Berta Sándor

A 6G hozhatja el az áttörést az autonóm közlekedésben?

Az új szabvány tíz év múlva terjedhet el, s lendületet adhat a teljesen automatizált közlekedésnek és az okosgyártásnak.

Ivan Ndip, a Fraunhofer Társaság Megbízhatósági és Mikrointegrációs Intézetének (IZM) részlegvezetője rámutatott, hogy a 6G 15-ször nagyobb sávszélességet fog kínálni az 5G-hez képest, míg a késleltetési idő is sokkal alacsonyabb lesz. Az 5G adatrátája 20 Gbps, míg a késleltetési ideje körülbelül egy ezredmásodperc, a 6G esetében viszont az sávszélesség 1 Tbps, a késleltetési idő pedig körülbelül 100 mikromásodperc. Ahogy a szakember fogalmazott: a 6G teljesíti majd be azokat a várakozásokat, amelyeket az 5G keltett az emberekben és a cégekben.

Wolfgang Kellerer, a Müncheni Műszaki Egyetem 6G Jövőlaboratóriumának projektvezetője hozzátette, hogy a 6G-hálózatot úgy alakítják ki, hogy 99,999999999 százalékos megbízhatósággal működjön. Erre mindenképpen szükség van, mivel egy téves reakció a másodperc tört része alatt oda vezethet, hogy egy robot valakit megsebesít vagy valamit szétrombol. Kellerer szerint a 6G-nek annyira rugalmasnak és az alkalmazkodóképesnek kell lennie, hogy a megfelelő időben és ponton a szükséges teljesítményt biztosítsa. A 6G-hálózatoknál megvalósul a mesterséges intelligencia integrálása a mobilhálózatokba, amelyeknek köszönhetően ezek a rendszer magukat is optimalizálni tudják majd és szenzorokká válnak. Ndip kiemelte, hogy minden folyamatnak valós időben kell megvalósulnia, a le- és a feltöltéseknek is vagy akár a nagy felbontású várostervek betöltésének. Az 5G 20 Gbps-os kapacitása ehhez nem elegendő.

Van még egy fontos dolog: a digitális ikrek megalkotásának lehetősége. Ezek a digitális másolatok készülhetnek gépekről, termékekről és folyamatokról. A 6G és a digitális kópiák segítségével a valódi járművek vagy a gyártóberendezések idő- és térbeli problémák nélkül ellenőrizhetők és elemezhetők. Az új szabvány ugyanakkor a gőzerővel zajló fejlesztések ellenére is leghamarabb 2030-ra lehet piacérett. A szoftverek és a hardverek tekintetében még rengeteg a tennivaló. A bevezetés előtt 5 évvel fogják a 6G specifikációit meghatározni, ezután kezdődhetnek majd a tesztek.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kvp #5
    "Azért változtatnak, mert belátható, az önállő önvezetés nem működik."

    Kozben meg a jarvany alatt az emberek csondben elkezdtek hasznalni a robottaxikat:
    https://www.youtube.com/watch?v=qAZ6tJSj9T4

    Szoval mukodik. Nem holnap, nem jovo evben, hanem mar ez ev eleje ota.

    A szenzorok pedig ugyanugy kellenek, ha halozatba van kotve a kocsi, ha nincs, mert a gyalogosok es az elovilag tobbi resze nem rendelkeznek megfelelo poziciojelzessel, igy a halozat sem lathatja oket.
  • Tetsuo #4
    Azért változtatnak, mert belátható, az önállő önvezetés nem működik. Bár ahhoz eddig is valami technóáttörésre számítottak, hát az nem jött el.
    A két koncepció kiegészíti egymást, de valóban, sok fejlesztés mehet a kukába.
  • repvez #3
    Szóval 10 év után dobhatják a kukába az összes most folyo fejlesztést az önvezetés terén, mert most az önálloan történő navigálás megalkotásán van a hangsuly.
    Ezután meg majd a hálózatban kömunikáláshoz, meg majd nem lesz szügség azokra a szenzorokra amikre most .

    Meg egy másik nagyon fontos dolog a digitális ikrek, szóval ezentul majd abban sem lehetünk biztosak, hogy a banki utalás jo helyre megy e, mert valakik majd csinálnak egy pontos másolatot a rendszeréről, csak épp anynit változtatnak rajta, hogy az utalás máshova kerüljön és a gyors azonnali végrehajtás miatt lekövethetetlen lesz.
    ,
  • kvp #2
    Gyakorlatilag mar infras kommunikaciorol beszelunk. Ahhoz, hogy ez mukodjon minden oszlopra es fara adotornyot kell szerelni, cserebe tenyleg kicsi lesz a rendszer kesleltetese es ha mar ott vannak, akkor a toronyok kaphatnak kamerakat es lidar szenzorokat is, hogy az autok azt is lassak amit a sajat szemszogukbol nem. Ez a fajta bekamerazottsag nem csak az autonom autoknak, hanem a varosok vezetesenek is hasznos tud lenni.

    A mukodo autonom autokhoz egyebkent egyik sem kell, teljesen jol mukodnek halozat nelkul is, lasd a Google fele Waymo taxijai az USA-ban. Aboszolut semmilyen netkapcsolat nem kell hozza hogy egy auto mukodjon, persze van netkapcsolata, de csak hibakeresesi es flottakezelesi celbol, hogy a taxikat oda tudjak kuldeni ahova hivtak.
  • duke #1
    "Erre mindenképpen szükség van, mivel egy téves reakció a másodperc tört része alatt oda vezethet, hogy egy robot valakit megsebesít vagy valamit szétrombol. "

    A robotoknak peldaul az autoknak, eloszor maguktol is jol kell mukodniuk, es ha ez mar megy, utanna kell csak kiegesziteni a varosi halozattal, ami optimalizalja az egesz varos kozlekedeset.