Berta Sándor
Önállóan repült az S-70 Black Hawk helikopter
A jármű az út teljes egészét autonóm módon teljesítette.
A Lockheed Martinhoz tartozó Sikorsky Aircraft bejelentette, hogy az első autonóm S-70 Black Hawk helikopter a múlt héten sikeresen teljesítette az első önálló felszállását, 30 perces repülését és leszállását Kentucky állam területén. A járművet az út során teljes mértékben a számítógépes fedélzeti rendszer irányította és a pilótaülésekben sem foglalt helyet senki, aki vészhelyzetben beavatkozhatott volna.
A gyártó immár hat esztendeje dolgozik a Defense Advanced Research Projects Agency (DARPA) amerikai katonai kutatóügynökséggel közösen a helikopterekben alkalmazható robotpilóta megalkotásán. A megoldás neve Aircrew Labor In-Cockpit Automation System - ALIAS. Az eddigi tesztutak során mindig volt egy vészhelyzetben beavatkozni tudó pilóta is a fedélzeten, azonban legutóbb már nem.
Az ALIAS a teljes művelet végrehajtását lehetővé teszi, a felszállástól a leszállásig és akár a váratlan, előre nem látható eseményekkel, például az irányítórendszer kiesésével is segít megbirkózni. Stuart Young, a DARPA programmenedzsere hangsúlyozta, hogy a robotpilóta akkor is hasznos lehet, ha a fedélzeten csak egy pilóta tartózkodik, hiszen tehermentesítheti az illetőt, aki így a bevetésre összpontosíthat a fedélzeti kezelőszervek figyelése helyett. A szoftver intelligensebbé és biztonságosabbá teszi a helikopterekkel való repülést. Az ALIAS-t már a közeljövőben bevethetik éles körülmények között is.
A Defense News rámutatott, hogy évek óta egyre kevesebb helikopterbaleset történik az amerikai fegyveres erőknél. Az új fejlesztésnek köszönhetően folytatódhat ez a trend és a robotpilóta lehetővé teheti, hogy az amerikai hadsereg olyan nehéz körülmények esetén is repüljön, amikor egyébként a helikopterek nem szállhatnának fel - például rossz látási viszonyok esetén. A katonai repülésben ugyanis az emberi mulasztások mellett ezek miatt következik be a legtöbb baleset.
Young közölte, hogy az ALIAS műveleti rugalmasságot biztosít a hadseregnek, ide tartozik a minden nappali és éjszakai időben való repülés. A rendszert a következő hónapokban más helikoptereken is tesztelni fogják.
A Lockheed Martinhoz tartozó Sikorsky Aircraft bejelentette, hogy az első autonóm S-70 Black Hawk helikopter a múlt héten sikeresen teljesítette az első önálló felszállását, 30 perces repülését és leszállását Kentucky állam területén. A járművet az út során teljes mértékben a számítógépes fedélzeti rendszer irányította és a pilótaülésekben sem foglalt helyet senki, aki vészhelyzetben beavatkozhatott volna.
A gyártó immár hat esztendeje dolgozik a Defense Advanced Research Projects Agency (DARPA) amerikai katonai kutatóügynökséggel közösen a helikopterekben alkalmazható robotpilóta megalkotásán. A megoldás neve Aircrew Labor In-Cockpit Automation System - ALIAS. Az eddigi tesztutak során mindig volt egy vészhelyzetben beavatkozni tudó pilóta is a fedélzeten, azonban legutóbb már nem.
Az ALIAS a teljes művelet végrehajtását lehetővé teszi, a felszállástól a leszállásig és akár a váratlan, előre nem látható eseményekkel, például az irányítórendszer kiesésével is segít megbirkózni. Stuart Young, a DARPA programmenedzsere hangsúlyozta, hogy a robotpilóta akkor is hasznos lehet, ha a fedélzeten csak egy pilóta tartózkodik, hiszen tehermentesítheti az illetőt, aki így a bevetésre összpontosíthat a fedélzeti kezelőszervek figyelése helyett. A szoftver intelligensebbé és biztonságosabbá teszi a helikopterekkel való repülést. Az ALIAS-t már a közeljövőben bevethetik éles körülmények között is.
A Defense News rámutatott, hogy évek óta egyre kevesebb helikopterbaleset történik az amerikai fegyveres erőknél. Az új fejlesztésnek köszönhetően folytatódhat ez a trend és a robotpilóta lehetővé teheti, hogy az amerikai hadsereg olyan nehéz körülmények esetén is repüljön, amikor egyébként a helikopterek nem szállhatnának fel - például rossz látási viszonyok esetén. A katonai repülésben ugyanis az emberi mulasztások mellett ezek miatt következik be a legtöbb baleset.
Young közölte, hogy az ALIAS műveleti rugalmasságot biztosít a hadseregnek, ide tartozik a minden nappali és éjszakai időben való repülés. A rendszert a következő hónapokban más helikoptereken is tesztelni fogják.