SG.hu

Túl csendesek az elektromos autók a látássérülteknek

Alacsony sebességnél a belsőégésű motorral hajtott járművekhez képes az elektromosak szinte hangtalanok, ami borzasztó veszélyes a nem jól látok számára.

A magyar utakon is egyre gyakrabban közlekednek elektromos autók, melyeket alig lehet hallani, de a látássérültek számára különösen nagy problémát jelentenek az ilyen járművek. Az újonnan forgalomba helyezett elektromos autóknak már majdnem két éve egy uniós előírás miatt olyan technológiával kell rendelkezniük, amely 20 km/h sebességig és tolatáskor zajt csap, de ez nem elég a vakok és gyengénlátók számára. Tekintettel az elektromos autók számának növekedésére, érdekvédelmi szervezeteik jobban felismerhető járműhangokat sürgetnek.

A gyengén látó emberek egyre nagyobb szorongással és csökkenő önbizalommal küzdenek, ami súlyosan befolyásolja a mentális egészségüket. "A belső égésű motoroknál hallani lehet, hogy valaki milyen erősen nyomja a gázpedált, hogy a jármű finoman vagy erőteljesen gyorsít-e" - mondta Hans-Werner Lange érdekvédelmi vezető. A zajgenerálásért felelős, mesterséges vezetési hangokat tartalmazó AVAS rendszer (Acoustic Vehicle Alerting System) nem ennyire kifinomult. "Hasznos lenne, ha az iparág a megszokott belsőégésű motorzajokhoz igazodna. Az is fontos, hogy a zaj ne kapcsoljon ki, amikor az autó eléri a 20 km/órás sebességet" - mondta.


Az AVAS figyelmeztető rendszer 2021 óta kötelező. Ez változó frekvenciájú, de viszonylag állandó intenzitású hangot mesterséges zajt hoz létre annak érdekében, hogy a korlátozott látásérzékelésű embereket segítse a közlekedésben való részvételben. Azonban a követelmények nem veszik figyelembe azt a környezetet, amelyben a jármű működik. Nagy különbség van aközött, hogy milyen hangra van szükség egy békés esti utcán, illetve egy forgalmas városi környezetben. Persze ehhez a járműveket mikrofonokkal kell felszerelni, hogy érzékelni tudják a környezet hangszintjét, és a járművek által kibocsátott hangot ehhez a környezeti hangszinthez tudják igazítani.

Egy 368 látássérült ember körében végzett felmérés során a kutatók megállapították, hogy 35 százalékuk volt már részese balesetnek vagy ahhoz közeli helyzetnek elektromos vagy hibrid járművekkel. Meglepő lehet, hogy a legtöbb ilyen esemény a gyalogátkelőhelyek környékén történik, mert az autók ezeken a területeken közlekednek a leglassabban. "Amikor az út szélén állunk akusztikus információkat használunk a járművek értékelésénél. Milyen erősen nyomja a gázpedált? El tudok-e jutni biztonságosan a másik oldalra az autó előtt?" - mondta Lange. Egy biztosítók által végzett tanulmány szerint az e-autókat az emberek lassabbnak ítélik meg, mint amilyenek. "Ez rossz döntésekhez vezethet, amikor arról van szó, hogy egy úton még biztonságosan át lehet-e kelni. És ez aztán persze nagy veszélyekkel jár". Része a problémának, hogy a sofőrök sokszor nem tudják, hogy a gyalogos vak és nem fogja kikerülni őket.

