Gyurkity Péter

2035-re váltana e-autókra a GM

20 éven belül pedig karbonsemlegessé tennék a vállalat minden tevékenységét.

Az elektromos autók piacával kapcsolatban leginkább a Tesla háza táján zajló fejleményekről számolunk be rendszeresen, ám az utóbbi néhány évben a hagyományos szereplők is igyekeztek felzárkózni Musk cége mögé, sorra mutatva be saját fejlesztéseiket. Most az egyik amerikai óriás ismertette ambiciózus terveit, amelyek egy 20 évre szóló menetrendről szólnak.

A napokban már írtunk arról, hogy a Microsoft is befektet a General Motors egyik leányvállalatába, nem sokkal ezután azonban a cég első embere közölt egy hosszabb írást a LinkedIn oldalán, ismertetve a főbb elképzeléseket. Ezzel persze részben már az új Biden-adminisztráció jóindulatát szeretnék elnyerni, de közben azt is jelzik, hogy komolyan gondolják az átállást, amelyet egyre inkább piaci (és nem pusztán politikai) tényezők kényszerítenek ki. A terv részeként minden amerikai üzemüket megújuló energiára állítanák át legkésőbb 2030-ig, 5 évvel később ezt már globális szinten is követnék, ugyanezen évben (2035) pedig már gyakorlatilag minden újonnan leszállított autójuk elektromos meghajtásra épülne.

További 5 évet kellene várni a teljes karbonsemlegesség eléréséhez, ami esetükben azt jelenti, hogy ahol ez technológiailag lehetséges, a termékek és a gyártás folyamata nem járna további kibocsátással, ahol pedig ennek megvalósítása még 20 év múlva sem lesz lehetséges, ott egyéb módon (karbonkreditek megvásárlása vagy a kibocsátás elfojtása) érnék el a semleges jelleget. A párizsi klímaegyezmény legoptimistább célkitűzését követik, vagyis a globális átlaghőmérséklet legfeljebb 1,5 Celsius-fokos emelkedését szeretnék elérni, ennek érdekében több szervezettel és kormányzattal együttműködnek majd, nem beszélve a beszállítókról, akiknél szintén szorosabb együttműködést, határozottabb fellépést és nagyobb átláthatóságot ígérnek.

Két területen látunk ezzel kapcsolatban jelentős akadályokat, ezek egyike az akkumulátorok piaca, a másik pedig a töltők hálózata. Mindkét téren komoly előrelépéseket regisztrálhatunk, könnyen lehet tehát, hogy az elkövetkező 20 évben megvalósul az áhított cél. Más kérdés, hogy miközben az amerikai kibocsátás csökken (2007 és 2019 között ez 6,13 milliárd tonnáról jött le 5,28 milliárdra), ugyanezen időszakban a kínai adat 6,86 milliárdról ugrott fel 10,17 milliárdra, amiben az ország növekedése, másrészt pedig az amerikai és európai gyártói tevékenységek áthelyezése, kiszervezése játszott szerepet.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • bdzsana #3
    "Kapcsolodó cikkek: Az elektromos autók nem lassítják a globális felmelegedést."

    Konkrétan ezt a cikket nem olvastam, de az ehhez hasonló cikkek általában úgy hasonlítanak össze, hogy az elektromos autóknál beleszámolják az áram előállítását és tárolását, a benzines autóknál meg az üzemanyag meg csak úgy jön a kútból.

    Másrészt nem elég ha csak a pillanatnyi állapotot vesszük. Meg kell nézni hol járunk az egyik technológiában és hol a másikban.
    Ha ugyanannyira szennyező egy már kifforott technológia mint egy gyerekcipőben járó, akkor már jó úton vagyunk.

    És persze a harmadik szempont, hogyha ugyanannyira szennyező, de e szennyezés nem ott koncentrálódik ahol a legtöbb ember él (városokban) már nagyot mentünk előre.
  • And37 #2
    "Kiváncsi lennék egy átfogó, ismétlődő összehasonlításra: elektromosautó gyártása, üzemeltetése, üzemanyagszűkségletének fedezése vs. hagyományos autógyártás, üzemeltetés, üzemanyag, stb."

