Berta Sándor

Virtuális valóság - sosem jön el az áttörés?

A technológia lehetővé teszi a közös kutatást, tervezést, párbeszédek folytatását, de még mindig nem terjedt el.

A Pfizernél a kutatók körbe tudják futni a molekulákat, felvehetnek egy atomot, áthelyezhetik máshová vagy egy másikhoz csatlakoztathatják, továbbá a kollégáikkal is beszélhetnek - függetlenül attól, hogy éppen a világ melyik részén tartózkodnak. Az ilyen virtuális valóság találkozókat a Spatial nevű alkalmazás teszi lehetővé. A gyógyszerészeti óriáscég egy éve használja a szoftvert, amelynek köszönhetően még a kommunikáció is jobb. Nathan Yorgey, a Pfizer digitális innovációért felelős igazgatója hangsúlyozta, hogy egy több mint öt személy közötti videokonferencia során a résztvevők mindig félbeszakítják egymást. A legjobb esetben is az egyik beszél, a többiek pedig hallgatják.

Benedict Evans, az Entrepreneur First partnere úgy vélte, hogy a virtuális valóság egy állandó télben tartózkodik, amelynél nem lehet tudni, hogy mikor lesz vége. Felemlegette, amikor a Facebook 2 milliárd dollárt fizetett az Oculusért, hogy a virtuális valóságot a következő közösségi platformmá tegye, miként azt is, hogy a Magic Leap több milliárd dollárt gyűjtött össze támogatóktól és befektetőktől azért, hogy virtuális valóság hardvereket és szoftvereket fejlesszen ki a felhasználók számára. S átélte azt is, hogy ezekből a nagy tervekből semmi sem lett és a technológia nagy áttörése elmaradt. Az eszközök mindig túl nehezek voltak, azok kezelése túl bonyolultnak bizonyult, az alkalmazások túl szerények voltak és a virtuális valóság nem is tudott úgy elterjedni, mint például az okostelefonok.

Vannak próbálkozások, felvásárlások, rendszerbeszerzések, de általánosságban nincs egy az egész világot magával ragadó őrület. A Magic Leap a legújabb készülékéből csak 6000 darabot tudott eladni. A CCS Insight adatai alapján tavaly a virtuális és a kiterjesztett valóság szemüvegekből 10 milliót értékesítettek, ami 20 százalékos növekedés a korábbi időszakhoz képest. Ugyanebben az időszakban azonban az okostelefon-gyártók világszerte 1,5 milliárd eszközt adtak el. Evans szerint elgondolkodtató, hogy a még a koronavírus-járvány sem hozta el a régóta várt áttörést. Úgy vélte, hogy sokat elárul az a dolog, hogy miközben az emberek többsége az otthonába kényszerült, a videotelefon-beszélgetések terjedtek el, a virtuális valóság nem. Pedig ez lehetett volna a technológia átütő pillanata, de nem lett.


Persze erről másként vélekedik Jacob Loewenstein, a Spatial üzleti vezetője. Ő kifejtette, hogy a koronavírus-járvány kitörése óta az aktív felhasználóik száma több mint 1000 százalékkal nőtt. S a növekedés azelőtt is megfigyelhető volt, hogy a társaság bejelentette, hogy júniustól ingyenes lesz a program, amelynek a segítségével számos kórház képezte ki például az ápolóit, míg az Arizonai Egyetem hallgatói az Afrika jövőjével kapcsolatos kurzuson vettek részt az alkalmazásnak köszönhetően. Ráadásul az ezer legnagyobb bevételt elkönyvelő egyesült államokbeli vállalat közül minden negyedik már felvette a kapcsolatot a startuppal és érdeklődött annak fejlesztése iránt. Az ügyfeleik között van a Deutsche Telekom, a Ford és a Qualcomm. A Mattel analóg játékokat tervez a szoftver segítségével a virtuális műhelyekben, míg a BNP Paribas ingatlanprojekteket hoz létre vele.

Aki a Spatialt egy virtuális valóság szemüveggel használja, az a lakását átalakítja egy konferenciateremmé. Egy portréképből 3D-avatár lesz, amely virtuális felsőtestként lebeg át a termen a kollégákhoz. Yorgey szerint sokkal jobban odafigyelnek az emberek ezekre a megoldásokra és senki sem fog egy virtuális valóság tárgyalás közben ételrecepteket keresni az interneten unalmában. A virtuális tárgyak, prezentációs fóliák vagy dokumentumok egyszerűen áttolhatók a térben, s az igazgató rámutatott, hogy a Slack- vagy Teams-kompatibilitás hatalmas előnyt jelent. Bbárki részt vehet egy 3D-tárgyaláson virtuális valóság szemüveg nélkül is és láthat minden dokumentumot, csak nem manipulálhat 3D-sé semmilyen anyagot.

