SG.hu
God of War (PC)
Kiadó: PlayStation PC LLC
Fejlesztő: Santa Monica Studio
Honlap
Rendszerkövetelmények:
Minimum: 64 bites Windows 10, Intel i5-2500k, AMD Ryzen 3 1200, 8 GB RAM, NVIDIA GTX 960 (4 GB) vagy AMD R9 290X (4 GB), 70 GB szabad hely
Ajánlott: 64 bites Windows 10, Intel i5-6600k vagy erősebb, AMD Ryzen 5 2400 G vagy erősebb, 8 GB RAM vagy több, NVIDIA GTX 1060 (6 GB) vagy erősebb, AMD RX 570 (4 GB) vagy erősebb, 70 GB szabad hely
64 bites processzor és Windows 10 operációs rendszer szükséges
Hasonló játékok: Horizon Zero Dawn, STAR WARS Jedi: Fallen Order
Kategória: akció/kaland
Az elmúlt két év egy új trendet hozott magával. A konzolexkluzív játékok kezdenek beszivárogni a PC-s játékosok digitális boltjaiba. A nagy PlayStation-húzócímnek számító Horizon Zero Dawn nyitotta a sort a nagyobb kaliberű játékok listájában. Első próbálkozásként a produktum nem volt hibátlan és zökkenőmentes a PC-s kiadás idején. Természetesen figyelembe kell venni egy PC-s játék esetében, hogy nem egyetlen fix hardverre készült. Meggyűlt a baja a készítőknek a különféle konfigurációk által generált igen sokrétű problémák orvoslásával. De szerencsére sikeresen vették a feladatot, és egy olyan változatot szolgáltattak a játékosoknak, amely nem csak a konzolos társának szintjén van, de jóval meghaladja annak korlátait grafikai részletessége tekintetében.
Ezt követhette a következő nagyobb lépcsőfok a Sony játékainak térhódításában, mégpedig a motoros-zombis Days Gone portja, amely – valószínűleg az előbbi játék hibáiból tanulva – már sokkal zökkenőmentesebb indulásnak örvendhetett. Itt már a grafikai beállítások is a várt hatásokat eredményezték, ami a Horizon esetében sokáig problémákba ütközött. Már ekkor felröppent a hír, hogy a mérges, szakállas görög isten 2018-as kalandjai is a PC-s játékosok gépei felé tart, amelyet később Nathan Drake feljavított kollekciója követ majd.
Ahogy ez a cikk is sejteti, végül beigazolódtak ezek a pletykák, és a PlayStation átnevezett, immáron PC-s fókuszú divíziója portolta át a játékot. Az NVIDIA is betársult a projektbe, és olyan funkciókat is beletettek a változatba, amelyek az eredetiben nem voltak megtalálhatók. Az eredmény egy olyan termék lett, amely felállította az új mércét minden következő port számára. Ráadásul nem feltétlenül kell atomerőművel rendelkeznünk a szép grafikai élmény eléréséhez. Ebben az upscaling-technológiák használata és a grafikai beállítások reális megválasztása lesz nagy segítségünkre. A cikkben elsődlegesen nem az eredeti játék bemutatására törekszünk, hanem a PC-s port újdonságait és a kapott játékélményt vesszük górcső alá.
A grafikai beállítások világa sokak számára megfoghatatlan fogalmakból álló menüpont. A God of War esetében is többféle előbeállítást hoztak létre a készítők a megfelelő grafikai megjelenítés azonnali beállításához. Ha nem szeretnénk bajlódni vele vagy egyáltalán nem értünk hozzá, akkor ezek közül egyet választva már kezdhetjük is a játékot. Ha rászánjuk magunkat az egyéni beállítások változtatására, akkor számos lehetőséggel találkozunk. A főbb grafikai beállításokat egy-egy képes illusztrációval és némi magyarázó szöveggel prezentálja számunkra a játék.
