ZAX

Sea Dogs


Kiadó: Bethesda Softworks
Fejlesztő: Akella

Rendszer Követelmények:
Minimum: PII 233, 64 MB RAM, Win 95/98/2000/ME, 3D gyorsító
Ajánlott: PII 300, 128 MB RAM, Win 95/98/2000/ME, 3D gyorsító
Hasonló játékok: Pirates!
Kategória: RPG


Vajon hány olyan játék van, amelynek a kiegyensúlyozott és izgalmas játékmenetét még a kiadása után 12 évvel is próbálják megismételni? Őszintén szólva néhány Atari művet leszámítva nem sok jut eszembe, sőt valószínűnek tartom, hogy a ma megjelenő játékokra sem fog senki emlékezni tíz év múlva. Ilyen klasszikus azonban Sid Meier 1987-ben a MicroProse által kiadott Pirates! című remekműve. Az orosz Akella fejlesztői már a sokadikak a sorban, akik megpróbálják visszaadni ennek a fantasztikus játéknak a varázsát. A Bethesda Softworks gondozásában megjelenő Sea Dogs, egy újabb reményt adott a kalandoroknak, hogy még egyszer megtapasztalják a páratlan mélyvízi kalózkodás fantasztikus örömeit.

Klikk ide!   Klikk ide!

A játék a 17. Századba kalauzol el minket, amikor is a kalózok mellett a francia, a spanyol és az angol flotta küzdött a tengerek ellenőrzésének a megszerzéséért. A Sea Dogs a kornak megfelelően nagyon hangulatos, és történelemhű részletességgel tárul elénk. Egy fiatal hajóskapitány, a spanyoloktól éppen megszökött Nicholas szerepébe bújhatunk, aki egyszercsak az ismeretlen (és elképzelt) Szigetvilágban (Archipelago) találja magát. A négy szembenálló fél - a spanyolok, a britek, a franciák vagy a kalózok - valamelyikének az oldalán küldetéseket kell teljesítenünk, és ténykedésünk során szövetségesekre teszünk szert, belefolyunk a kereskedelembe, ellenséges hajókat zsákmányolunk és süllyesztünk el, szigeteket vonunk az uralmunk alá. A szerény kezdetek után nyitva áll előttünk az út a hírnevünk öregbítése, a meggazdagodás felé, végül akár az összes szigetet megszerezhetjük országunk, vagy sajátmagunk számára. Erre megvannak a törvényes lehetőségeink: saját legénység felbérlése és irányítása, hajóink javítása és fejlesztése, és az árukereskedelem, illetve a kevésbé legális akcióink hajók és erődök megtámadásából, gazdag kereskedők és más jómódú polgárok pénzének a meglovasításából állhatnak.

Klikk ide!   Klikk ide!

Az előrejutásunk során kilenc különböző képzettségünket fejleszthetjük, ezek: a vitorlázás, ágyúkezelés, újratöltés, parancsnoklás (a legénységnek), átszállás képessége az ellenség fedélzetére, birkózás, kereskedelem, javítás és a védekezés. Egy kis hajóval és néhány jótanáccsal kezdjük a játékot, de lépésenként, ahogy pénz vagy harcok árán egyre tekintélyesebb kapitánnyá válunk, természetesen a hajóink is egyre nagyobbak és erősebbek lesznek. A Sea Dogs-ban 20 különböző, abszolút korhű hajótípussal találkozhatunk, a kisebbektől egészen az óriási hadihajókig. Mindegyikük saját teherbíróképességgel, végsebességgel, fordulékonysággal, páncélozottsággal illetve fegyverzettel rendelkezik. Az ágyúk változatosságát jól példázza, hogy a 12, 16 és 24 font súlyú tölteteket négy különböző típusba sorolhatjuk: az ágyúgolyók, a kartácsok, a sorozatlövedékek és a bombák csoportjába.

Klikk ide!   Klikk ide!

