Gyurkity Péter

Kiszervezi a chipgyártás egy részét az Intel

További sorozatok gyártását veszi át a TSMC, miközben folytatódik az AMD előretörése.

Az Intel kapcsán mostanában inkább a csíkszélesség stagnálása, valamint a rivális erősödése szerepel a hírekben, a cég háza táján nem túl sok, kifejezetten kedvező fejleményről számolhattunk be. Most újabb rendezvényen beszéltek a jelenleg zajló fejlesztésekről, miközben egy másik forrás révén a TSMC-vel ápolt kapcsolat szorosabbra fűzéséről szereztünk tudomást.

Az Intel Labs Day 2020 alatt egy prototípusról, valamint további fontos előrelépésekről beszéltek, azonban még mindig picit messze vagyunk attól, hogy a fotonok bevonásával induljon el a terület újabb forradalma. A felhasználók számára ennél talán fontosabb hír, hogy még szorosabb lesz az együttműködés a tajvani TSMC-vel, egy nemrég közzétett álláshirdetés alapján ugyanis az Atom chipek mellett az Xe-HPG és Xe-HPC grafikus vezérlők,,valamint egyes Xeon SoC-k gyártásáért is ők lesznek majd felelősek, bár az nem túl valószínű, hogy a mennyiség terén ez óriási előrelépést jelentene számukra, hiszen itt egyrészt a legfejlettebb gyártósorokra kiemelkedően nagy az érdeklődés, másrészt pedig az Intel egymaga olyan nagy mennyiségben állít elő chipeket, hogy ezek legnagyobb részéről saját magának kell gondoskodnia. A lépés mindenképpen logikus viszont, hiszen ez némi könnyebbséget jelent a cég illetékeseinek.

Eközben tovább folytatódik az AMD előretörése, legalábbis a Steam legújabb felmérése szerint, amelynek eredményeit szintén a napokban tették közzé. A novemberi adatokat is tartalmazó részletes anyag alapján az AMD chipjeit már a portálon megforduló játékosok csaknem 27 százaléka vette igénybe, ami azért nagy szó, mert egy évvel ezelőtt ez az arány még 20,5 százalékon állt, 2018 őszén pedig alig 17,5 százalékot mondhatott magáénak a kisebbik gyártó. Jól látszik tehát, hogy a javulás folyamatos, ebben nyilván nagy szerep jut majd a Ryzen 5000-családnak is, amely nemrég mutatkozott be a nagyközönség előtt.

Érdekességként tehetjük ehhez hozzá, hogy az Amazon oldalán a legjobban fogyó chipek között a Ryzen 7 3700X vezeti a listát, bár a második helyen már az Intel Core i7-9700K található – 7 helyet viszont az AMD megoldásai kaparintottak meg, az új példányok pedig szépen jönnek fel a rangsorban.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kvp #22
    Az nvidiat nem a varhato pc videokartya eladasok hozzak lazba, hanem az, hogy megvettek az ARM-ot. Tehat ossze tudjak hozni azt amit az Apple az M1 chippel, csak eppen egy nvidia videokartyat epithetnek ossze egy tetszolegesen fejlett (ok fejlesztik) ARM-os CPU tombbel. Mindezt akar desktop, akar szerver kornyezetben, ahol a teljesitmenyt nem limitalja jelentosen az energiafelhasznalas. (256 ARM CPU magos, 16 ezer GPU magos "N1-es" chip, 2TB tokozott ram-mal mint gamer pc/desktop workstation on a chip?)
  • UUUU #21
    Inkabb a trendet tartom aggasztonak, ami folyik. Ugyebar eloretortek a mobilos jatek bevetelek, amiket mar sok evvel ezelott megjegyeztem, persze tobben foleg a konzolos oldalrol, mindig jottek az ellenervek, hogy ez ugy sem tortenik majd meg. Kozben meg mar azok termelik jelenleg a jatekiparban a legnagyobb bevetelt. Ezzel nem is lenne baj, viszont az a trend, hogy csilliardokat elkernek a mobil jatekokban az eleg aggaszto. 30-40 ezres kontenteknek sem nevezheto vegyel meg egy haladast elosegito packot, paywall lett az egesz mobil game iparag, mikozben az A+++ konzol es PCs teljes jatekok ara kb a fele aron beszerezhetok.
    Utoljára szerkesztette: UUUU, 2020.12.07. 12:12:25
  • UUUU #20
    Mar 10 eve is ezt irtak es ugyanugy abraztak. Ezzel szemben, a konzolos osszehasonlitasban is. Kozben meg nem tortent meg, sot a PCs jatekeladasok is 4.8%-al novekedtek 2020-ban. Korai meg mindig temetni a PCt. Rengeteg PCs hardver es szoftver fejlesztes raadasul masik iparagakban csapodik le. Meg a konzoloknal is az AMD fejleszteseit hasznaljak, akik erosen jelen vannak a PCs iparagban.

    Az Nvidia is azon az allasponton van, hogy korai temetni az iparagat. "PC gaming is still a huge market, and Nvidia isn't afraid to commit to it."

