Berta Sándor

Forgalom­növekedést okoznak majd az autonóm járművek

Egyáltalán nem biztos, hogy az önállóan közlekedő gépkocsik elterjedése pozitív hatásokkal jár majd.

A Bécsi Műszaki Egyetem munkatársai azt vizsgálták, hogy milyen törvényi szabályozást kell hozni az önállóan közlekedő járművekkel kapcsolatban. A kutatási projektet Mathias Mitteregger, a future.lab szakértője koordinálta. A szakemberek rámutattak, hogy a rossz szabályozások oda vezethetnek, hogy drasztikus mértékben megnő az egyéni közlekedés, holott ehelyett az lenne az ésszerű, hogy a városok életminőségét növeljék és a közlekedést szolgáltatásként kínálják a lakosoknak. A robotautók értékes kiegészítői lehetnek napjaink tömegközlekedésének, de nem válthatják ki azt.

Mitteregger kiemelte, hogy a globális klímaválság és az élhető városok létrehozása miatt a társadalom nem engedheti meg magának azt, hogy egy olyan technológiát engedélyezzen, amely forgalom-növekedést generál. Azonban pontosan ez fenyeget akkor, ha az autonóm közlekedés jól átgondolt törvényi szabályozás nélkül valósul meg. Arra az eredményre jutottak, hogy az önállóan közlekedő gépkocsik új egyenlőtlenségeket teremthetnek, például a közlekedés csak a társadalom bizonyos csoportjai számára javul, a többi számára nem. Ezért mindenképpen figyelembe kell venni és fel kell mérni a közelgő változások társadalmi hatásait, például tanulmányozni kell, hogy ki profitál a dologból, hol tesztelik a robotjárműveket, mit jelent azok megjelenése a károsanyag-kibocsátás szempontjából.

Egy a jövőbe tett vakrepülés nagyon veszélyes lehet. A megfelelő törvényi keretfeltételek megteremtésével viszont az autonóm közlekedés kibővítheti a tömegközlekedést olyan városrészekben, amelyek jelenleg nincsenek jól bekötve a közlekedési hálózatba. Mitteregger szerint az olyan városokban, mint Bécs, ahol jó a tömegközlekedés, meg kell őrizni ezt az állapotot és nem szabad, hogy az autonóm közlekedés a buszok, a villamosok vagy a gyalogosok és a kerékpárosok vetélytársává váljon. Sokkal inkább a külső városrészekben kellene támaszkodni a technológiára. Ezzel párhuzamosan pedig meg kell nézni, hogy hol lehet a leghatékonyabb átszállási csomópontokat megvalósítani.

A szakember végül leszögezte, hogy az autonóm közlekedés már most is kialakítható úgy, hogy előnyös legyenek az emberek számára. De napjainkban át kell gondolni a gazdasági és társadalmi hatásait azért, hogy a súlyos hibák elkerülhetők legyenek.

Tavaly a Deloitte taglalta azt, hogy az önállóan közlekedő taxik 2035-ig jelentős mértékben növelhetik a belvárosi autóforgalmat. A Boston Consulting Group és a Sankt Gallen-i Egyetem munkatársai pedig a közös tanulmányukban azt írták, hogy a robottaxik használatában rejlő lehetőségek jelentős mértékben függenek az alkalmazási helyszíntől. Nagyon nem mindegy, hogy milyen jellegű városban közlekednek a gépkocsik, nem mindegyik település profitál ugyanis azonos mértékben a használatukból. Az anyag szerzői rámutattak, hogy az olyan nagyvárosokban, mint Berlin, Hamburg vagy München sokkal hatékonyabb lehet az elektromos kerékpárok és a rollerek alkalmazása. Ezzel szemben New Yorkban vagy Sanghajban a legfeljebb 15 személy szállítására alkalmas robotbuszok használata lehet igazán hatékony.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • defiant9 #15
    Ha nő a forglaom az azt is jelenti egyben hogy az eddieghez képest több ember kényelmesen utazik.
    Ez egy verseny szituáció, a tömegközelekdés, a bicikli, a taxi, a magánautó, a shared önvezető is ugyanazon a piacon verseng. Ha valamelyik elem jobb ár-érték arányt tud mutatni akkor oda csoportosulnak a fogyasztók. Ez a standard piaci mechanizmus, bele lehet nyúlni mondjuk a tömegközlekedés vagy kerékpár javára a személygépjárművekkel szemben, de korrekten ennek a 'hagyományos' autók is a kárát fogják látni, mert azok ugyanolyan 'egoisták' mint az önvezető társaik. Talán a utaskilométer/légszennyezés ami leginkább korrekt alpja lehet a differenciálásnak a kritikus területeken.
  • Szefmester #13
    Tippre amennyivel kevesebb lesz a taxis az utakon, annyival lesz több autonóm járgány. Kezdésnek a taxikat fogja majd leváltani a közösségi autó szolgáltatás.
  • M2 #12
    Amit biztosra lehet tudni az az, hogy semmi nem úgy lesz, ahogy a mai szakértők elképzelik a jövőt. Mindig jön egy előre nem látott, nem kalkulált tényező.
  • Macropus Rufus #11
    Miből gondoltak, hogy nem fog? :o
  • duke #10
    "Pontosan ugyanannyi pénzt, erőfeszítést, fejlesztést kell azért tenni, hogy ezeket az ígéreteket az önvezető autókkal teljesítsük, a helyzeten javítsunk, mintha ezt hagyományos közlekedési eszközökkel próbálnánk. "

