Berta Sándor
A Tesla Cybertruck inspirált egy új áruszállítót
A fejlesztők pertől nem tartanak, mert azáltal is csak nyerhetnének.
Négy osztrák szakember kifejlesztett egy elektromos teherszállítót a csomagküldők számára. Nem más inspirálta őket, mint a Tesla Motors vezetője, Elon Musk. A grazi székhelyű Carry Larry nevű startup sorozatgyártásban gondolkodik.
Az áruszállító kerékpárok a nagyvárosokban, Budapesten is már régóta a városkép részét képezik és a "kerékpárutak terepjárói", ahogy a terjedelmes járműveket gúnyosan nevezik. A teherbiciklik eladási számai rekordokat döntenek, emellett egyre több szolgáltató lép be a piacra megosztott szolgáltatásokkal. Azoknak a gyártóknak, akik ki akarnak tűnni a versenytársak közül, merész ötletekre van szükségük - különösen, ha a kerékpártervezésről van szó. A Carry Larry startup pontosan ebből indult ki.
"Olyan járművet akartunk építeni, amely nemcsak nagy tárolóhelyet kínál, hanem látványosan is néz ki" - jelentette ki Michael Wild társalapító. A gépészmérnöki diplomával rendelkező férfi három korábbi diáktársával összefogva fejlesztette ki az elektromos teherbiciklit - habár a megnevezés közel sem pontos, mert ez négykerekű, és nem kell tekerni, de mégis ebbe a kategóriába tartozik. A négy mérnököt a Tesla Motors, azon belül is a Cybertruck inspirálta. Wild jól emlékszik a kiberkamion közel három évvel ezelőtti bemutatójára: akkoriban ő és későbbi társalapítói egy bécsi logisztikai vállalatnál dolgoztak, amely teherbiciklikkel szállított árukat. A tulajdonosok arra panaszkodtak, hogy sok modell van a piacon, de egyik sem rendelkezik elegendő tárolóhellyel és fejlett technológiával.
A mérethez képesti lehető legnagyobb szállítókapacitásra törekedtek
"Amikor láttuk Elon Musk előadását, azt gondoltuk: pontosan erre van szükségünk" - emlékezett vissza a társalapító. A gépészmérnökök felvették a kapcsolatot egy ipari tervezővel, aki a vázlatok alapján megvizsgálta egy hasonlóan futurisztikus teherbicikli megvalósíthatóságát. A szakemberek két évig dolgoztak a projekten. Az eredmény egy két méter hosszú és egy méter széles elektromos jármű, amely egy teherbicikli mozgékonyságát és egy teherrobogó kényelmét ötvözi.
A Carry Larry legfeljebb 250 kilogramnyi terhet tud szállítani. A helyi szabályozástól függően a kerékpár 25 és 45 kilométer/óra közötti sebességgel haladhat. A 3,3 kilowattórás akkumulátor körülbelül 40 kilométeres hatótávolságot biztosít. "Elég egy napra elegendő a városi szállítási használatban" - hangsúlyozta Wild. A célcsoportok között vannak a vendéglátóipari cégek, a kézműves vállalkozások és a csomagküldő szolgálatok. Az Osztrák Posta már tesztelte a járművet.
A platform teljesen moduláris, bármilyen felépítmény rárakható az alapra
Az ügyfeleknek mindenesetre meg kell szokniuk az új megoldás vezetését, ugyanis a szokásos teherbiciklikkel ellentétben a vezetők nem ülő helyzetben pedáloznak, hanem szinte függőlegesen állnak, a nyeregre csak rátámaszkodva. Wild szerint ez jobb áttekinthetőséget biztosít a közúti forgalomban és megkönnyíti a kormányzást. A jármű az ár tekintetében is szintugrást jelent, a kiskereskedelmi ár 10 000 euró körüli összeg lehet. A kérdésre, hogy nem kockáztatnak-e jogi vitát a Cybertruck gyártójával, Wild nem aggódik. Mindent ellenőriztek és a megkérdezett szakértők szerint nem áll fenn a jogi eljárás veszélye, már csak azért sem, mert a Carry Larry egy más kategóriájú jármű. Ráadásul a Teslának amúgy sem lenne semmi anyagi haszna belőlük, viszont egy per jó hírverés lenne a számukra.
A sorozatgyártás jövőre kezdődhet el. A projektet eddig többek között az állami fejlesztési bank, az Austrian Wirtschaftsservice támogatta és Wild hozzátette, hogy eredményes tárgyalásokat folytatnak egy müncheni járműtechnológiai céggel.