A harc terén nagy hasonlatosság mutatkozik a hajó-hajó küzdelem, és az erődök ostroma között. A küzdelem a hajóskapitányok vagy a hajóskapitány és az erőd parancsnoka között történhet. A sikeres kimenetelt nagyban befolyásolják, hogy mekkora a legénységünk létszáma, illetve mennyire bánunk jól a karddal. Az utóbbi megmutatja mekkora lendülettel tudunk támadni, illetve milyen gyorsan reagálunk egy csapás után. Ahogy egyre tapasztaltabbak leszünk, a kapott képzettségpontokból tökéletesíthetjük a vívótudásunkat. A harc közben négy különböző támadási illetve védekezési figurát hajthatunk végre, ami sokkal fejlettebb rendszernek mondható, mint amire a Pirates!-ből emlékezhetünk, vagy mint amit a Redjack: Revenge of the Brethren-ben tapasztalhattunk. A Sea Dogs világa 21 különböző, saját tereprajzzal rendelkező szigetből áll. Két küldetés között a városokban lesz alkalmunk kicsit megpihenni, ilyenkor megjavíthatjuk, fejleszthetjük a hajónkat, feltölthetjük a lemerült készleteinket vagy új tagokat fogadhatunk fel a legénységbe, illetve munkát is kereshetünk. A készítők gondosan kidolgozták a városokat, amiket így nem egy általános felülnézetből láthatunk, hanem személyesen végig járhatjuk az utcáit, beszélgethetünk, találkozhatunk a lakóival, meglátogathatjuk a helyi üzleteket. A legtöbb városban találhatunk hajógyárat, kocsmát, boltot és egy városházát - ezeken a helyeken intézhetjük a dolgainkat. Ez a megvalósítás azonban ahelyett, hogy növelné a játékélményt, sokszor kényszerű túrákra kárhoztat minket, hosszú csatangolásokra, amikor nem tudjuk, mihez is kellene kezdenünk. Még ha tudjuk is, hogy hova megyünk, gyakran akkor is sokáig tarthat eljutnunk oda. Ugyancsak nehéz elsőre megállapítanunk, hogy kivel érdemes beszélnünk a járókelők közül, és kivel nem, ez először bizonytalan keresgéléseket eredményez, mire megtanuljuk hamar felismerni, kivel kell találkoznunk.

Klikk ide!   Klikk ide!

A Sea Dogs alapvetően egy 3D-s szerepjáték, egyértelműen alárendelt jelentőségű kaland- és akcióelemekkel fűszerezve. Több mint 100 érdekes személlyel találkozhatunk, köztük ellentmondást nem tűrő kormányzókkal, kalózvezérekkel, csinos hölgyekkel, profitvadász kereskedőkkel és titkosügynökökkel - a körülmények változásával a tőlük megszerzett információk jelentése is drámaian megváltozhat. Továbbá mi alakíthatjuk a saját karakterünket a tapasztalatok szerzésével szerzett képzettségpontok segítségével. Egy igazi szerepjátékhoz képest viszont elég gyengék a személyiségünk fejlődési lehetőségei - nem határozhatjuk meg például a kinézetünket, nem alkothatjuk meg, nem nevezhetjük át mi a saját szereplőnket -, ráadásul Nicholas motivációi és viselkedése helyenként ellentmondanak egymásnak.

Klikk ide!   Klikk ide!

A Sea Dogs egyik fő különlegessége, a játékmenet teljes szabadsága. Választhatjuk a számunkra nyilvánvalóan előre megtervezett küldetések sorozatát, de akár járhatjuk a magunk útját is. Az események bekövetkezése nem lineáris, bármikor a nép védelmezőjévé válhatunk tolvaj csirkefogóból, vagy az egyik nemzet ünnepelt hőséből átállhatunk egy másik oldalára, a korábbiak közellenségévé válva ezzel. Persze a köpönyegforgatásnak meg kell fizetni az árát, mivel az összes pénzünket és minden hírnevünket elveszítjük ilyenkor, és a legkülönbözőbb mellékszereplők is gyakran visszaemlékeznek a korábbi tetteinkre. Még az eredeti Pirates! sem volt ennyire rugalmas, és a játékélmény szerteágazó szerkezete nagyban megnöveli az újrajátszhatóságot.

Klikk ide!   Klikk ide!

A fizika megvalósítása is igen valósághűre sikerült a Sea Dogs-ban, a hajók dülöngélnek a hullámokon, a szél bedönti őket, és az ágyúgolyók is csak akkor okoznak lényeges veszteséget a célpontnak, ha az lőtávon belül volt. Az ígéreteknek megfelelően a hajók sebződése a test eltalált részén következik be, ahelyett, hogy egyszerűen bizonyos számú találat után az egész hajó elsüllyedne. Ez azt jelenti, hogy leégethetjük a vitorlákat vagy bizonyos pontokon leszaggathatjuk őket, több sérülékeny helyen eltörhetjük az árbócokat, amelyek aztán a fedélzetre zuhanhatnak, vagy tüzet okozhatunk a fedélzeten, sőt, akár ki is lyuggathatjuk a hajótest és a vászon bizonyos részeit. Grafika: A Sea Dogs kétségtelenül a valaha kiadott legszebb kalózkodós számítógépes játék. Akár szárazföldről, akár tengerről, a panoráma, a kilátás egyszerűen lélegzetelállító. A városok és az erődök aprólékosan kidolgozottak, az ablakok és a gyertyák valósághű fényhatásokkal színesítik a látványt. A tengerek ábrázolása ugyancsak nagyon hiteles - gyönyörködtető az átlátszó víz valós idejű hullámzása. Még a vitorlák is úgy dagadnak meg a szelek hatására, ahogy azt az életben is várná az ember.

