Gyurkity Péter

Sofőr nélküli autókkal újít a Walmart

Ezzel a lépéssel kerülnek közelebb az automatizált kiszállítások rendszeréhez.

Az önvezető autók tömeges elterjedésének korát éljük, bár a folyamat csak lassan, fokozatosan, olykor fennakadásokkal zajlik. A jól ismert amerikai üzletlánc egyszerre több startuppal dolgozik együtt, az újabb lépés eredményeként pedig két helyszínen is beindulhat az emberi sofőrök nélküli kiszállítás.

Még december második felében számoltak be a különböző források a Walmart és a Gatik nevű startup együttműködésének kiterjesztéséről, amely a kiszállítás területén is megvalósítaná az emberi autóvezetők teljes száműzését. A két cég jelenleg Arkansas területén dolgozik együtt, ennek keretében az elmúlt egy évben azt sikerült elérni, hogy egy elosztóközpont és a helyi Walmart között közlekedjenek ezen kisteherautók, vagyis a vásárlók közvetlenül nem tapasztalhatták az újítást, a járművek viszont már 112 ezer kilométert tudhatnak maguk mögött, bár ezt a távot egyelőre sofőr jelenlétében tették meg, akinek veszélyhelyzet esetén kell közbelépnie, megelőzve az esetleges galibákat. Ahogy említettük, a következő lépés ezen sofőrök száműzése lesz, két helyszínen pedig már a kiszállítás is automatizált módon mehet végbe, bár egyelőre házhoz szállításról még nincs szó.

A tervek szerint Arkansas és Louisiana területén, egy-egy helyszínen vezetnék be az újítást, ami ezen konkrét esetekben azt jelenti, hogy a helyi Walmart és egy előre kijelölt átvevőpont között mozognak majd a Gatik által módosított járművek, egy nagyjából 35 kilométeres távon, személyzet nélkül. A vásárlók ezen pontokon vehetik majd át az ily módon célba juttatott árukat, tehát arról nincs szó, hogy az önvezető teherautók közvetlenül házhoz mennek. A Walmart eközben több másik céggel is együttműködik a rendszer fokozatos kiterjesztésén, ezek között olyan nevek szerepelnek, mint a Waymo, a Cruise, a Nuro, a Udelv, a Baidu, a Ford, valamint a Postmates. A Gatik a maga részéről radikálisan új megoldásként írja le fejlesztését, a különféle érzékelőkkel ellátott járművek a remények szerint a nagyobb forgalomban is gond nélkül közlekednek majd.

A Walmart nem mindenhol halad egyértelműen az automatizálás felé, tavaly például több esetben emberekre cserélték le az addig alkalmazott robotokat, a kép tehát meglehetősen vegyesnek mondható.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kvp #1
    Tesztelik a technologiakat. Egyebkent teherautoknal elso korben a raktarak kozotti mozgast erdemes automatizalni. Nagy tavolsagok, jellemzoen orszaguton, fix utvonalon, mind a kiindulasi, mind a celteruleten a ceg altal ellenorzott telephelyi korulmenyek kozott, a jarmuvekre szabott parkolokkal. Ezzel lehet a legjobban csokkenteni a szoftver altal megoldando problemakat es kivaltani a nagytavolsagu soforoket. (akar teljesen autonom, akar egyetlen emberi felugyelos konvoj modban hasznalva a teherautokat) A hazhozszallitas pedig egy teljesen mas onvezeto problemat jelent, mert ott az utcarol be is kell vinni a termekeket az ajtokig.

    Nem veletlen, hogy a fix utvonalas onvezeto buszok hamarabb jelentek meg mint az onvezeto szemelyautok. A fix utvonalas onvezeto teherautok is hasonlo modon jelenhetnek meg, joval a valtozo cimekre meno hazhozszallito teherautok elott.