Nemzetközi szinten, a vakok és gyengénlátók világszövetségeinek részvételével egységes rendelkezést fogadtak el az alacsony zajszintű járművek hallhatóságára vonatkozóan. A gyártóknak lehetőségük van arra, hogy ezen előíráson belül tetszésük szerint alakítsák ki a hangjelzéseket. Egyes esetekben a belsőégésű motorok hangját imitálják e célból. Balesetkutatási szakértők szerint módosítani kellene az AVAS specifikációit, a hangsúlyt többek között a gyorsulás felismerésére kellene helyezni. Azt is javasolták, hogy a rendszer alkalmazási körét 20 kilométer/óra feletti sebességre is terjesszék ki, mert a gumihang nem nyújt elegendő információt.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • HubaBuba #8
    Én még emlékszem arra (talán itt is volt cikk róla?), hogy az elektromos autók annyira halkak hogy nem élmény vezetni, ezért valamelyik gyártó motorhangot fog mellé szintetizálni hangszórókon keresztül...
  • defiant9 #7
    "miért vannak a mai napig hatalmas számban a belső kerületekben napi szinten óriási külső forgalmat, sőt akár komolyabb teherforgalmat odavonzó üzleti (ipari, nagykereskedelmi, stb...) tevékenységet végző telephelyek"
    Technikailag a 10,13,14,19, stb. kerület belső kerületnek számítnak ezekben valóban jelentős ipari tevéknység is zajlik, jelentős vevő forgalommal is. Ha pl. egy nagykert kiviszel a városon kívülre akkor azzal azt éred el hogy a kis furgonok többet fognak menni mire elérik a városhatárt, végülis nagyobb frogalmat generálsz a városon belül és kívül is. Az 1. vagy 5. kerültben viszont nincs semiféle 'órási' teherforgalamt odavonzó ipari tevékenység. A város így rétegződik, ez egy adottság. Akkor bontanak le egy alacsony értékű ipari ingatlant, ha a helyére tudnak tenni mondjuk egy eladható apartman komplexumot. Olyan program nincs hogy közpénzből kivásároljuk a cégeket, aztán parkosítunk, ennél azért jóval csóróbb az ország (és egyre inkább az lesz, az EU sem tud mindent kifizetni nekünk).
  • kvp #6
    "Akkor majd ezt is kiiktatják."

    Fizikailag ma is lehet onvezeto autot hasznalni akar a belvarosban is, sot akar taviranyitasossa is lehet tenni barmilyen jarmuvet, akar egy kamiont is. Attol meg hogy lehetseges, ha elkapjak az embert egy ilyen jarmuvel, akkor az jo esellyel letoltendo bortont jelent. Egy kiiktatott fekrendszeru autoval is csak addig lehet jarkalni, amig egyszer meg nem allitja egy rendor (vagy egy eleugro fa).

    A modern technikanak koszonhetoen, ma mar minden auto helye ismerheto kozpontilag, meghozza egy atlagos 4G-s mobiltelefon arabol, ez kb. 10-15 ezer forintos onkoltseget jelent. Egy ilyen aramkort kotelezove lehetne tenni minden autoba, sot akar a rollerekre is. (a berelhetoekben mar amugy is van gps es netkapcsolat) Ha valaki nyomkoveto nelkul rohangalna, akkor nagyon gyorsan es konnyen kiszedheto a forgalombol, mert ez kb. olyan mint rendszam nelkuli autoval kozlekedni.

    Azon regebbi autok eseten, ahol nincsennek megfelelo erzekelok, tehat nem tudjak megmondani mekkora a fektav, ott a foldrajzi hely szerint lehetne korlatozni, ami nem tokeletes, de valamivel jobb megoldas mint csak a tablakra hagyatkozni. Tehat pl. Budapest hatarain belul a regi autoknak egysegesen mindenutt 30 km/h, a modern okosautoknak pedig a belathatosag es az utviszonyok szerint lehetne 4-5 es 50 km/h kozott szabalyozni a maximalis sebesseget.

    "Azt kéne inkább végre megoldani, hogy egy szük budapesti utcában csak az ott lakóknak vagy az ottani kis üzletek dolgozóinak, látógatóinak legyen dolga"

    Igen, erre lenne jo a behajtasi ovezetek letrehozasa, tehat a kiskoruton belul csak celforgalom, behajtaskor megadott utvonallal, a nagykoruton belul csak elektromos autok, a hungarian belul pedig csak a legujabb kornyezeti besorolasok szerinti jarmuvek kozlekedhetnenek. Ezzel gyakorlatilag a magyar autopark 90%-at ki lehetne zarni a varosi forgalombol es vegre teljes mertekben megfelelne az EU-s torvenykezesnek is.
  • Dodo55 #5
    "Lehet, hogy csak gyalogtempoban (4-5 km/h) lehetne hajtani egy szuk budapesti utcaban"