A különleges effektusok ugyancsak teljesen rendben vannak. Például az ágyúkból felszálló füst, és az égő hajókon elharapódzó lángok igen meggyőzően sikerültek. Különösen az időjárás ábrázolása figyelemre méltó, mind a nappalok, mind az éjszakák alatt viharokkal, köddel, vad hullámzással, széllel és esővel találkozhatunk. Ezek az elemek azonban nem csak a látvány kedvéért kerültek a programba, a környezeti változások döntően befolyásolják a látási viszonyokat, a navigációs lehetőségeket, sőt akár a túlélésünk esélyeit is meghatározhatják a nyílt vízen. A legújabb 3D-kártyák nyújtotta lehetőségeket - environment bumping, full-scene anti-aliasing - is remekül kihasználja a grafikai megvalósítás.

Kezelőfelület: A Sea Dogs irányításánál mind a billentyűzetre, mind az egérre szükségünk van. Alapvetően a keyboard segítségével lövöldözhetünk, illetve ezzel irányítjuk a hajónkat, míg az egeret a kameranézet beállítására, illetve a hajón és a városban történő mozgásra használhatjuk. On-deck (fedélzeti) módban még távcsöves zoomolási lehetőségünk is van, így könnyen felmérhetjük a láthatáron feltűnő, fenyegetést jelentő hajók erejét. Mindent egybe vetve a rengeteg apró beállítási lehetőség ellenére a kezelőfelület jól kezelhetőre sikerült. A menürendszer is igen szép lett, minden képernyőnek sajátos, 17. századi kinézete van, ami tovább erősíti a kalózkodós hangulatot. Az információs ablakok hatékonyan vegyítik a képi- és a szövegelemeket, így egy pillantással megszerezhetőek a kívánt adatok a monitorról, mindig tudni fogunk a fontos eseményekről. Az egyik legjobb lehetőség, hogy bármikor elmenthetjük a játék állását.

Játékmenet: Ha valaki elég türelmes és a korábbi próbálkozásoknál sokkal érettebb ütközetekre vágyik, annak tökéletes lehet a Sea Dogs. Habár az ellenség hajóinak a megszerzését valóban nagyon szórakoztatónak találtam, a végtelen városi bolyongások unalmassága eléggé el tudta venni a kedvem a játéktól. A játékélményt tovább rontották a patcheletlen verzióban még meglévő különböző idegesítő bugok (persze ez a javításokkal jóvá tehető). A frissen kiadott Sea Dogs-ban még olyan sok programhiba van, hogy a készítők máris kiadtak egy átfogó patch-et a játékhoz. A tipikus hibák: a zene- és hanghatások megbolondulása, ezek teljes elnémulása, fagyások, fekete képernyő, kilépés a Windowsba, irányítás meghibásodása, meghülyülő AI, a város házaiból részletek véletlenszerűen hiányoznak, a legénység tagjainak köddé válása, ellenséges hajók lehagynak, miközben ők már majdnem elsüllyedtek, mi pedig sértetlenek vagyunk, és a küldetések apró gikszerei, amik miatt néha nem tudjuk elkezdeni a következőt, pedig az előzőt már sikeresen végrehajtottuk. Habár a patch ezek nagy részét kijavítja, nincs mentség arra, amilyen szörnyű állapotban ezt a játékot kiadták.

A hajó a hajó elleni küzdelmek olyan bonyolultak, hogy a legtöbb arcade akciókedvelő kétségbeesetten fogja vonogatni a szemöldökét, miközben a történelmi hajócsaták nagy szerelmesei elégedetten merülnek majd el az apró részletekben. A több hajó között kialakult konfliktusok valóban hosszú és fárasztó csatározásokba torkollhatnak. A győzelem nem attól függ, ki lő többet, és gyorsabban, hanem, hogy ki tud olyan pozícióba fordulni, ahonnan kedvezőbbek a célzási lehetőségek. Ez az eddigi kalózjátékokhoz képest szerintem egy pozitív változást jelent, mivel így nem csak kívülről szemlélhetjük, hogy a véletlen vagy egyszerűen az erősebb fegyverzet, a nagyobb legénység eldönti helyettünk a harc kimenetelét. A valós idejű csatározás - akár első, akár harmadik személy nézetből - nagyon magával ragadó, könnyen belefeledkezhetünk a küzdelembe.

