Berta Sándor
Az 5G a közlekedést is biztonságosabbá teheti
Megvalósulhat az, hogy egy traktor és egy autó beszél egymással. A modern kommunikációs technológiának köszönhetően biztonságosabb lehet a közúti közlekedés.
Amennyiben nyáron gépkocsival járjuk az országot, nem ritka, hogy nagy mezőgazdasági gépekkel találkozunk az utakon. Ilyenkor lassítani kell vagy akár meg is állni, manőverezni kell és reménykedni, hogy a rendkívül széles kombájn elfér a saját jármű mellett. Mennyivel nyugodtabb lenne, ha a vezetőket előre tájékoztatnák arról, hogy egy mezőgazdasági gép közlekedik az úton és hogy alternatív útvonalat javasolnak.
Ez és más, a közúti közlekedésben, az autók és a mezőgazdasági gépek közötti kapcsolódási ponton előforduló forgatókönyvek a LANDNETZ kutatási projekt keretében megrendezett ON/OFF Road Safety rendezvény témái. A LANDNETZ ON/OFF Road Safety alprojektben a kutatók olyan új kommunikációs infrastruktúrákon és információs rendszereken dolgoznak, amelyek lehetővé teszik a figyelmeztető üzenetek szükség szerinti küldését és fogadását. Ehhez a Köllitsch oktató- és kísérleti farmon telepített 5G egyetemi hálózatra is támaszkodnak.
"Kampuszhálózatunkkal szükség szerint több négyzetkilométeres területet tudunk stabil 5G rádiókapcsolattal ellátni. A mobil rádiós egyetemi hálózati rendszerekünknél Köllitschben olyan felhasználási eseteket tervezünk és tesztelünk, amelyek jellemzően vidéken fordulnak elő. A mezőgazdasági gépek méreteit a többi közlekedő gyakran alábecsüli. A szántóföldről az útra fel vagy lehajtó pótkocsis traktornak gyakran az út teljes szélességét igénybe kell vennie, és ez általában tovább tart, mint várták. A betakarítási munkálatokból származó por is korlátozhatja a látási viszonyokat az úton, és balesetveszélyt okozhat" - magyarázta Thomas Herlitzius professzor, a közös projekt szóvivője.
"Az olyan nagy teljesítményű kommunikációs technológiák, mint az 5G mobil rádió vagy a WLAN 802.11p képezik a hálózatba kapcsolt mobilitás alapját, amely jelenleg elsősorban az autóiparban fejlődik. A LANDNETZ-ben végzett demonstrációk lenyűgözően mutatják, hogy a spontán információcsere az egyes járművek között, a járművek és a közlekedési infrastruktúra között vagy akár a mobil mezőgazdasági gépekkel jelentősen javítja a közlekedésbiztonságot" - tette hozzá Prof. Matthias Klingner professzor, a Fraunhofer Társaság Közlekedési és infrastruktúra-rendszerek Intézetének (IVI) munkatársa.
Az alprojekt munkájának gyakorlatias kísérése érdekében létrehoztak egy tanácsadó testületet az ipar (mezőgazdasági gépgyártók, autó- és motorkerékpár-gyártók), a szövetségek és a biztosítótársaságok képviselőiből. Az eredmények gyakorlati megvalósítása érdekében cselekvési ajánlások és szabványosítási követelmények kidolgozásán dolgoznak.
A LANDNETZ a Drezdai Műszaki Egyetem, a Szászországi Környezetvédelmi, Mezőgazdasági és Földtani Hivatal és az IVI közös kutatási projektje. A Szövetségi Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Minisztérium a LANDNETZ programot a 14 digitális kísérleti terület egyikeként támogatja Németországban, a Future Digital Policy in Agriculture program keretében. A cél az, hogy célzott támogatást nyújtson a digitalizáció további fejlesztéséhez a mezőgazdaság területén. A LANDNETZ kutatási és fejlesztési projektjeinek a végrehajtását a Szövetségi Mezőgazdasági és Élelmiszerügyi Hivatal felügyeli.
