SG.hu
Robotizált raktárat nyitott az Euronics
A magyar cég számára ez fontos lépés a napon belüli kiszállítás elérése felé.
A 30 éves veszprémi családi vállalkozás az üllői ipari parkban építette fel új 28 ezer négyzetméteres logisztikai központját 1,6 milliárd forintból. Ez két korábbi, összesen 12 ezer négyzetméteres raktárat vált ki és megalapozza a következő évek növekedése előtt az utat. A pandémiából erősebben jött ki a cég, mint korábban, az elmúlt évek fejlődése látványos: 2019-ben a kiskereskedelmi árbevételük 59 milliárd forint volt, ami a tavalyi évre 71 milliárd forintos rekordra nőtt. Ez szinte kizárólag az online részleg erősődésének köszönhető, mert míg a fizikai boltok forgalmát visszafogta a betérő emberek csökkenő száma, addig a webes boltjuk parádésan teljesített, ma már az árbevételük ötödét köszönhetik neki.
Fazekas Bálint, a vállalat kereskedelmi ügyvezetője édesapjával párban vezeti a céget. A közelmúlt fejlesztései közül kiemelte a január végén megújult weboldalukat és a gyorsabb kasszarendszerüket. Marketinges részen ugyan megemlítette a Tiktokot, mint ahol jelen van a cég, de jóval nagyobb hangsúly van náluk a tévéreklámokon, tavaly a 12. legtöbbet költötték ezekre. Elmondása szerint mindez megéri, mert a weboldaluk látogatottsága 2017-hez képest megduplázódott és a márkaértékre is jó hatással volt.
Az online erősödés a termékválaszték bővülését is magával hozta. Az elmúlt két évben az elektronikai termékek mellett számtalan új kategóriát vezettek be, kertészeti és barkácseszközöktől kezdve a drogériai termékeken át a játékokig. Ma már az Euronics a legnagyobb magyar tulajdonú webshop (árbevétel alapon egyébként a hetedikek), emellett az országban 64 üzletük van, és több, mint ezer embernek adnak munkát.
Az új raktárra a széles termékválaszték biztosítása mellett az online rendelések kiszolgálásának gyorsítása miatt volt szükség. "Minimum 30 százalékkal gyorsabban fogjuk tudni összeállítani a rendeléseket, ami azért fontos, mert szeretnénk aznapi kiszállítást biztosítani az egyre türelmetlenebb vásárlók számára. Ez már nincs olyan távol, pár hónapon belül be is következhet. Jelentősen robotizált, de ettől még a növekedésünk miatt további munkaerőre lesz szükségünk. Mivel két telephelyet vált ki, a fuvarköltségeink is csökkenni fognak" - mondta Fazekas Bálint.
A raktár robotizált része a hatalmas, hatemeletes csarnok egy apró részét foglalja csak el. Ez az kisebb méretű megrendelt termékek összeállítását gyorsítja fel azáltal, hogy ahelyett, hogy a dolgozóknak kellene odamenni a termékhez, a termék megy oda hozzájuk, és nekik csak a kezüket kinyújtva le kell emelniük egy polcrendszerről a szükséges darabszámot. A polcrendszer kiosztása igény szerint változtatható. A kerítéssel körbezárt részen belülre ember nem léphet be, amennyiben mégis ilyenre van szükség, mert például egy termék leesett, akkor minden robot azonnal megáll, erről infravörös kapuk gondoskodnak. A robotok a padlóra ragasztott QR kódok alapján tájékozódnak, és a megfelelő oldalukkal állnak be a négy külső kapuhoz. Ezekben jelenleg kettő, de később valószínűleg csak egy ember fog dolgozni, és kettőben töltik az árukat, kettőben kiszedik azokat. A rendszer óránként és kapunként 200 megrendelést tud teljesíteni.
