SG.hu
Versenygyőztes fotót készített egy mesterséges intelligencia
Mesterséges intelligencia alkotta a Sony World Photography Award egyik idei kategóriagyőztes fotóját, a pályázat benyújtója elmondta: vitát akart generálni a képpel, és nem veszi át a díjat.
Boris Eldagsen német fotóművész Hamis emlékek: a villanyszerelő című pályamunkája lett a Sony World Photography Award győztese a kreatív kategóriában. A fotón két különböző nemzedékhez tartozó nő kísérteties fekete-fehér portréja látható. Egy sorozat része, amely az 1940-es évek fotográfiai stílusát hivatott felidézni, de valójában azonban ezek "hamis emlékek egy olyan múltról, amely soha nem létezett, amelyet senki sem fényképezett. Eldagsen elmondta: a kép segítségével vitát akart indítani a fotózás jövőjétől. A honlapján közzétett nyilatkozatában Eldagsen - aki Mainzban, Prágában és az indiai Haidarábádban tanult fotográfiát és képzőművészetet - azt írta: azért jelentkezett, hogy megtudja, vajon fel vannak-e készülve a versenyek a mesterséges intelligenciával létrehozott képekre. "Kiderült, hogy nincsenek" - tette hozzá.
Eldagsen blogjában kifejtette, hogy a díjnyertes kép létrehozásához fotósként szerzett tapasztalatait használta fel, a folyamat rendezőjeként működött, az MI-generátorok pedig "társalkotóként". Bár a művet a fotográfia ihlette, elmondása szerint a pályázat lényege, hogy az nem fotográfia. "A nyílt pályázatokon való részvétellel szeretném felgyorsítani a díj szervezőiben hogy tudatosítsák ezt a különbséget, és külön pályázatot hozzanak létre az MI által generált képeknek" - írja.
A művész szerint a fotós világnak nyílt vitára van szüksége arról, hogy mit akar fotográfiának tekinteni, és mit nem, és belefér-e a mesterséges intelligencia ebbe a kategóriába. Eldagsen szerint történelmi pillanatnak vagyunk tanúi, mivel ez volt az első alkalom, hogy egy mesterséges intelligencia által alkotott kép nyert egy rangos nemzetközi fotópályázaton. Mivel a mesterséges intelligencia és a fotográfia két különböző entitás, nem versenyezhetnek egymással egy ilyen pályázaton, ezért nem fogadja el a díjat. A művész azt javasolta, hogy adományozzák a díjat egy odesszai fotófesztiválnak.
A World Photography Organisation szóvivője elmondta: Eldagsen szándékosan félrevezette őket azzal kapcsolatban, hogy milyen mértékben használta fel alkotásához a mesterséges intelligenciát. A pályázat szabályai szerint a pályaművekre vonatkozó garanciákat a fotósok biztosítják, a kreatív kategóriában pedig szívesen fogadják a képkészítés különböző kísérleti megközelítéseit a cianotípiától a legmodernebb digitális gyakorlatokig. A szervezők Eldagsent kívánságának megfelelően eltávolították a versenyből, és készek különféle csatornákon és programokon körbejárni az általa felvetett problémákat, valamint üdvözlik az ezekről folyó beszélgetéseket.
Az elmúlt időszakban parázs viták robbantak ki a mesterséges intelligencia használatáról és következményeiről annak ugrásszerű fejlődése miatt. A mesterséges intelligencia egyre több területen jelenik meg a chatbotoktól a vezető nélküli autókon és a dalszerző szoftvereken át a gyógyszerfejlesztésig és a fotóművészetig.
Boris Eldagsen német fotóművész Hamis emlékek: a villanyszerelő című pályamunkája lett a Sony World Photography Award győztese a kreatív kategóriában. A fotón két különböző nemzedékhez tartozó nő kísérteties fekete-fehér portréja látható. Egy sorozat része, amely az 1940-es évek fotográfiai stílusát hivatott felidézni, de valójában azonban ezek "hamis emlékek egy olyan múltról, amely soha nem létezett, amelyet senki sem fényképezett. Eldagsen elmondta: a kép segítségével vitát akart indítani a fotózás jövőjétől. A honlapján közzétett nyilatkozatában Eldagsen - aki Mainzban, Prágában és az indiai Haidarábádban tanult fotográfiát és képzőművészetet - azt írta: azért jelentkezett, hogy megtudja, vajon fel vannak-e készülve a versenyek a mesterséges intelligenciával létrehozott képekre. "Kiderült, hogy nincsenek" - tette hozzá.
Eldagsen blogjában kifejtette, hogy a díjnyertes kép létrehozásához fotósként szerzett tapasztalatait használta fel, a folyamat rendezőjeként működött, az MI-generátorok pedig "társalkotóként". Bár a művet a fotográfia ihlette, elmondása szerint a pályázat lényege, hogy az nem fotográfia. "A nyílt pályázatokon való részvétellel szeretném felgyorsítani a díj szervezőiben hogy tudatosítsák ezt a különbséget, és külön pályázatot hozzanak létre az MI által generált képeknek" - írja.
A művész szerint a fotós világnak nyílt vitára van szüksége arról, hogy mit akar fotográfiának tekinteni, és mit nem, és belefér-e a mesterséges intelligencia ebbe a kategóriába. Eldagsen szerint történelmi pillanatnak vagyunk tanúi, mivel ez volt az első alkalom, hogy egy mesterséges intelligencia által alkotott kép nyert egy rangos nemzetközi fotópályázaton. Mivel a mesterséges intelligencia és a fotográfia két különböző entitás, nem versenyezhetnek egymással egy ilyen pályázaton, ezért nem fogadja el a díjat. A művész azt javasolta, hogy adományozzák a díjat egy odesszai fotófesztiválnak.
A World Photography Organisation szóvivője elmondta: Eldagsen szándékosan félrevezette őket azzal kapcsolatban, hogy milyen mértékben használta fel alkotásához a mesterséges intelligenciát. A pályázat szabályai szerint a pályaművekre vonatkozó garanciákat a fotósok biztosítják, a kreatív kategóriában pedig szívesen fogadják a képkészítés különböző kísérleti megközelítéseit a cianotípiától a legmodernebb digitális gyakorlatokig. A szervezők Eldagsent kívánságának megfelelően eltávolították a versenyből, és készek különféle csatornákon és programokon körbejárni az általa felvetett problémákat, valamint üdvözlik az ezekről folyó beszélgetéseket.
Az elmúlt időszakban parázs viták robbantak ki a mesterséges intelligencia használatáról és következményeiről annak ugrásszerű fejlődése miatt. A mesterséges intelligencia egyre több területen jelenik meg a chatbotoktól a vezető nélküli autókon és a dalszerző szoftvereken át a gyógyszerfejlesztésig és a fotóművészetig.