Ugyan felhúzhatjuk a felbontást és a grafikát, de mit sem ér, ha nagyon alacsony vagy akadozó képkockaszámot tudunk csak elérni vele. Az összhang megteremtéséhez segítségünkre lehet az AMD Fidelity FX- vagy NVIDIA-kártyák esetében a DLSS használata. Ez lejjebb veszi az elkészített képkockák felbontását, ezáltal erőforrást megtakarítva, és a minőségbeli romlást mesterséges intelligencia felhasználásával kompenzálja. Azért amennyiben a natív felbontásunk is alacsony, akkor nem kell csodákat várni ettől a technológiától, de magasabb beállítások mellett sokszor szinte észrevehetetlen minőségromlásért cserébe jelentős FPS-növekedést kaphatunk. A Kratos pajzsával történő pontos, utolsó pillanatban végzett hárítás az egyik mechanika alapeleme. Ilyenkor minden képkocka és milliszekundum számít, főként a nagyobb nehézségi fokozatok használatakor. A hardcore gamerek örülhetnek, ugyanis a reakcióidejük és pontosságuk javításához az NVIDIA Reflexet is segítségül hívhatják.
Grafika: Elsőként kiemelném, hogy a 16:9-től eltérő képarányokat használóknak is zökkenőmentes lesz a játék. 16:10 és 21:9 is rendelkezésre áll a beállítások között. A textúrák felbontásai a PS5-változathoz képest is látványosan javultak. A karaktermodellek is sokkal részletgazdagabbak, és mozgás közben is megtartják élességüket. A falak, talaj és növényzet szintén látványos részletekkel gazdagodott (főként az ultra beállítást használva) a konzolos elődhöz képest. A ruházaton és az állatokon lévő szőr ténylegesen „életre kel” a 4K DLSS Quality mód használatával, még az „eredeti” grafikus előbeállítás használata mellett is.
Az AI még a natív 4K felbontáshoz viszonyítva is jobban kinéző képet tud előállítani. Kratos hasizmának redőin is jól látható a DLSS áldásos hatása. A barázdák közötti mélységet igazán jól képes érzékeltetni. A HDR néha túlságosan sötét képet állított elő a kezdetben, de ezt egy apró patch keretében gyorsan foltozták. PC-s körökben nagyon gyakori szokás, hogy a konzolról áthozott játékokon azonnal felrántják a játékosok a látószög értékét. Jelen esetben nincs ilyenre lehetőség. Több mint valószínű, hogy fiatal társunk „teleportálásának” elrejtésére szolgál ez a funkció. Ugyanis megnövelt FOV mellett jobban „magunk mögé látnánk”, és így akkor meglátnánk, Atreus milyen módon kerül mindig pont jókor a megfelelő helyre.
Kezelőfelület, irányíthatóság: A kezelőfelület meglepően jól működik egér és billentyűzet használatával. Nincsenek „konzolosan” összezsúfolva a menüelemek. A gombkiosztásnál kihasználhatjuk a billentyűzet nyújtotta lehetőségeket, és dupla bevitelt igénylő opciók esetén másodlagosként megadhatunk akár egyetlen gombot is. Például a gyenge rúnatámadást használhatjuk egy gomb és egy kattintásként, de akár egyetlen betűvel is végrehajthatjuk a műveletet. A baltával való célzáshoz használt gyorsbillentyű szerintem sokaknak nem fog kézre állni, így érdemes gyorsan kitapasztalni, mennyire működőképes, és szükség esetén módosítani.
A kisegítő lehetőségek között további irányítási opciókra is találhatunk. Személy szerint áldásnak tartom, hogy a gombnyomkodós szekvenciák helyett opcionálisan bekapcsolható a gomb lenyomva tartásának mechanikája. Ha valaki távolabbról játszik, vagy annyira nagy felbontásra teszi a játékot, hogy már nehézkes lesz kiolvasni a szöveget, akkor jelentős szövegméret-növekedést érhetünk el szintén ugyanezen menüpont használatával.