    Sok ilyen van/volt már, és attól függően hogy kinek a megbízásából készült, elég színes az eredmény. Gyártásig általában veszít az elektromos autó (mint a műfenyő is), de attól függően hogy Paks+napelem vagy német/kínai szénerőművek látják el árammal, rövidebb-hosszabb időn belül tisztább (azokban a tanulmányokban, amik nekem jobban tetszenek.) :) De a tanulmányok elég sokfélék, sok helyen csak a CO2-t veszik figyelembe, ami szerintem hülyeség (itt pl. ezekről egy pár évvel ezelőtti összesítés: https://villanyautosok.hu/2017/11/04/megcafoltak-kutatok-villanyautok-szennyezeserol-szolo-tevhitet/ ).

    Olyan szempontból sem egyszerű a válasz, hogy a folyamatosan érkező másfélszer-kétszer-ötször jobb aksikról érkező hírek ha végre a gyártásról szólnának és nem csak kutatásról, jelentősen változatnának a helyzeten. Ha mondjuk összehasonlítod a kilencvenes évek közepének mobilját a mostanival, látható a csúcsra járatott kutatás-fejlesztés hatása, itt még nem értünk a végére. Környezeti terhelésnél meg az akkugyártás sem fekete-fehér: ha utána házi szünetmentesként powerwallban vagy az ausztrál hálózatingadozásokat stabilizáló erőműben tovább használják a 60%-ra leromlott aksit, az olyan lehetőség, amivel eddig nem rendelkezett az emberiség, és a hasznos élettartama ezzel megnő, így az egységnyi időre jutó környezetszennyezés csökken.

    A másik oldalon a normál motorfejlesztésekben nem nagyon érzem a szintlépés lehetőségét, amit most csinálnak, hogy egyre kisebb, egyre jobban túlhúzott motorokat gyártanak, azzal kisebb lesz ugyan az üzemanyagfogyasztás, cserébe hamarabb kell kukázni a motor részeit, ami növeli a gyártási környezetszennyezést.

    Aztán az sem mindegy, hol történik a környezetszennyezés - van, akit a (saját szemszögéből) világ végén pár évszázadra elhelyezett radioaktív hulladék sokkal kevésbé zavar, mint a körúti nitrogén-oxidok, más meg élből hallani sem akar egy potenciális atombombáról pár száz kilométeres körzetben (és meg sem győzhető róla, hogy technikailag lehetetlen, hogy atombomba legyen belőle).

    Ha valaki tudna linkelni átfogó, friss és elfogulatlan összehasonlítást tartalmazó tanulmányt, engem is érdekelne (pl. a Volkswagen saját összehasonlító adatai is csak mérsékelten elfogadhatóak egy cikk szerint: https://alapjarat.hu/aktualis/teljes-eletciklust-nezve-melyik-szennyezobb-dizel-vagy-az-elektromos-auto)
    Utoljára szerkesztette: And37, 2021.02.09. 10:25:30
  • mortep #1
    Kapcsolodó cikkek: Az elektromos autók nem lassítják a globális felmelegedést.

    Eddig is azt vallottam, hogy az elemeskocsi beszerzése kevés, leginkább a lelkiismeret hamis megnyugvását szolgálja. Kiváncsi lennék egy átfogó, ismétlődő összehasonlításra: elektromosautó gyártása, üzemeltetése, üzemanyagszűkségletének fedezése vs. hagyományos autógyártás, üzemeltetés, üzemanyag, stb.

    De akárhogy nézzük, szemlélet- és életmódváltás kell. Ezt vagy magunk lépjük meg, vagy majd a természet rákényszerít a lépés megtételére...
    Utoljára szerkesztette: mortep, 2021.02.02. 17:12:52