SG.hu

Serious Sam 4

Kiadó: Devolver Digital
Fejlesztő: Croteam
Honlap

Rendszerkövetelmények:
Minimum: Intel Core i5-2400S 2,5 GHz-es vagy AMD Phenom II X4 905e processzor, Nvidia GeForce GTX 780 vagy ATI Radeon HD 7950 grafikus kártya, 8 GB RAM, 40 GB szabad hely a merevlemezen
Ajánlott: Intel Core i7-7820X 8-Core 3,6 GHz-es vagy AMD Ryzen 7 2700X processzor, Nvidia GeForce GTX 1080 vagy ATI Radeon RX Vega 64 grafikus kártya, 16 GB RAM, 40 GB szabad hely a merevlemezen
Hasonló játékok: Serious Sam 3, Doom
Kategória: FPS

Minden idők egyik legőrültebb FPS-játéka hosszú kihagyás után visszatért, sajnálatos módon azonban ez az egyetlen olyan pozitívum, amihez nem tartozik valamilyen negatív jelző, hiszen a Serious Sam 4-et hiába fogadtuk nagy örömmel, a végeredmény sajnos hagy maga után némi kívánnivalót.

Annak ellenére, hogy 1992 óta léteznek, a horvát Croteam csapata egyelőre nem tett le túl sok emlékezetes dolgot az asztalra, nevükhöz gyakorlatilag nem is nagyon tudunk mást kötni a The Talos Principle mellett, mint a Serious Sam-sorozatot. A sokak által minden idők egyik legőrültebb FPS-játékaként ismert alkotás ugyanis képes volt az ezredforduló után valami olyan dolgot nyújtani, mely kiválóan ötvözte a Quake, a Doom vagy a Painkiller intenzív akcióit a Postal beteges megoldásaival. Nem csoda, hogy a második rész nagyon hamar megérkezett, kiválóan orvosolta az első hiányosságait és hibáit, így mindmáig a legjobbként emlegetik sok helyen.

Aztán menetrendszerűen jött a harmadik rész, amely túl nagyot már nem újított a játékmeneten – nem is vártunk ilyesmit akkoriban –, ellenben a grafika nagyon csinos lett, akkori viszonylatban komoly előrelépést produkált a Croteam, de azért már megjelentek a fanyalgók. Utóbbiak lesznek most többen a negyedik rész kapcsán, hiszen a Serious Sam 4 bár kétszer annyi ideig készült, mint a korábbi projektek – a közbeékelődött The Talos Principle miatt –, és bár papíron rengeteg újdonságot ad hozzá az alapokhoz, valójában azonban semmi sem úgy működik, ahogyan azt egy 2020-ban megjelenő videojátéktól elvárnánk. Lássuk azonban egy kicsit konkrétabban, hogy miként sikerült a Serious Sam 4!

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

Kezdjük ott, hogy a történet ezúttal sem nyer majd Oscar-díjat, nem azért szeretjük meg a végeredményt, mert itt vagy ott micsoda csavart láthatunk és milyen mély érzelmek szabadulnak fel bennünk a finálénál. A Serious Sam 4 másban jó, esetében a humoros megközelítés, a tipikusan fájdalmas poénok és a váratlan események minél őrültebb prezentálása van a középpontban, ami folyamatosan egyfajta értetlenséggel párosul, miközben azt kérdezzük magunktól: ez most komolyan megtörténik?

Ebből a szempontból a játék nem okoz csalódást, ugyanazt a hatást kelti, mint a nagy elődök, és ehhez természetesen most sem hiányoznak majd a megfelelő karakterek, az állandó humoros beszólások, kikacsintások és utalások. Nyilván teljesen kiszámítható, hogy honnan indulunk és hová tartunk a sztori folyamán, de tegye fel a kezét, aki eddig azért kedvelte a sorozatot, mert olyan jó cselekményt írtak hozzá. Ilyen emberrel biztosan nem találkozunk, így amire ez a kis történet ki lett találva, arra tökéletesen megfelel, kiválóak a karakterszinkronok is hozzá, egyedül az animációkkal vannak gondok, de erre majd a megfelelő helyen visszatérünk.