    Akkor majd ezt is kiiktatják. Azt kéne inkább végre megoldani, hogy egy szük budapesti utcában csak az ott lakóknak vagy az ottani kis üzletek dolgozóinak, látógatóinak legyen dolga ahogyan minden más normális városban ez szokott lenni és ne pedig a fél világnak (mert az idióta egyirányosítások miatt kizárásos alapon csak arra visz az út, vagy mert arra tudod a védett földrajzi jelzéssel ellátott Dugót® kikerülni). Onnantól nyugodtan mehetnének akár 2 ütemű Trabantok is, olyan mértékben lecsökkenhetne a forgalom, hogy még azoknak a kipufogógáza sem zavarna sok vizet. És ugye azoknak, vagy bármilyen normális belsőégésű motornak ha kiiktatod a hangját, akkor azonnal érzékelik ezt és amíg a kiiktatást meg nem szünteted, addig 1-5 lóerőre korlátozzák a teljesítményt, nagyobb gázadásra a kiiktatást meg is próbálják feloldani, ha pedig ez nem sikerül és te csak azért is erőlteted, hogy tovább használd így, akkor még a tankot is leürítik egy órán belül. Ki van itt már minden találva bő 100 éve, csak ezt egyeseknek észre kellene venniük, akik mostanában azt hiszik, hogy majd akkor hirtelen tudnak ettől teljesen független alapokon jobbat kínálni, főleg ha még az árak csökkenését és piac szélesítését sem sikerült az asztalra letenniük, pont inkább ellenkezőleg, holott ezek szinte mindig nélkülözhetetlen kulcsai egy-egy forradalmi technológia általános síkon való sikeres elterjedésének, hát még ha egy évszázados kiforrottat kell kisöpörniük onnan.
    Utoljára szerkesztette: Dodo55, 2023.05.04. 12:51:14
  • Dodo55 #2
    Persze, vannak sajnos előnytelen forgalmi struktúrájú települések ahol a nagyforgalmú utak zaja zavaró tud lenni a közelben lakók számára, ezt elismerem, ez is ugyanúgy egy szempont. Mondjuk erre szoktam azzal is jönni, ami pl. sehogy sem fér a fejembe, hogy mondjuk Budapesten (vagy ide lehet érteni bármilyen egyéb hasonlóan érthetetlen struktúrába rendeződött települést) miért vannak a mai napig hatalmas számban a belső kerületekben napi szinten óriási külső forgalmat, sőt akár komolyabb teherforgalmat odavonzó üzleti (ipari, nagykereskedelmi, stb...) tevékenységet végző telephelyek, miért nem költöztek (vagy költöztették őket) ezek már rég az M0 körgyűrű mentén lévő területekre pl.? A lakóknak is jobb lenne és az odalátogatóknak sem kéne örökké a szűk utcákon végigállniuk rettenetes dugókat.

    Na de tényleg úgy néz ki egyébként, hogy kezd józanabb irányba végre ismét minden, itt van most ez is:
    https://totalcar.hu/magazin/hirek/2023/05/04/suv-helyett-szedan-es-nem-mindenki-akar-villanyautrot/?utm_source=index.hu&utm_medium=doboz&utm_campaign=link
  • kvp #3
    Az otlet az, hogy a csondesebb utcan halkabb menethang is eleg, mig a varosi forgalomban sokkal nagyobb hangero kell, hogy hallhato legyen egy jarmu. Az otlet alapvetoen jonak tunik, mivel csokkenti a folosleges zajterhelest, viszont a mikrofon egy plusz szabotazs pontot ad hozza a rendszerhez. (a masik a kulso hangszoro kikotese vagy betomese)

    Jobb megoldas lenne az automata utkozeselkerulo rendszerek kotelezove tetele, pl. ha fektavon belul allo targyak vannak akkor automatikus sebessegcsokkentes a belathato fektavig. Lehet, hogy csak gyalogtempoban (4-5 km/h) lehetne hajtani egy szuk budapesti utcaban, de sokkal kevesebb baleset lenne a hirtelen lelepo gyalogosok vagy a parkolo autok mogul kiugro kisgyerekek miatt. Plusz akkor barki barmikor belephetne egy auto ele, mert az ugyis biztosan megallna. (emberi beavatkozas nelkul allora fekezne magat es mar eleve csak akkora sebesseggel haladna elotte is, amirol meg biztos meg tudna allni)
  • Cat #2
    Hát én speciel - látóként - örülök, hogy egyre halkabbak az autók.
  • Dodo55 #1
    De ez már egyébként szerintem a turbós belsőégésű motoroknál is probléma volt a gyengébb szívó és kipufogóhang miatt.

    Szembetűnő is, hogy mennyire sokkal fegyelmezettebben viselkednek körülöttem a gyalogosok, ha a saját Hondámmal vagy még esetleg a régi, még jó röfögős-hörgős hangú, nagy lökettérfogatú PDTDI motoros céges kisteherrel közlekedem, mint sem ha a céges autóink közül az újabb, már a nyomorult downsizing korszakból valókkal.

    Tényleg el kell mostmár gondolkodni, hogy a manapság orrvérzésig tolt környezetvédelmi szempontok ennyivel fontosabbak -e az emberéletek közvetlen védelménél. Örülök, hogy egyre többen emelik fel emiatt a hangukat és egyre több féle veszélyes vagy káros következményre hívják fel a figyelmet.
    Utoljára szerkesztette: Dodo55, 2023.05.03. 13:02:55