Berta Sándor

Az 5G a közlekedést is biztonsá­gosabbá teheti

Megvalósulhat az, hogy egy traktor és egy autó beszél egymással. A modern kommunikációs technológiának köszönhetően biztonságosabb lehet a közúti közlekedés.

Amennyiben nyáron gépkocsival járjuk az országot, nem ritka, hogy nagy mezőgazdasági gépekkel találkozunk az utakon. Ilyenkor lassítani kell vagy akár meg is állni, manőverezni kell és reménykedni, hogy a rendkívül széles kombájn elfér a saját jármű mellett. Mennyivel nyugodtabb lenne, ha a vezetőket előre tájékoztatnák arról, hogy egy mezőgazdasági gép közlekedik az úton és hogy alternatív útvonalat javasolnak.

Ez és más, a közúti közlekedésben, az autók és a mezőgazdasági gépek közötti kapcsolódási ponton előforduló forgatókönyvek a LANDNETZ kutatási projekt keretében megrendezett ON/OFF Road Safety rendezvény témái. A LANDNETZ ON/OFF Road Safety alprojektben a kutatók olyan új kommunikációs infrastruktúrákon és információs rendszereken dolgoznak, amelyek lehetővé teszik a figyelmeztető üzenetek szükség szerinti küldését és fogadását. Ehhez a Köllitsch oktató- és kísérleti farmon telepített 5G egyetemi hálózatra is támaszkodnak.

"Kampuszhálózatunkkal szükség szerint több négyzetkilométeres területet tudunk stabil 5G rádiókapcsolattal ellátni. A mobil rádiós egyetemi hálózati rendszerekünknél Köllitschben olyan felhasználási eseteket tervezünk és tesztelünk, amelyek jellemzően vidéken fordulnak elő. A mezőgazdasági gépek méreteit a többi közlekedő gyakran alábecsüli. A szántóföldről az útra fel vagy lehajtó pótkocsis traktornak gyakran az út teljes szélességét igénybe kell vennie, és ez általában tovább tart, mint várták. A betakarítási munkálatokból származó por is korlátozhatja a látási viszonyokat az úton, és balesetveszélyt okozhat" - magyarázta Thomas Herlitzius professzor, a közös projekt szóvivője.


"Az olyan nagy teljesítményű kommunikációs technológiák, mint az 5G mobil rádió vagy a WLAN 802.11p képezik a hálózatba kapcsolt mobilitás alapját, amely jelenleg elsősorban az autóiparban fejlődik. A LANDNETZ-ben végzett demonstrációk lenyűgözően mutatják, hogy a spontán információcsere az egyes járművek között, a járművek és a közlekedési infrastruktúra között vagy akár a mobil mezőgazdasági gépekkel jelentősen javítja a közlekedésbiztonságot" - tette hozzá Prof. Matthias Klingner professzor, a Fraunhofer Társaság Közlekedési és infrastruktúra-rendszerek Intézetének (IVI) munkatársa.

Az alprojekt munkájának gyakorlatias kísérése érdekében létrehoztak egy tanácsadó testületet az ipar (mezőgazdasági gépgyártók, autó- és motorkerékpár-gyártók), a szövetségek és a biztosítótársaságok képviselőiből. Az eredmények gyakorlati megvalósítása érdekében cselekvési ajánlások és szabványosítási követelmények kidolgozásán dolgoznak.

A LANDNETZ a Drezdai Műszaki Egyetem, a Szászországi Környezetvédelmi, Mezőgazdasági és Földtani Hivatal és az IVI közös kutatási projektje. A Szövetségi Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Minisztérium a LANDNETZ programot a 14 digitális kísérleti terület egyikeként támogatja Németországban, a Future Digital Policy in Agriculture program keretében. A cél az, hogy célzott támogatást nyújtson a digitalizáció további fejlesztéséhez a mezőgazdaság területén. A LANDNETZ kutatási és fejlesztési projektjeinek a végrehajtását a Szövetségi Mezőgazdasági és Élelmiszerügyi Hivatal felügyeli.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Agyturbinikusz #1
    Miért egy 4440-es traktor van a borítóképen aminek gyakorlatilag alig van elektromos alkatrésze?
    Kb Minden hidraulikus rajta, ami feltétlenül szükséges a működéséhez....

    A 8020-as szériában már alapból bent volt az automatikus kormányzáshoz szükséges orbit szivattyú, az SCV szelepek elektronikus vezérlésűek, a váltó hidraulika is elektronikus vezérlő szelepek kapott....
    Utoljára szerkesztette: Agyturbinikusz, 2022.09.30. 13:48:54