MTI

Virtuális erőműként használják a buszgarázsban lévő járművek akkumulátorait

Virtuális erőművé válhat az észak-londoni Northumberland Park buszgarázs, a világ legnagyobb tesztüzeme, ahol az áram előállításának új, környezetbarát módját próbálják ki - írta az Evening Standard.

A tesztben a parkoló elektromos buszok akkumulátorában tárolt energiát használják fel és töltik vissza az áramhálózatba. Hatékonyabbá teszi a hálózatot, ha az alacsony fogyasztás óráiban zajlik a buszok töltése és a csúcsidőszakban visszakerül belőlük az áram a hálózatba. A Bus2Grid elnevezésű, állami finanszírozású projekt novemberben indul és három éven át tart. A tesztek alatt eleinte 28 kétszintes londoni busz akkumulátorait használják, ezek több mint egy megawatt energiát tudnak visszaadni a hálózatnak.

A projektet vezető SSE Enterprise energiacég szerint ha a nagyjából 9000 buszból álló londoni flotta venne részt az energia-visszatöltésben, az több mint 150 ezer háztartás igényeit fedezné.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • defiant9 #21
    A beépített akkumulátorok össz kapacitása és a villanymotorok teljesítménye elég laza kapcsolatban állnak egymással, kb. ahogy a belső égésű motor lóereje és a üzemanyag tartály liter kapacitása
  • pakeszke #20
    ez igy van!!!
    a busz az ne lehessen mar hogy felszall ra egy kosarlabdacsapat es leterheli, hat az hogy nezne ki
    legyen az a kiindulasi pont, hogy MINDIG ugyanannyian kell hogy rajta legyenek, es akkor midnenki jol jar
  • VolJin #19
    Naiv vagy...
  • MerlinW #18
    Szerencsére nálunk sokkal okosabb emberek hozzák meg ezeket a döntéseket.
  • M2 #17
    "a buszoknal ahol a megtett tavolsag es akku kapacitas jol behatarolhato"

    Ezt gondold át egy picit még. Lenne akkor legyártva vasárnapi busz, meg csúcsidős busz, meg hétköznap délutáni busz, mindez külön a 7-es járatra, meg másik variáció a 42-esre. De az utazóközönséget is szűrni kellene, ha a minimálra méretezett aksikat túlterhelnék a felszállásukkal. Cserélgetni nem lehetne a járatok és időpontok közt, csak aksik átszerelgetésével. Megnézném azt a busztársaságot, akinek ez csábító lenne.
    Utoljára szerkesztette: M2, 2020.08.23. 23:46:07
  • M2 #16
    Már egy hevenyészett modellben is több tucat bemeneti paramétertől függ, hogy mi mennyire éri meg. A te modelledben meg csak az aksik tömegével számolsz, hogy azt óriási veszteség mozgatni, ezért szerinted az optimális minimumra kell méretezni egy busz esetében. Óriási tévedés. Lehetetlen kivitelezni, amit elképzelsz, mert járatonként és időszakonként kellene ki-be pakolgatni az aksikat, aztán meg ha a kosárlabdacsapat akar a hegymenetre felszállni, akkor ott kellene hagyni őket a megállóban.