Játszhatóság: Kicsit tartottam a billentyűzet és egér kombinációjának használatától. Több esetben nem sikerült jól megfeleltetni a konzolos analóg irányítást váró mozgást a billentyűzet digitális jelének. Szerencsére pozitív csalódás ért, mikor játszottam vele. A karakterünk nagyon pontosan képes követni az egér mozgatását, és egészen messzire is pontosan tudunk dobálni a baltánkkal, célra rögzítés nélkül is. Ha mégis az eredeti beviteli eszközt preferáljuk, akkor természetesen a Steam Input használatával könnyedén konfigurálhatunk bármilyen kontrollert, és akár az eredeti konzolhoz használt kontrollert is natívan, problémamentesen használja a játék. A fő sztori után választhatóan egy Új Játék+ is megtalálható, amely további játékórákat szolgáltathat a kalandra vágyók számára.
Intelligencia, nehézség: Négy nehézségi fokozat közül választhatunk. Ezek jól lefedik a játékosok nagyobb csoportjait. Az első a „Történetet szeretnék” azoknak, akik nem szeretnék megizzasztani magukat, inkább csak egy interaktív filmes élményre vágynak. Ettől feljebb lépve választhatjuk a „Kiegyensúlyozott élményt szeretnék” opciót, ahol már nagyobb kihívást nyújt majd a végigjátszás, de még mindig észszerű keretek között erősített szörnyekkel és harcokkal. A „normális” nehézségi fokok legmagasabb szintje a „Kihívást szeretnék”, ahol már megnövelt számokkal találkozhatunk, és oda kell már figyelnünk a harcok során. Ha esetleg túl magasra tettük magunknak a lécet, akkor a játék során lejjebb vagy esetlegesen feljebb állíthatjuk a nehézséget. Ha egy igazán komoly kihívást szeretnénk, akkor a „God of Wart szeretném” opciót választva egy olyan nehézséget indíthatunk el, amely ténylegesen próbára teszi majd a képességeinket. Figyelembe kell vennünk, hogy ez a nehézség nem módosítható a játék folyamán. Csak egy újrakezdéssel vehetjük lejjebb a szintjét.
Hangok, zene: A játék zenei anyaga számomra benne van a TOP 10 OST-listában. Néhány konzolos porttal ellentétben igazán dinamikus hangzás található ebben a verzióban. A különféle konfigurációkban lévő számos hangkártya (legyen az akár külső vagy belső) kezelése nem mindig sikerül az egységes gépekre tervezett játékoknál. Példának felhozható akár a Forza Horizon 5 és 4 is, ahol sokaknál gondok vannak a mélyhangok keverésével. Egyszerűen hiába változtatnak rajta a játék beállításai között, csak nem akar kijönni a megfelelő hangszín, és elég lapos lesz tőle a végeredmény. Szerencsére ennél a játéknál ez nem áll fenn. Amennyiben szükségünk van rá, akkor teljes magyar feliratozás áll rendelkezésünkre a játék beállításai között.
Összegzés: Nagyon örvendetes a trend, hogy végre belátták a nagy konzolgyártók is, hogy nem feltétlenül konkurens piac a PC-s közösség, hanem inkább kiegészítése a konzolosénak. Természetesen ehhez az is szükségeltetik, hogy ilyen minőségi termékekkel álljanak elő a készítők, amelyet nem tudnak le szimplán egy borítóra pakolt, „PC-s változat” matricával. Érezhetően úgy módosították az elemeket, hogy eleve a platform nyújtotta lehetőségeket vették figyelembe, és nem csupán átültetni akarták a PC-n megszokott környezetbe a konzolos élményt. A játékosok elégedettségét mi sem mutatja jobban, mint hogy jelenleg 97%-os pozitív értékeléssel rendelkezik a Steam áruházban. Ha ezt az utat folytatja mind a Sony, mind a Microsoft, akkor egy igazán izgalmas év elé nézünk.
