Berta Sándor

Adathozzáférés nélkül lehetetlenné válik az autók javítása

Hatékonyabbá tennék az autójaví­tásokat a független szervizek, adatmegosztásra köteleznék a gyártókat.

Az Európai Unióban a gépjárművekre vonatkozó általános csoportmentességi rendelet 2023. május 31-én hatályát veszti. A független szervizek szerint az EU-nak köteleznie kell a gyártókat, hogy a gépkocsijaikkal kapcsolatos adatokat megosszák a javítóműhelyekkel azért, hogy elkerüljék a tulajdonosok költségeinek növekedését. A gyártók szerint azonban a járművek adatai biztonsági kockázatot jelenthetnek, ha nem megfelelően kezelik azokat. Az adatszolgáltatással kapcsolatos vita azért alakult ki, mert az Európai Bizottság fontolóra vette az autók javításával és szolgáltatásával kapcsolatos verseny előmozdítását célzó általános csoportmentességi rendelet öt évvel történő meghosszabbítását.

A modern járművek nagy mennyiségű adatot generálnak, ami lehetővé teszi a mechanikai problémák gyors és pontos felismerését. Ezekkel az adatokkal a szervizek a márkák és modellek széles skáláján a legtöbb problémát könnyedén meg tudják oldani. A független szervizek azonban arról számoltak be, hogy a gyártók vonakodnak az információk átadásától és gyakran magas árat kérnek azokért. Ehelyett inkább a hivatalos karbantartó hálózatuk és a gyártókkal adatvezérelt szolgáltatásokon keresztül együttműködő nagy technológiai vállalatok számára tennék elérhetővé az adatokat. Az utóbbiak rendkívül jövedelmezőnek számítanak és az adatalapú szolgáltatások várhatóan több milliárd eurós többletbevételt jelentenek majd a gyártók számára.

Az általános csoportmentességi rendelet Margrethe Vestager versenyjogi biztos által vezetett frissítése többek között foglalkozik majd a gépkocsik által generált adatok kérdésével és új iránymutatásokat ad az adatszolgáltatásra vonatkozóan. Az Európai Bizottság úgy vélte, hogy az aktualizált szabályok "egyértelművé teszik", hogy az autókkal kapcsolatos adatok "a javítási és karbantartási szolgáltatások alapvető inputjai lehetnek". Ez azt jelentené, hogy a javítással kapcsolatos információszolgáltatásra vonatkozó jelenlegi szabályokat kiterjesztenék a járműszenzorok által generált adatokra is. E frissítéstől eltekintve a Bizottság értékelése szerint "az elmúlt tíz évben nem történt olyan jelentős változás, amely indokolná a csoportmentességi rendelet átfogó felülvizsgálatát".


A Figiefa, az autóipari utángyártott termékek piacán működő társaságokat képviselő szövetség szerint azonban a csoportmentességi rendelet frissítése nem megy elég messzire. Ehelyett a szervezet olyan új törvényt szorgalmaz, amely kifejezetten a gépkocsik által generált adatokra irányul - ezt a kérdést az Európai Bizottság eddig elhanyagolta. "Az a benyomásunk, hogy az (európai uniós versenyhatóság) mobilitási osztálya nem elég ambiciózus" - jelentette ki Sylvia Gotzen, a Figiefa ügyvezető igazgatója. Bár a szövetség üdvözölte a csoportmentességi rendelet iránymutatásainak kiterjesztését, de "más összetevőkre" is szükség van a versenyképes javítások és szolgáltatások biztosításához. Gotzen hozzátette, hogy az élő adatok a frissítés után is közvetlenül a gyártókhoz és az általuk felhatalmazott hálózathoz kerülnek, így a független cégeknek "morzsákat" hagynak.

A Figiefa azt is állította, hogy a gyártók félrevezető megfogalmazást használnak a garanciákkal kapcsolatban, azt sugallva az ügyfeleknek, hogy a független javítóműhely igénybevétele a feltételek esetleges megszegését jelenti. A szervezet ezért felszólította az Európai Uniót, hogy szigorítsa a garanciák szövegezésére vonatkozó szabályokat. "A nemzeti versenyhatóságok rámutattak arra a problémára, hogy a gyártók még mindig elhitetik a vásárlókkal, hogy a járműveik szervizeléséhez és javításához, valamint a garancia fenntartásához mindig a saját hálózatukhoz kell fordulniuk. Úgy véljük, hogy a csoportmentességi rendelet folytatása mindenféle fejlesztés nélkül elszalasztott lehetőség" - hangsúlyozta Gotzen.

