SG.hu
400 millió euróba kerül(ne) a Német Vasútnak a Huawei kiváltása
A Deutsche Bahn 2015 óta használja hálózatában a kínai cég eszközeit, és a több száz bázisállomás lecserélése legalább 5-6 évbe telik majd.
A Huawei kínai távközlési berendezésgyártó cégre való hagyatkozás a német állami vasúttársaságnak, a Deutsche Bahnnak több mint 400 millió eurójába kerülhet. A Der Spiegel német lap birtokába jutott belső dokumentumok szerint a Deutsche Bahn 2015-ig visszamenőleg nagymértékben támaszkodik a kínai cég hálózati berendezéseire. Ha a kormány a betiltás útjára lép, csak Észak-Németországban akár 800 bázisállomást le kellene cserélniük. De erre még nincs jel, tekintve, hogy a vasúttársaság pár hónapja 64 millió eurós hálózatmodernizálási szerződést kötött a Deutsche Telekommal - egy olyan vállalattal, amely nagymértékben használja a Huawei berendezéseit.
A kínai távközlési berendezések használata évek óta viták forrása. A legfőbb aggodalom az, hogy a Pekinggel való információmegosztást előíró kínai törvények miatt a Huawei arra kényszerülhet, hogy hátsó ajtókat helyezzen el a berendezéseiben, ami lehetővé teszi, hogy az ázsiai ország ezeken keresztül a külföldi nemzetek után kémkedjen. A Huawei a maga részéről többször is tagadta ezeket az állításokat, és ragaszkodik ahhoz, hogy mindenhol betartja a törvényeket, ahol működik. Németország különösen bizonytalan helyzetben van, mivel az Európai Bizottság szigorúbb korlátozásokat szorgalmaz a Kínából származó berendezések érzékeny infrastruktúrában való felhasználására vonatkozóan. A kínai nagykövetség szerint a Huawei ma Németország hálózati berendezéseinek közel 60 százalékát adja.
Az összes ilyen felszerelés eltávolítása kétségtelenül költséges vállalkozásnak bizonyulna, amit a német gazdasági minisztérium is gyakran hangsúlyoz. A Bundestag alsóházának gazdasági bizottságához intézett levelében a minisztérium arra figyelmeztetett, hogy a Huawei és a ZTE berendezéseinek leszerelése és cseréje valószínűleg "jelentős hatással lesz a mobilhálózatok működésére és a lefedettségi követelmények teljesítésére". És ellentétben az Egyesült Államokkal, ahol az internetszolgáltatók és távközlési szolgáltatók cégek több, mint 5,6 milliárd dollárnyi visszatérítésben részesülnek, a német törvények megfogalmazása szerint a cégeknek maguknak kell állniuk a számlát a berendezések cseréjéért.
Hogy Európa legnagyobb gazdasága végül eltávolítja-e a Huawei-berendezéseket, arról még folyik a vita. A német kormány jelenleg még vizsgálja az ország hálózatait működtető technológia biztonsági vonatkozásait, és ennek eredménye döntő fontosságúak lehet. Az európai országoknak az úgynevezett 5G kiberbiztonsági eszköztár 2020-as jóváhagyása óta jogukban áll korlátozni vagy betiltani a nagy kockázatot jelentő beszállítókat. Ahogy azonban Thierry Breton európai biztos nemrégiben sajnálkozott, kevés nemzet ültette át ezt a hatáskört a gyakorlatba. "Nem engedhetjük meg magunknak, hogy olyan kritikus függőségeket tartsunk fenn, amelyek fegyverré válhatnak az érdekeinket tekintve" - mondta júniusban. Az uniós tagállamok szemére vetette, hogy elmulasztották a kínai berendezések 5G-hálózatokból való kizárását, ami "jelentős biztonsági kockázatot jelent, és veszélyezteti az Unió kollektív biztonságát, mivel jelentős függőséget teremt az EU számára és komoly sebezhetőséget".
A Huawei 5G-téren aratott sikere részben az alacsony áraknak köszönhető, a konkurens gyártókhoz képest olcsóbban tették elérhetővé a berendezéseiket, de az elmúlt években megnőtt a nyomás a kínai berendezések nemzeti hálózatokból való eltávolítására. Tavaly októberben az Egyesült Királyság csatlakozott az Egyesült Államokhoz és 10 uniós országhoz, amelyek a kínai berendezések eltávolításában részt vettek. Az Egyesült Államok és az EU vezetőinek nyomása ellenére nem minden nemzet lelkesedik az ötletért. Ezen a héten a dél-afrikai Anil Sooklal azt mondta, hogy a nemzet nem fog eleget tenni a kínai távközlési berendezések betiltására irányuló amerikai erőfeszítéseknek. Brazília, a BRICS-blokk másik tagja korábban szintén elutasította az amerikai vezetők nyomását, hogy a Huawei berendezéseit távolítsák el a hálózataikból.