Fejlesztő: Santa Monica Studio
Honlap
Rendszerkövetelmények:
Minimum: 64 bites Windows 10, Intel i5-2500k, AMD Ryzen 3 1200, 8 GB RAM, NVIDIA GTX 960 (4 GB) vagy AMD R9 290X (4 GB), 70 GB szabad hely
Ajánlott: 64 bites Windows 10, Intel i5-6600k vagy erősebb, AMD Ryzen 5 2400 G vagy erősebb, 8 GB RAM vagy több, NVIDIA GTX 1060 (6 GB) vagy erősebb, AMD RX 570 (4 GB) vagy erősebb, 70 GB szabad hely
64 bites processzor és Windows 10 operációs rendszer szükséges
Hasonló játékok: Horizon Zero Dawn, STAR WARS Jedi: Fallen Order
Kategória: akció/kaland
Az elmúlt két év egy új trendet hozott magával. A konzolexkluzív játékok kezdenek beszivárogni a PC-s játékosok digitális boltjaiba. A nagy PlayStation-húzócímnek számító Horizon Zero Dawn nyitotta a sort a nagyobb kaliberű játékok listájában. Első próbálkozásként a produktum nem volt hibátlan és zökkenőmentes a PC-s kiadás idején. Természetesen figyelembe kell venni egy PC-s játék esetében, hogy nem egyetlen fix hardverre készült. Meggyűlt a baja a készítőknek a különféle konfigurációk által generált igen sokrétű problémák orvoslásával. De szerencsére sikeresen vették a feladatot, és egy olyan változatot szolgáltattak a játékosoknak, amely nem csak a konzolos társának szintjén van, de jóval meghaladja annak korlátait grafikai részletessége tekintetében.
Ezt követhette a következő nagyobb lépcsőfok a Sony játékainak térhódításában, mégpedig a motoros-zombis Days Gone portja, amely – valószínűleg az előbbi játék hibáiból tanulva – már sokkal zökkenőmentesebb indulásnak örvendhetett. Itt már a grafikai beállítások is a várt hatásokat eredményezték, ami a Horizon esetében sokáig problémákba ütközött. Már ekkor felröppent a hír, hogy a mérges, szakállas görög isten 2018-as kalandjai is a PC-s játékosok gépei felé tart, amelyet később Nathan Drake feljavított kollekciója követ majd.
Ahogy ez a cikk is sejteti, végül beigazolódtak ezek a pletykák, és a PlayStation átnevezett, immáron PC-s fókuszú divíziója portolta át a játékot. Az NVIDIA is betársult a projektbe, és olyan funkciókat is beletettek a változatba, amelyek az eredetiben nem voltak megtalálhatók. Az eredmény egy olyan termék lett, amely felállította az új mércét minden következő port számára. Ráadásul nem feltétlenül kell atomerőművel rendelkeznünk a szép grafikai élmény eléréséhez. Ebben az upscaling-technológiák használata és a grafikai beállítások reális megválasztása lesz nagy segítségünkre. A cikkben elsődlegesen nem az eredeti játék bemutatására törekszünk, hanem a PC-s port újdonságait és a kapott játékélményt vesszük górcső alá.
A grafikai beállítások világa sokak számára megfoghatatlan fogalmakból álló menüpont. A God of War esetében is többféle előbeállítást hoztak létre a készítők a megfelelő grafikai megjelenítés azonnali beállításához. Ha nem szeretnénk bajlódni vele vagy egyáltalán nem értünk hozzá, akkor ezek közül egyet választva már kezdhetjük is a játékot. Ha rászánjuk magunkat az egyéni beállítások változtatására, akkor számos lehetőséggel találkozunk. A főbb grafikai beállításokat egy-egy képes illusztrációval és némi magyarázó szöveggel prezentálja számunkra a játék.
