Berta Sándor

Mobil robot­platformok lesznek a jövő építkezésein

A következő években sokkal nagyobb szerepet kaphatnak a gépek a teljes tervezési és kivitelezési folyamatban.

Husky A200-nak hívják azt a mobil robotplatformot, amelynek segítségével azt kutatják a szakemberek, hogy a jövőben a gépek mennyire lesznek képesek önállóan építkezéseken közlekedni és különböző terheket szállítani. A projektet a Fraunhofer Italia innovációs mérnöki központja hívta életre és az építkezések digitalizálásával foglalkozik. Ez a terület híd lehet a robotika és az építészet között, s az intézet munkatársai kifejlesztik a szükséges szoftverinterfészeket.

A megfizethető lakások és a nagy, illetve komplex épületek iránt növekvő igények miatt egyre inkább előtérbe kerülnek az idő- és költséghatékony megoldások. Ezek megvalósítására fejleszt ki a Fraunhofer Italia a szoftverrendszereket és interfészeket a Building Information Modelinghez (BIM) kapcsolódóan. A BIM segítségével minden résztvevő - a tervezőktől kezdve a kivitelezőkig - az épületek teljes élettartama alatt hozzáférhet egy digitális épületadatmodellhez.


A ROSBIM nevű projekt keretében Michael Terzer tudományos munkatárs és kollégái egy olyan interfészen dolgoznak, amely a BIM-et összeköti a Robot Operation System (ROS) nevű fejlesztéssel. A moduláris nyílt forráskódú platform egy miniatűr számítógépre van telepítve, a készüléket pedig egy mobil roboton helyezték el. Miután a fejlesztőeszköz platformfüggetlen, ezért a legkülönbözőbb robotokhoz használható, míg a ROS számos programozási nyelvet támogat.

Terzer rámutatott, hogy a fejlesztett interfész a BIM modellek IFC nevű fájlformátumát használja, amelyen keresztül digitális, objektumorientált információkat lehet továbbítani a robotoknak. Miután egy építkezés folyamatosan változó környezetet jelent, ezért rendkívül fontosak például a különböző akadályokkal kapcsolatos információk, ugyanis azokat a dolgokat a gépek nem mindig tudják a szenzoraikkal felismerni. A robot tájékoztatható arról, hogy ha egy bizonyos kábelakna a hét bizonyos napjain vagy bizonyos időszakokban nyitva van és ezért el kell kerülni. Ez lehetővé teszi, hogy a gépek az akadálytérképeiket folyamatosan bővíteni tudják. Minden lehetséges adatot összegyűjtenek a BIM adatbázisában és azokat folyamatosan frissítik.

Carmen Marcher, a kutatócsoport vezetője kiemelte, hogy a digitalizálás teljesen új lehetőségeket kínál az építőiparnak arra, hogy interaktív módon dolgozhasson. A BIM pedig az egyik központi eleme az ágazat digitalizálásának. A szakemberek célja, hogy a már digitális formában elérhető épületadatokat optimálisan felhasználhassák az építkezéseken.

A durva környezetekhez megalkotott mobil robotplatformot ellátták vezérlőelektronikával, gyorsulásmérővel és lézerszenzorral, amelyek segítenek a területen való navigációban. Terzer közölte, hogy a robot a digitális térképe segítségével önállóan el tud juttatni hasznos terheket A pontból B pontba, és eközben folyamatosan javulnak a navigációs képességei.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kvp #1
    Na most a BIM IFC az egy 3D adatformatum, kb. olyan mint egy Quake level map, csak nem haromszogekbol, hanem parametrikusan meghatarozott objektumokbol all. Ebbol kell(ene) szegeny robotnak 3D-s terkepet gyartania, majd megtalalnia rajta a szamara biztonsagosan jarhato feluleteket.

    Lehetseges es alapvetoen azon mulik, hogy a leiro file mennyire pontos es mennyire tartalmazza az egyes feluletek teherbiro kepesseget. Na most a pontossag egyik eleme, hogy jelezzek, hogy pl. az egyik rampa amin fel akar menni a robot az elkeszult-e mar. Es akkor mar csak a munkasok altal szethagyott, a digitalis tervrajzokon nem jelolt targyakat kell kerulgetnie a robotnak es persze nem elutni vagy a meg nem letezo kulso fal helyen at kilokni az embereket.