SG.hu
Radikális változtatásra készül keresőjében a Google
A Google azóta aggódik a mesterséges intelligenciát alkalmazó versenytársak miatt, hogy az OpenAI tavaly novemberben bemutatta a ChatGPT nevű chatbotot. A technológiai óriáscég egy sor projekttel igyekszik megvédeni az alaptevékenységét, beleértve a keresőmotor frissítéseit és egy teljesen új keresőmotor terveit is.
A Google munkatársai megdöbbentek, amikor márciusban megtudták, hogy a Samsung azt fontolgatja, hogy a keresőjüket a Microsoft Bingjére cseréli le alapértelmezettként a készülékein. A Bing évekig a keresőmotorok egyik leggyengébbje volt, azonban egycsapásra sokkal érdekesebbé vált, miután nemrég mesterséges intelligencia technológiával bővült. A Google-nál eluralkodott a pánik: évi 3 milliárd dollárnyi bevétel a tét és további 20 milliárd dollár kötődik egy hasonló, idén megújításra váró Apple-szerződéshez. Az olyan mesterséges intelligenciával rendelkező versenytársak, mint az új Bing, gyorsan a Google keresési üzletágának elmúlt 25 évi legsúlyosabb fenyegetésévé váltak. Válaszul a Google egy teljesen új technológiával működő keresőmotor megalkotásán dolgozik, de a már meglévőt is MI-funkciókkal egészítik ki.
A Magi nevet kapott projektben új funkciók finomításán és tesztelésén dolgoznak a tervezők, mérnökök és vezetők. Az új keresőmotor sokkal személyre szabottabb élményt nyújtana a felhasználóknak, mint a vállalat jelenlegi szolgáltatása, és megpróbálná előre látni a felhasználók igényeit. Lara Levin, a Google szóvivőjének közleménye szerint "nem minden termékötlet valósul meg, de mint már korábban is mondtuk, izgatottan várjuk, hogy új, mesterséges intelligencia által vezérelt funkciókat hozzunk el a keresésbe. Hamarosan további részleteket osztunk meg".
Naponta emberek milliárdjai használják a Google keresőmotorját éttermek és útbaigazítások megtalálásától kezdve egy orvosi diagnózis megértéséig mindenre. Az egyszerű fehér oldal a cég logójával és egy szövegdobozzal a közepén az egyik leglátogatottabb weblap a világon. A változtatások jelentős hatással lesznek a hétköznapi emberek életére, és egészen a közelmúltig nehéz volt elképzelni, hogy bármi is kihívást jelenthet a Google számára. A Samsung fenyegetése jelenti az első potenciális repedést a holding bevehetetlennek tűnő keresési üzletágán, amely tavaly 162 milliárd dollárt bevételt termelt. Bár nem egyértelmű, hogy a Microsoft mesterséges intelligenciával végzett munkája-e a fő oka annak, hogy a Samsung 12 év után a váltást fontolgatja, de a Google-n belül ezt feltételezik.
A szerződésről még tárgyalnak, lehet nem változik semmi. De az ötlet, hogy a Samsung - amely évente több százmillió okostelefont, tabletet és egyéb androidos eszközt értékesít - egyáltalán fontolóra vette a keresőmotor-váltást, sokkolta a Google alkalmazottait. A dolgozók a belső levelekben emojikkal és meglepetéssel reagáltak.
A Google évek óta végez mesterséges intelligencia kutatásokat, a londoni DeepMind laboratóriumukat a világ egyik legjobb M.I. kutatóközpontjának tartják. A vállalat úttörő szerepet tölt be olyan M.I. projekteknél, mint az önvezető autók vagy az úgynevezett nagy nyelvi modellek, amelyeket a chatbotok fejlesztésénél használnak. Már több éve használnak nagyméretű nyelvi modelleket a keresési találatok minőségének javítására, de nem adtak ki általános modellt, mert az hajlamos hamis és elfogult állítások generálására. A helyzet mostanra alapvetően megváltozott, most már az iparág feletti irányítás visszaszerzése a tét. A múlt hónapban a Google kiadta saját chatbotját, a Bardot, de a technológia vegyes kritikákat kapott.
Az új keresőmotor terve a Google azon törekvését mutatja, hogy újragondolják a keresési élményt. Az ötlet még korai stádiumban van, még nincs egyértelmű menetrend arra vonatkozóan, hogy mikor jelenne meg az új technológia. A rendszer a felhasználók viselkedése alapján tanulná meg, hogy mire kíváncsiak. Előre kiválasztott listákat kínálna a megvásárolható tárgyak, a kutatandó információk és egyéb információk listáiról. A rendszer beszélgető jellegű lenne - kicsit olyan, mintha egy jóindulatú ügyfélszolgálatossal beszélgetnénk. De addig is a Magi projekt új funkciókkal bővíti majd a meglévő keresőmotort, ezen 160 ember dolgozik teljes munkaidőben.
