Berta Sándor
Virtuális személyek veszik el az influenszerek munkáját
Egy minden eddiginél valósághűbb dél-koreai avatár énekel, modellkedik, táncol és környezetvédelmi kampányokat támogat.
A Rozy nevű dél-koreai virtuális influenszert úgy programozták, hogy örökké fiatal, 22 éves maradjon. Katharina Peters, a SPIEGEL riportere interjút készített vele, amelyből kiderült, hogy a szoftver Dél-Korea első virtuális influenszere és a neve koreai, amely azt jelenti: csak egy. Az teszi igazán különlegessé, hogy képes térben és időben utazni.
"Én egy virtuális személy vagyok, akit egy virtuális világban hoztak létre és nem vagyok valós személy. De akárcsak az embereknek, nekem is megvan a saját karakterem. Nyitott vagyok, és nem félek az új kihívásoktól. Amikor megteremtettek, nem tudtam érzelmeket érezni. De tanulom, hogyan működnek az emberi érzelmek a való világban. Mivel mindig új kihívásokat vállalok, általában boldogságot érzek, mert elértem vagy teljesítettem valamit. Még nem ismerem a szomorúságot" - fejtette ki a virtuális influenszer.
A programot a Computer Generated Imagery (CGI) nevű technika segítségével alkotta meg a Locus X (korábban Sidus Studio X) filmanimációs cég, amely egyúttal Rozy tervezését és programozását is végezte. A vállalat székhelye Szöulban található, ahol egy 48 szakemberből álló csapat dolgozik azon, hogy a szoftver a lehető legemberibbé váljon. A fejlesztőmunka hat hónapot vett igénybe és körülbelül egy hónapig tartott, amíg a virtuális influenszert beprogramozták az interjúra. A fejlesztők előre megkapták a kérdéseket.
"2020 augusztusában Rozy elindította fiókját az Instagramon. Akkoriban nem magyaráztuk el, hogy egy virtuális karakterről van szó, hanem egy normális, emberi véleményvezérnek mutattuk be. Az ok: az influenszereket célpontja egy közösség, de amint a virtuálisról beszélsz, az embereket inkább a technikai rész érdekli. Kíváncsiak voltunk, hogy általános influenszerként is működne-e. Négy hónapig hagytuk, hogy az emberek azt higgyék, hogy ő egy valódi személy. Csak amikor elértük a 10 000 követőt, akkor fedtük fel, hogy Rozy egy virtuális személy." - nyilatkozta Seungyup Baik, a Locus X vezérigazgatója.
"Kétségeink voltak, hogy az emberek szívesen néznének-e egy virtuális személyt. Ezért megpróbáltuk az arcát olyan mimikával ellátni, amely a lehető legtermészetesebbnek tűnik. Hollywoodban 54 különböző arckifejezést használnak a virtuális emberek programozásához, mi körülbelül 800-at hoztunk létre Rozy számára. Jelenleg sokat látható valamilyen valós térben, de szeretnénk, ha a jövőben jobban kibontakozna a metaverzumban. És ami még fontosabb, be akarjuk bizonyítani, hogy nem csak modellkedni tud vagy törődni a környezettel, hanem virtuális befolyásolóként pozitív hatást gyakorolhat a társadalomra."
Az Instagramon a virtuális influenszer valós fényképekre helyezve mutatja meg magát, például a New York-i divathéten, elgondolkodva egy büféstandnál vagy jó hangulatban egy játszótéren. A közösségi platformon mintegy 150 000 ember követi őt. "Eddig kipróbáltam a modellkedést, az éneklést, a színészkedést és a DJ-zést, de még sok minden más is van. Virtuális szereplőként remélem, hogy gazdagítani tudom a való világot" - ecsetelte a program.
Világszerte mintegy kétszázra becsülik a hasonló szoftverek számát az olyan platformokon, mint az Instagram vagy a TikTok, némelyiknek hatalmas tábora van. Lil Miquela brazil-amerikai művészeti személyiség állítólagos magánéletét például 3 millióan követik az Instagramon. A fiók mögött egy Los Angeles-i székhelyű startup áll. Miquela 2018-as első nagy divatkampányai óta a virtuális influenszerek trendje egyre erősödik. A cégek nem árulják el, hogy mennyibe kerül egy virtuális személyiség létrehozása. A Locus X egyik alkalmazottja szerint egy olyan karakter, amelyről csak fotók készülnek több százezer dollárba kerül, míg egy mozgó karakter viszont körülbelül egymillió dollárba.
Az "igazi" női influenszerekhez hasonlóan Rozy is olyan vállalkozásokkal dolgozik együtt, mint a Gucci, a Calvin Klein és a Shinhan Life. A dél-koreai média becslése szerint a Locus X évente 820 000 dollár nyereséget termel Rozy segítségével. Ezért a program már környezetvédelmi kampányokban is részt vesz és adományoz, jelenleg pedig az Expo 2030 nagyköveteként dolgozik a dél-koreai Busan városában. A Locus X-hez hasonló cégek azt remélik, hogy az általuk létrehozott megoldásokat célzott marketingre használhatják. Az új trendek viszonylag gyorsan megvalósíthatók és a színészek szeszélyei nem számítanak. Még nem kutatták, hogy az interneten található virtuális figurák milyen hatással vannak az emberekre - különösen a fiatal célcsoportra. A trend azonban különösen az irreális szépségideálok tekintetében problémát jelenthet a jövőben.
