SG.hu

Norvégia egész Európában be szeretné tiltatni a Facebook hirdetéscélzását

Norvégia közölte az Európai Adatvédelmi Testülettel (EDPB), hogy szerinte kontinens-szinten meg kellene tiltani, hogy a Meta a Facebookon és az Instagramon a felhasználói adatok begyűjtése céljából reklámokat szolgáltasson.

A skandináv ország adatvédelmi hatósága, a Datatilsynet júliusban közölte, hogy jogellenesnek tartja a Meta gyakorlatát a Facebook- és Instagram-felhasználók tevékenységének, tartózkodási helyének és viselkedésének nyomon követésére. Mivel az amerikaiak által végzett központi adatfeldolgozás megsértette az EU általános adatvédelmi rendeletét, ezért a Facebook anyavállalatát, a Metát napi egymillió koronás bírsággal sújtották, mert az adatokat gyűjtött állampolgárairól. A helyi szabályok nem az amerikai dollármiliárdos cégóriásokra vannak szabva, így nem meglepő, hogy ez a napi 34 millió forintos büntetés nem hatotta meg túlságosan őket. Ez 91 nap alatt mintegy 9 millió dollárt jelent, ami a Meta 2023 első negyedévi nyereségének mindössze 0,16 százaléka.

Mivel a Meta európai központja Írországban található, más uniós országokból származó sürgősségi adatvédelmi intézkedések csak bizonyos körülmények között - és akkor is csak legfeljebb három hónapig - megengedettek. Tehát a norvég hatóság ezt a bírságot is csak korlátozott időtartamra szabhatja ki, amely november 3-án lejár, és mivel egyértelműen nem érték el a céljukat, ezért Norvégia "kötelező érvényű döntésért" az EU-hoz fordult. "Úgy véljük, hogy ideiglenes tilalmunkat véglegesíteni kell, továbbá úgy véljük, hogy az általános adatvédelmi rendeletet (GDPR) következetesen kell értelmezni az EU/EGT egész területén, és kérjük, hogy a tilalmat terjesszék ki Európa többi részére is." - hangzik a Datatilsynet közleménye.

"A marketingcélú invazív kereskedelmi megfigyelés ma az egyik legnagyobb adatvédelmi kockázatot jelenti az interneten" - nyilatkozta Tobias Judin, a Datatilsynet nemzetközi részlegének vezetője. A Datatilsynet azzal érvel, hogy amellett, hogy a Meta a felhasználók viselkedése alapján meghatározhatja, hogy mit mutasson meg a felhasználóknak, azt is eldöntheti, hogy mit ne mutasson meg a felhasználóknak. Ez szerintük korlátozó hatással lehet a véleménynyilvánítás és az információszabadságra. "Fennáll a veszélye annak, hogy a viselkedésalapú reklámozás erősíti a meglévő sztereotípiákat, vagy különböző csoportok tisztességtelen megkülönböztetéséhez vezethet" - érvelt a Datatilsynet.

Az Európai Unió Bírósága (EUB) által hozott júliusi ítélet szerint a Meta adatfeldolgozási művelete védett adatokat - faji és etnikai hovatartozás, vallási hovatartozás, szexuális irányultság stb. - is tartalmaz. Norvégia nem tagja az EU-nak, de része az európai egységes piacnak, és az EUB mint Európa legfelsőbb bíróságának az a feladata, hogy biztosítsa, hogy a piacon belüli jogalkalmazás és jogértelmezés összhangban legyen az európai szerződésekkel, valamint hogy az EU által elfogadott jogszabályokat minden tagállamban azonos módon alkalmazzák. A Meta szerint ők rendelkeznek a felhasználók hozzájárulásával a célzott reklámozáshoz, mert a felhasználók a szolgáltatásaira való feliratkozáskor rákattintottak azok elfogadására, de az EUB nem fogadta el ezt az érvelést.

A Meta nagyon nem szeretné, ha az ügyet EU-szintre vinnék, a vállalat úgy véli, "hogy a norvég adatvédelmi hatóság határozata érvénytelen, és hogy az adatvédelmi hatóságnak nincs jogalapja arra, hogy kötelező érvényű határozatot kérjen az EDPB-től". A Meta évek óta küzd GDPR-perekkel Európában és az Egyesült Királyságban, mégiscsak a múlt hónapban kértek először kifejezett hozzájárulást az EU-ban, az EGT-ben és Svájcban élő emberektől adataik felhasználására a személyesen nekik szóló hirdetések megjelenítéséhez. A Facebook anyavállalatának szóvivője elmondta, hogy "meglepte" a norvég hatóság lépése, "tekintettel arra, hogy a Meta már elkötelezte magát amellett, hogy az EU/EGT-ben a reklámozás jogalapja a hozzájárulás lesz. Továbbra is aktív tárgyalásokat folytatunk az illetékes adatvédelmi hatóságokkal ebben a témában az EU-ban vezető szabályozó hatóságunkon, az ír adatvédelmi bizottságon keresztül, és a megfelelő időben többet tudunk majd mondani".

Az Egyesült Királyság hiányzik azon országok listájáról, amelyek esetében a Meta az adatkezelés "beleegyezési" alapjára tér át, annak ellenére, hogy a brit GDPR szabályok nagyjából ugyanazok. A brit kormány jelenleg az adatvédelmi és digitális információs törvényjavaslat elfogadásával próbálja felváltani az uniós jogszabályokat - amelyek az adatvédelmi törvény értelmében továbbra is részei az Egyesült Királyság jogszabályainak. Az új törvényjavaslat számos érintett védelmét megszünteti, többek között a nyilvános térfigyelő kamerák felügyeletét, valamint potenciálisan az adatok megfelelőségét az EU-val szemben, ami minden olyan brit vállalkozást érint, amely uniós adatokat gyűjt és dolgoz fel. A törvényjavaslat mögött álló törvényhozók szerint a GDPR "túlságosan hangsúlyozta a hozzájárulást".

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Cat #3
    Nincs ezzel baj, te hozzájárulsz és így kapod. A baj azzal van, hogy a cég hozzájárulás nélkül másoknál is így csinálja.
  • Szefmester #2
    Alapból én is így vagyok vele. Csak a gond a következő. Rákeresel valamire. Előtte soha nem csináltál ilyet így nem reklámozta. Meg is vetted. Egy darabra van szükséged egész életedben. Mégis, orrba szájba fogod látni reklámozni azt amit megvettél.

    Elkezdtem a karácsonyi bevásárlást és könyvekre kerestem, meg kiadókra. Haver linkjén el is jutottam a Szukits kiadóhoz. Be is vásároltam rendesen. Azóta folyton őket reklámozza nekem az fb. Miatosznak? Akinek és amit akartam megvettem onnan. Ajánljon mást.. de nem fog. Mert azokra nem kerestem rá olyan gépen ahol sütijeik vannak rólam.
  • AndReWsss #1
    Személy szerint jobban szeretem, ha "értelmes", személyreszabott reklámokat kell mint random, teljesen irrelevánsokat. Reklámot úgy is néznem kell.