Berta Sándor

Németország megteremti a négyes szintű autonóm közlekedés jogi hátterét

Az ország még az idén el akarja fogadni a megfelelő törvényt.

A német közlekedési minisztérium a nyári szünet után benyújtja azt a tervezetet, amelynek célja, hogy megteremtse a közutakon való négyes szintű (SAE Level 4) autonóm közlekedés jogi feltételeit. A négyes szint a magas szintű automatizáltság, amelynél az automata járművezető-rendszer irányítja az összes dinamikus vezetési műveletet, még akkor is, ha a sofőr nem megfelelően reagál egy beavatkozási kérésre. A döntés a gyakorlatban azt fogja jelenteni, hogy a robotgépkocsik és a robotkamionok akár Münchentől Hamburgig közlekedhetnének az autópályákon.

Dr. Benedikt Wolfers, a szektor szabályozásával foglalkozó német szakember kijelentette, hogy ez a lépés elengedhetetlenül szükséges az autonóm közlekedés megteremtéséhez. Amennyiben ugyanis a sürgősen szükséges keretfeltételeket nemzetközi viszonylatban alkotnák meg, akkor az évekig tartana. Ezzel pedig rendkívül értékes időt veszítenének mind a döntéshozók, mind a járműgyártók.

Wolfers kiemelte, hogy ezzel a lépéssel Németország globális viszonylatban is vezető lesz ezen a területen. Ugyanakkor nagyon fontos, hogy a dolog ne elhamarkodottan valósuljon meg, hanem megfelelően dolgozzák ki a jogi hátteret és hogy a törvény nyitott legyen a technológiára és az azzal érkező újításokra, ráadásul a nemzetközi gyártók számára is lehetővé tegye a gépkocsijaik német utakon való tesztelését és közlekedtetését. Amennyiben tehát a Tesla Motors vagy a Waymo megfelel majd a keretfeltételeknek, akkor meg fogja kapni a szükséges engedélyeket az illetékes német hatóságtól.

A döntés egyúttal azt is jelenti, hogy az autógyártókra komoly nyomás nehezedik majd, hiszen jogi akadályai immár nem lesznek a fejlesztéseknek és erre, mint indokra, nem is hivatkoznak a jövőben. Fontos viszont, hogy még így is körülbelül 5 évbe telhet, mire elterjednek Németországban az önállóan közlekedő gépkocsik és haszongépjárművek. Biztosra vehető továbbá az is, hogy eleinte csak kisebb robotautók fognak megjelenni a német utakon és nem pedig autonóm kamionok.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • M2 #81
    Ami most van az már összeomlott. Nem bírják a városok tovább a növekedő terhelést. Ezért jön a változás.
  • ostoros #80
    Hurráoptimizmus az nagyon megy... a közlekedés jövője a lovaskocsi lesz, mert ami most van össze fog omlani.
  • duke #79
    "Például az emberek visszakapják a városok utcáit, amit jó nagy balfékség volt teljesen átadni az autóknak."

    Es nem csak teruletet fogjak visszakapni, hanem az altalanos biztonsagot. Ha most valaki figyelmetlenul szabalytalanul lelep az utra, sacc per kb 20-30 szazalek az eselye hogy belehal, de meg a szabalyokat betartva is, van ra par szazalek eselye hogy nem eli tul, az atkelest. Az onvezetok koraban akar csukott szemmel is atlehet majd menni az uton 99.99 % biztonsaggal. Az ilyen visszaelest nyilvan buntetni fogjak, de meg lesz az a biztonsag, hogyha ha kiszalad a kutya, gyerek az utra, elesik a kerekparos, akkor nem hal bele.
  • defiant9 #78
    "Mert az önvezetés még a Ford T Modelnél tart :)"
    Nehéz ezt így összehasonlítani, de valóban jelenleg nem piacképes termék(ellenben a T-modell akkoriban az volt), azonban ő azt mondja hogy lehetetlen is.

    "Legfeljebb nem árt ha van emberi vezető kontrolja"
    Néha árt, néha nem árt. Az önvezetés lényege viszont az hogy elég jogsi nélküli utasnak lenni, tehát az L4-nek ezért nem része az hogy kell az emberi kontroll, by definition ezért lehet majd ki is szerelni a kormányt ezen autókból. És ezért szeret Dyra is a jelenlegi L3-al példálózni, mert az valóban nem tudja azt amire szükség van.
  • M2 #77
    Például az emberek visszakapják a városok utcáit, amit jó nagy balfékség volt teljesen átadni az autóknak.

    Persze nagy az ellenállás, mert minden autós alapjogának érzi 8 négyzetméter közterület elfoglalását. De ha Marika néni a földszintről kipakolna ugyanakkora helyre pár virágot meg kerti bútort, akkor nagy lenne ám a felháborodás!
  • felemelő #76
    "Ezt is leírtam, hogy még nincs kész, tényleg képtelen vagy felfogni így huszadszorra is?"

