Berta Sándor
Nem maradnak meg az IT területén a női szakemberek
Az informatikai ágazatban hiányoznak a női példaképek, a képzések célja a helyzet orvoslása. Jelenleg sem a vállalatok, sem a politika, sem az iskolák nem tesznek elegendő erőfeszítést a női tehetségek toborzására.
Sok szó esik arról, hogy az IT-ágazatban mennyi betöltetlen álláshely van. Azonban arról ilyenkor megfeledkeznek, hogy gyakran voltak jó női jelöltek az adott pozícióra, de egy bizonyos idő után úgy döntöttek, hogy elhagyják az adott céget vagy akár az egész iparágat. Az Európai Bizottság tanulmánya szerint az informatikai területen egyetemi diplomával rendelkező nők több mint 90 százaléka 45 éves korára már nem dolgozik az informatikai ágazatban - ez a megdöbbentően magas szám egyértelművé teszi, mennyire nem vonzóak a körülmények még mindig sok női munkavállaló számára. Ráadásul úgy tűnik, hogy sok cégnincs tudatában annak, hogy nemcsak a női szakemberek megnyerésére, hanem megtartásukra is szükség van.
A felmérések alapján az informatika iránti érdeklődés a fiúk és a lányok körében kezdetben látszólag azonos, de az arányok a tinédzserkorban néhány éven belül drasztikusan megváltoznak. A tanulmány szerint a lányok számára fontos tényező a saját társadalmi önképük, amely az életkor előrehaladtával egyre inkább ellentmond az informatika iránti érdeklődésükkel. Természetesen a közös sztereotípiák itt is szerepet játszanak: a "kockaság" - a szociális kapcsolatok hiánya és az egész nap a számítógép előtt ücsörgés - minden válaszadó esetében negatívan hat az informatika iránti érdeklődésre és az ilyen versenyeken való részvételre, de ez a lányok körében még hangsúlyosabb.
Az intelligenciával és a magas keresettel kapcsolatos párosítás általában pozitívan hat az érdeklődésre és a részvételre, de a lányok körében ez kevésbé érvényesül. Ilyen és hasonló sztereotípiák minden korosztályban jelen vannak, de különösen nehéz lebontani azokat felnőttkorban. A programozás például még mindig egyértelműen férfi tevékenység, különösen, mivel a "férfi lét" amúgy is a technikai szakértelemmel társul. A tanulmány alapján a lehető legkorábbi kapcsolódási pontokra van szükség ahhoz, hogy a lányokat megnyerjék az informatikának és legyőzzék ezeket az előítéleteket. Az iskoláknak megkülönböztetésektől mentes módon kell tanítaniuk a fiatalokat - és nem csak azokat, akiket a környezetük vagy az első játékélményeik miatt már érdekel az informatika.
Hosszú távon az előrelépés nem lesz lehetséges az informatikai tantárgy általánosan kötelezővé tétele nélkül. Az együttműködő tanulási környezet és a közös alkotó munka szintén segíthet a lányoknak a szociális akadályok leküzdésében. A nemi sztereotípiák ellen azonban nem csak az iskolákban kell küzdeni. A szülők itt is meghatározó szerepet játszanak, és erősen befolyásolhatják gyermekeik tanulmányi és pályaválasztását. Tisztában kell lenniük ezzel a felelősséggel, és különösen a lányokat kell bátorítaniuk arra, hogy szembeszálljanak a társadalmi elvárásokkal.
Egy dolog biztos: a lányok és nők nélkül az IT-ágazat előtt álló kihívásokat már nem lehet megoldani. Régóta bizonyított, hogy a sokszínű csapatok jobb eredményeket érnek el és hatékonyabban és kreatívabban dolgoznak. A vállalkozásokat valóban arra kellene ösztönözni, hogy olyan munkakörnyezetet teremtsenek, amelyben mindenki jól érzi magát és amelyben a nőket ugyanúgy meghallgatják és megfizetik, mint a férfiakat. Jelenleg azonban sok cégnél ez nem így van. A vállalatokon múlik, hogy azonosítják a saját struktúrájukban és kultúrájukban lévő vakfoltokat, láthatóvá teszik és megváltoztatják azokat. Ez nem mindig könnyű, mivel - az iskolákhoz hasonlóan - többnyire finom, nem szándékos mechanizmusok állnak a nők informatikai pályafutásának útjában. Kulturális változásra van szükség, nemcsak csapatszinten, hanem társadalmi szinten is. Reálisan ugyanakkor a nők fluktuációja az informatikában nem fog hamar megállni.
