SG.hu
Aktuális heti hírünk az akkumulátorok terén elért áttörésről
A kínai cég azt állítja, hogy akkora energiasűrűségű akkumulátorokat fejlesztett ki, amelyek elektromos repülőgépeket is képesek működtetni.
A debreceni gyára miatt Magyarországon gyakran a hírekben szereplő akkumulátorgyártó, a kínai Contemporary Amperex Technology Co. Limited (CATL) a Sanghaji Nemzetközi Autóipari Kiállításon bemutatott egy 500 Wh/kg-os akkumulátort, azzal az ígérettel, hogy a vállalat "rövid időn belül", vagyis állítólag még idén tömeggyártásba tudja állítani a technológiát. Ezt a nagy sűrűséget a kondenzációs technológia és új anyagok beépítésével érték el, amelyek vezetőképesebbé és ezáltal hatékonyabbá teszik a rendszert.
A bejelentés szerint biomimetikus kondenzált elektrolitokkal mikronvastagságú hálószerkezetet hoztak létre. A félig szilárd halmazállapotú akkumulátor új anód- és szeparátoranyagokat, valamint ultra-nagy energiasűrűségű katódanyagokat tartalmaz. "Ennek az élvonalbeli technológiának a bevezetése áttöri azokat a határokat, amelyek hosszú ideig korlátozták az akkumulátor-ágazat fejlődését, és a villamosítás új forgatókönyvét nyitja meg, amelynek középpontjában a nagyfokú biztonság és az alacsony tömeg áll" - ígéri a CATL. Az akkumulátorgyártó közölte, hogy együttműködik partnereivel az akkumulátor tesztelése és fejlesztése érdekében, hogy azt ténylegesen a légi közlekedésben lehessen használni. A tervek szerint még ebben az évben piacra dobja a tömeggyártásra szánt autóipari változatot is.
Az 500 Wh/kg-os akkumulátor nagy előrelépés a CATL számára. A 2021-es első generációs nátriumion-akkumulátor 160 Wh/kg energiasűrűséggel büszkélkedhetett. A 2022-es Qilin akkumulátor 255 Wh/kg-ra képes, amely a CATL állítása szerint egyetlen feltöltéssel 1000 kilométeren át képes ellátni egy elektromos járművet. A legtöbb lítium-ion akkumulátor jelenleg jellemzően 260-270 Wh/kg körüli energiasűrűséggel rendelkezik.
A CATL nem az első olyan szervezet, amely azt állítja, hogy olyan akkumulátorokat fejlesztett ki, amelyek elérik az 500 Wh/kg-os értéket, amelyet gyakran említenek az elektromos meghajtású utasszállító repülőgépek üzembe helyezésének küszöbértékeként. A Softbank támogatásával a japán Nemzeti Anyagtudományi Intézet (NIMS) már 2021-ben bejelentette, hogy sikerült ezt elérnie.
Az energiasűrűség azért fontos, mert az akkumulátorok nehezek. Az egy kilogrammra jutó több energia könnyebb elektromos járműveket jelent, ami kívánatos tulajdonság a személygépkocsik és teherautók esetében, de létfontosságú a repülőgépek esetében. A folyékony üzemanyagok, például a benzin sűrűsége körülbelül 12 000 Wh/kg, tehát bár a CATL legújabb fejlesztése felemelhet elektromos repülőgépeket az égbe, itt nem 747-es vagy A380-as méretű óriásokról van szó.
Mindazonáltal a technológiának még több tucat vizsgálaton kell átmennie, mielőtt bármilyen alkalmazásban, különösen a közlekedésben jóváhagyják őket. A tesztek részletes adatai nem ismertek, például a magas és alacsony hőmérsékleten nyújtott teljesítmény, a ciklus- és a naptári élettartam, a töltési idő vagy az ár.
A debreceni gyára miatt Magyarországon gyakran a hírekben szereplő akkumulátorgyártó, a kínai Contemporary Amperex Technology Co. Limited (CATL) a Sanghaji Nemzetközi Autóipari Kiállításon bemutatott egy 500 Wh/kg-os akkumulátort, azzal az ígérettel, hogy a vállalat "rövid időn belül", vagyis állítólag még idén tömeggyártásba tudja állítani a technológiát. Ezt a nagy sűrűséget a kondenzációs technológia és új anyagok beépítésével érték el, amelyek vezetőképesebbé és ezáltal hatékonyabbá teszik a rendszert.
A bejelentés szerint biomimetikus kondenzált elektrolitokkal mikronvastagságú hálószerkezetet hoztak létre. A félig szilárd halmazállapotú akkumulátor új anód- és szeparátoranyagokat, valamint ultra-nagy energiasűrűségű katódanyagokat tartalmaz. "Ennek az élvonalbeli technológiának a bevezetése áttöri azokat a határokat, amelyek hosszú ideig korlátozták az akkumulátor-ágazat fejlődését, és a villamosítás új forgatókönyvét nyitja meg, amelynek középpontjában a nagyfokú biztonság és az alacsony tömeg áll" - ígéri a CATL. Az akkumulátorgyártó közölte, hogy együttműködik partnereivel az akkumulátor tesztelése és fejlesztése érdekében, hogy azt ténylegesen a légi közlekedésben lehessen használni. A tervek szerint még ebben az évben piacra dobja a tömeggyártásra szánt autóipari változatot is.
Az 500 Wh/kg-os akkumulátor nagy előrelépés a CATL számára. A 2021-es első generációs nátriumion-akkumulátor 160 Wh/kg energiasűrűséggel büszkélkedhetett. A 2022-es Qilin akkumulátor 255 Wh/kg-ra képes, amely a CATL állítása szerint egyetlen feltöltéssel 1000 kilométeren át képes ellátni egy elektromos járművet. A legtöbb lítium-ion akkumulátor jelenleg jellemzően 260-270 Wh/kg körüli energiasűrűséggel rendelkezik.
A CATL nem az első olyan szervezet, amely azt állítja, hogy olyan akkumulátorokat fejlesztett ki, amelyek elérik az 500 Wh/kg-os értéket, amelyet gyakran említenek az elektromos meghajtású utasszállító repülőgépek üzembe helyezésének küszöbértékeként. A Softbank támogatásával a japán Nemzeti Anyagtudományi Intézet (NIMS) már 2021-ben bejelentette, hogy sikerült ezt elérnie.
Az energiasűrűség azért fontos, mert az akkumulátorok nehezek. Az egy kilogrammra jutó több energia könnyebb elektromos járműveket jelent, ami kívánatos tulajdonság a személygépkocsik és teherautók esetében, de létfontosságú a repülőgépek esetében. A folyékony üzemanyagok, például a benzin sűrűsége körülbelül 12 000 Wh/kg, tehát bár a CATL legújabb fejlesztése felemelhet elektromos repülőgépeket az égbe, itt nem 747-es vagy A380-as méretű óriásokról van szó.
Mindazonáltal a technológiának még több tucat vizsgálaton kell átmennie, mielőtt bármilyen alkalmazásban, különösen a közlekedésben jóváhagyják őket. A tesztek részletes adatai nem ismertek, például a magas és alacsony hőmérsékleten nyújtott teljesítmény, a ciklus- és a naptári élettartam, a töltési idő vagy az ár.