Berta Sándor
Nagyobb felelősséget kell vállalniuk a gyártóknak a termékekért
Rendkívül fontos a kapcsolódó felelősségi jog korszerűsítése.
Az Európai Unió módosítani akarja az online kereskedőkre vonatkozó szabályokat, különösen a nem európai uniós országokból származó termékek esetében. Mindez azt jelenti, hogy az internetes kereskedőknek és a szállítói lánc részét képező különböző vállalatoknak a jövőben sokkal nagyobb felelősséget kell vállalniuk az általuk értékesített árucikkekért. A változtatás elsődleges célja az, hogy a veszélyes vagy káros termékek eltűnjenek az európai uniós piacról, főleg akkor, ha azok nem az Európai Unió területéről, hanem más kontinensről származnak.
A Német Fogyasztóvédelmi Központok Szövetsége (VZBV) most a termékfelelősségi jog alapvető reformjára szólította fel az Európai Uniót. A VZBV bírálta az Európai Bizottság javaslatait, mivel azok nem elég messzemenőek. A testület szeptember végén javaslatot tett közzé a közel 40 éves termékfelelősségi jog korszerűsítésére. "A tervezet esetében a bizottság elszalasztotta azt a lehetőséget, hogy a termékfelelősségi jog alapvető reformját nyújtsa be. Erre azonban azért volt szükség, hogy a rendeleteket a digitális korhoz igazítsák. A legnagyobb probléma a bizonyítási teher. A fogyasztóknak alig van esélyük a termékhibák és az okozati összefüggések bizonyítására. Különösen a digitálisan hálózatba kapcsolható eszközök jelentenek sok fogyasztó számára problémát, ha hiba történik" - mondta Ramona Pop, a szövetség ügyvezető igazgatója.
A modern termékfelelősségi jognak tükröznie kell a digitális korszak árucikkeinek kockázatait is. Eddig a fogyasztók csak az 500 eurós értékhatár feletti hibás termékek esetében érvényesíthették igényeiket. A fogyasztóvédők kifejezetten üdvözölték, hogy ez a korlát megszűnik és hogy a felhasználók már az első eurótól kezdve kártérítést követelhetnek. A szövetség ugyanakkor rámutatott, hogy a bizonyítási teher tekintetében van javítani való. A fogyasztók ritkán vannak abban a helyzetben, hogy bizonyítani tudják, hogy a termék hibás és hogy kár keletkezett. Csak azt tudják bizonyítani, hogy egy készülék nem úgy működik, ahogyan kellene. A gyártók viszont ismerik a termékeiket. Jobban tudják bizonyítani, hogy nincs hiba.
A felhasználó szempontjából pozitív az a pontosítás, hogy a szoftver - akár önálló, akár integrált - terméknek minősül és így a termékfelelősségi jog hatálya alá tartozik. A VZBV követelte továbbá, hogy az online piacterek üzemeltetőit vonják felelősségre a hibás termékekért, ha az azokért felelős személyek nem kézzelfoghatóak. Ennek oka, hogy az internetes piacterek profitálnak a globális kereskedelemből és nagy forgalmat generálnak. "A fogyasztóknak hatékony védelemre kell számítaniuk a modern termékfelelősségi jog révén" - hangsúlyozta Pop.
Az Európai Unió módosítani akarja az online kereskedőkre vonatkozó szabályokat, különösen a nem európai uniós országokból származó termékek esetében. Mindez azt jelenti, hogy az internetes kereskedőknek és a szállítói lánc részét képező különböző vállalatoknak a jövőben sokkal nagyobb felelősséget kell vállalniuk az általuk értékesített árucikkekért. A változtatás elsődleges célja az, hogy a veszélyes vagy káros termékek eltűnjenek az európai uniós piacról, főleg akkor, ha azok nem az Európai Unió területéről, hanem más kontinensről származnak.
A Német Fogyasztóvédelmi Központok Szövetsége (VZBV) most a termékfelelősségi jog alapvető reformjára szólította fel az Európai Uniót. A VZBV bírálta az Európai Bizottság javaslatait, mivel azok nem elég messzemenőek. A testület szeptember végén javaslatot tett közzé a közel 40 éves termékfelelősségi jog korszerűsítésére. "A tervezet esetében a bizottság elszalasztotta azt a lehetőséget, hogy a termékfelelősségi jog alapvető reformját nyújtsa be. Erre azonban azért volt szükség, hogy a rendeleteket a digitális korhoz igazítsák. A legnagyobb probléma a bizonyítási teher. A fogyasztóknak alig van esélyük a termékhibák és az okozati összefüggések bizonyítására. Különösen a digitálisan hálózatba kapcsolható eszközök jelentenek sok fogyasztó számára problémát, ha hiba történik" - mondta Ramona Pop, a szövetség ügyvezető igazgatója.
A modern termékfelelősségi jognak tükröznie kell a digitális korszak árucikkeinek kockázatait is. Eddig a fogyasztók csak az 500 eurós értékhatár feletti hibás termékek esetében érvényesíthették igényeiket. A fogyasztóvédők kifejezetten üdvözölték, hogy ez a korlát megszűnik és hogy a felhasználók már az első eurótól kezdve kártérítést követelhetnek. A szövetség ugyanakkor rámutatott, hogy a bizonyítási teher tekintetében van javítani való. A fogyasztók ritkán vannak abban a helyzetben, hogy bizonyítani tudják, hogy a termék hibás és hogy kár keletkezett. Csak azt tudják bizonyítani, hogy egy készülék nem úgy működik, ahogyan kellene. A gyártók viszont ismerik a termékeiket. Jobban tudják bizonyítani, hogy nincs hiba.
A felhasználó szempontjából pozitív az a pontosítás, hogy a szoftver - akár önálló, akár integrált - terméknek minősül és így a termékfelelősségi jog hatálya alá tartozik. A VZBV követelte továbbá, hogy az online piacterek üzemeltetőit vonják felelősségre a hibás termékekért, ha az azokért felelős személyek nem kézzelfoghatóak. Ennek oka, hogy az internetes piacterek profitálnak a globális kereskedelemből és nagy forgalmat generálnak. "A fogyasztóknak hatékony védelemre kell számítaniuk a modern termékfelelősségi jog révén" - hangsúlyozta Pop.