A Rozy nevű dél-koreai virtuális influenszert úgy programozták, hogy örökké fiatal, 22 éves maradjon. Katharina Peters, a SPIEGEL riportere interjút készített vele, amelyből kiderült, hogy a szoftver Dél-Korea első virtuális influenszere és a neve koreai, amely azt jelenti: csak egy. Az teszi igazán különlegessé, hogy képes térben és időben utazni.
"Én egy virtuális személy vagyok, akit egy virtuális világban hoztak létre és nem vagyok valós személy. De akárcsak az embereknek, nekem is megvan a saját karakterem. Nyitott vagyok, és nem félek az új kihívásoktól. Amikor megteremtettek, nem tudtam érzelmeket érezni. De tanulom, hogyan működnek az emberi érzelmek a való világban. Mivel mindig új kihívásokat vállalok, általában boldogságot érzek, mert elértem vagy teljesítettem valamit. Még nem ismerem a szomorúságot" - fejtette ki a virtuális influenszer.
A programot a Computer Generated Imagery (CGI) nevű technika segítségével alkotta meg a Locus X (korábban Sidus Studio X) filmanimációs cég, amely egyúttal Rozy tervezését és programozását is végezte. A vállalat székhelye Szöulban található, ahol egy 48 szakemberből álló csapat dolgozik azon, hogy a szoftver a lehető legemberibbé váljon. A fejlesztőmunka hat hónapot vett igénybe és körülbelül egy hónapig tartott, amíg a virtuális influenszert beprogramozták az interjúra. A fejlesztők előre megkapták a kérdéseket.
"2020 augusztusában Rozy elindította fiókját az Instagramon. Akkoriban nem magyaráztuk el, hogy egy virtuális karakterről van szó, hanem egy normális, emberi véleményvezérnek mutattuk be. Az ok: az influenszereket célpontja egy közösség, de amint a virtuálisról beszélsz, az embereket inkább a technikai rész érdekli. Kíváncsiak voltunk, hogy általános influenszerként is működne-e. Négy hónapig hagytuk, hogy az emberek azt higgyék, hogy ő egy valódi személy. Csak amikor elértük a 10 000 követőt, akkor fedtük fel, hogy Rozy egy virtuális személy." - nyilatkozta Seungyup Baik, a Locus X vezérigazgatója.
"Kétségeink voltak, hogy az emberek szívesen néznének-e egy virtuális személyt. Ezért megpróbáltuk az arcát olyan mimikával ellátni, amely a lehető legtermészetesebbnek tűnik. Hollywoodban 54 különböző arckifejezést használnak a virtuális emberek programozásához, mi körülbelül 800-at hoztunk létre Rozy számára. Jelenleg sokat látható valamilyen valós térben, de szeretnénk, ha a jövőben jobban kibontakozna a metaverzumban. És ami még fontosabb, be akarjuk bizonyítani, hogy nem csak modellkedni tud vagy törődni a környezettel, hanem virtuális befolyásolóként pozitív hatást gyakorolhat a társadalomra."
Az Instagramon a virtuális influenszer valós fényképekre helyezve mutatja meg magát, például a New York-i divathéten, elgondolkodva egy büféstandnál vagy jó hangulatban egy játszótéren. A közösségi platformon mintegy 150 000 ember követi őt. "Eddig kipróbáltam a modellkedést, az éneklést, a színészkedést és a DJ-zést, de még sok minden más is van. Virtuális szereplőként remélem, hogy gazdagítani tudom a való világot" - ecsetelte a program.
Világszerte mintegy kétszázra becsülik a hasonló szoftverek számát az olyan platformokon, mint az Instagram vagy a TikTok, némelyiknek hatalmas tábora van. Lil Miquela brazil-amerikai művészeti személyiség állítólagos magánéletét például 3 millióan követik az Instagramon. A fiók mögött egy Los Angeles-i székhelyű startup áll. Miquela 2018-as első nagy divatkampányai óta a virtuális influenszerek trendje egyre erősödik. A cégek nem árulják el, hogy mennyibe kerül egy virtuális személyiség létrehozása. A Locus X egyik alkalmazottja szerint egy olyan karakter, amelyről csak fotók készülnek több százezer dollárba kerül, míg egy mozgó karakter viszont körülbelül egymillió dollárba.
Az "igazi" női influenszerekhez hasonlóan Rozy is olyan vállalkozásokkal dolgozik együtt, mint a Gucci, a Calvin Klein és a Shinhan Life. A dél-koreai média becslése szerint a Locus X évente 820 000 dollár nyereséget termel Rozy segítségével. Ezért a program már környezetvédelmi kampányokban is részt vesz és adományoz, jelenleg pedig az Expo 2030 nagyköveteként dolgozik a dél-koreai Busan városában. A Locus X-hez hasonló cégek azt remélik, hogy az általuk létrehozott megoldásokat célzott marketingre használhatják. Az új trendek viszonylag gyorsan megvalósíthatók és a színészek szeszélyei nem számítanak. Még nem kutatták, hogy az interneten található virtuális figurák milyen hatással vannak az emberekre - különösen a fiatal célcsoportra. A trend azonban különösen az irreális szépségideálok tekintetében problémát jelenthet a jövőben.