Ötvös Tibor

Minőségi adaptáció lett a The Last of Us

Nehéz lesz megszokni, hogy lehet minőségi adaptációkat készíteni játékokból, de szerencsére az utóbbi években elindult egy pozitív tendencia. Ennek koronája jelenleg a The Last of Us az HBO Max-en.

Uwe Boll, Perzsia hercege, Need for Speed, WarCraft - csak pár elnevezés, ami kialakította a játékosokban azt a rossz érzést, ami mindenkit reflexből elfog, ha Hollywood hozzá akar nyúlni egy kultikus játékhoz. Azonban az utóbbi egy évben azért kaptunk egy Uncharted-et, ami azért kellemes szórakozást nyújtott, de a jobbak közé sorolható a Tomb Raider vagy a Vaják első évada is és persze nem lehet elmenni az év legjobbja, az Arcane mellett sem. Így amikor kiderült, hogy a The Last of Us nem filmként, hanem sorozatként tárul majd a szemünk elé, ráadásul a Csernobil alkotójától, az év egyik legjobban várt eseményévé lépett elő a januári premier. Az pedig csak hab a tortán, hogy az HBO az első epizódot a sajtó számára egy moziban mutatta be, ami jelentősen hozzáadott a látványhoz és az élményhez.

Mielőtt még rátérünk magára a sorozatra, érdemes kicsit átismételni, mi is az a The Last of Us. Nos, a PlayStation egyik zászlóshajója, a Naughty Dog 2013-as (és a felújított kiadás kapcsán 2022-es) sikercíme, melynek második része is szépen szerepelt, a harmadik pedig már egy multis akció lesz, a mai kor trendjének megfelelően. A játék történetét Neil Druckmann írta (az első részét teljes egészében), aki szintén bekerült a sorozat stábjába, hogy minél autentikusabb legyen az élmény és így előzetesen azt kell mondjuk, hogy talán az eddig legjobb filmes/sorozatos játékadaptáció született meg.


2003-ban járunk, amikor is egy gombafertőzés szinte pillanatok alatt totális katasztrófát okozott a Földön. Aki elkapja csak egyetlen cél lebeg a szeme előtt: terjeszteni a járványt. Főhősünk Joel, aki testvére Tommy és lánya, Sarah oldalán menekül az életéért, de egy tragédia során gyermeke életét veszti. 20 évvel később egy diktatórikus rezsim próbálja kontroll alatt tartani a mindennapokat, ami annyit jelent, hogy ha valaki a fertőzés legenyhébb jelét mutatja, kivégzik.

Joel Bostonban csempészként tartja fenn magát, de mindenkitől megtartja a két lépés távolságot, miközben testvérét keresi. Az élet azonban összehozza egy Tűzbogarak nevű forradalmár csoporttal, akik egy furcsa feladattal bízzák meg: kísérje el Ellie nevű 14 éves lányt egy Tűzbogár-telepre. Bár nem fűlik hozzá a foga, de elvállalja és ezzel élete legnagyobb kalandja indul el.

Emlékszem, hogy a sorozat bejelentésekor eléggé megosztotta a tábort a szereposztás, mivel Pedro Pascal azért nem egy kiköpött Joel (Gerard Butler és Hugh Jackman neve merült fel a rajongók részéről) és Bella Ramsey kapcsán sem Ellie jut eszünkbe. Szerencsére azonban mindketten kifogástalan színészek és megértették a karaktereiket. Megvan közöttük az összhang, kis túlzással életük alakítását hozzák a sorozatban.

Nem csupán a főszereplők külsejében történtek kisebb változtatások a szériában a játékhoz képest, hanem a gomba fertőzési módszerében is. Ez egyébként érthető is, hiszen ha az "eredeti" spórás módszert vették volna elő, akkor mindenki maszkban mászkálna a teljes játékidő során, de ez feltehetően sok rajongónak "csípni fogja" majd a szemét. Főleg, hogy a játékban ezek a spórafelhőben mászkálós részek igazi klausztrofób élményt jelentettek, ezeket itt pedig mellőznünk kell.


Szintén megosztja majd a rajongókat az egyik emblematikus mellékszereplő története, mely egy egész fejezetet kapott a sorozatban, de nagyon jó lett. További változás, hogy mivel itt jóval kevesebb akció kapott szerepet, így a készítők kénytelenek voltak valami mást beemelni, ami kitölti a kilenc részt. Szerencsére ezt nem mindenféle töltelék-epizódokkal oldották meg, hanem nagyon jó kis flashbackekkel.

Az írókat dicséri, hogy nem vesznek el a járvány előtti időkben, nem a karaktereket építik, hanem inkább a világot. A karakterek fejlődése a "jelenben" történik, ráadásul beemelik a Left Behind DLC-t is, ami külön epizódot kap. A készítők nem akarták a végletekig elhúzni a történetet, így elég feszes tempót diktál a széria, ami egyrészt jó, hiszen folyamatosan halad a sztori, ugyanakkor bizonyos részeken nagyon gyorsan szaladunk át. Talán az egyetlen negatívum, hogy a látott négy részben voltak olyan történések, melyeket kicsit bővebben is kifejthettek volna az alkotók.