    Persze hogy fejleszteni kell. Felsem tudjuk merni mekkora valtozast fog hozni, az onvezeto autozas, es hova fog mondjuk 20 ev alatt kifutni. A kulonbseg az, hogy az ember vezette jarmuveket, az embereket, nem lehet fejleszteni, mert ha mindenki melle oda ultetnel egy rendort, akkor sem vezetne szamotevoen jobban, szabalyosabban. Az onvezetok eseteben meg csak ido kerdese, hogy hibatlanul, balesetmentesen vezesenek. Az onvezetok annyival szervezeteben szabalyosabban fognak vezet, hogy akar dupla ennyi auto is, gond nelkul gyorsabban, hatekonyabban fog tudni kozlekedni a jelenlegi utakon. Mert nem tobb millio ember, egymastol fuggetlenul, az aktualis erzelmi es testi allapotatol fuggoen ossze vissza fekezgetve, gyorsulgatva, savokat valtva fog vezetni, tetszese szerint betartva a szabalyokat. Szoval nem lehet a jelenlegi emberek altal behatarolt kozlekedesi viszonyokbol kiindulva elkepzelni a jovot. Atmenetben lesznek problemak de idovel minden nagysagrendileg jobb lesz szervezettebb tisztabb, biztonsagosabb.
    Utoljára szerkesztette: duke, 2020.10.12. 00:54:21
  • kvp #9
    A baleseteket biztosan csokkenti az automata auto, ahogy az automata lift is lecsokkentette a tulfutasos es a szintbeallasi baleseteket. Nem volt olcso feltalalni a sofor, akarom mondani liftkezelo nelkuli lifteket, de sikerult es manapsag alig van kezzel vezetett lift. (gyorsulasi es fekkaros)

    Ettol fuggetlenul az elektromos autok a helyi kornyezetszennyezest oldjak meg. A szendioxid semleges energiatermeles meg a globalis szendioxid szint problemajat javitja majd.

    A forgalom pedig altalaban technologiatol fuggetlenul addig no amig ki nem novi a rendelkezesre allo helyet. A hatekonyabb autok altalaban tobb autonak tudnak helyet biztostani.
  • NEXUS6 #8
    Igen ez feltétlenül így van.
    Sajnos megtévesztő az a kommunikáció, hogy az önvezető kocsikat úgy hirdetik, mint ami majd megoldja a biztonság, a megnövekedett forgalom a kényelem és még a környezetvédelmi szempontokat is, csak attól, hogy elterjed, az emberek ilyen kocsikat vásárolnak (és talán még a rákot is gyógyítja XD), ez egyszerűen nem igaz. Pontosan ugyanannyi pénzt, erőfeszítést, fejlesztést kell azért tenni, hogy ezeket az ígéreteket az önvezető autókkal teljesítsük, a helyzeten javítsunk, mintha ezt hagyományos közlekedési eszközökkel próbálnánk.
  • defiant9 #7
    A forgalom növekedésének számtalan meglévő oka van ami az évtized során jött létre, ha ez emberek életminőségét javítja az önvezető autó akkor ez alapvetően nem rosszabb dolog mint a többi ilyen fogyasztásuk, ha egyvalakinek is joga van személyautót használi akkor ez nem vehető el másoktól olyan alapon hogy korábban nem használtak hanem busszal jártak. Adókkal lehet terelni az embereket használati szokásait, ha valami fajlagos utaskilométerre vetítve környezetszennyező akkor lehet díjfizetéssel ’népszerűtlenné’ tenni ami bevételt tömegközlekedésre fordítani. Ez egy kompromisszum, amiben nincs tökéletes megoldás.
  • NEXUS6 #6
    Akinek tömegközlekedésre van pénze, az nem fogja rendszeresen használni. Ergo az ő helyzetükön nem fog változtatni. Akinek meg túlmotorizált batárokra van, az szintén kihagyja, hogy másokkal közösködjön, vagy egy pár száz kilós törpeautóban nyomorogjon.

    Aztán lássuk azt is, hogy attól, hogy önvezető kocsik lesznek tényleg nőhet a forgalom. Mert apu, miután kifuvaroztatta a kis családot reggel, ha nem talál parkolóhelyet, a kocsit hazaküldi, ami dupla út, dupla forgalom. Aztán délután meg megint be kell hívnia értük a városba!
  • duke #5
    "Arra az eredményre jutottak, hogy az önállóan közlekedő gépkocsik új egyenlőtlenségeket teremthetnek, például a közlekedés csak a társadalom bizonyos csoportjai számára javul, a többi számára nem. "

    Nem ertem ezt miert gondolja, barkinek lehet onvezeto autoja. Akinek meg nincs az beul egy onvezeto taxiba.