Berta Sándor
Pár éven belül önállóan közlekedhetnek a teherhajók
Új rendszert fejlesztett ki és tesztelt a Hyundai egyik leányvállalata.
A dél-koreai konszern 2020 decemberében alapította meg az Avikus nevű cégét, amely januárban mutatta be a Hyundai intelligent Navigation Assistant System - HiNAS nevű autonóm navigációs rendszerét a Consumer Electronics Show (CES) keretében és az még az idén megjelenik a piacon. A megoldást már ki is próbálták éles körülmények között, hiszen a Prism Courage nevű cseppfolyósított gázt szállító tartályhajó a Mexikóból Dél-Koreába tartó útja egy részét emberi beavatkozás nélkül tette meg.
A Prism Courage május elsején indult el a Mexikói-öböl partján található texasi Freeportból, majd a Panama-csatornán keresztül jutott el a Csendes-óceánra és végül 33 nap múlva érte el a célpontját, a dél-koreai Boryeongot. A HiNAS 2.0 a 20 000 kilométeres út körülbelül felén irányította a tartályhajót, s a műveletet az American Bureau of Shipping (ABS) és a Korea Register of Shipping (KR) irodáiból ellenőrizték.
A 2-es szintű autonóm navigációs megoldás nem csupán a megadott GPS-koordinátákat érintve tud haladni, hanem folyamatosan lekéri az időjárási és a hullámokkal kapcsolatos, valamint a más hajóktól származó adatokat, majd azok segítségével kiszámolja az aktuálisan optimális útvonalat vagy útvonalszakaszt és a sebességet. Egy továbbfejlesztett verzió pedig akár a hajó vezérlésére is képes lesz.
A mostani tesztút során a rendszer körülbelül 100 alkalommal találkozott más hajókkal és egyetlen esetben sem történt ütközés vagy ahhoz közeli helyzet. A HiNAS 2.0 képes volt az útvonal módosítására és a sebesség módosítására a fogyasztás függvényében, ezáltal a kibocsátott káros anyagok mennyiségének a csökkentésére. A rendszer által a hajó 7 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyasztott és körülbelül 5 százalékkal csökkentette az üvegházhatású gázok kibocsátását.
Young-hoon Koh, a Prism Courage kapitánya elmondta, hogy az Avikus autonóm navigációs technikája különösen a navigációs útvonalak követésekor, az önálló irányváltásokkor és más hajók elkerülésekor jelentett rendkívül nagy segítséget, s a rendszer működése nagy mértékben megkönnyítette a személyzet munkáját.
A dél-koreai konszern 2020 decemberében alapította meg az Avikus nevű cégét, amely januárban mutatta be a Hyundai intelligent Navigation Assistant System - HiNAS nevű autonóm navigációs rendszerét a Consumer Electronics Show (CES) keretében és az még az idén megjelenik a piacon. A megoldást már ki is próbálták éles körülmények között, hiszen a Prism Courage nevű cseppfolyósított gázt szállító tartályhajó a Mexikóból Dél-Koreába tartó útja egy részét emberi beavatkozás nélkül tette meg.
A Prism Courage május elsején indult el a Mexikói-öböl partján található texasi Freeportból, majd a Panama-csatornán keresztül jutott el a Csendes-óceánra és végül 33 nap múlva érte el a célpontját, a dél-koreai Boryeongot. A HiNAS 2.0 a 20 000 kilométeres út körülbelül felén irányította a tartályhajót, s a műveletet az American Bureau of Shipping (ABS) és a Korea Register of Shipping (KR) irodáiból ellenőrizték.
A 2-es szintű autonóm navigációs megoldás nem csupán a megadott GPS-koordinátákat érintve tud haladni, hanem folyamatosan lekéri az időjárási és a hullámokkal kapcsolatos, valamint a más hajóktól származó adatokat, majd azok segítségével kiszámolja az aktuálisan optimális útvonalat vagy útvonalszakaszt és a sebességet. Egy továbbfejlesztett verzió pedig akár a hajó vezérlésére is képes lesz.
A mostani tesztút során a rendszer körülbelül 100 alkalommal találkozott más hajókkal és egyetlen esetben sem történt ütközés vagy ahhoz közeli helyzet. A HiNAS 2.0 képes volt az útvonal módosítására és a sebesség módosítására a fogyasztás függvényében, ezáltal a kibocsátott káros anyagok mennyiségének a csökkentésére. A rendszer által a hajó 7 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyasztott és körülbelül 5 százalékkal csökkentette az üvegházhatású gázok kibocsátását.
Young-hoon Koh, a Prism Courage kapitánya elmondta, hogy az Avikus autonóm navigációs technikája különösen a navigációs útvonalak követésekor, az önálló irányváltásokkor és más hajók elkerülésekor jelentett rendkívül nagy segítséget, s a rendszer működése nagy mértékben megkönnyítette a személyzet munkáját.