A Huawei kínai távközlési berendezésgyártó cégre való hagyatkozás a német állami vasúttársaságnak, a Deutsche Bahnnak több mint 400 millió eurójába kerülhet. A Der Spiegel német lap birtokába jutott belső dokumentumok szerint a Deutsche Bahn 2015-ig visszamenőleg nagymértékben támaszkodik a kínai cég hálózati berendezéseire. Ha a kormány a betiltás útjára lép, csak Észak-Németországban akár 800 bázisállomást le kellene cserélniük. De erre még nincs jel, tekintve, hogy a vasúttársaság pár hónapja 64 millió eurós hálózatmodernizálási szerződést kötött a Deutsche Telekommal - egy olyan vállalattal, amely nagymértékben használja a Huawei berendezéseit.
A kínai távközlési berendezések használata évek óta viták forrása. A legfőbb aggodalom az, hogy a Pekinggel való információmegosztást előíró kínai törvények miatt a Huawei arra kényszerülhet, hogy hátsó ajtókat helyezzen el a berendezéseiben, ami lehetővé teszi, hogy az ázsiai ország ezeken keresztül a külföldi nemzetek után kémkedjen. A Huawei a maga részéről többször is tagadta ezeket az állításokat, és ragaszkodik ahhoz, hogy mindenhol betartja a törvényeket, ahol működik. Németország különösen bizonytalan helyzetben van, mivel az Európai Bizottság szigorúbb korlátozásokat szorgalmaz a Kínából származó berendezések érzékeny infrastruktúrában való felhasználására vonatkozóan. A kínai nagykövetség szerint a Huawei ma Németország hálózati berendezéseinek közel 60 százalékát adja.
Az összes ilyen felszerelés eltávolítása kétségtelenül költséges vállalkozásnak bizonyulna, amit a német gazdasági minisztérium is gyakran hangsúlyoz. A Bundestag alsóházának gazdasági bizottságához intézett levelében a minisztérium arra figyelmeztetett, hogy a Huawei és a ZTE berendezéseinek leszerelése és cseréje valószínűleg "jelentős hatással lesz a mobilhálózatok működésére és a lefedettségi követelmények teljesítésére". És ellentétben az Egyesült Államokkal, ahol az internetszolgáltatók és távközlési szolgáltatók cégek több, mint 5,6 milliárd dollárnyi visszatérítésben részesülnek, a német törvények megfogalmazása szerint a cégeknek maguknak kell állniuk a számlát a berendezések cseréjéért.
Hogy Európa legnagyobb gazdasága végül eltávolítja-e a Huawei-berendezéseket, arról még folyik a vita. A német kormány jelenleg még vizsgálja az ország hálózatait működtető technológia biztonsági vonatkozásait, és ennek eredménye döntő fontosságúak lehet. Az európai országoknak az úgynevezett 5G kiberbiztonsági eszköztár 2020-as jóváhagyása óta jogukban áll korlátozni vagy betiltani a nagy kockázatot jelentő beszállítókat. Ahogy azonban Thierry Breton európai biztos nemrégiben sajnálkozott, kevés nemzet ültette át ezt a hatáskört a gyakorlatba. "Nem engedhetjük meg magunknak, hogy olyan kritikus függőségeket tartsunk fenn, amelyek fegyverré válhatnak az érdekeinket tekintve" - mondta júniusban. Az uniós tagállamok szemére vetette, hogy elmulasztották a kínai berendezések 5G-hálózatokból való kizárását, ami "jelentős biztonsági kockázatot jelent, és veszélyezteti az Unió kollektív biztonságát, mivel jelentős függőséget teremt az EU számára és komoly sebezhetőséget".
A Huawei 5G-téren aratott sikere részben az alacsony áraknak köszönhető, a konkurens gyártókhoz képest olcsóbban tették elérhetővé a berendezéseiket, de az elmúlt években megnőtt a nyomás a kínai berendezések nemzeti hálózatokból való eltávolítására. Tavaly októberben az Egyesült Királyság csatlakozott az Egyesült Államokhoz és 10 uniós országhoz, amelyek a kínai berendezések eltávolításában részt vettek. Az Egyesült Államok és az EU vezetőinek nyomása ellenére nem minden nemzet lelkesedik az ötletért. Ezen a héten a dél-afrikai Anil Sooklal azt mondta, hogy a nemzet nem fog eleget tenni a kínai távközlési berendezések betiltására irányuló amerikai erőfeszítéseknek. Brazília, a BRICS-blokk másik tagja korábban szintén elutasította az amerikai vezetők nyomását, hogy a Huawei berendezéseit távolítsák el a hálózataikból.