Mindegyik kapunál van monitor és billentyűzet, ezen láthatóak a megrendelések. Ha több termékre van szükség, külön polcokon, akkor a robotok szépen sorbaállnak a kapu előtt. A szoftver jelzi a kiszedőnek, hogy melyik polcon, melyik termékre van szükség, ő lecsippantja egy vonalkódolvasóval, majd berakja egy dobozba, amin szintén van vonalkód. Az Euronics mindehhez egy kínai cég megoldását vásárolta meg kulcsrakészen, ezt utána természetesen paraméterezni kellett. A fizikai méretek megadásán túl a több héten át tartó komplex fejlesztés legbonyolultabb része a két raktárrendszer összekötése volt, hogy tudjanak egymás között üzeneteket küldeni és fogadni.
A szteroidkezelésen átesett robotporszívóra hasonlító teherszállító robotok buták, de a rendszer maga öntanuló, az algoritmusa a használat során javulni fog. Most még egy nagyobb rendelés előtt akár egy percet is áll, amíg a mesterséges intelligencia kiszámolja, hogy melyik útvonal és kihordási sorrend a legoptimálisabb, majd megadja az árumozgató gépeknek, hogy melyik QR kódhoz menjenek. A gépeket a szerver az akkumulátor teljes lemerülése előtt egy töltőhöz küldi.
Hátrány, hogy mivel a robotraktárban csak egy szűk, de gyakran rendelt termékkör elérhető (mobiltelefon, egér, headset, stb.), ha valaki sokféle dolgot dobál be a webes kosarába biztosan elfelejtheti az aznapi kiszállítást. Mint a képen is látható, a robotok által szállított és forgatott tárolódobozok egy irattartónál alig nagyobbak, tehát egy mikrósütő már a normál raklapos részről jön, ráadásul a fehéráruk (hűtő, mosógép stb.) a raktár egy teljesen másik részén vannak, tehát előfordulhat, hogy három részről kell a csomagolóállomásokhoz vinni a megrendelést. Mindezzel együtt a cég 30 százalékos gyorsulást ígér, és fontos szempont a minőség fenntartása, a folyamatosan azonos színvonal.
A 30 éves veszprémi családi vállalkozás az üllői ipari parkban építette fel új 28 ezer négyzetméteres logisztikai központját 1,6 milliárd forintból. Ez két korábbi, összesen 12 ezer négyzetméteres raktárat vált ki és megalapozza a következő évek növekedése előtt az utat. A pandémiából erősebben jött ki a cég, mint korábban, az elmúlt évek fejlődése látványos: 2019-ben a kiskereskedelmi árbevételük 59 milliárd forint volt, ami a tavalyi évre 71 milliárd forintos rekordra nőtt. Ez szinte kizárólag az online részleg erősődésének köszönhető, mert míg a fizikai boltok forgalmát visszafogta a betérő emberek csökkenő száma, addig a webes boltjuk parádésan teljesített, ma már az árbevételük ötödét köszönhetik neki.
Fazekas Bálint, a vállalat kereskedelmi ügyvezetője édesapjával párban vezeti a céget. A közelmúlt fejlesztései közül kiemelte a január végén megújult weboldalukat és a gyorsabb kasszarendszerüket. Marketinges részen ugyan megemlítette a Tiktokot, mint ahol jelen van a cég, de jóval nagyobb hangsúly van náluk a tévéreklámokon, tavaly a 12. legtöbbet költötték ezekre. Elmondása szerint mindez megéri, mert a weboldaluk látogatottsága 2017-hez képest megduplázódott és a márkaértékre is jó hatással volt.
Az online erősödés a termékválaszték bővülését is magával hozta. Az elmúlt két évben az elektronikai termékek mellett számtalan új kategóriát vezettek be, kertészeti és barkácseszközöktől kezdve a drogériai termékeken át a játékokig. Ma már az Euronics a legnagyobb magyar tulajdonú webshop (árbevétel alapon egyébként a hetedikek), emellett az országban 64 üzletük van, és több, mint ezer embernek adnak munkát.
