Berta Sándor
Különleges adatvédelmi funkció kerülhet a brit felhasználók böngészőibe
Egy új törvény veszélyezteti az Európai Unióval való adatmegosztást.
A brit felhasználók a jövőben különleges adatvédelmi funkciókat kaphatnak böngészőikbe - erről a brit kormány által 2022. július 18-án a parlament elé terjesztett törvényjavaslat rendelkezik. Az európai uniós általános adatvédelmi rendeletével (GDPR) ellentétes számos változás miatt a szakértők problémásnak tartják az uniós állampolgárok személyes adatainak az Egyesült Királyságba továbbítását.
Matt Warman digitális miniszter szerint az adatvédelmi és digitális információs törvényjavaslat célja, hogy "kihasználja a Brexit előnyeit, és megváltoztassa az Egyesült Királyság független adattörvényeit". Elmondta, hogy az EU nem követeli meg harmadik országoktól, hogy ugyanazokat a szabályokat alkalmazzák a megfelelő szintű adatvédelem biztosítása érdekében. "Ezért meg vagyunk győződve arról, hogy ezek a reformok összeegyeztethetők a személyes adatok szabad áramlásának fenntartásával az Európai Gazdasági Térségből" - hangsúlyozta Warman.
A 192 oldalas tervezet konkrétan előírja, hogy a honlapok üzemeltetői statisztikai célú sütifájlokat állíthatnak be és olvashatnak a felhasználók hozzájárulása nélkül. Más esetekben azonban a sütifájloknak "világos és érthető tájékoztatást" kell nyújtaniuk a felhasználás céljáról, valamint lehetőséget kell biztosítaniuk a felhasználás elleni tiltakozásra. Ezen túlmenően az illetékes miniszter felhatalmazást kap arra, hogy rendeletet alkosson a sütifájlok általános jóváhagyásáról vagy elutasításáról a böngészőben. A tervezett elektronikus hírközlési adatvédelmi rendelet révén történő ilyen szabályozás eddig uniós szinten kudarcot vallott. Az Európai Bizottság el akarta törölni a bosszantó sütifájl-bannereket, a reklámipar azonban attól tart, hogy túl sok felhasználó fogja teljesen letiltani a követést.
A Pinsent Masons brit ügyvédi iroda álláspontja alapján egy ilyen speciális brit megközelítés nagyon üdvözlendő lenne. Ez azonban valószínűleg azt eredményezné, hogy a böngészőszolgáltatóknak és a honlapok üzemeltetőinek a jövőben két különböző szabályozással kellene megbirkózniuk.
A brit kormány azt tervezi, hogy enyhíti például a független adatvédelmi tisztviselőkre, az automatizált döntésekre és a más országokba történő adattovábbításra vonatkozó szabályokat. Ennek megfelelően a vállalatok kockázatalapú értékelés alapján továbbíthatják a felhasználók személyes adatait. Egy hatásvizsgálatban a kormány úgy becsülte, hogy a szabályozás 80 és 160 millió font közötti bevételnövekedést eredményezhet. A megfelelőségi határozat elvesztése azonban azt eredményezheti, hogy a brit cégeknek egyszeri jelleggel 190 millió font és 460 millió font közötti összeget kell költeniük az úgynevezett szabványos szerződéses záradékok létrehozására. Emellett az éves exportveszteség 210 millió és 410 millió font között lenne.
Mariano delli Santi jogi szakértő, a Civil Rights Group nevű polgári jogi csoport tagja a Tech Monitor magazinnak a következőket nyilatkozta: " Az Egyesült Királyság adatvédelmi törvényjavaslata súlyosan korlátozza az érintettek jogait, nagyrészt megszünteti az automatizált döntések emberi felülvizsgálatához való jogot, aláássa a célhoz kötöttség és a jogszerűség elvét, és az ICO-t (az Egyesült Királyság Adatvédelmi Hatósága) kormány által ellenőrzött ügynökséggé alakítja. Mindegyik rendelkezés alapvetően összeegyeztethetetlen az európai uniós adatvédelmi rendelettel. Egyáltalán nincs esély arra, hogy az Egyesült Királyság megfelelőségi határozata megállja a helyét, ha ez valaha is törvényerőre emelkedik."
A Pinsent Masons ügyvédi iroda úgy véli, hogy a tervezett törvény a konzervatív kormány egyik prioritása Boris Johnson miniszterelnök távozása után is. Ezért a törvényjavaslatot már a nyári szünet után, szeptemberben elfogadhatja az alsóház.
