Berta Sándor
Teherszállító repülőgépől indított drónt tesztel az Airbus
A tesztelt pilóta nélküli légi járművet a jövőbeli európai harci repülőgépek kísérésére és támogatására tervezték.
A Német Repülési és Űrhajózási Központ (DLR), a német fegyveres erők (Bundeswehr) repülőgépekkel és repülőgép-felszerelésekkel foglalkozó műszaki központja (WTD 61), az Airbus, a Geradts és az SFL munkatársai a világon elsőként végrehajtották egy drón indítását és üzemeltetését egy teherszállító repülőgépből. A szakemberek az Airbus A400M-et alkalmazták indítóplatformként. A vezérlést a repülőről végzik, majd átadják azt egy földi állomásnak, amelyik egy feladat elvégzése után leszállítja a drónt.
A projekt előzményeként a DLR-hez tartozó Göttingeni Aerodinamikai és Áramlástechnikai Intézet számítógépes szimulációk segítségével részt vett egy olyan új típusú mechanizmus tervezésében és fejlesztésében, amely lehetővé teszi, hogy a pilóta nélküli légi járműveket célzottan dobják le a teherszállító repülőgépek hátsó rámpájáról. Az így kifejlesztett rendszernek köszönhetően a drónok olyan területeken is bevethetővé válna, ahová azok önállóan nem tudnak eljutni. Így növelhető a küldetés időtartama és hatótávolsága. Repülés közben a robotrepülőgépeket a kifejlesztett mechanizmus segítségével az indításra használt teherszállító repülőgép hátuljáról engedik le, például a levegőből történő célzott felderítéshez.
A DLR kutatóinak a fő feladata az volt, hogy numerikus szimulációk segítségével meghatározzák azokat a feltételeket, amelyek biztosítják a drón biztonságos leválasztását a teherszállító repülőgépről azért, hogy a két légi jármű közötti ütközés elkerülhető legyen. Ez a kihívás különösen a teherszállító repülőgépek mögött áll fenn, ahol légörvények lépnek fel. Ugyanakkor a drónnak képesnek kell lennie arra, hogy a leválás után azonnal stabil repülési állapotba kerüljön.
A projekt az európai Future Combat Air System (FCAS) program része, amelynek célja egy többfeladatú, személyzettel ellátott harci és pilóta nélküli kísérő repülőgépekből álló rendszer kifejlesztése.
A Német Repülési és Űrhajózási Központ (DLR), a német fegyveres erők (Bundeswehr) repülőgépekkel és repülőgép-felszerelésekkel foglalkozó műszaki központja (WTD 61), az Airbus, a Geradts és az SFL munkatársai a világon elsőként végrehajtották egy drón indítását és üzemeltetését egy teherszállító repülőgépből. A szakemberek az Airbus A400M-et alkalmazták indítóplatformként. A vezérlést a repülőről végzik, majd átadják azt egy földi állomásnak, amelyik egy feladat elvégzése után leszállítja a drónt.
A projekt előzményeként a DLR-hez tartozó Göttingeni Aerodinamikai és Áramlástechnikai Intézet számítógépes szimulációk segítségével részt vett egy olyan új típusú mechanizmus tervezésében és fejlesztésében, amely lehetővé teszi, hogy a pilóta nélküli légi járműveket célzottan dobják le a teherszállító repülőgépek hátsó rámpájáról. Az így kifejlesztett rendszernek köszönhetően a drónok olyan területeken is bevethetővé válna, ahová azok önállóan nem tudnak eljutni. Így növelhető a küldetés időtartama és hatótávolsága. Repülés közben a robotrepülőgépeket a kifejlesztett mechanizmus segítségével az indításra használt teherszállító repülőgép hátuljáról engedik le, például a levegőből történő célzott felderítéshez.
A DLR kutatóinak a fő feladata az volt, hogy numerikus szimulációk segítségével meghatározzák azokat a feltételeket, amelyek biztosítják a drón biztonságos leválasztását a teherszállító repülőgépről azért, hogy a két légi jármű közötti ütközés elkerülhető legyen. Ez a kihívás különösen a teherszállító repülőgépek mögött áll fenn, ahol légörvények lépnek fel. Ugyanakkor a drónnak képesnek kell lennie arra, hogy a leválás után azonnal stabil repülési állapotba kerüljön.
A projekt az európai Future Combat Air System (FCAS) program része, amelynek célja egy többfeladatú, személyzettel ellátott harci és pilóta nélküli kísérő repülőgépekből álló rendszer kifejlesztése.