Ugyan felhúzhatjuk a felbontást és a grafikát, de mit sem ér, ha nagyon alacsony vagy akadozó képkockaszámot tudunk csak elérni vele. Az összhang megteremtéséhez segítségünkre lehet az AMD Fidelity FX- vagy NVIDIA-kártyák esetében a DLSS használata. Ez lejjebb veszi az elkészített képkockák felbontását, ezáltal erőforrást megtakarítva, és a minőségbeli romlást mesterséges intelligencia felhasználásával kompenzálja. Azért amennyiben a natív felbontásunk is alacsony, akkor nem kell csodákat várni ettől a technológiától, de magasabb beállítások mellett sokszor szinte észrevehetetlen minőségromlásért cserébe jelentős FPS-növekedést kaphatunk. A Kratos pajzsával történő pontos, utolsó pillanatban végzett hárítás az egyik mechanika alapeleme. Ilyenkor minden képkocka és milliszekundum számít, főként a nagyobb nehézségi fokozatok használatakor. A hardcore gamerek örülhetnek, ugyanis a reakcióidejük és pontosságuk javításához az NVIDIA Reflexet is segítségül hívhatják.
Grafika: Elsőként kiemelném, hogy a 16:9-től eltérő képarányokat használóknak is zökkenőmentes lesz a játék. 16:10 és 21:9 is rendelkezésre áll a beállítások között. A textúrák felbontásai a PS5-változathoz képest is látványosan javultak. A karaktermodellek is sokkal részletgazdagabbak, és mozgás közben is megtartják élességüket. A falak, talaj és növényzet szintén látványos részletekkel gazdagodott (főként az ultra beállítást használva) a konzolos elődhöz képest. A ruházaton és az állatokon lévő szőr ténylegesen „életre kel” a 4K DLSS Quality mód használatával, még az „eredeti” grafikus előbeállítás használata mellett is.
Az AI még a natív 4K felbontáshoz viszonyítva is jobban kinéző képet tud előállítani. Kratos hasizmának redőin is jól látható a DLSS áldásos hatása. A barázdák közötti mélységet igazán jól képes érzékeltetni. A HDR néha túlságosan sötét képet állított elő a kezdetben, de ezt egy apró patch keretében gyorsan foltozták. PC-s körökben nagyon gyakori szokás, hogy a konzolról áthozott játékokon azonnal felrántják a játékosok a látószög értékét. Jelen esetben nincs ilyenre lehetőség. Több mint valószínű, hogy fiatal társunk „teleportálásának” elrejtésére szolgál ez a funkció. Ugyanis megnövelt FOV mellett jobban „magunk mögé látnánk”, és így akkor meglátnánk, Atreus milyen módon kerül mindig pont jókor a megfelelő helyre.
Kezelőfelület, irányíthatóság: A kezelőfelület meglepően jól működik egér és billentyűzet használatával. Nincsenek „konzolosan” összezsúfolva a menüelemek. A gombkiosztásnál kihasználhatjuk a billentyűzet nyújtotta lehetőségeket, és dupla bevitelt igénylő opciók esetén másodlagosként megadhatunk akár egyetlen gombot is. Például a gyenge rúnatámadást használhatjuk egy gomb és egy kattintásként, de akár egyetlen betűvel is végrehajthatjuk a műveletet. A baltával való célzáshoz használt gyorsbillentyű szerintem sokaknak nem fog kézre állni, így érdemes gyorsan kitapasztalni, mennyire működőképes, és szükség esetén módosítani.
A kisegítő lehetőségek között további irányítási opciókra is találhatunk. Személy szerint áldásnak tartom, hogy a gombnyomkodós szekvenciák helyett opcionálisan bekapcsolható a gomb lenyomva tartásának mechanikája. Ha valaki távolabbról játszik, vagy annyira nagy felbontásra teszi a játékot, hogy már nehézkes lesz kiolvasni a szöveget, akkor jelentős szövegméret-növekedést érhetünk el szintén ugyanezen menüpont használatával.
