SG.hu
Az MI által készített zeneszámok kezeléséről tárgyal a Google a lemezkiadókkal
Ha valamit nem tudsz megállítani, állj az élére - mondják a kiadók, akik pénzt akarnak csinálni a mesterséges intelligenciából.
A zeneipar megpróbálja pénzzé tenni az üzletüket fenyegető egyik legnagyobb veszélyt, tárgyalásokat folytatnak a Google-vel a művészek dallamainak és hangjainak licenceléséről a mesterséges intelligencia által generált dalokhoz. A tárgyalások célja hogy partnerséget kössenek és kezelni tudják a mesterséges intelligencia-technológia következményeit. A generatív MI térhódítása a hamisított, un. "deepfake" dalok elterjedését eredményezte, amelyek meggyőzően utánozzák a már ismert művészek hangját, szövegét vagy hangzását, általában beleegyezésük nélkül. Frank Sinatra hangját használták a "Gangsta's Paradise" című hip-hop dal egyik változatában, míg Johnny Cash hangját a "Barbie Girl" című popdalban. Egy PluggingAI nevű YouTube-felhasználó az elhunyt rapperek, Tupac és Notorious B.I.G. hangját utánzó dalokat gyárt.
"Egy művész hangja a megélhetésének és nyilvános személyiségének legértékesebb része, és ezt ellopni, bármilyen eszközzel is történik, helytelen" - mondta Jeffrey Harleston, a Universal Music általános jogtanácsosa. A Google és a Universal Music közötti megbeszélések még korai szakaszban vannak, de a cél egy olyan eszköz kifejlesztése, amellyel a rajongók jogszerűen létrehozhatják ezeket a zeneszámokat, és eközben a szerzői jogok tulajdonosai is a pénzükhöz jutnak - mondták a tárgyalásokhoz közel álló személyek. A művészek választhatnának, hogy részt vesznek-e a megállapodásban.
A Barbie Girl Johnny Cash hangján
A Warner Music - a harmadik legnagyobb zenei kiadó - szintén tárgyalt a Google-lal. Robert Kyncl, a cég vezérigazgatója azt nyilatkozta , hogy "a megfelelő keretrendszerrel" az MI "lehetővé teheti a rajongók számára, hogy a felhasználói tartalmak új szintjén méltassák hőseiket, beleértve az új feldolgozásokat és a mash-upokat". Hozzátette, hogy a művészeknek választási lehetőséget kell biztosítani a részvételre. "Vannak, akiknek ez nem fog tetszeni, és ez teljesen rendben van" - mondta.
Zenei vezetők a Google tulajdonában lévő YouTube korábbi időszakához hasonlítják az MI által generált dalok terjedését, amikor a felhasználók népszerű dalokat raktak az általuk készített videók mellé. A zeneipar évekig küzdött a YouTube-tal a szerzői jogok megsértése miatt, de a két fél létrehozott egy olyan rendszert, amely ma már évente mintegy 2 milliárd dollárt bevételt hoz a kiadóknak, így kompenzálják őket a felhasználók által feltöltött anyagokért.
A mesterséges intelligencia térnyerésével néhány nagy sztár aggodalmát fejezte ki amiatt, hogy munkájukat felhígítják a dalaik és hangjuk hamisított változatai. A kérdés az év elején került reflektorfénybe, amikor egy mesterséges intelligenciával előállított dal, amely Drake és The Weeknd hangját utánozta, vírusként terjedt az interneten. A Universal Music - Drake, Taylor Swift és más népszerű zenészek kiadója - a szerzői jogok megsértése miatt eltávolíttatta a dalt a streaming platformokról. Drake áprilisban egy másik hasonló utánzó dalt "az utolsó cseppnek" nevezett, míg a rapper Ice Cube "démonikusnak" nevezte az ilyen klónozott számokat.
Más művészek viszont felkarolták a technológiát: Grimes felajánlotta, hogy az emberek használhatják a hangját az MI által generált dalokban ha a jogdíjakat megosztják. "Van néhány jó próbálkozás" - mondta a héten a Wired magazinnak, utalva az ő hangját használó mesterséges intelligencia számokra. "Annyira összhangban vannak azzal, amilyen az új albumom lehet, hogy ez nekem is zavaró volt. Másrészt ez az egész olyan, mintha örökké élnék."
A Universal Music áprilisban felszólította a streaming platformokat, hogy akadályozzák meg, hogy a mesterséges intelligencia szolgáltatásokban engedély vagy fizetés nélkül használják dalaikat. A globális zenei piac mintegy harmadát uraló vállalat arra kérte a Spotify-t és az Apple-t, hogy szüntessék meg a hozzáférést a zenei katalógusához azon fejlesztők számára, akik azt mesterséges intelligencia-technológia betanítására használják. Januárban a Google egy tanulmányban ismertette MI-alapú zenei szoftvere egy olyan változatát, amely képes volt zenét generálni olyan szöveges leírásokból, mint "vidám arcade játék" vagy "elektronikus tánccal ötvözött reggaeton", illetve olyan részletesebb kérésekből, mint "nyugtató hegedűdallam torzított gitárriffel kísérve". Akkoriban azt mondták, hogy "nem tervezik" az eszköz kereskedelmi forgalomba hozatalát, és a szerzők rámutattak a korlátozásokra, többek között a szerzői jogok lehetséges megsértésére, amikor a szoftver konkrét művészek zenéjét reprodukálta a képzési adatokból. Májusban azonban a Google kiadta a fogyasztóknak a MusicLM néven ismert kísérleti eszközt, és közölte, hogy a művészekkel együttműködve dolgozott a fejlesztésén.
