Berta Sándor
Üzemanyagcellákkal működtetné a szervercentrumait a Microsoft
A redmondi konszern hosszú távon lecserélné az összes dízelgenerátorát.
Az óriáscég az egyik számítógép-központjában már most is 48 órán át tesztelte a hidrogénen alapuló üzemanyagcellákat. A társaság a kísérlettel arra volt kíváncsi, hogy a vészhelyzeti áramellátás megoldható-e a dízelgenerátorok helyett klímabarát módon, üzemanyagcellák segítségével.
A Microsoft elszánta magát arra, hogy 2030-ig "szén-dioxid-negatív", vagyis klímasemleges lesz a károsanyag-kibocsátás területén és ebben jelentős szerep juthat a hidrogén alkalmazásának. Az alkalmazott dízelgenerátorok felelősek a vállalat károsanyag-kibocsátásnak a körülbelül 1 százalékáért. A berendezésekre azért van szükség, hogy ha az elsődleges áramellátó rendszerek elromlanának, akkor biztosítsák a szervercentrumok működtetéséhez szükséges energiát.
A kapcsolódó blogbejegyzésből kiderült, hogy a kipróbált rendszer 48 órán keresztül végig zökkenőmentesen működött és egy olyan elektrolizátorral van felszerelve, amely a vizet oxigénné és tiszta hidrogénné bontja szét. A hidrogénnel kapcsolatban az az egyik legnagyobb probléma, hogy az előállítása viszonylag sok energiát emészt fel. A Microsoft ezzel kapcsolatban azt taglalta, hogy éppen ezért az új rendszer akár szélkerekekkel és napenergiás készülékekkel is együtt dolgozhat. Amennyiben túl sok lenne a rendelkezésre álló energia, például különösen szeles vagy napos napokon, akkor az felhasználható az elektrolizáló segítségével a hidrogén előállítására. A hidrogént eltárolják és szükség esetén, például áramszünetek esetén felhasználhatják.
Az új megoldás teljesítménye 250 kilowatt és tíz szerverszekrényt tud ellátni energiával. A következő cél egy olyan rendszer megalkotása, amelynek a teljesítménye már 3 megawatt lesz, ami már elvileg teljesen egyenértékű lesz a jelenleg alkalmazott dízelgenerátorokkal. A Microsoft szakemberei egyébként úgy becsülik, hogy egyetlen számítógép-központ üzemanyagcellákkal való 48 órás energiaellátásához kereken 100 tonna hidrogénre van szükség. Az ellátásbiztonság garantálásához ugyanakkor ennél sokkal több hidrogén kellene. Arról a vállalat nem közölt információkat, hogy ezt miként akarja majd megoldani.
Az óriáscég az egyik számítógép-központjában már most is 48 órán át tesztelte a hidrogénen alapuló üzemanyagcellákat. A társaság a kísérlettel arra volt kíváncsi, hogy a vészhelyzeti áramellátás megoldható-e a dízelgenerátorok helyett klímabarát módon, üzemanyagcellák segítségével.
A Microsoft elszánta magát arra, hogy 2030-ig "szén-dioxid-negatív", vagyis klímasemleges lesz a károsanyag-kibocsátás területén és ebben jelentős szerep juthat a hidrogén alkalmazásának. Az alkalmazott dízelgenerátorok felelősek a vállalat károsanyag-kibocsátásnak a körülbelül 1 százalékáért. A berendezésekre azért van szükség, hogy ha az elsődleges áramellátó rendszerek elromlanának, akkor biztosítsák a szervercentrumok működtetéséhez szükséges energiát.
A kapcsolódó blogbejegyzésből kiderült, hogy a kipróbált rendszer 48 órán keresztül végig zökkenőmentesen működött és egy olyan elektrolizátorral van felszerelve, amely a vizet oxigénné és tiszta hidrogénné bontja szét. A hidrogénnel kapcsolatban az az egyik legnagyobb probléma, hogy az előállítása viszonylag sok energiát emészt fel. A Microsoft ezzel kapcsolatban azt taglalta, hogy éppen ezért az új rendszer akár szélkerekekkel és napenergiás készülékekkel is együtt dolgozhat. Amennyiben túl sok lenne a rendelkezésre álló energia, például különösen szeles vagy napos napokon, akkor az felhasználható az elektrolizáló segítségével a hidrogén előállítására. A hidrogént eltárolják és szükség esetén, például áramszünetek esetén felhasználhatják.
Az új megoldás teljesítménye 250 kilowatt és tíz szerverszekrényt tud ellátni energiával. A következő cél egy olyan rendszer megalkotása, amelynek a teljesítménye már 3 megawatt lesz, ami már elvileg teljesen egyenértékű lesz a jelenleg alkalmazott dízelgenerátorokkal. A Microsoft szakemberei egyébként úgy becsülik, hogy egyetlen számítógép-központ üzemanyagcellákkal való 48 órás energiaellátásához kereken 100 tonna hidrogénre van szükség. Az ellátásbiztonság garantálásához ugyanakkor ennél sokkal több hidrogén kellene. Arról a vállalat nem közölt információkat, hogy ezt miként akarja majd megoldani.