SG.hu
Háború robbant ki Dél-Korea és a Google között
Helyi cégek elkészítették a Google Play áruházának alternatíváját, amit a cég kiszorított, de a hatóság most bírságolni kezdett.
A gyorsan digitalizálódó világban egyre fontosabbak az alkalmazás-ökoszisztémák, melyek uralják a vállalkozások és a fogyasztók közötti interakciót. Az olyan országok, mint Kína, szigorú szabályozást vezettek be az alkalmazásszolgáltatókra vonatkozóan, és világszerte fokozottan ellenőrzik az olyan platformok bevételmegosztási modelljeit, mint a Google Play Store. E tendencia legújabb megnyilvánulása Dél-Koreában figyelhető meg, ahol a kormány megkérdőjelezte a Google hosszú ideje fennálló dominanciáját az alkalmazásboltok terén.
Az egész történet 2016-ban kezdődött, amikor debütált a OneStore nevű rivális helyi Android-alkalmazásbolt. A OneStore-nak tisztességes kilátásai voltak a sikerre, mivel egyesítette Dél-Korea három legnagyobb távközlési vállalata által üzemeltetett alkalmazásboltokat. A Naver, a Google-hoz sok tekintetben hasonló internetes keresőcég szintén a OneStore-ba integrálta alkalmazásboltját. A Microsoft és a Deutsche Telekom is befektetésre érdemesnek ítélte a céget, abban a reményben, hogy nagyobb versenyt támaszt a Google számára.
Míg a nagy iparági szereplők 30 százalékot számítottak fel a játék- és alkalmazásfejlesztőknek, addig 2018 júliusában a ONE áruház 20 százalékra csökkentette a díjat, de a saját fizetési platformmal rendelkező alkalmazásszolgáltatók számára a cég csak 5 százalékot számolt fel a szolgáltatásáért. Ennek eredményeképpen a saját fejlesztésű mobilplatform megelőzte az Apple App Store-t, és Korea második számú alkalmazásboltjává vált, mintegy 50 millió taggal, a rajta áthaladó tranzakciós összeg pedig 2018-ban elérte a 380 millió dollárt. Robusztus teljesítményét a játékkategória hajtotta, amelynek mintegy 200 ezer ügyfele átlagosan több mint 200 dollárt költött havonta.
Ez nyilván nem tetszett az amerikai cégnek, ezért a Google közölte a szoftverfejlesztőkkel, hogy szabadon árulhatják portékáikat a OneStore-ban - de ha ezt megteszik, akkor eltávolítják őket a Play áruházból. Az ostor mellé méz is járt, a kereső és szöveges hirdetések óriása azt is közölte a fejlesztőkkel, hogy segíthet nekik a Koreán kívüli piacokra való belépésben, ha aláírják a Play kizárólagos használatát Dél-Koreában.
A Google által birtokolt nagyobb piactól való elzártsággal szembesülve csökkent a fejlesztők lelkesedése a OneStore iránt. Néhány népszerű játék soha nem került be a OneStore-ba, így hiába volt az alapítóknak több tízmillió vásárlójuk, a projekt nem megy jól: a OneStore a felhasználók által kívánt alkalmazások - különösen játékok - nélkül problémákkal küszködik. A helyi tulajdonosok feljelentették a Google-t a versenyhatóságnál, amely természetesen melléjük állt, és 2023 áprilisában 31,5 millió dolláros bírságot szabott ki a Google-re a versenyt sértő tevékenysége miatt, továbbá felszólította a céget, hogy vizsgálja felül a helyi fejlesztőkkel kötött megállapodásokat.
A Google-t arra is kötelezték, hogy hozzon létre egy belső ellenőrzési rendszert annak biztosítására, hogy a hatóság utasításainak megfeleljen. Ma a felügyelet megkezdte a Google alkalmazásboltjainak megfigyelését, hogy az megfelel-e a tisztességes verseny lehetővé tételére vonatkozó követelményeknek. Ki-Jeong Han elnök a mai bejelentésben erős szavakat használt, és úgy fogalmazott, hogy az ügynökség intézkedései "fékezik" a Google azon törekvéseit, hogy globális alkalmazásbolt dominanciát érjen el. "Az alkalmazáspiac monopolizálása hátrányosan érintheti az egész mobil ökoszisztémát" - olvasható a biztos közleményében, hozzátéve: "A verseny helyreállítása ezen a piacon nagyon fontos".
A hangsúly tehát nemcsak a verseny elősegítésén van, hanem annak felismerésén is, hogy ez milyen előnyökkel járhat az olyan dél-koreai vállalkozások számára, mint a OneStore és a Samsung Galaxy Store, amelyek egy igazságosabb digitális környezetben jelentős előnyökre tehetnek szert. Legnagyobbat a Samsung, az eladott készülékek darabszáma alapján a világ első számú okostelefon-gyártója nyerhet. A cég ugyan saját alkalmazásboltot üzemeltet, de annak ellenére, hogy az több százmillió készüléken van jelen, jelentéktelen piaci részesedéssel rendelkezik.