A BEUC európai fogyasztóvédelmi szervezet csatlakozott ahhoz a felhíváshoz, amelynek alapján az autók adataihoz való hozzáférésre külön jogszabály kellene és azt az álláspontot képviselte, hogy a csoportmentességi rendelet nem elegendő a kérdés megoldására. "Az ilyen jogszabály késedelmes bevezetése lehetővé teszi a gyártók és a technológiai vállalkozások számára, hogy kihasználjanak egy szabályozási kiskaput és kiterjesszék tisztességtelen előnyüket. A fogyasztókra gyakorolt következmények már most nyilvánvalóvá váltak" - emelte ki Robin Loos, a BEUC fenntartható közlekedésért felelős tisztviselője.


Az FIA, az autóklubok nemzetközi szövetsége szintén felszólította az Európai Bizottságot, hogy szüntesse meg a független szervizek előtt álló technikai akadályokat, például az adatok nagyobb mértékű szabványosításának kikényszerítésével. Jelenleg minden gyártó más-más formátumban szolgáltat információkat, ami nehézségeket okoz a különböző modelleket szervizelő műhelyek számára. "Egy FIA mobilitási klubnak több mint 140 millió eurós költséggel kell szembenéznie, ha 40 különböző márka javítási és karbantartási szolgáltatásainak biztosítása érdekében hozzáfér a gyártói adatokhoz. Mindez további erőfeszítéseket, költségeket, időt és pénzt igényel, és korlátozza a tisztességes versenyt" - mutatott rá az FIA szóvivője. A szervezet arra is figyelmeztetett, hogy a gyártók által a javításhoz szükséges információkért felszámított "túlzó ár" "lehetetlenné teszi a független javítóműhelyek számára, hogy ugyanazt a szolgáltatást nyújtsák, mint ma".

A gépjárműalkatrész-beszállítók szintén aggodalmukat fejezték ki az ágazatban tapasztalható verseny hiánya miatt. A CLEPA, az autóipari beszállítókat képviselő szervezet közölte, hogy a beszállítók gyakran függnek a gyártóktól származó licencektől és szellemi tulajdonjogoktól. "Sok esetben az ilyen engedélyeket nem, vagy csak késve, illetve észszerűtlen költségek mellett adják meg. Ezért a csoportmentességi rendelet jövőbeni felülvizsgálatának a verseny szempontjaira kell összpontosítania, hogy a fogyasztók számára tisztességes és kiegyensúlyozott ajánlatot biztosítson" - szögezte le Frank Schlehuber, a CLEPA piaci ügyekért felelős vezető tanácsadója.

A Volkswagen elmondta, hogy a jelenlegi szabályozás "még mindig megfelel a célnak" és "világos jogi keretet" biztosít. "Ezért üdvözöljük az Európai Bizottság javaslatát, hogy a gépjármű-ágazatra vonatkozó rendelet érvényességét öt évvel meghosszabbítjuk" - tette hozzá a konszern szóvivője. Az aktualizált általános csoportmentességi rendelet várhatóan 2023. június 1-jén lép hatályba.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Ender Wiggin #7
    Az autók szinte minden adatot begyűjtenek a feljhasználóról. A Kiánál külön van olyan kategória is, hogy "sex life". És ezt meg is osztják az anyacégekkel.
  • Dodo55 #5
    #1: "a hibas autok ingyenes atvetelere"
    Dehogy is, ingyen nem adunk oda hibás műszaki cikkeket, úgy is elég nagy értékük tud még lenni. Ezt el kell felejteni minden szinten, környezetvédelmi szempontból is írtózatosan káros, hogy van ahol még nekem kell fizetnem az értékes hulladékok átadásáért (ebben a formában aki átveszi, az kétszer is tud nyerészkedni rajta elég jól). Ez a fajta megközelítés az illegális szemétlerakást ösztönzi ezerrel, nem pedig a felelős hulladékgazdálkodást. Még ha csak jelképes árat is (ha pl. nehezen újrahasznosítható, vagy teljesen értéktelen hulladékokról van szó), de mindig az átvevő fizessen, hogy az állampolgár folyamatosan jutalmazva legyen a jótékony magatartásáért. Mert ez ugye az ösztönzés egyetlen működő formája, büntető-elrettentő megközelítés mindig csak rövidtávon lehet működőképes, de közben természetszerűen ellenállást, ellenérzést, lehetőség adtán súlyos megtorlást von maga után az igazságérzetükben sérelmet átélő egyének részéről.

