Berta Sándor
Nem vált be a pénztár nélküli bolt Utrechtben
Belépés előtt le kell tölteni a mobilappot, és csak hitelkártyával lehet fizetni. Magyarországon még jóideig nem kell hasonlóra számítani abból kiindulva, hogy a Lövölde téri Lidlnél a kizárólagos önkiszolgáló kasszás megoldást is elsöpörte a népharag.
Az ALDI tavaly júliusban nyitotta meg Utrecht belvárosában a Shop & Go boltját. A diszkont kialakítása egy innovációs projekt keretében valósult meg, amelyben a mesterséges intelligencia segítségét használták az ellenőrzés nélküli vásárláshoz és a fizetéshez. Mindez a polcokon elhelyezett érzékelők és az üzlet mennyezetére felszerelt intelligens kamerák teszik lehetővé, amelyek rögzítik a termékek minden mozgását és hozzárendelik azokat a vásárlóhoz. A WELT most azt írta, hogy bár az ötlet ígéretesnek hangzik, szinte egyetlen ember sem látogat el az üzletbe. Ennek oka, hogy a vásárlás gyakran már a bejáratnál kudarcot vall.
Közel fél évvel a nyitás után úgy tűnik, alig néhány ügyfél téved be a fiókba. S mindezt annak ellenére történik, hogy a bolt a Lange Viestraat bevásárlóutcában, egy modern üvegépületben található. Az ok egyszerű: az Aldi elfelejtett egy fontos részletet. A szükséges alkalmazás ugyanis kizárólag hitelkártyákkal működik. Hollandiában azonban az ország saját bankkártya-rendszere és a PIN-kód annyira meghatározó a mindennapi életben, hogy a "pin" saját hétköznapi szóvá vált a készpénzmentes fizetésre. A hollandoknak csak körülbelül a fele rendelkezik hitelkártyával - és általában nem vásárlásra, hanem például repülőjegy-foglalásra alkalmazzák.
Az üzlet kínálata teljesen szokványos
A német diszkontáruház gúnyolása máris zajlik az interneten. "Szerintem néhány hetente a szemétbe dobhatják az összes árut, mert szó szerint soha senkit nem láttam még ott vásárolni" - írta egy helyi Google Térkép-felhasználó. Kommentelők szerint több ember áll rendszeresen az ajtó előtt és fiatal alkalmazottak biztatják őket arra, hogy töltsék le a mobilalkalmazást, hogy egyáltalán beléphessenek az üzletbe. Azonban a beállítás öt-tíz percet vesz igénybe és gyakran ott ér véget, ahol a hitelkártya adatokat kellene megadni. Mások számára már önmagában a technikai akadály is túl magas, ha egyáltalán van kedvük beszélgetésbe elegyedni az Aldi alkalmazottaival.
Philip Boontje, az utrechti székhelyű MAXQ Analytics adatszolgáltató startup alapítója egy online videóban az inkompetens és arrogáns vállalati innováció példájaként szidja a koncepciót. "Egyáltalán nincs senki az egész helyen. Senki nem vesz semmit. Kidobják - vagy elajándékozzák - az összes gyümölcsöt és zöldséget. Soha nem láttam még ennyi erőforrás-, üzlethelyiség- és munkaerő-pazarlást" - ecsetelte a menedzser. Elmondása szerint a regisztráció tíz percig tartott - "őrült felhasználói élmény". Szintén probléma, hogy a blokk gyakran csak percekkel a boltból való távozás után kerül kiküldésre, így a felhasználók nem lehetnek biztosak abban, hogy amikor távoznak, mindent helyesen számláztak ki. A diszkont ráadásul este 6 órakor zár - órákkal a Hollandiában szokásos zárás előtt.
Érzékelők tömkelege figyeli felülről a vásárlókat
"Ez nagyon kínos. Az Aldi kénytelen megtanulni, hogy az emberek nagy részének nincs hitelkártyája, és túl bonyolultnak találják az egészet. Vagy eleve ne bízzanak a koncepcióban" - hangsúlyozta Paul Moers holland marketingszakértő az RTV utrechti televíziónak. Az is lehetséges, hogy a potenciális vásárlók egy része elzárkózik a rendszerrel együtt járó megfigyeléstől az üzletben, amely egyébként a szokásos Aldi választékot kínálja.
Az Aldi Nord maga is burkoltan elismerte a gyengeséget. "Igaz, hogy sok "konstruktív és pozitív visszajelzés" érkezett az ügyfelektől, de azt is látjuk, hogy a technológia a jelenlegi megvalósítási szakaszban a technikailag hozzáértő ügyfeleket célozza meg. A jövőben a hitelkártyán kívül más fizetési lehetőségeket is szeretnénk kínálni, például az Apple Payt, és egyszerűsíteni kívánjuk a vásárlói alkalmazást. Emellett további ötleteket tesztelünk, hogy csökkentsük a belépési korlátokat a jövő boltjába. A számlázást gyorsítottuk, és a vásárlók különösen jól fogadják, hogy közvetlenül a saját táskájukba tehetik a termékeket, és fizetési folyamat nélkül távozhatnak az üzletből, miközben az intelligens technológia gondoskodik a számlázásról" - mondta a WELT-nek a cég szóvivője.
A kijáratnál nincs pénztár
Az Aldi Nord számára azonban még hosszú út áll addig, amíg a koncepció készen áll a széleskörű bevezetésre. "Ez a technológia egy nagyon korai tesztelési fázia, az iparágban eddig viszonylag kevés ezzel kapcsolatos tapasztalat áll rendelkezésre" - szögezte le a szóvivő. Elmondása szerint az Aldi tavaly novemberben ezért kötött mélyebb stratégiai partnerséget a Trigo tel-avivi technológiai startuppal, amely kamerás megoldások segítségével automatizált szupermarketeket fejleszt. A Trigo szerelte fel az utrechti üzletet is.