A gyorsan digitalizálódó világban egyre fontosabbak az alkalmazás-ökoszisztémák, melyek uralják a vállalkozások és a fogyasztók közötti interakciót. Az olyan országok, mint Kína, szigorú szabályozást vezettek be az alkalmazásszolgáltatókra vonatkozóan, és világszerte fokozottan ellenőrzik az olyan platformok bevételmegosztási modelljeit, mint a Google Play Store. E tendencia legújabb megnyilvánulása Dél-Koreában figyelhető meg, ahol a kormány megkérdőjelezte a Google hosszú ideje fennálló dominanciáját az alkalmazásboltok terén.
Az egész történet 2016-ban kezdődött, amikor debütált a OneStore nevű rivális helyi Android-alkalmazásbolt. A OneStore-nak tisztességes kilátásai voltak a sikerre, mivel egyesítette Dél-Korea három legnagyobb távközlési vállalata által üzemeltetett alkalmazásboltokat. A Naver, a Google-hoz sok tekintetben hasonló internetes keresőcég szintén a OneStore-ba integrálta alkalmazásboltját. A Microsoft és a Deutsche Telekom is befektetésre érdemesnek ítélte a céget, abban a reményben, hogy nagyobb versenyt támaszt a Google számára.
Míg a nagy iparági szereplők 30 százalékot számítottak fel a játék- és alkalmazásfejlesztőknek, addig 2018 júliusában a ONE áruház 20 százalékra csökkentette a díjat, de a saját fizetési platformmal rendelkező alkalmazásszolgáltatók számára a cég csak 5 százalékot számolt fel a szolgáltatásáért. Ennek eredményeképpen a saját fejlesztésű mobilplatform megelőzte az Apple App Store-t, és Korea második számú alkalmazásboltjává vált, mintegy 50 millió taggal, a rajta áthaladó tranzakciós összeg pedig 2018-ban elérte a 380 millió dollárt. Robusztus teljesítményét a játékkategória hajtotta, amelynek mintegy 200 ezer ügyfele átlagosan több mint 200 dollárt költött havonta.
Ez nyilván nem tetszett az amerikai cégnek, ezért a Google közölte a szoftverfejlesztőkkel, hogy szabadon árulhatják portékáikat a OneStore-ban - de ha ezt megteszik, akkor eltávolítják őket a Play áruházból. Az ostor mellé méz is járt, a kereső és szöveges hirdetések óriása azt is közölte a fejlesztőkkel, hogy segíthet nekik a Koreán kívüli piacokra való belépésben, ha aláírják a Play kizárólagos használatát Dél-Koreában.
A Google által birtokolt nagyobb piactól való elzártsággal szembesülve csökkent a fejlesztők lelkesedése a OneStore iránt. Néhány népszerű játék soha nem került be a OneStore-ba, így hiába volt az alapítóknak több tízmillió vásárlójuk, a projekt nem megy jól: a OneStore a felhasználók által kívánt alkalmazások - különösen játékok - nélkül problémákkal küszködik. A helyi tulajdonosok feljelentették a Google-t a versenyhatóságnál, amely természetesen melléjük állt, és 2023 áprilisában 31,5 millió dolláros bírságot szabott ki a Google-re a versenyt sértő tevékenysége miatt, továbbá felszólította a céget, hogy vizsgálja felül a helyi fejlesztőkkel kötött megállapodásokat.
A Google-t arra is kötelezték, hogy hozzon létre egy belső ellenőrzési rendszert annak biztosítására, hogy a hatóság utasításainak megfeleljen. Ma a felügyelet megkezdte a Google alkalmazásboltjainak megfigyelését, hogy az megfelel-e a tisztességes verseny lehetővé tételére vonatkozó követelményeknek. Ki-Jeong Han elnök a mai bejelentésben erős szavakat használt, és úgy fogalmazott, hogy az ügynökség intézkedései "fékezik" a Google azon törekvéseit, hogy globális alkalmazásbolt dominanciát érjen el. "Az alkalmazáspiac monopolizálása hátrányosan érintheti az egész mobil ökoszisztémát" - olvasható a biztos közleményében, hozzátéve: "A verseny helyreállítása ezen a piacon nagyon fontos".
A hangsúly tehát nemcsak a verseny elősegítésén van, hanem annak felismerésén is, hogy ez milyen előnyökkel járhat az olyan dél-koreai vállalkozások számára, mint a OneStore és a Samsung Galaxy Store, amelyek egy igazságosabb digitális környezetben jelentős előnyökre tehetnek szert. Legnagyobbat a Samsung, az eladott készülékek darabszáma alapján a világ első számú okostelefon-gyártója nyerhet. A cég ugyan saját alkalmazásboltot üzemeltet, de annak ellenére, hogy az több százmillió készüléken van jelen, jelentéktelen piaci részesedéssel rendelkezik.