Berta Sándor
Udvariasabbá tehetők a chatbeszélgetések
Ehhez csak néhány szót kell kicserélnie egy algoritmusnak.
A Carnegie Mellon Egyetem kutatói megalkották a Politeness Transfer nevű módszert, amelynek segítségével az emberek közötti internetes kommunikáció automatikusan udvariasabbá válhat. A Politeness Transfer lényege, hogy ha egy üzenet vagy beszélgetés semleges vagy barátságtalan hangvételű, akkor egy algoritmus olyan szavakat fűz bele, mint a "kérem", "kérlek", sőt, még az eredeti fogalmazást is megváltoztatja.
Shrimai Prabhumoye az algoritmus társfejlesztője kijelentette, hogy néhány alkalmazás esetében rendkívül fontos lehet ez a kiegészítés. Egy e-mail-chatbotnak vagy egy blognak ugyanis általában udvarias hangvételűnek kell lennie. A dolog nem csupán arról szól, hogy bizonyos szavakat fűzzenek be az egyes mondatokba vagy töröljék a káromkodásokat és a csúnya szavakat, hanem néha a program segít abban is, hogy a szöveg ne legyen annyira közvetlen.
A fejlesztőcsapat egy 1,3 millió mondatot tartalmazó adatcsomagot használt fel a szoftver képzésére. A kiválasztott mondatok a 2001-ben pénzügyi botrány következtében megszűnt Enron energiaipari konszern nyilvánossá vált levelezéseiből kerültek ki.
Az algoritmus rendkívül egyszerűen működik: először átkutatja az adott szöveget és kikeresi az udvariatlan vagy barátságtalan szavakat, majd pozitívabbakra cseréli ki azokat. Eközben figyel arra, hogy ne változtassa meg a mondat kicsengését és értelmét. A rendszer nem csak a barátságtalan kommunikációt módosítja, hanem például az "én" az "enyém" névmásokat is kicseréli a "mi" és a "miénk" névmásokra.
A Carnegie Mellon Egyetem kutatói megalkották a Politeness Transfer nevű módszert, amelynek segítségével az emberek közötti internetes kommunikáció automatikusan udvariasabbá válhat. A Politeness Transfer lényege, hogy ha egy üzenet vagy beszélgetés semleges vagy barátságtalan hangvételű, akkor egy algoritmus olyan szavakat fűz bele, mint a "kérem", "kérlek", sőt, még az eredeti fogalmazást is megváltoztatja.
Shrimai Prabhumoye az algoritmus társfejlesztője kijelentette, hogy néhány alkalmazás esetében rendkívül fontos lehet ez a kiegészítés. Egy e-mail-chatbotnak vagy egy blognak ugyanis általában udvarias hangvételűnek kell lennie. A dolog nem csupán arról szól, hogy bizonyos szavakat fűzzenek be az egyes mondatokba vagy töröljék a káromkodásokat és a csúnya szavakat, hanem néha a program segít abban is, hogy a szöveg ne legyen annyira közvetlen.
A fejlesztőcsapat egy 1,3 millió mondatot tartalmazó adatcsomagot használt fel a szoftver képzésére. A kiválasztott mondatok a 2001-ben pénzügyi botrány következtében megszűnt Enron energiaipari konszern nyilvánossá vált levelezéseiből kerültek ki.
Az algoritmus rendkívül egyszerűen működik: először átkutatja az adott szöveget és kikeresi az udvariatlan vagy barátságtalan szavakat, majd pozitívabbakra cseréli ki azokat. Eközben figyel arra, hogy ne változtassa meg a mondat kicsengését és értelmét. A rendszer nem csak a barátságtalan kommunikációt módosítja, hanem például az "én" az "enyém" névmásokat is kicseréli a "mi" és a "miénk" névmásokra.