Berta Sándor

3D-nyomtatással készülhetnek a Daimler autóbuszainak alkatrészei

A komponensek azonnal elkészíthetők és csupán a korábbi költségek töredékébe kerülnek.

A Daimler AG buszgyártó részlege lehetővé tette a közlekedési vállalatok és a szervizpartnerei számára, hogy a jövőben a járműveihez akár 3D-nyomtatással is készítsenek alkatrészeket. Az első 3D-nyomtatási licenceket júniustól kaphatják meg az érintett cégek. A lehetőséget a Mercedes-Benz és a Setra márkájú autóbuszok esetében vehetik igénybe a gyártó partnerei.

A Daimler AG azért döntött a projekt mellett, mert így rendkívül leegyszerűsíthető az alkatrészek ellátása, hiszen nincsen szükség bonyolult megrendelési folyamatra, szállításokra, várakozási időre, hanem rugalmas ellátás valósul meg a hét minden napján és a nap minden órájában. Az Omniplus 3D-nyomtatási licencboltjának digitális raktárában júniustól több mint 1500 különböző, 3D-nyomtatóval elkészíthető alkatrész található meg és az első licencek több mint 100 komponensre vonatkoznak.

A szolgáltatás úgy épül fel, mint a stream-platformok ajánlatai. A közlekedési társaságoknak be kell jelentkezniük a 3D-nyomtatóikkal a 3D-Printing Licence eShop rendszerébe és ott csak azokat az alkatrészeket mutatják meg nekik, amelyek elérhetők és amelyek az adott modelljeikkel kompatibilisak. A rendszer első partnere a Farsoon Technologies 3D-nyomtatókat gyártó vállalkozás. Az ajánlattal a pótalkatrészek a lehető leggyorsabb úton kerülnek oda, ahol szükség van azokra. A gyorsabb elérhetőség mellett további előnyt jelent a szállítási idő megszűnése és a költségek megtakarítása.

A Daimler AG buszrészlege úttörőnek számít a területen, már 2016 óta épít a 3D-nyomtatási lehetőségekre. Az Omniplus szervizmárka keretében mintegy 40 000 pótalkatrész érhető el a Mercedes-Benz és a Setra márkájú buszokhoz.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • gameair #5
    Graz-ban az összeszerelő soron amikor nem csukodott jól az ajtó, akkor az operator kicsit megrangatta majd becsapta de még mindig nem volt jó, szóval ránehezedett a testsulyával, utána már jól csukodott a mercedesz ajtaja.
    De persze gondolom minden operator pontosan ugyanakkora erővel és tenyérmérettel rendelkezik, hogy a gyártás során ne házi barkácsolás legyen....
    Raktárkészletet csak pár naposat tárolhatnak az autóiparban ez IATF előírás.
    Ezért drága egy pótalkatrész, mert 10-15 évig biztosítani kell de ha szükség van rá akkor beüzemelik a hozzá tartozó gyártósort és legyártják a kért mennyiséget.
    Ami pazarlás ezért a 3D nyomtatás itt is csökkentene a költségeken. Azonban a megbizhatóságot nem látom problémának mégha különböző gépekkel is gyártják.
    manapság sem készülnek az alkatrészek ugyanolyan gépeken. Van hogy délután már másikon gyártják mint délelőtt.
  • M2 #4
    Valóban van egy nagy különbség a 3D-nyomtatott alkatrészeknél: az, hogy erősebbek.

    Autókhoz lehet Kínából rendelni kárpit és takaró-elem műanyag pöcköket, egy darab eredeti alkatrész árából egy száz darabos zacskónyit. Az eredetit arról lehet felismerni, hogy első szétszedésnél 50% eséllyel törik. A nyomtatott soha.
  • kvp #3
    A lenyeg, hogy az eredeti engedelyezesnel is ugyanazokat a 3d nyomtatott alkatreszeket hasznaljak es mindenhol ugyanazzal a nyomtato tipussal keszuljon az osszes potalkatresz. Barmilyen mas esetben nem lesz teljes mertekben azonos a ket alkatresz. Minden mas hazibarkacsolas szintu, lasd a bkv frankeinstein megoldasait az osi buszok forgalomban tartasara.
  • Csaba161 #2
    3D nyomtatással FÉM alkatrészeket is lehet nyomtatni, nem beszélve egyéb erős kompozit anyagokról is, úgyhogy ezek az álmodban esnek szét...
  • kvp #1
    Ez max. akkor jo, ha mar az eredeti alkatreszek is 3d nyomtatassal keszultek. Egyebkent biztosan eltero eredmenyt fog hozni az ilyen jellegu utangyartas. Persze olcsobb ez a gyartonak is, mivel nem kell raktarkeszletet tartania, csak beszedi a nyereseget, viszont ha egy froccsontott vagy cnc-zett alkatresz helyere kerul egy esetleg gyengebb 3d nyomtatott, az a jarmu uzembiztonsagat vagy biztonsagossagat is befolyasolhatja. Pl. egy 3d nyomtatott ajtomechanika alkatresz szetesese miatt menet kozben kieshet az ajto, esetleg utasokkal egyutt. De ugyanezt tudja produkalni egy sima kapaszkodo is, esetleg csak egy bukkanon a fejere esik egy utasnak a hazilag nyomtatott belteri panel. Persze ez a jovo, mert mind a gyarto, mind az uzemelteto ceg jol jar vele es csak a minoseg es megbizhatosag csokken.