A brit felhasználók a jövőben különleges adatvédelmi funkciókat kaphatnak böngészőikbe - erről a brit kormány által 2022. július 18-án a parlament elé terjesztett törvényjavaslat rendelkezik. Az európai uniós általános adatvédelmi rendeletével (GDPR) ellentétes számos változás miatt a szakértők problémásnak tartják az uniós állampolgárok személyes adatainak az Egyesült Királyságba továbbítását.
Matt Warman digitális miniszter szerint az adatvédelmi és digitális információs törvényjavaslat célja, hogy "kihasználja a Brexit előnyeit, és megváltoztassa az Egyesült Királyság független adattörvényeit". Elmondta, hogy az EU nem követeli meg harmadik országoktól, hogy ugyanazokat a szabályokat alkalmazzák a megfelelő szintű adatvédelem biztosítása érdekében. "Ezért meg vagyunk győződve arról, hogy ezek a reformok összeegyeztethetők a személyes adatok szabad áramlásának fenntartásával az Európai Gazdasági Térségből" - hangsúlyozta Warman.
A 192 oldalas tervezet konkrétan előírja, hogy a honlapok üzemeltetői statisztikai célú sütifájlokat állíthatnak be és olvashatnak a felhasználók hozzájárulása nélkül. Más esetekben azonban a sütifájloknak "világos és érthető tájékoztatást" kell nyújtaniuk a felhasználás céljáról, valamint lehetőséget kell biztosítaniuk a felhasználás elleni tiltakozásra. Ezen túlmenően az illetékes miniszter felhatalmazást kap arra, hogy rendeletet alkosson a sütifájlok általános jóváhagyásáról vagy elutasításáról a böngészőben. A tervezett elektronikus hírközlési adatvédelmi rendelet révén történő ilyen szabályozás eddig uniós szinten kudarcot vallott. Az Európai Bizottság el akarta törölni a bosszantó sütifájl-bannereket, a reklámipar azonban attól tart, hogy túl sok felhasználó fogja teljesen letiltani a követést.
A Pinsent Masons brit ügyvédi iroda álláspontja alapján egy ilyen speciális brit megközelítés nagyon üdvözlendő lenne. Ez azonban valószínűleg azt eredményezné, hogy a böngészőszolgáltatóknak és a honlapok üzemeltetőinek a jövőben két különböző szabályozással kellene megbirkózniuk.
A brit kormány azt tervezi, hogy enyhíti például a független adatvédelmi tisztviselőkre, az automatizált döntésekre és a más országokba történő adattovábbításra vonatkozó szabályokat. Ennek megfelelően a vállalatok kockázatalapú értékelés alapján továbbíthatják a felhasználók személyes adatait. Egy hatásvizsgálatban a kormány úgy becsülte, hogy a szabályozás 80 és 160 millió font közötti bevételnövekedést eredményezhet. A megfelelőségi határozat elvesztése azonban azt eredményezheti, hogy a brit cégeknek egyszeri jelleggel 190 millió font és 460 millió font közötti összeget kell költeniük az úgynevezett szabványos szerződéses záradékok létrehozására. Emellett az éves exportveszteség 210 millió és 410 millió font között lenne.
Mariano delli Santi jogi szakértő, a Civil Rights Group nevű polgári jogi csoport tagja a Tech Monitor magazinnak a következőket nyilatkozta: " Az Egyesült Királyság adatvédelmi törvényjavaslata súlyosan korlátozza az érintettek jogait, nagyrészt megszünteti az automatizált döntések emberi felülvizsgálatához való jogot, aláássa a célhoz kötöttség és a jogszerűség elvét, és az ICO-t (az Egyesült Királyság Adatvédelmi Hatósága) kormány által ellenőrzött ügynökséggé alakítja. Mindegyik rendelkezés alapvetően összeegyeztethetetlen az európai uniós adatvédelmi rendelettel. Egyáltalán nincs esély arra, hogy az Egyesült Királyság megfelelőségi határozata megállja a helyét, ha ez valaha is törvényerőre emelkedik."
A Pinsent Masons ügyvédi iroda úgy véli, hogy a tervezett törvény a konzervatív kormány egyik prioritása Boris Johnson miniszterelnök távozása után is. Ezért a törvényjavaslatot már a nyári szünet után, szeptemberben elfogadhatja az alsóház.