Berta Sándor

Szenzoros funkció­fóliák kerülnek az autók belsejébe

Az intelligens felületek hosszú távon kiválthatják a fizikai gombokat.

A nyomtatott elektronika képezi az alapját a szenzoros funkciófóliáknak, amelyek a jövőben a gépkocsik belső terének az irányítóelemei lehetnek. Az érintőpadok melletti elhelyezett funkciófóliák teljes mértékben alkalmasak lesznek a fizikai gombok kiváltására. A gyártók egyre több szenzort, kamerát és más eszközt integrálnak a járműveikbe, emiatt folyamatosan növekszik az autókban lévő kábelrengeteg. Előfordul, hogy egy-egy gépkocsiban akár 2 kilométer hosszú vezeték kanyarog.

A kijelzők beépítése nem jelent megoldást, hiszen nincs értelme egy műszerfalra féltucat képernyőt felszerelni. A megoldásra a Henkel jött rá: nyomtatott elektronikát kell alkalmazni. A táraság egyre nagyobb összegeket fektet be a technológiába. Stijn Gillissen, a cég illetékes részlegvezetője kifejtette, hogy így az egyes alkatrészek egyre költséghatékonyabb módon és nagyobb darabszámban állíthatók elő, miközben a felhasználási területeik a korábbi sokszorosára nőnek. A technológia számos ágazatnak kínál új lehetőségeket, s ezzel párhuzamosan feleslegessé és elavulttá teszi a fizikai gombokat.

A Henkel egyik legfontosabb partnere az intelligens (kezelő)felületek fejlesztésében a Bare Conductive brit cég. Matt Johnson, a vállalat vezetője és társalapítója hangsúlyozta, hogy a partnereikkel, így a Henkellel közösen készítik ezeket a felületeket nem csupán a közúti járművek, hanem az okosotthonok, az okosirodák és az okosvárosok számára.

Eközben a Continental is új koncepciókat valósít meg, amelyek segítségével a funkciók kezelése még biztonságosabb és kényelmesebb lehet. A kifejlesztett eljárás lehetővé teszi a szenzorok, a LED-ek és más elemek integrálását a különböző felületekbe és anyagokba. A megalkotott termékeket nem csak a műszerfalban hasznosítják, hiszen így készülnek olyan ülésfűtések, amelyeknél a tintát a fóliára nyomtatják rá. Ezek a korábbiaknál könnyebben beépíthető, jobb melegítési képességű és energiatakarékosabb ülésfűtéseket eredményeznek. Sőt, a tinták összetételével befolyásolni lehet a maximális fűtési hőmérsékletet és megakadályozhatóvá válik a túlmelegedés. E megoldások elsősorban az elektromos autókba kerülhetnek majd, hiszen azok motorjai nem produkálnak megfelelő mennyiségű hulladékhőt az ülésfűtések számára.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Omega #5
    Ez profit szerzéséről szól, eladják a parasztnak a fóliát ugyanolyan drágán mint egy rendes műszerfalat a gyártási költség pedig a töredékére esik, a minőség itt nem fontos szempont.
    Olcsóbb eszközökhöz jó lehet, de ilyen fóliázott autót nem vennék.
    Utoljára szerkesztette: Omega, 2021.01.01. 14:34:46
  • M2 #3
    Számomra ez egy teljesen értelmezhetetlen cikk. Nincs kapcsolat a mondatok között.

    Például:
    "E megoldások elsősorban az elektromos autókba kerülhetnek majd, hiszen azok motorjai nem produkálnak megfelelő mennyiségű hulladékhőt az ülésfűtések számára."

    Ülésfűtés a belső égésű motor maradékhőjével? Mikor? Ki? Hogyan?
  • Timbu #2
    Ez most egy megkésett '95-ös hír, hogy hogy képzelik el a gyártók a jövő autóját? :)
    Ezt az egészet megkésetté teszi, hogy az összes új autóban egy nagy központi kijelző van, aztán viszlát. (Ami mellé persze szériatartozék a sávtartó automatika meg vészvék asszisztens is...)
    Utoljára szerkesztette: Timbu, 2020.12.21. 20:37:07
  • kvp #1
    Azert a rezisztiv ultesfutes eseten megnezem, hogy az energiat 100%-ban hove alakito futoszalaknal hogyan lesz hatekonyabb barmi mas technologia. (az elektromos futes az mindig 100%-osan hatekony) Inkabb alacsonyabb eloallitasi kolteget lehetne irni.

    A folias vezeroelemekkel kapcsolatban pedig annyit tudok mondani, hogy az erintokijelzoknel mar csak a kijelzo nelkuli erintofolia rosszabb visszajelzes celjara. Se azt nem tudjuk, hogy jo helyen ertunk-e hozza, se azt, hogy tenyleg erzekelte-e a parancsot es ha meg kijelzo sincs alatta, akkor aztan semmi visszajelzes nincs hogy tulajdonkeppen tortent-e valami. Viszont az ulesfuteshez hasonloan egyetlen kapacitiv matricanal olcsobb megoldast nehez elkepzelni. Nem veletlen, hogy az uj autok ara folyton megy felelfe, egyre tobb uj sporolasi lehetoseget kell beepiteniuk a gyartoknak, hogy nyeresegesek maradjanak. (raadasul mig egy gomb vagy kapcsolo altalaban cserelheto vagy javithato, addig ha egy ilyen folia tonkremegy, akkor az egesz foliat ki kell cserelni, ami ragasztott elemek eseten az egesz panel cserejet is jelentheti)