A Magi megtartaná a hirdetéseket a keresési eredmények között. Az olyan keresési lekérdezések, amelyek pénzügyi tranzakcióhoz vezethetnek - mint például egy cipővásárlás vagy egy repülőjegy-foglalás - továbbra is hirdetéseket tartalmaznának a találati oldalakon. Ez fontos a Google számára, mivel a keresőhirdetés a cég elsődleges bevételi forrása. A Bard nevű chatbotban nincsenek hirdetések, és a technológiai iparág várakozásai szerint a keresőmotorokban megjelenő mesterséges intelligencia-válaszoknál a hirdetések kevésbé lesznek relevánsak a felhasználók számára. A tervezett keresési kiegészítések szoftverkódolással kapcsolatos kérdésekre is válaszolhatnának, és a felhasználó kérése alapján programkódot írhatnának. A Google egy dokumentum szerint a számítógépes kódra adott válaszok alatt hirdetést helyezhet el.
A Google azt is vizsgálja, hogy az emberek a Google Earth térképezési technológiáját mesterséges intelligencia segítségével használhassák, vagy hogy zenét keressenek egy chatrobottal folytatott beszélgetésen keresztül. Más termékötletek a fejlesztés különböző fázisaiban vannak. A GIFI nevű eszköz az M.I.-t használná arra, hogy képeket generáljon a Google Image találatokban. Egy másik eszköz, a Tivoli Tutor nyílt végű, mesterséges intelligenciával folytatott szöveges beszélgetéseken keresztül tanítaná meg a felhasználókat egy új nyelvre. Egy másik termék, a Searchalong pedig lehetővé tenné a felhasználók számára, hogy a Google Chrome böngészőjén keresztül a web böngészése közben kérdéseket tegyenek fel egy chatbotnak. Az emberek például megkérdezhetnék a chatbotot, hogy milyen látnivalók vannak egy Airbnb-bérlemény közelében, és az MI átvizsgálná az oldalt és az internet többi részét a válaszért.
A vállalat azt tervezi, hogy kezdetben legfeljebb egymillió embernek adja ki a funkciókat, mely ez év végére fokozatosan 30 millióra nőne. A funkciók kizárólag az Egyesült Államokban lesznek elérhetőek.
A Google munkatársai megdöbbentek, amikor márciusban megtudták, hogy a Samsung azt fontolgatja, hogy a keresőjüket a Microsoft Bingjére cseréli le alapértelmezettként a készülékein. A Bing évekig a keresőmotorok egyik leggyengébbje volt, azonban egycsapásra sokkal érdekesebbé vált, miután nemrég mesterséges intelligencia technológiával bővült. A Google-nál eluralkodott a pánik: évi 3 milliárd dollárnyi bevétel a tét és további 20 milliárd dollár kötődik egy hasonló, idén megújításra váró Apple-szerződéshez. Az olyan mesterséges intelligenciával rendelkező versenytársak, mint az új Bing, gyorsan a Google keresési üzletágának elmúlt 25 évi legsúlyosabb fenyegetésévé váltak. Válaszul a Google egy teljesen új technológiával működő keresőmotor megalkotásán dolgozik, de a már meglévőt is MI-funkciókkal egészítik ki.
A Magi nevet kapott projektben új funkciók finomításán és tesztelésén dolgoznak a tervezők, mérnökök és vezetők. Az új keresőmotor sokkal személyre szabottabb élményt nyújtana a felhasználóknak, mint a vállalat jelenlegi szolgáltatása, és megpróbálná előre látni a felhasználók igényeit. Lara Levin, a Google szóvivőjének közleménye szerint "nem minden termékötlet valósul meg, de mint már korábban is mondtuk, izgatottan várjuk, hogy új, mesterséges intelligencia által vezérelt funkciókat hozzunk el a keresésbe. Hamarosan további részleteket osztunk meg".
Naponta emberek milliárdjai használják a Google keresőmotorját éttermek és útbaigazítások megtalálásától kezdve egy orvosi diagnózis megértéséig mindenre. Az egyszerű fehér oldal a cég logójával és egy szövegdobozzal a közepén az egyik leglátogatottabb weblap a világon. A változtatások jelentős hatással lesznek a hétköznapi emberek életére, és egészen a közelmúltig nehéz volt elképzelni, hogy bármi is kihívást jelenthet a Google számára. A Samsung fenyegetése jelenti az első potenciális repedést a holding bevehetetlennek tűnő keresési üzletágán, amely tavaly 162 milliárd dollárt bevételt termelt. Bár nem egyértelmű, hogy a Microsoft mesterséges intelligenciával végzett munkája-e a fő oka annak, hogy a Samsung 12 év után a váltást fontolgatja, de a Google-n belül ezt feltételezik.