Sok szó esik arról, hogy az IT-ágazatban mennyi betöltetlen álláshely van. Azonban arról ilyenkor megfeledkeznek, hogy gyakran voltak jó női jelöltek az adott pozícióra, de egy bizonyos idő után úgy döntöttek, hogy elhagyják az adott céget vagy akár az egész iparágat. Az Európai Bizottság tanulmánya szerint az informatikai területen egyetemi diplomával rendelkező nők több mint 90 százaléka 45 éves korára már nem dolgozik az informatikai ágazatban - ez a megdöbbentően magas szám egyértelművé teszi, mennyire nem vonzóak a körülmények még mindig sok női munkavállaló számára. Ráadásul úgy tűnik, hogy sok cégnincs tudatában annak, hogy nemcsak a női szakemberek megnyerésére, hanem megtartásukra is szükség van.
A felmérések alapján az informatika iránti érdeklődés a fiúk és a lányok körében kezdetben látszólag azonos, de az arányok a tinédzserkorban néhány éven belül drasztikusan megváltoznak. A tanulmány szerint a lányok számára fontos tényező a saját társadalmi önképük, amely az életkor előrehaladtával egyre inkább ellentmond az informatika iránti érdeklődésükkel. Természetesen a közös sztereotípiák itt is szerepet játszanak: a "kockaság" - a szociális kapcsolatok hiánya és az egész nap a számítógép előtt ücsörgés - minden válaszadó esetében negatívan hat az informatika iránti érdeklődésre és az ilyen versenyeken való részvételre, de ez a lányok körében még hangsúlyosabb.
Az intelligenciával és a magas keresettel kapcsolatos párosítás általában pozitívan hat az érdeklődésre és a részvételre, de a lányok körében ez kevésbé érvényesül. Ilyen és hasonló sztereotípiák minden korosztályban jelen vannak, de különösen nehéz lebontani azokat felnőttkorban. A programozás például még mindig egyértelműen férfi tevékenység, különösen, mivel a "férfi lét" amúgy is a technikai szakértelemmel társul. A tanulmány alapján a lehető legkorábbi kapcsolódási pontokra van szükség ahhoz, hogy a lányokat megnyerjék az informatikának és legyőzzék ezeket az előítéleteket. Az iskoláknak megkülönböztetésektől mentes módon kell tanítaniuk a fiatalokat - és nem csak azokat, akiket a környezetük vagy az első játékélményeik miatt már érdekel az informatika.
Hosszú távon az előrelépés nem lesz lehetséges az informatikai tantárgy általánosan kötelezővé tétele nélkül. Az együttműködő tanulási környezet és a közös alkotó munka szintén segíthet a lányoknak a szociális akadályok leküzdésében. A nemi sztereotípiák ellen azonban nem csak az iskolákban kell küzdeni. A szülők itt is meghatározó szerepet játszanak, és erősen befolyásolhatják gyermekeik tanulmányi és pályaválasztását. Tisztában kell lenniük ezzel a felelősséggel, és különösen a lányokat kell bátorítaniuk arra, hogy szembeszálljanak a társadalmi elvárásokkal.
Egy dolog biztos: a lányok és nők nélkül az IT-ágazat előtt álló kihívásokat már nem lehet megoldani. Régóta bizonyított, hogy a sokszínű csapatok jobb eredményeket érnek el és hatékonyabban és kreatívabban dolgoznak. A vállalkozásokat valóban arra kellene ösztönözni, hogy olyan munkakörnyezetet teremtsenek, amelyben mindenki jól érzi magát és amelyben a nőket ugyanúgy meghallgatják és megfizetik, mint a férfiakat. Jelenleg azonban sok cégnél ez nem így van. A vállalatokon múlik, hogy azonosítják a saját struktúrájukban és kultúrájukban lévő vakfoltokat, láthatóvá teszik és megváltoztatják azokat. Ez nem mindig könnyű, mivel - az iskolákhoz hasonlóan - többnyire finom, nem szándékos mechanizmusok állnak a nők informatikai pályafutásának útjában. Kulturális változásra van szükség, nemcsak csapatszinten, hanem társadalmi szinten is. Reálisan ugyanakkor a nők fluktuációja az informatikában nem fog hamar megállni.