    Vagyis a logikája alapján vesse össze a Ford T modellel közlekedőz az új félautómata, vezetőtámogatós autózással.
    Az utóbbi szerinte jobb? Igen!
    Mert az önvezetés még a Ford T Modelnél tart :)

    Más autó, de azért nem az igazi.
    De ha szükséges, azért működik.
    (Legfeljebb nem árt ha van emberi vezető kontrolja, ahogy a T modelnek sem ártott 10 mérföldenként egy szervíz-kovács, mert akkor lehetett használni)
  • felemelő #75
    "Nagyobb városokban ha mindenki autozik dugó lessz. Tökmindegy ki a sofőr."

    Kapásból egy eszmefuttatás, ami mutatja, hog statikusan gondolkozol.
    Tudod a "Londonban 3 méter magasan áll majd a lócitrom" következtetés.

    Önvezető autók esetén kevesebb lesz az autók száma, mert logikátlan a saját tulajdonú autó. Jön ha hívom, elmegy ha nem kell és végzi a dolgát. Mint egy taxi, csak olcsóbb és hatékonyabb, mert sokkal több van belőle.
    Ha úgyis mobilapról hívom, megadom honnan, hova, mikor, akkor több méretű "tömegközlekedési" önvezető autó lehet. Egyszemélyestől a 8 személyes kisbuszig vagy a nagy hagyományos buszokig a város közi forgalomhoz. És ez teljesen optimalizáltan osztható el (ahol értelemszerűen a megosztott autó kicsit kényelmetlenebb, de sokkal olcsóbb, így önszabályzó a folyamat).
    Ha taxi szerű a közlekedés, onnan a jelenleg parkólóként lefoglalt sávok felszabadulnak (az utas kiszáll, a kocsi megy tovább, nem parkol), de igazából azzal is nyerhetünk, hogy közvetlenül a cél elé visz, nem tőle messze parkolsz.
    Kevesebb autó-több szabad útfelület: ez nálad a nagyobb dugó receptje?
  • felemelő #74
    "Sok mindenben öltek már pénzt ami később nem jött be. Az hogy tolják bele a lovet semmit nem jelent."

    Az hogy nem látod, hogy ez a közlekedésben olyan nagy lépés lesz, mint a számítógépek bevezetése vagy később az internet csatlakozások, az a te bajod.

    Megváltoztatja alapjaiban az emberiség életét!

    És ahogy a számítógépek vagy az internet sem tökéletes, lesznek problémái, hibái, új eddig nem létező gondok, de a másik oldalaon olyan mértékű előnyöket ad, ami alapvető változást eredményez.
  • defiant9 #73
    Reális műszaki hiba pl. a defekt vagy motor leállás, ekkor elkezd lassulni a jármű ami infó tizedmásodpercen belül már a követő autóban lehet és az indítja is a fékszervót, ahogy a mögötte jövő is. Egy 10km/h sebesség vesztés 0.1mp alatt (ez 3G-s lassulás) esetén ez 30 centi közeledést eredményez. Az 50 centi egy gépi rakcióra még elég. Ehhez szuper AI sem kell, gyakorlatilag az autó elején lévő UH szenzorból jövő adatot egy komparálás után elég összekötni a fék/gázadással. A 0.1mp-el még megengedő voltam, simán futhat 100Hz-el is egy ilyen érzékelő ciklus. Ilyenkben a gépek jók, és az emberek rosszak, ezért vannak ráfutásos belesetek:

    A váratlan oldalirányú irányváltoztatás ami sokkal nehezebben védhető ki, ha nincs további menekülő terület. De a gép ebben is jó,ez látszik a Tesla-s videokban is hogy az oldaról jövő buta human kormánymozdulatokat is képes elekrülni ha van helye.
    Utoljára szerkesztette: defiant9, 2020.07.31. 16:43:12
  • defiant9 #72
    "Nem tudom te miről beszélsz de úgy tűnik folyamatosan mellé."
    Továbra sem érted. Az L4-ben és L5-ben sem kell tenned semmit de a gép jelzezhet az utas felé hogy problémát érzékel, és van lehetőséged van erre válaszolni, ha nem adsz választ vagy rosszat adsz akkor a gép vezet tovább.


    Az L3 az a szint amikor a gép még felteheti a kezét hogy gond van, oldja meg valaki helyette.
    Ha elfogadod hogy az L4-ig eljutnak, akkor lefogadtad hogy az önvezetés működik egy adott területen adott körülmények közt (pl Kaliforniában/Budapesten, ha nincs hó). Első körben persze ennél sokkal erősebb limitációk lesznek, én arra számítok hogy csak az autópályát engedélyezik L4-módra, innen terjed majd tovább.