SG.hu

Franciaország EU-szintre emelné az online influenszerek szabályozását

Két francia európai parlamenti képviselő a Franciaországban nemrég elfogadott jogszabály mintájára szeretné megkezdeni az online kereskedelmi befolyással bíró személyek európai szintű szabályozását.

A centrista Stéphanie Yon-Courtin (Renew) és a baloldali Aurore Lalucq (S&D) jogalkotási javaslatot kezdeményezett annak érdekében, hogy az internet "vadnyugata" felett szabályozási ellenőrzést lehessen gyakorolni, és hatékonyabban meg lehessen védeni a fogyasztókat a kereskedelmi visszaélésekkel szemben. Mindkét európai parlamenti képviselőt különösen az érdekli, hogyan lehetne harmonizálni a szabályozási gyakorlatokat az olyan szolgáltatások kereskedelmi promóciója körül, mint a kriptovaluták és a plasztikai sebészet. A törvényhozók szándéka a digitális szolgáltatásokról szóló törvényre (DSA) és az online szereplők felelősségét szabályozó uniós jogszabályra épül, amely arra kötelezi a platformokat, hogy hozzanak létre mechanizmusokat a befolyásolói visszaélések jelzésére és az ellenük való fellépésre.

E hónap elején a francia parlament törvényt fogadott el annak tisztázására, hogy az influenszerek mit nem népszerűsíthetnek, hogy formalizálják a vállalatok, az influenszerek és ügynökeik közötti belső kapcsolatot, és hogy a platformok kötelesek legyenek jelenteni az illegális fiókokat. A törvénytervezet két szerzője, Arthur Delaporte és Stéphane Vojetta francia parlamenti képviselők az Európai Parlamentben tartott rendezvényen mutatták be munkájuk részleteit. A francia törvényjavaslat, mint mondták, szigorú korlátozásokat vezet be a "magas kockázatú" befektetésnek minősülő kriptoeszközök népszerűsítése terén. Az influenszereknek azt is megtiltják, hogy a plasztikai sebészettel kapcsolatos információkat népszerűsítsenek.


A francia törvényhozók a pártokon átívelő megállapodásban a kereskedelmi befolyásolás általános definícióját is meghatározták. Ez olyan személyeket foglal magában, akik fizetés ellenében "a közönségük körében szerzett hírnevüket arra használják, hogy online olyan tartalmakat közvetítsenek, amelyek célja közvetlenül vagy közvetve áruk, szolgáltatások vagy bármilyen ügy népszerűsítése". A jogszabályok hiánya miatt "a közönség egy egyoldalú, gyakran félrevezető narratíva foglya lett, ezért meg kell védenünk a fogyasztókat, különösen a fiatalabbakat" - mondta Vojetta.

Az Európai Bizottság fontolgatja a fogyasztóvédelemre vonatkozó hatályos uniós jogszabályok felülvizsgálatát egy a digitális világra vonatkozó tisztességes eljárásról szóló törvény formájában. Ez külön rendelkezéseket tartalmazna az online befolyásolást végző személyekre vonatkozóan, a következő jogalkotási ciklus jövő júniusi kezdete előtt azonban ez nem várható. Yon-Courtin és Lalucq is szeretné azonban már most megkezdeni a munkát, mert a pénzügyi befektetési stratégiával és a kriptoeszközök piacainak (MiCA) szabályozásával összefüggésben a képviselők arra számítanak, hogy a befektetési tanácsadás területén az influenszerek kereskedelmi gyakorlatát külön védő rendelkezésekkel kell majd kiegészíteni.

Ahelyett, hogy az online befolyásolásra vonatkozó általános szabályozásra törekednének - amelyet reálisan nem fogadnának el időben az uniós választások előtt -, a két európai parlamenti képviselő a meglévő és a tárgyalás alatt álló jogszabályokat kívánja alkalmassá tenni az influenszerek valóságának és az azzal való esetleges visszaéléseknek a kezelésére.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)