Ez persze csak szőrszálhasogatás, hiszen a The Last of Us még így is bőven az egyik, ha nem a legjobban sikerült adaptáció. A környezet fantasztikusan van megoldva, a természet által visszahódított világ nagyon jól fest és a Kattogók is nagyon jól néznek ki - igaz, elég keveset látunk belőlük. A PlayStation Productions fantasztikus debütálást mutatott be és ha hasonlóan autentikus és szívvel-lélekkel készített adaptációkat kap a jelenleg kidolgozás alatt álló God of War vagy a Horizon sorozat, akkor nem lehet okunk panaszra. 9,5/10

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Ender Wiggin #10
    Gyakorlatilag jelenetről jelenetre követi a játékot (kivéve, amikor hozzáadnak oda nem illő részeket). Csak olyan érezésem van, mint mikor a Ragnarokban Thor kalandjait az igazi karakterekre cseppet sem hasonlító imposztorok adják elő... Neil Cuckman a saját forrásmunkáját sem tiszteli.

    Más. Az igazi Tess a héten halt meg. RIP.
  • Macropus Rufus #9
    nem lett rossz, de nem is lett olyan jó. Számomra egy erős közepes (eddig) A látvány rendben van, a poszt apokaliptikus világ király lett. Ua. a gombával fertőzött emberek eléggé viccesen hatottak rám. Tudom a játékban is ilyen, de valahogy a filmen számomra viccesnek hatott. A kislányt a második percben rúgtam volna át a jövő hévbe. Rohadtul idegesített a stílusa. Bár innen szép pofára esni, tuti lesz, majd egy jelenet amiben maga alá fog sz@rni és vissza fog venni azt arcából. Ami nekem viszont nagyon nem jött be az a másfél órás első rész és a kb. 50 perces második. Ennyire nem kellene nyújtani szerintem egy sorozatot. A Stranger Things-el is ez volt a bajom. A 4. rész-ben ha minden rész csak 40-es, akkor sem változott volna a sztori, csak némileg pörgősebb lett volna.
  • uwu2020 #8
    Szerintem tök jó lett, nyilván kell kompromisszum egy adaptációban, és ezt a lehető legkisebb áron oldották meg, ezt nem is nagyon lehet máshogy, ha jól akarják csinálni. Szerintem nincs miért rinyálni, pipa. Adaptációtól én ennél többet nem várok el, és példát se tudok, ami magasabbra tenné a lécet.
    Utoljára szerkesztette: uwu2020, 2023.01.24. 11:24:38
  • Celeborn #7
    Hát nekem a Perzsia hercege és a Warcraft tetszett, az Uncharted és a Tomb Raider kevésbé. Szóval ízlések és pofonok... Igyekszem nem azt várni egy játék adaptációtól, hogy egy az egybe a játékot adja vissza. Főleg, hogy azt nem lehet visszaadni, hiszen egy játékban az a lényeg, hogy mi "irányítunk", mi vagyunk a főszereplők. Amíg mi elbajlódunk egy rejtvény megoldásával fél órát, vagy átlopakodunk és egyenként leszedegetünk mindenkit egy pályán, addig egy filmben ezt nem tehetik meg. Márpedig sok játék van aminek a sztorija igazából pár oldal, de mint játék jól működik. Úgyhogy én elismerem, hogy nehéz egy játék hangulatát filmben visszaadni. Ez pl. a Tomb Raiderben nagyon nem sikerült. Azt vártam, hogy sokkal parásabb, horrorosabb, és szívbe markolóbb lesz. Erre... már nem is emlékszem mi volt a filmben.
  • nlght #6
    Talán nem az Uwe Boll kategóriájú rendezőket/írókat kellene megbízni az adaptációk elkészítéséhez...
    A Warcraft adaptáció nekem pl. tetszett. A Dungeon Siege már nem.
  • Kotomicuki #5
    "Minőségi adaptáció lett a The Last of Us" - ...vagy nem.
    Amióta nd az ND főnöke, azóta kezdnek egyre kiábrándítóbbak lenni a karaktereik és a történetvezetésük.
  • Sequoyah #4
    "Minőségi adaptáció" az egesz jo megfogalmazas. Nem forradalmi, nem emelkedik ki kulonosebben a poszt apokaliptikus horror sorozatok tucatjaibol amik elarasztottak a kepernyot az elmult evtizedben, es eddig nem is mutat semmi ujat. De azert az elvonal kozeleben van, es aki szereti a mufajt, es keresi a kovetkezo showt amit nezhet, annak ez jo valasztas.
  • repvez #2
    szoval a minőségi adaptácio az ha copy paste filmet csinálunk a filmrol? az eddigi ilyen filmek itt buktak meg, mert probáltak valami ujat mutatni a játék alapján.
    Pedig csak le kellett volna forgatni a játékot élő szereplökkel .