SG.hu

Phantom Abyss

Kiadó: Devolver Digital
Fejlesztő: Team WIBY
Honlap

Rendszerkövetelmények:
Minimum: Windows 10 x64, Intel Core i5-4670K; AMD FX-8350, 8 GB RAM, GeForce GTX 660 (2048 MB), 5 GB szabad hely
Ajánlott: Windows 10 x64, Intel Core i7-7700HQ (vagy ennél jobb); AMD Ryzen 5 1500X (vagy ennél jobb), 8 GB RAM, GeForce GTX 1060 (vagy ennél jobb), Radeon RX 5700 (vagy ennél jobb), 5 GB szabad hely
Hasonló játékok: Crystal Call, Run Die Run Again, Synthwave Hop, Mirror’s Edge
Kategória: akció, kaland, roguelike

Ha régebben álmodoztál arról, hogy az Indiana Jones-filmeket látva magad is kincsvadász legyél, akkor itt a remek alkalom, ugyanis a Phantom Abyss lényegében erre épít.

Egy olyan kalandort alakítunk, aki egy templom felfedezése közben életét vesztette, és most az Abyssban van összezárva egy lénnyel. Akkor hagyhatja el a helyet, ha elegendő szent ereklyét összegyűjt. Ezek összegyűjtése a randomizált dungeonökben, az úgynevezett Temple runok közben történik. Annyi a dolgunk, hogy kezünkbe vegyük kedvenc ostorunkat, és a pályán végigugrálva megszerezzük az ereklyét. Egyszerű ugye?

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

Az egyszerűség illúziója gyorsan eloszlik, amint megtaláljuk a játék aszinkron multiplayer elemét, mégpedig a halott játékosok szellemeit, akik szintén ugrándoznak majd a templom belsejében. Minden templommal csak egyszer próbálkozhatunk, ha meghalunk, többet nem látjuk azt a helyet. Csak egyetlen játékos teljesíthet egy templomot, és amint ez megtörtént, örökre bezárul. Nem kell félnünk viszont, hogy kifogynánk a helyekből, ugyanis procedurálisan generálódnak a runok elején.

Nem is lenne roguelike játék, ha nem lennének benne megszerezhető (és később fájdalmasan elveszthető) fejlesztések. Kétféle formában találhatunk upgrade-eket: ilyenek lehetnek az összegyűjtött pénzből szobroknál megvásárolt fejlesztések és a runok végén megszerezhető ostormódosítások. Ha nem sikerül teljesíteni a templomot, akkor elbukjuk az aktuálisan nálunk lévő ostorváltozatunkat, és egészen addig nem is kapjuk vissza, ameddig egy másik játékos össze nem szedi. Ugyanígy mi is behúzhatjuk mások fegyverét, ha valaki „megvált” tőle.

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

A nehézség fokozatosan nő, és a pályák is egyre komplexebbé válnak. Minden templom rétegekre van osztva. A rétegek végén választhatunk, hogy mélyebbre haladunk, vagy rápróbálunk az aktuális réteg ereklyéjének megszerzésére. Ha az utóbbit választjuk, akkor már csak egy csapdákkal teli termet kell túlélnünk, és mehetünk vissza a hub területére, a relickel a zsebünkben.

Ha mégis lejjebb próbálunk szerencsét, akkor a következő réteg elejére kerülünk. A meglévő fejlesztéseinket visszük ugyan tovább, de a templom belsejében újabb típusú csapdák jelennek majd meg. Sokszor érdemesebb biztosra menni, és az ereklyét választani. Ha legalább egyszer nem voltál még a következő layerben, akkor szinte biztosra tudom mondani, hogy nem éled majd túl az első próbálkozást.

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

Ha a csapdák önmagukban nem lennének elég halálosak, akkor minden templomot egy-egy bizonyos lény őriz. Ők pedig minden egyes túlélt teremmel egyre erősebbek lesznek, és az egyetlen céljuk, hogy megakadályozzák, hogy az ereklyét megszerezzük. Amelyiket nagyon utálom közülük, az egy mérgezett bombákat dobáló guardian.

Nem elég, hogy ha a füstben maradunk, akkor sebez a méreg, de még le is lassítja a mozgásunkat. Valahogy mindig sikerül a lénynek a legrosszabb időben felbukkanni, és egy csapdákkal teli út közepén szór meg a mérgező bombáival. Így választhatok, hogy vagy a méreg, vagy a lassítás miatt kikerülhetetlen csapda öl meg.

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

Grafika: Ahhoz, hogy működhessen ez a nagyon gyors mozgás és csapdakerülgetés, a játék a színeivel próbál jelezni felénk. Például, ha egy padlón lévő tüskés csapdához érünk, akkor több szín átmenete jelzi a csapda fázisait: élesítve van, kioldott, épp visszaáll, kikapcsolt. Mivel néha van, hogy a másodperc törtrészéig látjuk csak ezeket a felületeket, így erre a rendszerre rövid idő alatt szinte reflexszerűen fogunk tudni reagálni. Ugyan rengeteg trükkös csapda található, ami felnyársal, összezúz vagy épp feldarabol, de nem fogunk vért vagy brutalitást látni. A halott játékosok szellemein lévő animációk azért némi csiszolást még igényelnének, mert elég darabos és sokszor hibás ez a rész.