    #2: Sajnos ettől én is tartok, ugyanis míg mobiltelefongyártó nem igazán van az EU legnagyobb cégei között, addig a VAG és a Stellantis kb. felérnek egy európai Blackwater Company-vel.

    #3: "Talán mint tudatos fogyasztóknak a mi dolgunk, hogy ne vegyünk olyan kocsit ami olyan szinten kémkedik utánunk, hogy "biztonsági kockázatot jelenthet".
    Ez is nagyon jó, de van még jobb:
    Az EU-snál szigorúbb szabályokat mindig hozhat egy tagállam. Az nem opt-in alapú nyomkövetés, OTA frissítések, OTA diagnosztikai jelentések, stb... mind besorolható nemzetbiztonsági, illetve fokozott baleseti kockázatként. A gyártóknak nem érné meg komplett országokat, mint piacokat veszítenie. És ha pedig javításhoz kell adat, akkor a szervizben a klasszikus módszerrel rámászva az OBDII csatlakozóra az már nyilván nem minősülne "veszélyes üzem műszaki paramétereinek működés közbeni közveszélyokozásra alkalmas hozzáférése"-nek. Ilyen alapon amúgy 1-2 már forgalomban lévő típus helyből azonnali visszahívásérett is, ahol pl. kényszerített infotainment OTA upgrade miatt (közben) nincs mód szélvédőpárátlanítást kapcsolni.

    #4: "Minden mas esetben ra lesz irva az autokra, hogy nincs javithato alkatresz bennuk es kvazi egyszer eldobhato termekek lesznek."
    Ez is teljesen támogatandó törekvés. Nem csak autók esetén.
  • gosub #5
    Hány százalékkal fizetnél többet egy olyan autóért? Erre vajon mekkora mértékben lennének vevők?
  • kvp #4
    "Ilyen sose lesz."

    Ha az Apple-t is meg tudtak "gyozni", hogy szabvanyositson, akkor az autoknal is megoldhato. Minden mas esetben ra lesz irva az autokra, hogy nincs javithato alkatresz bennuk es kvazi egyszer eldobhato termekek lesznek.

    "Nem beszélve arról, hogy az én kocsim ami adatot összeszed rólam az szerintem az én tulajdonom és azzal osztom meg akivel akarom legyen az márkaszervíz vagy Kókler Jóska sufni autó javítója."

    Az adatmegosztasrol elvileg a GDPR rendelkezik, de az allamnak (EU) kotelezo hozzaferest biztositani. A szervizek viszont csak hitelesitett eszkozokkel ferhetnek a jarmuhoz es hitelesitett eszkozt csak a gyarto tud kiadni. Az EU-s rendelkezes arrol szol, hogy ezt ki kell adniuk a kulso szervizeknek is.
  • nirriti #3
    Talán mint tudatos fogyasztóknak a mi dolgunk, hogy ne vegyünk olyan kocsit ami olyan szinten kémkedik utánunk, hogy "biztonsági kockázatot jelenthet".

    Nem beszélve arról, hogy az én kocsim ami adatot összeszed rólam az szerintem az én tulajdonom és azzal osztom meg akivel akarom legyen az márkaszervíz vagy Kókler Jóska sufni autó javítója.
    Utoljára szerkesztette: nirriti, 2023.03.06. 08:04:29
  • Gabbbbbbbbbbbb #2
    "Ha az EU nem iktatja torvenybe es szabvanyositja az autok javithatosagat"
    Ilyen sose lesz.
  • kvp #1
    Ha az EU nem iktatja torvenybe es szabvanyositja az autok javithatosagat, mint ahogy teszi eppen a mobiltelefonoknal, akkor a gyartok nyugodtan mondhatjak, hogy a kesz autoban nincs jaithato alkatresz, csak cserelni tudjak a garanciaidon belul, egyebkent hiba eseten kuka. (mondjuk kotelezhetoek a hibas autok ingyenes atvetelere, de masra nem igazan)