Multiplayer: Mivel a Sea Dogs-ban nincs lehetőség multiplayer játékra, ezt az összetevőt nem tudtuk osztályozni.

Hangeffektek: Nagyon hatásos hangeffektek találhatók a Sea Dogs-ban, viszont túl kevés van belőlük. Kicsit furcsa, hogy amikor találkozunk valakivel, az első pillanatokban még vannak hanghatások, de a továbbiakban csak a felirat változik. Az időnként felhangzó kiáltások, mint például a "Slaughter!" vagy a "They’re cutting down our boys" jó adalékul szolgálnak a hangulathoz. A tengeri hanghatások között a vitorlák felhúzásának, az ágyúlövéseknek, az ágyúgolyók vízbe esésének, a fedélzet recsegésének, a szél fújásának a zajaival találkozhatunk. Az átlagnál a város hangjai is feltétlenül jobbak.

Zene: A Moszkvai Szimfonikus Zenekarnak és a Moszkvai Konzervatóriumi Kórusnak köszönhetően a Sea Dogs zenéje kimondottan hangulatos. Ráadásul minden ellenfélnek (francia, spanyol, angol, kalóz) saját, extra minőségű dallamvilága van. A zene annyira jó, hogy vannak pillanatok, amikor az ember csak azért játszik tovább a játékkal, hogy tovább hallgathassa a kiváló muzsikát.

Intelligencia és nehézség: Habár a Sea Dogs-ban nincsenek nehézségi fokozatok, a játék bonyolultsága egyre fokozódik, ahogy haladunk előre a történetben. A programhoz egy nagyon jól használható kézikönyvet is mellékeltek. A játékba könnyedén belejönnek még azok is, akik nem ismerik a stílust. Viszont fontos leszögezni, hogy a játék végigjátszása korántsem egyszerű feladat, úgyhogy csak azok vágjanak bele, akiknek sok szabadidejük van. Az AI vegyesre sikerült. Az összes ellenséges kapitánynak megvannak a saját szokásai, reakciói, amelyek nagyban függenek az időjárástól, az ellenfelük erejétől és a saját hajójuk állapotától. Viszont a gép által irányított parancsnokok gyakran esztelen dolgokat művelnek, sokszor kiszámíthatatlan, üldözőbe vesznek-e vagy sem, és miért, előfordul, hogy részeg matrózként navigálnak vagy egymást is lövik a csatákban.

Összegzés: Hiányosságai ellenére a Sea Dogs még mindig a legjobb próbálkozás a Pirates! óta. A kiváló grafika és zene, illetve a teljes szabadságot biztosító játékmenet sokak számára garancia lehet a szórakozásra. Sajnos azonban a pozitívumokat erősen lerontja a sok hiba, ami szerintem csak annak a következménye lehet, hogy parancsba volt adva a karácsonyi megjelenés. :) Vajon mikor jönnek rá a cégek üzleti vezetői, hogy érdemesebb egy teljesen kész játékot kiadni bármikor, mint egy hibáktól hemzsegő félkész valamit a mágikus karácsonyi időpontban? A bugok mellett a multiplayer lehetőség teljes hiánya is nagy hátrány szerintem. A hibákat nem nézve is komoly elszántságra lesz szükségünk, ha meg akarjuk szerezni a győzelmet, ez ugyanis csak a tengeri élet minden apró részletének tökéletes elsajátítása útján lehetséges. De ha valakiben megvan ez a szándék, a viharos utazás ellenére, nem fog csalódni a lakatlan szigeten talált kincsben.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • KGB #29
    Hi!

    Visszajottek de igy azert meg nem az igazi...
  • KGB #27
    Szeva!
    Nos állítólag lehet de min. kettes repair skill és deszka, meg vászon kell hozzá és menetközben max. 50%-ig javít fel.
  • Piquet #6
    Honnan lehet letölteni?
  • Jockey #2
    tényleg teljesen bele lehet feledkezni, nagyo tutira sikerült szerintem...:)
    egészen addig, amíg be nem fagy a gépemen..;)
    tényleg van már hozzá tört patch?? (és hol?)
    fontos lenne mert így egyenlőre csak az idegeimet borzolja..