Gyurkity Péter

Bemérték az Intel grafikus kártyáját

Szerény teljesítményt kínál a fejlesztés, viszont jön az erősebb változat.

Még tavaly novemberben írtunk arról, hogy végre bemutatkozott az Intel saját grafikus kártyája, vagyis a cég hosszú szünet után ismét megjelent az úgynevezett különálló (diszkrét) megoldások területén. A teljesítmény terén nem voltak nagy elvárások, ez nem is volt cél, az egyik első benchmark most ennek megfelelő számokat mutat.

Egy rövid Twitter-bejegyzés tette közzé a mérés eredményét, ennek alapján egy valóban szerény példányról van szó. A Basemark GPU-benchmark összevetésében az ASUS DG1-4G típust versenyeztették, mégpedig a szintén az Intel által leszállított Core i3-10100F chip társaságában, valamint az ASUS PRIME H410M-A alaplappal, amely egyike azon, egyelőre meglehetősen ritka példányoknak, amelyek támogatják a kártyát. A passzív hűtés már jól mutatja, hogy kitörő erőt nem várhatunk, a teszt során elért nagyjából 17 ezer pont tulajdonképpen az AMD belépő szintű Radeon RX 550 típusával hasonlítható össze, amely még az eredetileg 2016-ban bemutatott, 14 nanométeres Polaris-architektúrára épül, ez pedig szintén egyértelműen jelzi, hogy mire számíthatunk.

Természetesen nem ez lesz az Intel egyetlen próbálkozása, már gőzerővel dolgoznak a jóval erősebb példányon, amely a várakozások szerint még az idei évben megjelenik a piacon. Az Intel Iris Xe HPG kapcsán március közepén további részletek bukkantak fel, és bár ezek ugyan nem erősítik meg közvetlen módon a korábbi pletykákat, az szinte biztosra vehető, hogy a feldolgozó-egységek száma (legalábbis a fent ismertetett típushoz képest) 80-ról egészen 512-re ugrik, ez több mint hatszoros növekedést jelentene, a memória pedig 4 GB helyett már 16 GB lesz. Az alap órajel 1800 MHz, ez utóbbi kapcsán azonban még nem látunk teljesen tisztán.

Természetesen figyelemmel követjük majd a fejleményeket, bár az erősebb típus nyilván szintén nem fogja majd kikezdeni az AMD és az nVidia puszta teljesítmény terén korábban kialakított, tetemes előnyét.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • t_robert #15
    nem játékban néztem a teljesítményt, hanem grafikai teszt program átlag teljesítményét. 3D Mark és egyebek.... Azok szerint csak alig kétszer akkora a teljesítménye egy 3090-nek egy 1660-hoz képest...
    de ha a nyers shader egységek számolási képességét nézed mondjuk FP16-ban a 1660 10,05 TLOPS, a 3090 35,58 TFLOPS
    FP32-ben már jobban lemarad. 5,27 vs. 35,58 TFLOPS. Persze egyikben 192 bit a memória sávszél a másikban 384 bit. Az egyikben 1408 a shader egységek száma a másikban 10496.... Vagyis 10,6-szor annyi shader egység mellett se jön ki a teljesítmény 10,6-szorosra.
  • Agyturbinikusz #11
    És kapott gyorshajtási bírságot? Mennyivel ment?
  • kvp #10
    Az intel lemaradt a gyartastechnologiaban es nem igazan hoztak ki uj mikroarchitekturat mar jo ideje, tehat a cpu-kat sem nagyon fejlesztik. Valoszinuleg elfogyott a jo hardveres mernok a fejleszto reszlegen es elfogyott a kutato a jobb gyartastechnologiak fejlesztesehez. Plusz kihagytak az arm altal elvitt teljes mobilos szegmens es az azzal jaro beveteleket. Igazabol mar akkor bebuktak volna, amikor az ia64 bedolt, ha az amd nem menti meg az x86-ot az x86-64 architekturaval (ami egyebkent trivialis fejlesztes lett volna az intel-nek is). Nem tudni mi ment felre es mikor, de nem az nem mostanaban volt.
  • Zsoltee_a_bator #9
    Laptopba sem jo szerintem, meg ugy semmibe.. sokkal inkabb valasztanek integralt amd -t.
  • UUUU #8
    Letjogosultsaga max a laptop GPUban lenne, amugy semmi.
  • Zsoltee_a_bator #7
    Pont a memoriasavszel miatt nem linearisan no a teljesitmeny a magok szamaval, legalabbis jatekban. A 3090 nem is arra idealis, inkabb machine learningre (mar csak a ram miatt is, kisebb kartya nem is eleg).

    Tldr 6-7x annyi mag, de csak 2.5x savszel.. de a limitacio kozel sem olyan drasztikus. Az 1660-nal amugy also hangon 5x annyit megy a 3090 (mostani jatekokat ne 1080p-n tesztelj, mert ugy csak a cpu bottlenecket mered, kesobb majd jobban elojon az elony kisebb felbontason is)
  • cateran #6
    Hehh Intel...Elkepeszto modon visszalepest produkaltak az 11. generacios cpukkal es probalnak betorni a gpu piacra 1 olyan dedikalt kartyaval, ami meg az integraltakkal (vega 11) is csak nehezkesen veszi fel a versenyt?
  • t_robert #5
    Jól mutatja a dolgot például az én GTX-1660-am amiben úgy 1436 feldolgozó egység van Egy RTX-3090-ben meg 10500 körül. Ennek ellenére alig 2-szeres a sebesség nővekedés. Miközben a teljesítmény nővekedés egy része a nagyobb memória sebességből és a szélesebb memória buszból adódik.
  • t_robert #4
    a grafikai feldolgozó egységek számának növekedése nem okoz amúgy lineáris teljesítmény növekedést... Attól, hogy 80-ról 512 lesz a számuk nem lesz 6-szor akkora a teljesítmény. egy grafikai kártya az egy integrált rendszer, amink teljesítményét több összetevő együttese adja meg. pld. memória sebesség, sávszélesség órajelek stb... ahogy egy PC esetében egy elvben dupla olyan erős procitól nem lesz az egész rendszer teljesítménye dupla a réginek.
  • t_robert #3
    nem azt mondják, hogy annyit eszik, mint a RX 550, hanem hogy kb. azzal egyenértékű a grafikai teljesítménye. Alig erősebb a teljesítménye, mint mondjuk egy porciba épített VEGA 11 GPU.