Az ALDI tavaly júliusban nyitotta meg Utrecht belvárosában a Shop & Go boltját. A diszkont kialakítása egy innovációs projekt keretében valósult meg, amelyben a mesterséges intelligencia segítségét használták az ellenőrzés nélküli vásárláshoz és a fizetéshez. Mindez a polcokon elhelyezett érzékelők és az üzlet mennyezetére felszerelt intelligens kamerák teszik lehetővé, amelyek rögzítik a termékek minden mozgását és hozzárendelik azokat a vásárlóhoz. A WELT most azt írta, hogy bár az ötlet ígéretesnek hangzik, szinte egyetlen ember sem látogat el az üzletbe. Ennek oka, hogy a vásárlás gyakran már a bejáratnál kudarcot vall.
Közel fél évvel a nyitás után úgy tűnik, alig néhány ügyfél téved be a fiókba. S mindezt annak ellenére történik, hogy a bolt a Lange Viestraat bevásárlóutcában, egy modern üvegépületben található. Az ok egyszerű: az Aldi elfelejtett egy fontos részletet. A szükséges alkalmazás ugyanis kizárólag hitelkártyákkal működik. Hollandiában azonban az ország saját bankkártya-rendszere és a PIN-kód annyira meghatározó a mindennapi életben, hogy a "pin" saját hétköznapi szóvá vált a készpénzmentes fizetésre. A hollandoknak csak körülbelül a fele rendelkezik hitelkártyával - és általában nem vásárlásra, hanem például repülőjegy-foglalásra alkalmazzák.
Az üzlet kínálata teljesen szokványos
A német diszkontáruház gúnyolása máris zajlik az interneten. "Szerintem néhány hetente a szemétbe dobhatják az összes árut, mert szó szerint soha senkit nem láttam még ott vásárolni" - írta egy helyi Google Térkép-felhasználó. Kommentelők szerint több ember áll rendszeresen az ajtó előtt és fiatal alkalmazottak biztatják őket arra, hogy töltsék le a mobilalkalmazást, hogy egyáltalán beléphessenek az üzletbe. Azonban a beállítás öt-tíz percet vesz igénybe és gyakran ott ér véget, ahol a hitelkártya adatokat kellene megadni. Mások számára már önmagában a technikai akadály is túl magas, ha egyáltalán van kedvük beszélgetésbe elegyedni az Aldi alkalmazottaival.
Philip Boontje, az utrechti székhelyű MAXQ Analytics adatszolgáltató startup alapítója egy online videóban az inkompetens és arrogáns vállalati innováció példájaként szidja a koncepciót. "Egyáltalán nincs senki az egész helyen. Senki nem vesz semmit. Kidobják - vagy elajándékozzák - az összes gyümölcsöt és zöldséget. Soha nem láttam még ennyi erőforrás-, üzlethelyiség- és munkaerő-pazarlást" - ecsetelte a menedzser. Elmondása szerint a regisztráció tíz percig tartott - "őrült felhasználói élmény". Szintén probléma, hogy a blokk gyakran csak percekkel a boltból való távozás után kerül kiküldésre, így a felhasználók nem lehetnek biztosak abban, hogy amikor távoznak, mindent helyesen számláztak ki. A diszkont ráadásul este 6 órakor zár - órákkal a Hollandiában szokásos zárás előtt.
Érzékelők tömkelege figyeli felülről a vásárlókat
"Ez nagyon kínos. Az Aldi kénytelen megtanulni, hogy az emberek nagy részének nincs hitelkártyája, és túl bonyolultnak találják az egészet. Vagy eleve ne bízzanak a koncepcióban" - hangsúlyozta Paul Moers holland marketingszakértő az RTV utrechti televíziónak. Az is lehetséges, hogy a potenciális vásárlók egy része elzárkózik a rendszerrel együtt járó megfigyeléstől az üzletben, amely egyébként a szokásos Aldi választékot kínálja.
Az Aldi Nord maga is burkoltan elismerte a gyengeséget. "Igaz, hogy sok "konstruktív és pozitív visszajelzés" érkezett az ügyfelektől, de azt is látjuk, hogy a technológia a jelenlegi megvalósítási szakaszban a technikailag hozzáértő ügyfeleket célozza meg. A jövőben a hitelkártyán kívül más fizetési lehetőségeket is szeretnénk kínálni, például az Apple Payt, és egyszerűsíteni kívánjuk a vásárlói alkalmazást. Emellett további ötleteket tesztelünk, hogy csökkentsük a belépési korlátokat a jövő boltjába. A számlázást gyorsítottuk, és a vásárlók különösen jól fogadják, hogy közvetlenül a saját táskájukba tehetik a termékeket, és fizetési folyamat nélkül távozhatnak az üzletből, miközben az intelligens technológia gondoskodik a számlázásról" - mondta a WELT-nek a cég szóvivője.
A kijáratnál nincs pénztár
Az Aldi Nord számára azonban még hosszú út áll addig, amíg a koncepció készen áll a széleskörű bevezetésre. "Ez a technológia egy nagyon korai tesztelési fázia, az iparágban eddig viszonylag kevés ezzel kapcsolatos tapasztalat áll rendelkezésre" - szögezte le a szóvivő. Elmondása szerint az Aldi tavaly novemberben ezért kötött mélyebb stratégiai partnerséget a Trigo tel-avivi technológiai startuppal, amely kamerás megoldások segítségével automatizált szupermarketeket fejleszt. A Trigo szerelte fel az utrechti üzletet is.