Berta Sándor

Autonóm kamion prototípusát mutatta be a Volvo

Az alkalmazásához elengedhetetlen a megfelelő szabályozás kidolgozása és bevezetése.

Az elsősorban hosszú észak-amerikai utakra szánt Volvo VNL nevű teherautót a Volvo Autonomous Solutions építette meg és abba az Aurora Driver technológiát integrálták. A járművel megvalósítható a magas szintű automatizáltság (SAE Level 4 szint), amely azt jelenti, hogy a kamion az út jelentős részében maga navigál és a vezetőnek csak bizonyos esetekben kell beavatkoznia. A cél az, hogy a teherautó a hosszú utakat többnyire emberi beavatkozás nélkül tegye meg.

A Volvo a közleményében alig közölt műszaki információkat, az viszont kiderült, hogy a járművet ellátták intelligens automata sebességváltóval (I-Shift) és a Volvo Dynamic Steering (VDS) nevű rendszerrel. Az utóbbi abban támogatja a sofőrt, hogy elkerülje a megcsúszásokat vagy az akaratlan sávváltásokat. Az új kamiont tesztelték Norvégiában és Svédországban, de ott az önvezetési funkció erősen korlátozva volt a szűk utak miatt. Észak-Amerikában ugyanakkor nincs ilyen probléma, így elvileg gond nélkül teljesíthet majd önállóan akár hosszabb utakat is. Ehhez azonban elengedhetetlen lenne az is, hogy megfelelően szabályozzák az autonóm teherautók alkalmazását, amire viszont eddig nem került sor. Így kérdéses, hogy a Volvo prototípusa, illetve a sorozatgyártású változatok mikor jelenhetnek meg a tengerentúli és az európai utakon.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • defiant9 #3
    "Ilyen rendszert elesben hasznalnak pl. Japanban is, mar jo 20 eve."
    Japánban még az EU-nál is alacsonyabb a vasút részaránya a teherszállításban.

    Jól láthatóan a nagy országokban működik ez igazán gazdaságosan, és már az EU is kicsi ahhoz hogy megérje többször átpakolászni az árút.
  • kvp #2
    A problema joreszt mestersegesen gyartott. Egyreszt nem engedelyezik a hatekonyabb (hosszabb, tobb potkocsis) teherautok hasznalatat tavolsagi szallitasra, hogy kevesebb soforrel is kiszolgalhato legyen a gazdasag. Masreszt nem tamogatjak a szabvanyos kontener atrakodasra alapulo szallitast, ami lehetove tenne, hogy csak az elso es utolso kilometereket kelljen kozuton megtenni, plusz igy egyetlen helyi sofor naponta tobb tucat helyi fuvart is meg tudna csinalni es olyan munkara is konnyebb emebert talalni, ahol minden nap a munka utan hazamehet a dolgozo a csaladjahoz. A tavolsagi felszini szallitmanyozasra (akar tavolabbi varosok kozott is) csak a vasutat lenne szabad engedelyezni es mindjart lenne eleg helyi teherauto sofor. Ilyen rendszert elesben hasznalnak pl. Japanban is, mar jo 20 eve. (az ottani teherautosofor hiany kezelesere)

    Persze az automata kamionok hosszu tavon jobban megerik a cegeknek, de kornyezeti es hatekonysagi szempontbol a kontener atrakasos rendszer lenne a jobb, sot tavolsagi szallitasra (orszagok kozott) meg valamivel gyorsabb is lehetne. (villamositott vonalakon, nagysebessegu kontener tehervonatokkal)

    Valahogy van egy olyan erzesem, hogy a magas munkanelkuliseget es a mellette fellepo szakemberhianyat nem azzal akarjak megoldani, hogy tobb embert kepeznek es fizetnek meg, hanem meg azoknak a munkajat is kivaltjak valahogy akik meg dolgoznak. Gazdasagilag persze jobban megeri a munkasok kivaltasa, de nem feltetlen lenne ra szukseg. Foleg ugy, hogy mar most is vannak tokeletesen mukodo (raadasul csak kis mertekben automatizalt) megoldasok amik most azonnal megoldanak a problemakat.
  • t_robert #1
    A probléma akut jellegét jól mutatja az a tény, hogy egyszerűen nincsen elég járművezető a nyugati országokban a folyamatos áruszállítás stabil fenntartásához. A probléma súlyát jol mutatja az angliai üzemanyag hiány a kutaknál. De más fejlett országok is küzdenek a problémával. Nincsen kellő számú sofőr, aki vigye a szállítmányokat. A vasúti szállítás se oldja meg a kérdést, hiszen egy szállítmányt akkor kétszer kell felpakolni és lepakolni. Elvégre el kell kutatni a vasúthoz, majd a célállomás közelében a vasúttól a végső rendeltetési helyére. A hajó vagy más konténeres szállítmányozás is igényli a közúti szállítást. Szóval erősen növekszik a gyakorlati igény valamiféle automatizált szállításra a minél kevesebb emberi közreműködéssel. Rész megoldást jelenthet ha egyfajta konvojba állnak össze a szállítmányok és csak a legelsőt vezeti ember a többi kamion automatikusan követi az elsőt. persze mondjuk egy 10 kamionból álló szorosan egymást követő kamionok más problémákat vetnek fel a közúton a foglomban. Senki nem kerülget szívesen a közúton mondjuk egy 300 méter hosszú gépkocsi konvojt. :) De ha nincsen elég ember a szállításhoz nos marad az automatizálás valamiféle megoldása. Egyre inkább egy olyan szükséghelyzet, ami ki fogja kényszeríteni a probléma valamilyen megoldását.