A szerződésről még tárgyalnak, lehet nem változik semmi. De az ötlet, hogy a Samsung - amely évente több százmillió okostelefont, tabletet és egyéb androidos eszközt értékesít - egyáltalán fontolóra vette a keresőmotor-váltást, sokkolta a Google alkalmazottait. A dolgozók a belső levelekben emojikkal és meglepetéssel reagáltak.
A Google évek óta végez mesterséges intelligencia kutatásokat, a londoni DeepMind laboratóriumukat a világ egyik legjobb M.I. kutatóközpontjának tartják. A vállalat úttörő szerepet tölt be olyan M.I. projekteknél, mint az önvezető autók vagy az úgynevezett nagy nyelvi modellek, amelyeket a chatbotok fejlesztésénél használnak. Már több éve használnak nagyméretű nyelvi modelleket a keresési találatok minőségének javítására, de nem adtak ki általános modellt, mert az hajlamos hamis és elfogult állítások generálására. A helyzet mostanra alapvetően megváltozott, most már az iparág feletti irányítás visszaszerzése a tét. A múlt hónapban a Google kiadta saját chatbotját, a Bardot, de a technológia vegyes kritikákat kapott.
Az új keresőmotor terve a Google azon törekvését mutatja, hogy újragondolják a keresési élményt. Az ötlet még korai stádiumban van, még nincs egyértelmű menetrend arra vonatkozóan, hogy mikor jelenne meg az új technológia. A rendszer a felhasználók viselkedése alapján tanulná meg, hogy mire kíváncsiak. Előre kiválasztott listákat kínálna a megvásárolható tárgyak, a kutatandó információk és egyéb információk listáiról. A rendszer beszélgető jellegű lenne - kicsit olyan, mintha egy jóindulatú ügyfélszolgálatossal beszélgetnénk. De addig is a Magi projekt új funkciókkal bővíti majd a meglévő keresőmotort, ezen 160 ember dolgozik teljes munkaidőben.
A Magi megtartaná a hirdetéseket a keresési eredmények között. Az olyan keresési lekérdezések, amelyek pénzügyi tranzakcióhoz vezethetnek - mint például egy cipővásárlás vagy egy repülőjegy-foglalás - továbbra is hirdetéseket tartalmaznának a találati oldalakon. Ez fontos a Google számára, mivel a keresőhirdetés a cég elsődleges bevételi forrása. A Bard nevű chatbotban nincsenek hirdetések, és a technológiai iparág várakozásai szerint a keresőmotorokban megjelenő mesterséges intelligencia-válaszoknál a hirdetések kevésbé lesznek relevánsak a felhasználók számára. A tervezett keresési kiegészítések szoftverkódolással kapcsolatos kérdésekre is válaszolhatnának, és a felhasználó kérése alapján programkódot írhatnának. A Google egy dokumentum szerint a számítógépes kódra adott válaszok alatt hirdetést helyezhet el.
A Google azt is vizsgálja, hogy az emberek a Google Earth térképezési technológiáját mesterséges intelligencia segítségével használhassák, vagy hogy zenét keressenek egy chatrobottal folytatott beszélgetésen keresztül. Más termékötletek a fejlesztés különböző fázisaiban vannak. A GIFI nevű eszköz az M.I.-t használná arra, hogy képeket generáljon a Google Image találatokban. Egy másik eszköz, a Tivoli Tutor nyílt végű, mesterséges intelligenciával folytatott szöveges beszélgetéseken keresztül tanítaná meg a felhasználókat egy új nyelvre. Egy másik termék, a Searchalong pedig lehetővé tenné a felhasználók számára, hogy a Google Chrome böngészőjén keresztül a web böngészése közben kérdéseket tegyenek fel egy chatbotnak. Az emberek például megkérdezhetnék a chatbotot, hogy milyen látnivalók vannak egy Airbnb-bérlemény közelében, és az MI átvizsgálná az oldalt és az internet többi részét a válaszért.
A vállalat azt tervezi, hogy kezdetben legfeljebb egymillió embernek adja ki a funkciókat, mely ez év végére fokozatosan 30 millióra nőne. A funkciók kizárólag az Egyesült Államokban lesznek elérhetőek.