A menedzser ugyanakkor elismerte, hogy önmagában a kollégák egymással való találkozása nem teszi indokolttá egy egész részleg számára a virtuális valóság szemüvegek beszerzését. Amennyiben az emberek csupán egy konferenciaasztal körül ülnek, akkor a Spatial egy túlzó megoldás. Olyan, mint ha valaki azért venne egy Ferrarit, hogy azzal csak 20 mérföld/órás sebességgel közlekedjen. Ez egyszerűen nem éri meg. A hardverek túl drágák és az azokkal kapcsolatos beszerzési költségeknél is nagyobb problémát jelent a munkatársak kiképzése. Egy HoloLens vagy egy Quest készülék menüjében sokkal nehezebb eligazodni, mint egy videokonferenciát indítani - pont azon kollégáknak, akik idegenkednek az új technikáktól.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Macropus Rufus #15
    nekem van egy HTC Vive Pro-m és egy Oculus Quest-em. Egyik sem nyom. Jól kell belőni a pántokat. Ennyi a trükk. A HTC esetében több órára képes vagyok elveszni a vr világban (mostanában a Half Life Alyx szippant be), az Oculus sajnos max. 2-2.5 órát enged, játéktól függően. Mondjuk egy Vader Immortal esetében ez kevesebb mint két óra. De majd lesz jobb. A HTC esetében ami zavar az a kábel és az idióta kontrollere (nekem még a régebbi kontrollerem van). A kábel kiváltható lenne, de akkor fele annyit sem bír mint a Quest.
  • Sir Cryalot #14
    Na igen, Weight
    Typical glasses are 20 to 35 grams, and 50 grams is pushing the limits of what can be worn supported by just the nose and ears for extended periods (a well known ergonomic fact). If the glasses are more than 50 grams, they start to become a "headset" that needs support from the rest of the person's head

    Szoval ez se előnyös, a szemüveget emlegető cikkező tévelygése eléggé elhamarkodott.
  • Scooter #13
    Ezzel mire célzol? Igazat adsz, vagy cikizés? Amúgy tudom, hogy okos vagyok, de fiatalember az nem vagyok. Azért köszi a bókot!
  • Zsoltee_a_bator #12
    Hogy definialjuk az attorest? Honapok ota nem lehet kapni pl Oculust, azonnal elkapkodjak.
  • bunny #11
    a VR köszöni szépen jól van, csak nem arra való amit rá próbálnak erőltetni. De majd bizonyára jönni fog valami baromság amire rákattannak a népek és akkor majd beüt a VR mint a pokémongo minecraft tuggyatökömmiamenő fiszf*sz. Bármi beüthet ha kellően jó a markec-ing és be tudják etetni az átlagjózsit hogy enélkül az élete semmit se ér és nem lehet teljes. Pont mint a csúcsmobil, ember nincs aki kihasználja de veszik merthát kinéznek a háverok.
    Amúgy a VR annyira nem megy, hogy momentán kb. a gyártósorról viszik el a normálisabb típusokat, ennyire nem kell a kutyának se. Csak nem gagyi grafikás a kutyának se hiányzó virtuális fácsebúkot kell ráerőltetni - egyelőre. De simán kinézem az emberiségből, hogy még az is befuthat.
  • peterx #10
    Majd akkor lesz áttörés ha a VR-hez maximum csak egy speciális szemüveget kell felrakni (szemüvegeseknek meg rácsiptetni valamit) és max 1-2 gyűrű az ujjra.. amíg egy ilyen ormótlan nagy headsettel kell bohóckodni addig ne is várjanak mást..
    Utoljára szerkesztette: peterx, 2020.06.02. 19:39:56
  • NEXUS6 #9
    Tegyük hozzá az egészségügyi tényezőt is, gyak az esetleges hányingert amit kiválthat. Jómagam alapesetben nem vagyok érzékeny erre, pl nincs "buszbetegségem", vagy hasonló problémám, ha a szem és az egyensúlyszerv között diffi lép fel. Azonban ha egy játék nem hozza a stabil 120 Hz megjelenítést, nálam is gyak percekben mérhető, amit VR-ozással tudok tölteni. Autóversenyes, szimulátor játékok esetében kicsit jobb a helyzet, mert ott a kabin álló részei állandó visszajelzést adnak az agynak, ott elviselem az esetenkénti akadást képmegjelenítés ingadozást.

    Szal amíg nem lesz olyan általános HW szint, ami jó felbontással is képes a stabil 120 fps-t biztosítani, addig az emberek nagyrészének max pár perces próba erejéig fog a VR pozitív élményt nyújtani.
  • Neocortex #8
    azért akadnak olyanok akik találnak benne potenciált

    Utoljára szerkesztette: Neocortex, 2020.06.02. 17:43:35
  • Gabbbbbbbbbbbb #7
    Valve Index is csak a többihez képest jó, a benne levő 2 lencsetagos optika vicc kategória és hosszútávon keményen rontja a látást, sokkal jobban, mint egy monitor.
    Lehet it szoftveresen reszelgetni a VR-t, növelni a grafikus teljesítményt etc, ha normális optikát raknának bele igazi korona üveg + ritkaföldfémes üvegből készített magas törési indexű lencsetagokkal, akkor már lehet 2-3000$ sem biztos, hogy kifutná és még akkor sem értük el azt a szintet, hogy ne fárassza a szemet sokkal jobban, mint egy sima olvasószemüveg..

    Én úgy gondolom, hogy lehet hogy egyszer lesz áttörés, de nem az elkövetkezendő 20 évben, sőt lehet még neurális csatlakozásra épülő tech is lekörözi, mire eljutnánk a normális használhatóságig.
  • __Jacek__ #6
    Te egy nagyon intelligens fiatal ember vagy :D