Játszhatóság: Kicsit tartottam a billentyűzet és egér kombinációjának használatától. Több esetben nem sikerült jól megfeleltetni a konzolos analóg irányítást váró mozgást a billentyűzet digitális jelének. Szerencsére pozitív csalódás ért, mikor játszottam vele. A karakterünk nagyon pontosan képes követni az egér mozgatását, és egészen messzire is pontosan tudunk dobálni a baltánkkal, célra rögzítés nélkül is. Ha mégis az eredeti beviteli eszközt preferáljuk, akkor természetesen a Steam Input használatával könnyedén konfigurálhatunk bármilyen kontrollert, és akár az eredeti konzolhoz használt kontrollert is natívan, problémamentesen használja a játék. A fő sztori után választhatóan egy Új Játék+ is megtalálható, amely további játékórákat szolgáltathat a kalandra vágyók számára.
Intelligencia, nehézség: Négy nehézségi fokozat közül választhatunk. Ezek jól lefedik a játékosok nagyobb csoportjait. Az első a „Történetet szeretnék” azoknak, akik nem szeretnék megizzasztani magukat, inkább csak egy interaktív filmes élményre vágynak. Ettől feljebb lépve választhatjuk a „Kiegyensúlyozott élményt szeretnék” opciót, ahol már nagyobb kihívást nyújt majd a végigjátszás, de még mindig észszerű keretek között erősített szörnyekkel és harcokkal. A „normális” nehézségi fokok legmagasabb szintje a „Kihívást szeretnék”, ahol már megnövelt számokkal találkozhatunk, és oda kell már figyelnünk a harcok során. Ha esetleg túl magasra tettük magunknak a lécet, akkor a játék során lejjebb vagy esetlegesen feljebb állíthatjuk a nehézséget. Ha egy igazán komoly kihívást szeretnénk, akkor a „God of Wart szeretném” opciót választva egy olyan nehézséget indíthatunk el, amely ténylegesen próbára teszi majd a képességeinket. Figyelembe kell vennünk, hogy ez a nehézség nem módosítható a játék folyamán. Csak egy újrakezdéssel vehetjük lejjebb a szintjét.
Hangok, zene: A játék zenei anyaga számomra benne van a TOP 10 OST-listában. Néhány konzolos porttal ellentétben igazán dinamikus hangzás található ebben a verzióban. A különféle konfigurációkban lévő számos hangkártya (legyen az akár külső vagy belső) kezelése nem mindig sikerül az egységes gépekre tervezett játékoknál. Példának felhozható akár a Forza Horizon 5 és 4 is, ahol sokaknál gondok vannak a mélyhangok keverésével. Egyszerűen hiába változtatnak rajta a játék beállításai között, csak nem akar kijönni a megfelelő hangszín, és elég lapos lesz tőle a végeredmény. Szerencsére ennél a játéknál ez nem áll fenn. Amennyiben szükségünk van rá, akkor teljes magyar feliratozás áll rendelkezésünkre a játék beállításai között.
Összegzés: Nagyon örvendetes a trend, hogy végre belátták a nagy konzolgyártók is, hogy nem feltétlenül konkurens piac a PC-s közösség, hanem inkább kiegészítése a konzolosénak. Természetesen ehhez az is szükségeltetik, hogy ilyen minőségi termékekkel álljanak elő a készítők, amelyet nem tudnak le szimplán egy borítóra pakolt, „PC-s változat” matricával. Érezhetően úgy módosították az elemeket, hogy eleve a platform nyújtotta lehetőségeket vették figyelembe, és nem csupán átültetni akarták a PC-n megszokott környezetbe a konzolos élményt. A játékosok elégedettségét mi sem mutatja jobban, mint hogy jelenleg 97%-os pozitív értékeléssel rendelkezik a Steam áruházban. Ha ezt az utat folytatja mind a Sony, mind a Microsoft, akkor egy igazán izgalmas év elé nézünk.