Az új raktárra a széles termékválaszték biztosítása mellett az online rendelések kiszolgálásának gyorsítása miatt volt szükség. "Minimum 30 százalékkal gyorsabban fogjuk tudni összeállítani a rendeléseket, ami azért fontos, mert szeretnénk aznapi kiszállítást biztosítani az egyre türelmetlenebb vásárlók számára. Ez már nincs olyan távol, pár hónapon belül be is következhet. Jelentősen robotizált, de ettől még a növekedésünk miatt további munkaerőre lesz szükségünk. Mivel két telephelyet vált ki, a fuvarköltségeink is csökkenni fognak" - mondta Fazekas Bálint.
A raktár robotizált része a hatalmas, hatemeletes csarnok egy apró részét foglalja csak el. Ez az kisebb méretű megrendelt termékek összeállítását gyorsítja fel azáltal, hogy ahelyett, hogy a dolgozóknak kellene odamenni a termékhez, a termék megy oda hozzájuk, és nekik csak a kezüket kinyújtva le kell emelniük egy polcrendszerről a szükséges darabszámot. A polcrendszer kiosztása igény szerint változtatható. A kerítéssel körbezárt részen belülre ember nem léphet be, amennyiben mégis ilyenre van szükség, mert például egy termék leesett, akkor minden robot azonnal megáll, erről infravörös kapuk gondoskodnak. A robotok a padlóra ragasztott QR kódok alapján tájékozódnak, és a megfelelő oldalukkal állnak be a négy külső kapuhoz. Ezekben jelenleg kettő, de később valószínűleg csak egy ember fog dolgozni, és kettőben töltik az árukat, kettőben kiszedik azokat. A rendszer óránként és kapunként 200 megrendelést tud teljesíteni.
Mindegyik kapunál van monitor és billentyűzet, ezen láthatóak a megrendelések. Ha több termékre van szükség, külön polcokon, akkor a robotok szépen sorbaállnak a kapu előtt. A szoftver jelzi a kiszedőnek, hogy melyik polcon, melyik termékre van szükség, ő lecsippantja egy vonalkódolvasóval, majd berakja egy dobozba, amin szintén van vonalkód. Az Euronics mindehhez egy kínai cég megoldását vásárolta meg kulcsrakészen, ezt utána természetesen paraméterezni kellett. A fizikai méretek megadásán túl a több héten át tartó komplex fejlesztés legbonyolultabb része a két raktárrendszer összekötése volt, hogy tudjanak egymás között üzeneteket küldeni és fogadni.
A szteroidkezelésen átesett robotporszívóra hasonlító teherszállító robotok buták, de a rendszer maga öntanuló, az algoritmusa a használat során javulni fog. Most még egy nagyobb rendelés előtt akár egy percet is áll, amíg a mesterséges intelligencia kiszámolja, hogy melyik útvonal és kihordási sorrend a legoptimálisabb, majd megadja az árumozgató gépeknek, hogy melyik QR kódhoz menjenek. A gépeket a szerver az akkumulátor teljes lemerülése előtt egy töltőhöz küldi.
Hátrány, hogy mivel a robotraktárban csak egy szűk, de gyakran rendelt termékkör elérhető (mobiltelefon, egér, headset, stb.), ha valaki sokféle dolgot dobál be a webes kosarába biztosan elfelejtheti az aznapi kiszállítást. Mint a képen is látható, a robotok által szállított és forgatott tárolódobozok egy irattartónál alig nagyobbak, tehát egy mikrósütő már a normál raklapos részről jön, ráadásul a fehéráruk (hűtő, mosógép stb.) a raktár egy teljesen másik részén vannak, tehát előfordulhat, hogy három részről kell a csomagolóállomásokhoz vinni a megrendelést. Mindezzel együtt a cég 30 százalékos gyorsulást ígér, és fontos szempont a minőség fenntartása, a folyamatosan azonos színvonal.