    Fogyasztási és termelési csúcs gazdaságossági szempontból lényegtelen. Az áram ára számít, ami túltermelés idején a legolcsóbb (vagy akár negatív), ami nem szükségszerűen esik egybe az előbbiekkel.
  • defiant9 #15
    Erről már jó pár éve volt szó, viszont ebben olyan szempontból nincs kihívás hogy ez technikailag nem más mint a napelemes energia visszatáplálás. A garázsban a többségnek csak 1-2 autója van, a buszokkal talán akkor az irodaépület mélygarázsába parkol autótömeg hatását lehet tesztelni.
  • duke #14
    Tovabb fejlesztve az elozo gondolatot, a buszok akkumlator kapacitasat nem hogy novelni, hanem lehet hogy inkabb csokkenteni fogjak. Mert lehet hogy ossz egeszeben olcsobb kisebb tomegu akkumlatorral jarni, es azt naponta tobbszor tolteni, mint egy egesz napra elegendo akkumlatort szallitani egesz nap. Hasrautesre mondom, lehet hogy hosszutavon mondjuk az egesznapra elegendo akku harmadat, negyedet fogjak csak hasznalni, es inkabb haromszor, negyszer tolteni. Egyszer majd biztos kiszamoljak letesztelik, beleszamolva a toltesi idot is, hogy mekkora az optimalis akkumlator meret, a teljes energiafelhasznalas szempontjabol.
  • duke #13
    Az igaz, hogy a buszoknal ahol a megtett tavolsag es akku kapacitas jol behatarolhato,valoban nem tunik esszerunek a szuksegesnel nagyobb kapacitasu akkumlatort hasznalni, De ha egyaltalan bevalik a kiserlet, akkor sem buszokkal lesz megvalositva, mert ott biztos nem lesz felesleges akkukapacitas. Csak azert hasznalnak buszokat, mert most konnyebb sok ezer egyfoma egy helyen levo busszal kiserletezni, mint sok ezer hetkoznapi autost egyuttmukodesre birni.
    Szoval ha sikeres lesz a kiserlet akkor, sem buszokat, hanem a sima szemelyautokat fogjak hasznalni, mert ott biztosan lesz felesleges kihasznalatlan akkumlatorkapacitas. Par even belul mindenki megawattos akkumlatorokkal fog szaladgalni, mert evente ketszer megy a nagymamahoz, meg nyaralni, mikozben az ev nagyreszeben csak 5-10%-ot fog hasznalni az akkumlatorokbol. Es ezt a sok millio kihasznalatlan akkumlatort, valoszinuleg megeri majd hasznalni a halozat segitesere, vagy a napenergia tarolasara, vagy barmire ami most meg eszunkbe sem jut.
  • defiant9 #12
    "Egyszeruen a folyamat nyeresege kevesebb mint a nagyobb es nehezebb aksik mozgatasa miatt elpazarolt energia."
    Ez levezetés nélkül csak hasarütés.

    "Mozgo jarmuvek eseten minden folos kilo amit nem kell magunkkal vinnunk tobbszorosen mutatkozik meg a fogyasztasban"
    Ne a belső égésű motorból indulj ki ami nem tud a villanymotorral fékezni és energiát visszatáplálni. Egy vonaton / metrón / villamoson vagy hybrid/elektromos gépjárműben ez mai technológiával már alap.

    "Mivel a fogyasztasi es termelesi csucsok kozott van a forgalmi csucsido"
    Értelmezhetelen ez a termelési csúcs definíció. A termelési csúcsot amennyire lehet fogyasztáshoz igazítják mesterségesen, erőmű típusa válogatja hogy ezt mekkora szabasággal lehet megtenni.

    "ezert a buszok pont akkor mozognak, amikor nem lenne szabad nekik"
    Igen is meg nem is. A reggeli csúcsra kell a legtöbb busz (ezt akarja most Kari Geri is faragni):

    Ezen akksik elvi szinten a nap hátrelévő részében használhatóak puffernek. A nyári 13 órai fogyasztási csúcson inkább tudnak segíten mint a a téli 17 órain

    "Ez jol meretezett aksik eseten nem igazan jelentos mennyiseg"
    Annyi várható amennyi a felesleges busz van, az akksik méretezése ettől független. Ahogy mondod a buszon felesleges túlméretezni az akksit.

    Ami a koncepcionális probléma ebben az egész tervben hogy nem tisztán elektromos buszokból álló járműpark lesz még a közeljövőben, és kérdés hogy mondjuk a 13 órás fogyasztási csúcsot úgy oldod meg hogy a reggeli csúcs után már feltöltött elektromos buszokból nyered ki az energiát, és közben pöfögteted a forgalomban a robbanómotorosokat, vagy azt mondod hogy a levegő minősége az elsődleges és az elektromos buszokat a lehető legtöbb órán át a forgalomban tartod. Én ez utóbbira szavaznék.

    A busz akksik fő előnye inkább az lehet hogy az éjjel(amikor tényleg minimális a közelekdés) termelődő olcsó szélenergiát(már ahol ilyen van) benyelje.