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

Most előbb lássuk a játékmenetet, mely folyamatosan azt éreztette velünk, hogy a horvátok nagyon meg akarták mutatni, mire képesek: rengeteg új és divatos elemmel vértezték fel a vad akciókat, azonban mindegyikbe csak belekaptak, a kidolgozásukra viszont mintha nem jutott volna elegendő idejük. Kezdjük azonban először azzal, hogy miben lett nagyon jó a Serious Sam 4! Ez nem más, mint a küzdelmek, egészen pontosan azok a féktelen és bődületes akciók, melyek részeként egyedül kell szembenéznünk komplett szörnyhordákkal, akik között régi ismerősöket ugyanúgy megtalálhatunk, mint új vagy továbbfejlesztett karaktereket.

Fegyverarzenálunk nem kapott túl nagy frissítést az előző rész óta, de nem is volt rá szükség, hiszen bőven lesz elég tűzerő a zsebünkben ahhoz, hogy hadseregeket nyomjunk le a pályákon, miközben természetesen főellenfelekből sem lesz hiány, akik mindig valamiféle taktikus és speciális megközelítést igényelnek tőlünk. Újdonság ezen a téren nem lesz, de azért akadnak bizonyos pontok, melyekkel ismeretlen vizekre evezett a Croteam!

Rögtön a küzdelmek terén ott lesznek a közelharcok. Bár az első rész óta tudjuk, hogy nem nagyon szabad közel engedni magunkhoz a szörnyeket a játékban, de ha mégis így sikerülne, akkor mostantól lehetőségünk nyílik például fejen szúrni őket egy késsel, ami jó ötlet volt, sokszor kihúz minket a nehezebb helyzetekből. Két probléma van csak vele. Az egyik, hogy nem tartozik hozzá szinte semmi más, van egy késünk, azt belevághatjuk a lények koponyájába, és nagyjából ennyi. A másik pedig, hogy a rendszer jelen állapotában kifejezetten problémás, a kamerakép ugyanis sok esetben túlcsúszik a karakteren, így a kivégzésből gyakorlatilag semmit sem láthatunk, pedig éppen az lenne a lényeg. Nem sikerült ezen a téren tehát eleget tanulni a legutóbbi Doomtól!

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

Ez a helyzet a fejlődési rendszerrel is! Manapság minden FPS-be kell szerepjátékos elem, ez nyilvánvaló, azonban a Serious Sam 4 esetében ez sem működik teljesen jól. Gyakorlatilag ide tettek a készítők több olyan funkciót, amely a harmadik részben eleve járt, nem kellett feloldani magunknak. Nyilván akadnak azért hasznos dolgok, mint bizonyos képességek javítása, de az számunkra inkább visszatetsző volt, hogy a futva lövöldözést csak extra tulajdonságként tudjuk feloldani. Igen, még mindig egy Serious Sam-játékról van szó, amit korábban el sem tudtunk volna képzelni az említett lehetőség nélkül!

Az elhangzottakon kívül három dologról kell még feltétlenül beszélnünk a játék kapcsán. Az egyik a járművek megjelenése, amit sokan óriási újdonságként írtak le, azonban ők biztosan nem játszottak annak idején a második epizóddal, hiszen ezzel az ötlettel már annak idején is kacérkodtak a fejlesztők. Más kérdés, hogy a negyedik epizódra sikerült ezt vállalható szintre hozni, illetve kellően őrültté tenni, hiszen egy kombájnnal tarolni a pályákon túlzás nélkül nagyon rendhagyó és élvezetes feladat. Ilyen kisebb őrültségekre egyébként kifejezetten sok lehetőségünk lesz most, hiszen a főbb küldetéseken felül mellékes teendők is várnak ránk.