Amennyiben nyáron gépkocsival járjuk az országot, nem ritka, hogy nagy mezőgazdasági gépekkel találkozunk az utakon. Ilyenkor lassítani kell vagy akár meg is állni, manőverezni kell és reménykedni, hogy a rendkívül széles kombájn elfér a saját jármű mellett. Mennyivel nyugodtabb lenne, ha a vezetőket előre tájékoztatnák arról, hogy egy mezőgazdasági gép közlekedik az úton és hogy alternatív útvonalat javasolnak.
Ez és más, a közúti közlekedésben, az autók és a mezőgazdasági gépek közötti kapcsolódási ponton előforduló forgatókönyvek a LANDNETZ kutatási projekt keretében megrendezett ON/OFF Road Safety rendezvény témái. A LANDNETZ ON/OFF Road Safety alprojektben a kutatók olyan új kommunikációs infrastruktúrákon és információs rendszereken dolgoznak, amelyek lehetővé teszik a figyelmeztető üzenetek szükség szerinti küldését és fogadását. Ehhez a Köllitsch oktató- és kísérleti farmon telepített 5G egyetemi hálózatra is támaszkodnak.
"Kampuszhálózatunkkal szükség szerint több négyzetkilométeres területet tudunk stabil 5G rádiókapcsolattal ellátni. A mobil rádiós egyetemi hálózati rendszerekünknél Köllitschben olyan felhasználási eseteket tervezünk és tesztelünk, amelyek jellemzően vidéken fordulnak elő. A mezőgazdasági gépek méreteit a többi közlekedő gyakran alábecsüli. A szántóföldről az útra fel vagy lehajtó pótkocsis traktornak gyakran az út teljes szélességét igénybe kell vennie, és ez általában tovább tart, mint várták. A betakarítási munkálatokból származó por is korlátozhatja a látási viszonyokat az úton, és balesetveszélyt okozhat" - magyarázta Thomas Herlitzius professzor, a közös projekt szóvivője.
"Az olyan nagy teljesítményű kommunikációs technológiák, mint az 5G mobil rádió vagy a WLAN 802.11p képezik a hálózatba kapcsolt mobilitás alapját, amely jelenleg elsősorban az autóiparban fejlődik. A LANDNETZ-ben végzett demonstrációk lenyűgözően mutatják, hogy a spontán információcsere az egyes járművek között, a járművek és a közlekedési infrastruktúra között vagy akár a mobil mezőgazdasági gépekkel jelentősen javítja a közlekedésbiztonságot" - tette hozzá Prof. Matthias Klingner professzor, a Fraunhofer Társaság Közlekedési és infrastruktúra-rendszerek Intézetének (IVI) munkatársa.
Az alprojekt munkájának gyakorlatias kísérése érdekében létrehoztak egy tanácsadó testületet az ipar (mezőgazdasági gépgyártók, autó- és motorkerékpár-gyártók), a szövetségek és a biztosítótársaságok képviselőiből. Az eredmények gyakorlati megvalósítása érdekében cselekvési ajánlások és szabványosítási követelmények kidolgozásán dolgoznak.
A LANDNETZ a Drezdai Műszaki Egyetem, a Szászországi Környezetvédelmi, Mezőgazdasági és Földtani Hivatal és az IVI közös kutatási projektje. A Szövetségi Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Minisztérium a LANDNETZ programot a 14 digitális kísérleti terület egyikeként támogatja Németországban, a Future Digital Policy in Agriculture program keretében. A cél az, hogy célzott támogatást nyújtson a digitalizáció további fejlesztéséhez a mezőgazdaság területén. A LANDNETZ kutatási és fejlesztési projektjeinek a végrehajtását a Szövetségi Mezőgazdasági és Élelmiszerügyi Hivatal felügyeli.