Berta Sándor

Cementből készülhetnek a jövő akkumulátorai

A szakembereknek sikerült áttörést elérniük.

A Chalmers Műszaki Egyetem kutatói olyan újra feltölthető akkumulátort fejlesztettek ki, amely alapvetően cementből és abban elhelyezett rövid szénszálakból áll. Ez utóbbiakat még azelőtt integrálják az építőanyagba, hogy az megkötne és azok teszik lehetővé az elektromos vezetőképességet. Az anódokat vasréteg, míg a katódokat nikkelréteg fedi. A köztük lévő cement funkcionál elektrolitként.

Emma Zhang, a kutatócsoport egyik tagja kiemelte, hogy a betonakkumulátorok építésére irányuló korábbi kísérletek elbuktak, mert az energiatároló kapacitás nem volt elegendő. Azonban nemrég sikerült az energiasűrűségen javítaniuk, amely most 8 wattóra kilogrammonként. Ez tízszer több mint a korábbi cementen alapuló akkumulátoroknál. Ugyan az érték sokkal kisebb a lítiumionos akkumulátoroknál mértnél, de ezt kompenzálja a cement sokkal alacsonyabb ára. Egy 20 emeletes házban létrehozható hatalmas akkumulátor egymillió kilowattórás tárolókapacitással rendelkezik, ez kb. 300 háztartás ellátására elegendő.


További előnyt jelent, hogy a betonakkumulátorok a megtermelt áram emissziómentes tárolására is felhasználhatók és elsősorban azt a célt szolgálhatják majd, hogy akkor termeljék vissza a a megtermelt energiát, amikor arra az időjárás vagy a napszak miatt szükség van. Zhang közölte, hogy szerintük a jövőbeli magasházaknál néhány emelet energiatároló lesz. A klíma szempontjából ugyanakkor csak akkor lesznek jók az akkumulátorok, ha a cementet emissziómentesen állítják elő.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • pakeszke #4
    inkabb azt oldanak meg hogy a betonvas ne rohadjon szet
  • kvp #3
    Ennel azert meg a sima vas oxidos folyekony elektrolitos rendszer is hatekonyabb, raadasul ott tartalyokban lehet tarolni az elektrolitot es szivattyuval kisebb elektrodakon atvezetve egyfajta uzemanyagcellakent hasznalni. Es ez utobbibol mar van mukodo, kereskedelmi forgalomban levo rendszer. Raadasul a vas oxid es a viz az viszonylag olcso es sok van belole.
  • wraithLord #2
    Akkor tehát ez még nem az az áttörés amire várunk, bár ez is szilárdelektrolitos :D. Legalábbis nem szeretnék egy 70 kilós betonkockát az ebike-omra. Kb. akkora kellene a jelenlegi 2.7 kg-os Li-ion akku helyett. :D
  • Agyturbinikusz #1
    Akkor megszűnik a hétvégi barkács az emeletes házakban, nem lesz több ütvefúró koncert.