Gyurkity Péter

Bemutatkozott a B-21 Raider

A vadonatúj fejlesztés 3 évtized után bővíti ki az amerikai légierő eszköztárát.

Még tavaly számoltunk be arról, hogy várhatóan idén jön az új amerikai bombázó, amelynek első példányait akkoriban szerelték össze. A hivatalos bemutatóra végre valóban sort kerítettek, és bár ezen több érdekes részletről is szót ejtettek, számos kérdőjel maradt még a projekttel és az új típussal kapcsolatban.

December első napjaiban a Northrop Grumman hivatalos oldalán jelentették be a bemutatót, annak lezajlását, amelyet a lapon mi is megtekinthetünk. Ennek során felvillantották az új lopakodó bombázó, a B-21 Raider egyik példányát, amely a tervek szerint jövőre repül majd csak, viszont a külalakból rögtön egyértelművé vált, hogy a fejlesztés sokban hasonlít a közvetlen előd, a B-2 Spirit vonalaira. A hasonlóság némileg megtévesztő, hiszen a legmodernebb technológiával készült el az új változat, amelyet állítólag még a legújabb és legfejlettebb radarok sem fognak majd érzékelni, bár ez igazából majd csak az éles bevetések során kerül ki, amelyekből remélhetőleg egyetlen egyet sem látunk majd saját életünkben.

Az illetékesek mindenesetre elmondták, hogy a hatótáv tekintetében egyetlen másik típus sem veheti fel a versenyt az új jövevénnyel, így egyik esetleges hadszíntéren sem lesz szükség megfelelő logisztikai háttérre a hatékony bevetések végrehajtásához, mindezt a hazai bázisokról is elvégezhetik. A lopakodó jelleg terén immár 50 év tapasztalataira építkeznek, emellett a karbantartási igényeket is igyekeztek optimalizálni, mérsékelni, a gép pedig multifunkcionális típusként jelenik majd meg, hiszen az információszerzés mellett a közvetlen csapásmérés is lehetséges lesz általa, mégpedig olyan fegyverekkel, amelyeket még ki sem fejlesztettek – nem beszélve az atomtöltetekről.


Az elmúlt hetekben az amerikai fél már arról tett említést, hogy az évtized végére Kína akár 1500 atomfegyverrel is elláthatja magát, emellett pedig a hiperszonikus rakéták és az űrkutatás terén is komoly előrelépést érhet majd el az ázsiai óriás, nyilván elsősorban ellenük irányul majd az új fejlesztés hadrendbe állítása. Az árról nem árultak el semmit, ez azonban állítólag darabonként 750 millió dollár körül mozog.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Kelta #15
    ostorral..
  • noland #14
    F.O.S. Indiana Jones egy pisztollyal leszedi..
  • Tetsuo #13
    Szóval drón is van belőle? Úgy már világos, de lejjebb amit írtál vagy a cikkben volt úgy már nem tudom, félreérthető volt.
    Nem értek hozzá, de laikusként úgy gondolom a legújabb fejlesztésre hímestojásként vigyáznak majd.
  • kvp #12
    "De amiről írsz, az itt nem számít, hiszen a pilóták elhagyása opcionális, ergo feltételezem az adott berendezések teljesen be vannak építve. A B-21-et meg szerintem jobban féltik, mint a pilótát magát."

    Az eredeti koltsegvetesi kiiras szerint tobb valtozatot terveztek, azonos alkatreszekkel, de eltero kiepitettseggel. Biztosan lesz belole dedikalt dron valtozat. Egyebkent nem a pilota elete a lenyeg, hanem az, hogy ha megis lelovik, akkor egy ember vezette gep nem semmisitheto meg tavolrol, mert senki nem lenne hajlando egy ilyet vezeti. A masik, hogy a pilota elfogasa sok ellenseges orszag eseten politikai szempontbol kenyes. Ha nincs pilota, akkor akarmi lesz, max. megvonja a vallat az amerikai kormanyzat es a lakossag nagyresze is.

    Es akkor meg nem beszeltunk arrol, hogy ha nincs benne pilota (ha van neki helye, ha nincs) mindenkeppen megnoveli a gep levegoben maradasi idejet, mivel szemelyzet nelkul, legi utantoltessel akar napokig repulhet folyamatosan. Mint irtam, az ember opcionalissa tetele (a tomeg megtakaritastol fuggetlenul) rengeteg uj bevetesi lehetoseget jelent.
  • Tetsuo #11
    De amiről írsz, az itt nem számít, hiszen a pilóták elhagyása opcionális, ergo feltételezem az adott berendezések teljesen be vannak építve.
    A B-21-et meg szerintem jobban féltik, mint a pilótát magát.
  • kvp #10
    A pilotak sulya lehet, hogy nem sok, de a letfenntarto rendszereket es muszerfalat csak az emberes valtozatokba kell bepakolni, ami mar jelentos sulycsokkentes a csak dron uzemmodu valtozatok eseten. Plusz a szamitogepek is sokkal kisebbek lettek, ami ugyancsak jelentos suly es meg jelentosebb terfogat megtakaritas.

    Az emberveszteseg csokkentese pedig cel, mert egy dronna alakitott bombazot be lehet kuldeni olyan helyekre, ahol nem csak egy halott, de egy elfogott pilota is hatalmas problema lenne. Plusz igy szukseg eseten elkuldhetoek akar kvazi ongyilkos kuldesekre is a gepek, ahol nem szamolnak vele, hogy egyben visszajon. Vagy csak siman legi utantoltessel napokig a levegoben lehet tartani egy gepet, amikor mar a szemelyzet jelentene a kuldetes idokorlatjat. Osszefoglalva az ember opcionalissa tetele rengeteg uj felhasznalasi lehetoseget nyit meg.
  • Tetsuo #9
    Mondjuk a pilóták súlya elenyésző a bombákéhoz képest. Ha opcionális a vezethetőség, akkor az irányítóberendezések és a komfort benne kell legyen továbbra is. Őket a manőverezés határainak kitolása végett éri meg kivenni... Bár egy lopakódó bombázó úgy éppen nem akar manőverezni. Az emberveszteség csökkentése sem lehet cél...
  • Sequoyah #8
    Autokkal ne hasonlitsd, mert ott a marketing a legfontosabb. Hiaba van a legszebb dizajna egy autonak tokeletes legellenallassal meg minden. A modellciklus vegen akkor is megvaltoztatjak, csak mert el kell adni, mint "uj". Igy lesz gyongyoruszep autok kovetkezo valtozata ronda...
    Hadiipari fejleszteseknel ilyen nincs. Ha egy forma bevallt, akkor annal maradnak.
  • Sequoyah #7
    Sot mar a 2. vh-ban is volt hasonlo gep.

    Valoban, a legidalisabb format mar megtalaltak a B2-vel. Miert valtoztatnak meg? A forman es a szinen kivul pedig minden mas uj fejlesztes.
  • kvp #6
    Kivettek az osszes regi elektronikat, tettek a helyere vadonat ujat, ami nemcsak kisebb helyen elfer, de kevesebbet fogyaszt es okosabb is. Plusz most mar a gepben ulo pilotak opcionalisak. Ezert is lett a neve B2.1...

    ps: Ezen kivul kicsereltek a legbeomloket, amitol javult a legellenallasa es csokkent a lathatosaga es a kisebb tomegu fedelzeti elektronika miatt nagyobb lett a hatotav es/vagy a szallithato fegyverzet tomege. Pilotak nelkul meg nagyobb.