A zeneipar megpróbálja pénzzé tenni az üzletüket fenyegető egyik legnagyobb veszélyt, tárgyalásokat folytatnak a Google-vel a művészek dallamainak és hangjainak licenceléséről a mesterséges intelligencia által generált dalokhoz. A tárgyalások célja hogy partnerséget kössenek és kezelni tudják a mesterséges intelligencia-technológia következményeit. A generatív MI térhódítása a hamisított, un. "deepfake" dalok elterjedését eredményezte, amelyek meggyőzően utánozzák a már ismert művészek hangját, szövegét vagy hangzását, általában beleegyezésük nélkül. Frank Sinatra hangját használták a "Gangsta's Paradise" című hip-hop dal egyik változatában, míg Johnny Cash hangját a "Barbie Girl" című popdalban. Egy PluggingAI nevű YouTube-felhasználó az elhunyt rapperek, Tupac és Notorious B.I.G. hangját utánzó dalokat gyárt.
"Egy művész hangja a megélhetésének és nyilvános személyiségének legértékesebb része, és ezt ellopni, bármilyen eszközzel is történik, helytelen" - mondta Jeffrey Harleston, a Universal Music általános jogtanácsosa. A Google és a Universal Music közötti megbeszélések még korai szakaszban vannak, de a cél egy olyan eszköz kifejlesztése, amellyel a rajongók jogszerűen létrehozhatják ezeket a zeneszámokat, és eközben a szerzői jogok tulajdonosai is a pénzükhöz jutnak - mondták a tárgyalásokhoz közel álló személyek. A művészek választhatnának, hogy részt vesznek-e a megállapodásban.
A Barbie Girl Johnny Cash hangján
A Warner Music - a harmadik legnagyobb zenei kiadó - szintén tárgyalt a Google-lal. Robert Kyncl, a cég vezérigazgatója azt nyilatkozta , hogy "a megfelelő keretrendszerrel" az MI "lehetővé teheti a rajongók számára, hogy a felhasználói tartalmak új szintjén méltassák hőseiket, beleértve az új feldolgozásokat és a mash-upokat". Hozzátette, hogy a művészeknek választási lehetőséget kell biztosítani a részvételre. "Vannak, akiknek ez nem fog tetszeni, és ez teljesen rendben van" - mondta.
Zenei vezetők a Google tulajdonában lévő YouTube korábbi időszakához hasonlítják az MI által generált dalok terjedését, amikor a felhasználók népszerű dalokat raktak az általuk készített videók mellé. A zeneipar évekig küzdött a YouTube-tal a szerzői jogok megsértése miatt, de a két fél létrehozott egy olyan rendszert, amely ma már évente mintegy 2 milliárd dollárt bevételt hoz a kiadóknak, így kompenzálják őket a felhasználók által feltöltött anyagokért.
A mesterséges intelligencia térnyerésével néhány nagy sztár aggodalmát fejezte ki amiatt, hogy munkájukat felhígítják a dalaik és hangjuk hamisított változatai. A kérdés az év elején került reflektorfénybe, amikor egy mesterséges intelligenciával előállított dal, amely Drake és The Weeknd hangját utánozta, vírusként terjedt az interneten. A Universal Music - Drake, Taylor Swift és más népszerű zenészek kiadója - a szerzői jogok megsértése miatt eltávolíttatta a dalt a streaming platformokról. Drake áprilisban egy másik hasonló utánzó dalt "az utolsó cseppnek" nevezett, míg a rapper Ice Cube "démonikusnak" nevezte az ilyen klónozott számokat.
Más művészek viszont felkarolták a technológiát: Grimes felajánlotta, hogy az emberek használhatják a hangját az MI által generált dalokban ha a jogdíjakat megosztják. "Van néhány jó próbálkozás" - mondta a héten a Wired magazinnak, utalva az ő hangját használó mesterséges intelligencia számokra. "Annyira összhangban vannak azzal, amilyen az új albumom lehet, hogy ez nekem is zavaró volt. Másrészt ez az egész olyan, mintha örökké élnék."
A Universal Music áprilisban felszólította a streaming platformokat, hogy akadályozzák meg, hogy a mesterséges intelligencia szolgáltatásokban engedély vagy fizetés nélkül használják dalaikat. A globális zenei piac mintegy harmadát uraló vállalat arra kérte a Spotify-t és az Apple-t, hogy szüntessék meg a hozzáférést a zenei katalógusához azon fejlesztők számára, akik azt mesterséges intelligencia-technológia betanítására használják. Januárban a Google egy tanulmányban ismertette MI-alapú zenei szoftvere egy olyan változatát, amely képes volt zenét generálni olyan szöveges leírásokból, mint "vidám arcade játék" vagy "elektronikus tánccal ötvözött reggaeton", illetve olyan részletesebb kérésekből, mint "nyugtató hegedűdallam torzított gitárriffel kísérve". Akkoriban azt mondták, hogy "nem tervezik" az eszköz kereskedelmi forgalomba hozatalát, és a szerzők rámutattak a korlátozásokra, többek között a szerzői jogok lehetséges megsértésére, amikor a szoftver konkrét művészek zenéjét reprodukálta a képzési adatokból. Májusban azonban a Google kiadta a fogyasztóknak a MusicLM néven ismert kísérleti eszközt, és közölte, hogy a művészekkel együttműködve dolgozott a fejlesztésén.