Kezelőfelület, irányíthatóság: Az UI csak a legfontosabb információkat mutatja, így hasznos képernyőfelületet spórolunk meg. Az életpontjaink számát, aktuális pénzünket, a nálunk lévő kulcsok számát és az aktuálisan használt ostort láthatjuk rajta. Irányításra a játék nagyon precíz. Ha valami miatt meghalok, sosem érzem azt, hogy az irányítás lett volna a hibás. Mindig azt teszi, amire utasítjuk. Van benne egy technika, ami a Mirror’s Edge-játékokból ismerős lehet: akármilyen magasról esünk is le, ha a földet érés előtt benyomjuk a guggolás gombját, akkor forgunk egyet, és nem kell számolnunk az esési sebzéssel. Sprintelés közben a guggolás gombja egy csúszásra is használható. Ezzel nagyon könnyen le tudunk ereszkedni lejtős területeken. Kapaszkodni is könnyen tudunk falak peremeire. Távolabbról ráadásul az ostorunk célzott ütésével is fel tudjuk rántani magunkat.

Játszhatóság: Itt azonnal le kell szögezni, hogy ez nem a könnyen ingerültté váló emberek játéka. A stressz szintje szinte az egekben lesz. Különösen igaz ez a mélyebb rétegekre, ahol sebészi precíziót igénylő csapdák is vannak. Igazából bárki tud játszani a játékkal, de csak úgy van esélye nyerni, ha rászánja az időt, hogy felfedezze a csapdák fajtáit. A jó reflexek és az ügyes mozgás önmagában nem lesz elég. Arra is gyorsan rádöbbenünk, hogy mennyire addiktív a játék. Mindig azt a következő próbálkozást fogjuk hajszolni, mert érezzük, hogy most majd meglesz. Majd ismét meghalunk, és kezdődik előröl az ördögi kör. Lehetőség van a templomunk generált kódját odaadni barátainknak is, hogy ők is kipróbálják benne magukat.

Intelligencia, nehézség: Meg fogunk halni a játékban, ráadásul nagyon sokszor. Ezzel semmi baj nincs, ez a tanulási görbe része. Amint megértjük, hogyan működnek a csapdák, milyen időzítés van rajtuk, az indikátorok figyelésével szinte már csak végigsuhanunk a pályákon. Soha nem lesz egyszerű, de magabiztosságra tudunk szert tenni a tapasztalataink által. A guardianok nagyon kegyetlenek és okosak. Mindig megpróbálják a lehető legtöbb bosszúságot okozni nekünk, és minden teremmel csak egyre erősebbek lesznek. Valamilyen szinten azért szerencse is kell egy runhoz, mert sokkal nehezebb például a fentebb említett mérgező bombás szörny, mint a lézerrel támadó, akit egy szimpla egyenesen sprintelés képes jelentéktelenné tenni.

Hangok, zene: A zene nagyon jól kíséri a képi világot. Tipikusan olyan dallamokat hallunk, amilyeneket a kalandfilmekben az ősi romok között szoktunk. Amikor megjelenik a guardian, akkor minden feljebb tekeredik egy fokkal, és olyan zenére váltunk, ami tényleg pumpálja az adrenalint. Ezenfelül, ha egy húzósabb csapdarész van előttünk, akkor dinamikusan váltogatja a pörgős és chill zenét a háttérben. A hangeffektek nagyban segítik mozgásunkat. A csapdáknak tökéletesen kivehető állapotváltozásaik vannak. Az irányokat is könnyedén be tudjuk lőni szimplán a térbeli hangok alapján, így a sprintelés közben nem kell megállnunk szétnézni, hogy mi és merre található. Az ostorcsattintás és az arany csörgése is nagyon kellemes a fülnek, a konstans visszhang pedig adja a bezárt, barlangos érzést.

Összegzés: Elmondható, hogy Early Access-cím létére nagyon jó állapotban van már most is a játék. Körülbelül egy évre tehető, amennyit ebben a fázisban tölt majd el a játék, és feltehető, hogy a hozzáadott tartalom függvényében az ár emelkedni fog a végleges kiadásig. Ha valaki szereti az FPS-nézetű platformugrálásokat, akkor ez számára egy kihagyhatatlan játék. Abban az esetben is nyugodt szívvel tudom ajánlani, ha valaki egy komolyabb, pörgősebb kihívásra vágyna. Nem igazán sorolnám a streamerek között elég menőnek számító „ragejátékok” közé. Elég meredek a tanulási görbéje az elején a játéknak, de ha képesek vagyunk a tanulásra, akkor még magunkat is képesek leszünk lenyűgözni a parkourtudásunkkal.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!