Négy osztrák szakember kifejlesztett egy elektromos teherszállítót a csomagküldők számára. Nem más inspirálta őket, mint a Tesla Motors vezetője, Elon Musk. A grazi székhelyű Carry Larry nevű startup sorozatgyártásban gondolkodik.
Az áruszállító kerékpárok a nagyvárosokban, Budapesten is már régóta a városkép részét képezik és a "kerékpárutak terepjárói", ahogy a terjedelmes járműveket gúnyosan nevezik. A teherbiciklik eladási számai rekordokat döntenek, emellett egyre több szolgáltató lép be a piacra megosztott szolgáltatásokkal. Azoknak a gyártóknak, akik ki akarnak tűnni a versenytársak közül, merész ötletekre van szükségük - különösen, ha a kerékpártervezésről van szó. A Carry Larry startup pontosan ebből indult ki.
"Olyan járművet akartunk építeni, amely nemcsak nagy tárolóhelyet kínál, hanem látványosan is néz ki" - jelentette ki Michael Wild társalapító. A gépészmérnöki diplomával rendelkező férfi három korábbi diáktársával összefogva fejlesztette ki az elektromos teherbiciklit - habár a megnevezés közel sem pontos, mert ez négykerekű, és nem kell tekerni, de mégis ebbe a kategóriába tartozik. A négy mérnököt a Tesla Motors, azon belül is a Cybertruck inspirálta. Wild jól emlékszik a kiberkamion közel három évvel ezelőtti bemutatójára: akkoriban ő és későbbi társalapítói egy bécsi logisztikai vállalatnál dolgoztak, amely teherbiciklikkel szállított árukat. A tulajdonosok arra panaszkodtak, hogy sok modell van a piacon, de egyik sem rendelkezik elegendő tárolóhellyel és fejlett technológiával.
A mérethez képesti lehető legnagyobb szállítókapacitásra törekedtek
"Amikor láttuk Elon Musk előadását, azt gondoltuk: pontosan erre van szükségünk" - emlékezett vissza a társalapító. A gépészmérnökök felvették a kapcsolatot egy ipari tervezővel, aki a vázlatok alapján megvizsgálta egy hasonlóan futurisztikus teherbicikli megvalósíthatóságát. A szakemberek két évig dolgoztak a projekten. Az eredmény egy két méter hosszú és egy méter széles elektromos jármű, amely egy teherbicikli mozgékonyságát és egy teherrobogó kényelmét ötvözi.
A Carry Larry legfeljebb 250 kilogramnyi terhet tud szállítani. A helyi szabályozástól függően a kerékpár 25 és 45 kilométer/óra közötti sebességgel haladhat. A 3,3 kilowattórás akkumulátor körülbelül 40 kilométeres hatótávolságot biztosít. "Elég egy napra elegendő a városi szállítási használatban" - hangsúlyozta Wild. A célcsoportok között vannak a vendéglátóipari cégek, a kézműves vállalkozások és a csomagküldő szolgálatok. Az Osztrák Posta már tesztelte a járművet.
A platform teljesen moduláris, bármilyen felépítmény rárakható az alapra
Az ügyfeleknek mindenesetre meg kell szokniuk az új megoldás vezetését, ugyanis a szokásos teherbiciklikkel ellentétben a vezetők nem ülő helyzetben pedáloznak, hanem szinte függőlegesen állnak, a nyeregre csak rátámaszkodva. Wild szerint ez jobb áttekinthetőséget biztosít a közúti forgalomban és megkönnyíti a kormányzást. A jármű az ár tekintetében is szintugrást jelent, a kiskereskedelmi ár 10 000 euró körüli összeg lehet. A kérdésre, hogy nem kockáztatnak-e jogi vitát a Cybertruck gyártójával, Wild nem aggódik. Mindent ellenőriztek és a megkérdezett szakértők szerint nem áll fenn a jogi eljárás veszélye, már csak azért sem, mert a Carry Larry egy más kategóriájú jármű. Ráadásul a Teslának amúgy sem lenne semmi anyagi haszna belőlük, viszont egy per jó hírverés lenne a számukra.
A sorozatgyártás jövőre kezdődhet el. A projektet eddig többek között az állami fejlesztési bank, az Austrian Wirtschaftsservice támogatta és Wild hozzátette, hogy eredményes tárgyalásokat folytatnak egy müncheni járműtechnológiai céggel.