Nyilván itt sem találták fel a készítők a kereket, a játékidőt viszont alaposan feltornázták vele, rengeteg jutalmat érhetünk így el, miközben csalódást nem okoznak ezek a bevetések, noha nem is különböznek túlzottan a központi feladatoktól. Mégis érdemes elvégezni őket, hiszen olyan tömegpusztító fegyverek birtokába kerülhetünk – többek között –, melyek nagyon hatásosak tudnak lenni egy komolyabb horda ellen. Végezetül érdemes kiemelni, hogy bár nemcsak kampány, hanem többjátékosos móka is van a Serious Sam 4-ben, ez azonban némi túlzással egy az egyben át lett emelve az elődből, a szokásos játékmódok és megoldások várnak benne ránk, pedig itt lett volna a lehetőség, hogy egy battle royale vagy valamilyen speciális szabályrendszer által valami különleges dolgot alkossanak a horvátok. Ez azonban sajnos elmaradt, a kijelentés pedig a teljes játékra érvényes.

Klikk ide! Klikk ide!

Klikk ide! Klikk ide!

Grafika: Hogy a Serious Sam 4 látványos, az nem kérdéses, azonban közel sem akkora az előrelépés, mint a második és a harmadik rész között. Ez bizony fájdalmas pont, pláne annak fényében, hogy rengeteg az újrahasznosított textúra, miközben nem nagyon érdemes közelről megvizsgálni egyetlen szörnyet vagy karaktert sem, animációik ugyanis kifejezetten csúnyácskára sikerültek. Ezt leszámítva azonban az összkép kellemes, a tempós küzdelmek elvonják róla a figyelmet, az elfogadható optimalizálás miatt pedig szintén nem kell haragudnunk az alkotókra.

Kezelőfelület, irányíthatóság: Mivel egy FPS-ről van szó, nagy meglepetést talán nem okozunk azzal, hogy kiválónak nevezzük a játékot a kezelőfelület és az irányíthatóság tekintetében egyaránt. Ezen a téren soha nem volt probléma a sorozattal, most sincs másként, sőt a járművek vezetése is kellemes élmény!

Játszhatóság: Egyik Serious Sam sem volt világbajnok a játékidő tekintetében, azonban az aktuális epizód egy kicsit kitolta a korlátatit, így főként a mellékküldetésekkel akár 10+ órát is kihozhatunk belőle. Nyilván ehhez hozzájön még a többjátékosos móka, de mivel itt nem akarták a Call of Dutyt követni, sajnos csak a legnagyobb rajongók találhatnak benne maradandó élményeket.

Intelligencia, nehézség: A Serious Sam 4 alapvetőn nem egy nehéz játék, kiválóan skálázható, jellegéből fakadóan pedig kifejezetten erőszakos mesterséges intelligenciát kapott, de ez nem negatívum, ez jellegzetesség. Azzal ugyanis mindenkinek tisztában kell lennie, hogy aki egyszer Sam Stone bőrébe bújik, az azonnal több ezer szörnyeteg közellenségévé válik.

Hangok, zene: Kifejezetten kellemes lett ezen a téren a játék, így a zenék kellően zúzósak, illeszkednek a hangulathoz, a karakterek szinkronjai is egészen jók, a fegyverhangok bődületesek, de a legjobban alighanem a szörnyetegekhez készült effektek sikerültek.

Összegzés: Mit is lehetne ezek után kijelenteni a Serious Sam 4-ről? Leginkább azt, hogy a Croteam egy biztonsági játékot játszott a fejlesztés során, ezáltal adagoltak újdonságokat, de egyiket sem vitték túlzásba azért, hogy a régi rajongókat megtarthassák, közben pedig újakat is bevonzzanak. Ez alapvetően nem sikerült túl jól, a két szék közül inkább a pad alá estek, hiszen mai FPS-ek rajongóit szinte biztosan nem fogják meg ezzel a teljesítménnyel, sőt még a régiek többségét is inkább elriasztják vele. Azért érdemes kipróbálni, ha szerettük a korábbi részeket, de mi ennél sokkal többet vártunk a sorozat visszatérésétől. Pláne ennyi év után!

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!