Watch gyártási folyamatát már most is 100 százalékban tiszta villamos energia hajtja. Az Apple kiegyenlíti a beszállítói által az elektromos hálózatból származó, fosszilis tüzelőanyagokból előállított villamos energia felhasználását, azáltal, hogy befektet tiszta energiával kapcsolatos projektekbe. A NewClimate Institute nevű nonprofit szervezet szerint azonban az Apple "állítása", miszerint csak tiszta áramot használ a gyártáshoz, "erősen vitatható, mivel az Apple főbb beszállítói továbbra is nagyon alacsony megújuló áram részesedéssel rendelkeznek".*