    "PCs are the world's most popular gaming platform with about 1.5 billion players — roughly half of the 3 billion gamers worldwide. By contrast, only about 8% of gamers globally appear to be dedicated console players. That's one reason why Nvidia, the leader in PC graphics, does not appear especially chagrined that both Microsoft and Sony opted for graphics systems from AMD for their new consoles."
  • zola2000 #19
    Off: Mondjuk mobilon a pubg mobile, a fate grand order és a genshin impact termeli a legnagyobb bevételt
    https://sensortower.com/blog/fate-grand-order-revenue-4-billion

    Csak nyugaton a fortnite.
  • Sir Cryalot #18
    "Nem mellesleg egy 40 milliard dollaros biznisz nem tunik el a sulyesztoben az egyik naprol a masikra."

    Felgyorsítható a folyamat roppant mód, ui. az az ábra egy befektetésekkel foglalkozó cégtől van, és ezek éppen azzal foglalkoznak, hogy -gyakorlatilag- LETAGADJÁK hogy az egyik oldalon valaha is lett volna pénz (jelen esetben PC játékfejlesztés megtérülése), amíg a másik oldalra legszívesebben ÖNTENÉK . Ennek eredményeképp egyoldalra kerül nem csak a pénz hanem vele a lelkesedés is, túloldalra meg a leszállóág . Nem rajtam kell számonkérni ezt a fajta viselkedést , de én is egyre több rációt látok benne, sőt ez egy totál lefutott ügynek tűnik.
    És nem töröltem , miért töröltem volna , lefutott ügy. Windowsos gamerpécé , nevetség tárgya.
    Utoljára szerkesztette: Sir Cryalot, 2020.12.07. 11:20:24
  • kvp #17
    A PC az lehet barmi ami szemelyi szamitogep. Telefon, tablet, laptop, asztali gep. Ezekben lehet barmilyen processzor, az m68k-tol az x86-on es a ppc-n at az arm-ig. A lenyeg, hogy mukodjon. Az x86 alapu windows-os rendszereknek varhatoan kisebb jovojuk lesz ha az intel es az amd nem tud felzarkozni az arm-os gyartokhoz technologiaban, de mivel nem licenszelik az architekturaikat kulso gyartoknak, ezert ez eleg nehez lesz.

    A piac azert ment el az arm fele, mert ez volt a kesz, licenszelheto architektura, amit emellett folyamatosan fejlesztenek is. Tehat az aramkori fejlesztes az arm-nal van, a gyartastechnologiai fejlesztes a hardvergyartoknal. Igy a verseny miatt sokkal gyorsabb az uj technologiak bevezetese. Raadasul az arm architektura egyszerusege miatt olcsobban tudnak tobbet gyartani. A mobil szegmens pedig akkora, hogy az arm gyartoknak joval tobb beveteluk van mint az x86-ost gyartoknak, ezert tobb penzt tudnak a gyartastechnologia fejlesztesere forditani.

    Hosszutavon ez oda vezethet, hogy olcsobban tudnak adni jobb chipeket mint az intel vagy az amd. Inntentol pedig logikus lepes, hogy a telefon, tablet es beepitett szegmens utan a laptop es desktop szegmensben is az arm terjedjen el. Az egyetlen ami miatt itt meg az x86 a gyakoribb a windows x86 alapusaga es a regi szoftverek (mint uzleti, mind jatekok) tamogatasa. Ha sikerul a wintel achitekturat vagy kivaltani vagy emulacioval (lasd dosbox) utolerni, akkor mar nem eri meg x86-os gepeket gyartani. Mivel egyszeruen dragabb es lassabb lesz mint a modernebb arm-os. Ehhez az arm reszerol egy jo ketszeres teljesitmeny elony kell, mivel akkor az x86-os architekturat mar erobol is tudna emulalni. Most vagyunk kb. az 1:1 szinten, ebbol meg barmi lehet. (pl. osszeszedhetne magat az intel es gyarthatna arm-nal kisebb fogyasztasu, de gyorsabb x86-osokat is)
  • UUUU #16
    Vagy te nem latod, mert kitorolte kesobb az uzenetbol. Konkretan azt irta, hogy a PCnek reszeltek. Az meg egyelore erdektelen mit vizualizalnak, mikozben az abran csokkenest jeleznek addig a 2020-as evben emelkedett a bevetel a PC eladasi oldalon, Konkretan meg azt se tudjuk, hogy milyen valtozast hozhat a PC iparban, ha megjelennek az ARMos windowsos gepek, lehet akar fellendulest is hozhat az iparagnak, meg tobb bevetelt generalva. Nem mellesleg egy 40 milliard dollaros biznisz nem tunik el a sulyesztoben az egyik naprol a masikra.
    Utoljára szerkesztette: UUUU, 2020.12.07. 10:43:57
  • SanMaster #15
    Ez az ábra kiváló :O. Lopom :D
  • Sir Cryalot #14


    PC iparág nem fog lépést tartani semmivel ott , az a nyamvadt bővülés is a konzol kárára volt, úgyhogy reszeltek.
  • zola2000 #13
    Senki sem írt olyant hogy a PCnek reszeltek, hanem csak olyant hogy x86-x64 mellé windowson egyre elterjedtebb lehet az ARM is.