Berta Sándor
Digitális iker segítségével készítettek Forma 1-es ülést
A szakemberek a rendszert teljesen új módon alkották meg.
A kanadai-iráni Forma-1-es versenyző, Nicholas Daniel Latifi a legjobban illeszkedő üléssel vág neki az új szezonnak. Az ülés kifejlesztése érdekében a Williams Racing csapat versenymérnökei a Portsmouthi Egyetem kutatóival működtek együtt. Segítségükkel a szakemberek az eddiginél jobban megértették, hogyan illeszkedik egy ilyen ülés a legjobban egy versenyautóba. A cél az volt, hogy segítsék az ülések tervezését és javítsák az ülés ergonómiáját.
Emma Neupert kutató és csoportja létrehozta Latifi digitális ikertestvérét, hogy számítógépen szimulálják az üléshelyzetét. Ehhez egy mozgásszervi modellt készítettek úgy, hogy egy 3D-szkennerrel beledolgozták a versenyző fiziognómiáját egy digitális avatárba. A csapat a digitális Latifit egy ugyancsak digitális versenyautó ülésébe ültette. Ezután a képernyőn megjelenő ülést az avatár testéhez és mozdulataihoz, s így a valódi versenyzőhöz igazították. Az ülés számos módosítása után megtalálták az ideális formát.
Jelenleg a személyre szabott versenyülések gyártásának iparági szabványos megközelítése egy munkaigényes, rendkívül szubjektív folyamaton alapul, amely az elmúlt két évtizedben nem fejlődött alapvetően. Ez gyakran azt eredményezi, hogy több különböző formájú ülést kell készíteni, amíg a versenyző elégedett nem lesz. A számítógépes tervezés felgyorsítja a tervezési folyamatot és csökkenti a költségeket, ugyanakkor a sikeres versenyek tökéletes feltételei is megteremthetők.
"Nagyon elégedettek vagyunk a kísérleti projekt eredményeivel, amely sikeresen megmutatta, hogy egy végponttól végpontig tartó digitális ülésillesztési folyamat lehetséges, ezt az új, innovatív megközelítést alkalmazva" - jelentette ki dr. Emma Neupert, Portsmouthi Egyetem vezető oktatója. Latifi hozzátette: "Számomra személy szerint a vezetőülés illeszkedése és kényelme valószínűleg az egyik legfontosabb dolog. Amennyiben túl sokat mozogsz az ülésben, vagy egyszerűen csak nem kényelmes, akkor az kihat arra, hogyan vezetsz, és hogyan adsz visszajelzést a csapatnak."
"Amennyiben a pilótánk nem érzi magát kényelmesen a fülkében, az érthető módon kihathat az általános teljesítményére. Eddig általában több futamra volt szükségünk ahhoz, hogy megtaláljuk azt az ülést, amellyel elégedett. Ezért azt akartuk, hogy az ülésszerkezet a lehető legpontosabb és leghatékonyabb legyen. A folyamat digitalizálásával anatómiailag helyes beállításokat tudtunk végezni az ülésen, és bár még van néhány dolog, amit ki kell javítanunk, a kezdeti adatok nagyon ígéretesek" - mondta Philippa Morris, a Williams Racing vezető tervezőmérnöke.
"Ez a projekt hatással lehet a biztonságra, mivel lehetővé teszi számunkra, hogy megvizsgáljuk, mit csinál a járművezető mozgásszervi rendszere. Számszerűsíteni tudjuk a járművezetőre, azon belül is a gerincére és az izmaira ható erőket. A jövőben azt is reméljük, hogy többet tudunk meg arról, hogy az üléshelyzet hogyan befolyásolja a vezetőre ható erőket, azzal a céllal, hogy a sérülésveszélyt minimalizáljuk és javítani tudjunk a versenyzők biztonságán" - szögezte le Chris Mills, a Portsmouthi Egyetem biomechanikai vezető oktatója.
A kanadai-iráni Forma-1-es versenyző, Nicholas Daniel Latifi a legjobban illeszkedő üléssel vág neki az új szezonnak. Az ülés kifejlesztése érdekében a Williams Racing csapat versenymérnökei a Portsmouthi Egyetem kutatóival működtek együtt. Segítségükkel a szakemberek az eddiginél jobban megértették, hogyan illeszkedik egy ilyen ülés a legjobban egy versenyautóba. A cél az volt, hogy segítsék az ülések tervezését és javítsák az ülés ergonómiáját.
Emma Neupert kutató és csoportja létrehozta Latifi digitális ikertestvérét, hogy számítógépen szimulálják az üléshelyzetét. Ehhez egy mozgásszervi modellt készítettek úgy, hogy egy 3D-szkennerrel beledolgozták a versenyző fiziognómiáját egy digitális avatárba. A csapat a digitális Latifit egy ugyancsak digitális versenyautó ülésébe ültette. Ezután a képernyőn megjelenő ülést az avatár testéhez és mozdulataihoz, s így a valódi versenyzőhöz igazították. Az ülés számos módosítása után megtalálták az ideális formát.
Jelenleg a személyre szabott versenyülések gyártásának iparági szabványos megközelítése egy munkaigényes, rendkívül szubjektív folyamaton alapul, amely az elmúlt két évtizedben nem fejlődött alapvetően. Ez gyakran azt eredményezi, hogy több különböző formájú ülést kell készíteni, amíg a versenyző elégedett nem lesz. A számítógépes tervezés felgyorsítja a tervezési folyamatot és csökkenti a költségeket, ugyanakkor a sikeres versenyek tökéletes feltételei is megteremthetők.
"Nagyon elégedettek vagyunk a kísérleti projekt eredményeivel, amely sikeresen megmutatta, hogy egy végponttól végpontig tartó digitális ülésillesztési folyamat lehetséges, ezt az új, innovatív megközelítést alkalmazva" - jelentette ki dr. Emma Neupert, Portsmouthi Egyetem vezető oktatója. Latifi hozzátette: "Számomra személy szerint a vezetőülés illeszkedése és kényelme valószínűleg az egyik legfontosabb dolog. Amennyiben túl sokat mozogsz az ülésben, vagy egyszerűen csak nem kényelmes, akkor az kihat arra, hogyan vezetsz, és hogyan adsz visszajelzést a csapatnak."
"Amennyiben a pilótánk nem érzi magát kényelmesen a fülkében, az érthető módon kihathat az általános teljesítményére. Eddig általában több futamra volt szükségünk ahhoz, hogy megtaláljuk azt az ülést, amellyel elégedett. Ezért azt akartuk, hogy az ülésszerkezet a lehető legpontosabb és leghatékonyabb legyen. A folyamat digitalizálásával anatómiailag helyes beállításokat tudtunk végezni az ülésen, és bár még van néhány dolog, amit ki kell javítanunk, a kezdeti adatok nagyon ígéretesek" - mondta Philippa Morris, a Williams Racing vezető tervezőmérnöke.
"Ez a projekt hatással lehet a biztonságra, mivel lehetővé teszi számunkra, hogy megvizsgáljuk, mit csinál a járművezető mozgásszervi rendszere. Számszerűsíteni tudjuk a járművezetőre, azon belül is a gerincére és az izmaira ható erőket. A jövőben azt is reméljük, hogy többet tudunk meg arról, hogy az üléshelyzet hogyan befolyásolja a vezetőre ható erőket, azzal a céllal, hogy a sérülésveszélyt minimalizáljuk és javítani tudjunk a versenyzők biztonságán" - szögezte le Chris Mills, a Portsmouthi Egyetem biomechanikai vezető oktatója.