Berta Sándor
Már 250 repülőgépen érhető el LTE-hálózat
Nagy tempóban zajlik a légi járművek átalakítása.
A European Aviation Network (EAN) légitársaságaihoz tartozó repülőgépekhez kifejlesztett Long Term Evolution (LTE) hálózatot 2016 decemberében helyezte üzembe a Nokia és a Deutsche Telekom. Az EAN a legnagyobb adatátviteli sebességet biztosító európai WLAN-hálózat, amelyet a bevezetése óta több mint 200 000 út során több mint 20 millió utas használt. A rendszer előnye a gyakorlatilag folyamatos zökkenőmentes működés és a rendkívül alacsony késleltetés. Ebbe nem csak műholdak, hanem 300, a kontinensen telepített LTE bázisállomás tartozik bele. (Az EU országain túl Svájcban és Norvégiában elérhető.) A cellaméret 150 km, 10 km magasságig és 1200 km/óra sebességig használható. Az adatátviteli kapacitása 50 gigabit, repülőgépenként 75 megabit, amit nem kell megosztani a földfelszínen lévő felhasználókkal. A program tagja az Airbus, a Cobham, az Immarsat és a Thales is.
A Deutsche Telekom most közölte, hogy immár több mint 250 repülőgép fedélzetén érhető el az EAN és az európai repülőgép-flották felszerelése a koronavírus-járvány ellenére halad. A hálózat többek között hozzáférhető az Iberia és a Vueling járatain, valamint a British Airways (BA) összes rövid távon közlekedő repülőgépén. A BA tapasztalatai alapján a fedélzeti internethasználat a pandémia ellenére folyamatosan növekszik.
Philip Balaam, az Inmarsat Aviation elnöke kijelentette, hogy az EAN megváltoztatta az európai légiutasok számára elérhető szélessávú internetpiacot és a rendszer teljesítményét mind az emberek, mind a légi társaságok nagyra becsülik. A hálózat tavaly nyáron és ősszel rekord mértékű adatforgalmat könyvelhetett el. A menedzser hozzátette, hogy az egyes repülőgépek felszerelése a szükséges eszközökkel csupán kevesebb, mint 9 órát vett igénybe.
Az egyetlen nagy kimaradó a Lufthansa csoport. A légitársaság szóvivője megerősítette, hogy a koronavírus-járvány miatt számos projektet jegeltek és azok között van az EAN bevezetése is, mivel nem akarják a műholdas internetre felkészített flottájukra további pénzt költeni. Jelenleg 90 saját gépükön és 31 Austrian Airlines repülőn nyújtanak internetszolgáltatást.
A European Aviation Network (EAN) légitársaságaihoz tartozó repülőgépekhez kifejlesztett Long Term Evolution (LTE) hálózatot 2016 decemberében helyezte üzembe a Nokia és a Deutsche Telekom. Az EAN a legnagyobb adatátviteli sebességet biztosító európai WLAN-hálózat, amelyet a bevezetése óta több mint 200 000 út során több mint 20 millió utas használt. A rendszer előnye a gyakorlatilag folyamatos zökkenőmentes működés és a rendkívül alacsony késleltetés. Ebbe nem csak műholdak, hanem 300, a kontinensen telepített LTE bázisállomás tartozik bele. (Az EU országain túl Svájcban és Norvégiában elérhető.) A cellaméret 150 km, 10 km magasságig és 1200 km/óra sebességig használható. Az adatátviteli kapacitása 50 gigabit, repülőgépenként 75 megabit, amit nem kell megosztani a földfelszínen lévő felhasználókkal. A program tagja az Airbus, a Cobham, az Immarsat és a Thales is.
A Deutsche Telekom most közölte, hogy immár több mint 250 repülőgép fedélzetén érhető el az EAN és az európai repülőgép-flották felszerelése a koronavírus-járvány ellenére halad. A hálózat többek között hozzáférhető az Iberia és a Vueling járatain, valamint a British Airways (BA) összes rövid távon közlekedő repülőgépén. A BA tapasztalatai alapján a fedélzeti internethasználat a pandémia ellenére folyamatosan növekszik.
Philip Balaam, az Inmarsat Aviation elnöke kijelentette, hogy az EAN megváltoztatta az európai légiutasok számára elérhető szélessávú internetpiacot és a rendszer teljesítményét mind az emberek, mind a légi társaságok nagyra becsülik. A hálózat tavaly nyáron és ősszel rekord mértékű adatforgalmat könyvelhetett el. A menedzser hozzátette, hogy az egyes repülőgépek felszerelése a szükséges eszközökkel csupán kevesebb, mint 9 órát vett igénybe.
Az egyetlen nagy kimaradó a Lufthansa csoport. A légitársaság szóvivője megerősítette, hogy a koronavírus-járvány miatt számos projektet jegeltek és azok között van az EAN bevezetése is, mivel nem akarják a műholdas internetre felkészített flottájukra további pénzt költeni. Jelenleg 90 saját gépükön és 31 Austrian Airlines repülőn nyújtanak internetszolgáltatást.