Berta Sándor

A közösségi média zavarja az agy fejlődését

A fiatalok egyre inkább túlreagálják a dolgokat, és sokkal inkább számítanak jutalmakra és büntetésekre cselekedeteik után.

Az Észak-Karolinai Egyetem kutatói egy hosszú távú vizsgálat után megállapították, hogy a közösségi médiát intenzíven használó gyerekek és serdülők agya másképp fejlődik, mint az ilyen szolgáltatásokat ritkábban használó társaiké. A szakemberek összesen 169 észak-karolinai fiatalt kérdeztek meg a szokásairól, például arról, hogy milyen gyakran használják a Facebookot, az Instagramot és a Snapchatet. A válaszok a kevesebb mint egytől a napi több mint 20-ig terjedtek.

A tudósok három éven keresztül MRI készülék segítségével rögzítették az agyi aktivitást az egyes platformokon végzett olyan tevékenységek során, amelyeknél a résztvevők visszajelzést vártak a társaiktól. "Az eredmények arra utalnak, hogy a közösségi médiát gyakrabban használó gyerekek túlérzékenyek a kortársak visszajelzéseire" - jelentette ki Eva Telzer professzor, kutatásvezető. Az érintettek agya a fokozott közösségi médiahasználattal idővel érzékenyebbé válhat a társadalmi jutalmak és büntetések előrejelzésében. Telzer kolléganője, Maria Maza is attól tart, hogy a társadalmi visszajelzésekre való fokozott érzékenység a jövőben kényszeres használatra ösztönözhet. A gyakori közösségi visszajelzések erős megerősítő hatással bírnak, amelyek arra késztetik a felhasználókat, hogy ismételten ellenőrizzék a közösségi médiát.

"A legtöbb serdülő az agy fejlődésének egyik legfontosabb szakaszában kezdi el használni a technológiát és a közösségi médiát. A kutatásunk azt mutatja, hogy a közösségi hálón való viselkedés vizsgálata hosszú távú és fontos következményekkel járhat a fiatalok idegi fejlődésére, ami kritikus fontosságú a szülők és a politikai döntéshozók számára, amikor mérlegelik a médiahasználattal kapcsolatos előnyöket és potenciális ártalmakat" - tette hozzá Mitch Prinstein társszerző, aki egyben az Amerikai Pszichológiai Társaság tudományos vezetője is.

Korábbi kutatások alapján a 13-17 évesek 78 százaléka legalább óránként foglalkozik a platformjaival, 35 százalékuk pedig szinte folyamatosan használja az öt legfontosabb közösségi médiaplatform legalább egyikét. "A tanulmány eredményei arra utalnak, hogy a 12-13 évesek körében a közösségi média három éven át tartó ismételt ellenőrzése hatással lehet az agyuk fejlődésére" - hangsúlyozta végül Telzer. Kiderült az is, hogy a közösségi médiát gyakran - naponta több mint 15 alkalommal - ellenőrző kamaszok agya teljesen érzékennyé vált a társadalmi visszajelzésekre.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • ostoros #2
    Vagyis az önálló gondolat kora lejárt...
    Jöhet az előre gyártott moslék ahogy eddig is, csak most már az emberi igény függőséggé válik.
  • koviroli #1
    "A válaszok a kevesebb mint egytől a napi több mint 20-ig terjedtek."
    Milyen métékegység ez?